Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Primul gong la TESZT: premiera Maghiar. Luni, Revoluția din 1989 și Împărăția ta

Publicat

pe

La Teatrul Maghiar Csiky Gergely a bătut duminică, 22 mai 2016, gongul celui de-al nouălea Festival Euroregional de Teatru din Timișoara TESZT. O ediție a realității acute, a punctat directorul Teatrului, actorul Balázs Attila. TESZT-ul a început cu premiera ”Maghiar”, un spectacol copleșitor al regizorului Urbán András, coproducție a Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara și a Teatrului „Kosztolányi Dezső” din Subotica. Ediția 2016 a festivalului aduce la Timișoara, până în 29 mai, spectacole din Serbia, Ungaria, Slovenia, Bulgaria, Croația, Italia, Portugalia, Bosnia și Herțegovina, Belgia și Macedonia, public din tot atâtea țări, dar și  critici de teatru din  estul  Europei, din SUA, Germania și din România.

Admirat, controversat, urmărit cu fascinație de o Europă teatrală tot mai divizată de ideologii, regizorul Urbán András a făcut din demitizazarea ”tabu-urilor” o armă estetică infailibilă, antidot la exacerbările naționalismului, ego-centrismului politic și ale extremismelor de orice fel. Și în ”Maghiar”, el propune, într-un teatru viu, dincolo de convenția lingvistică, o vivisecție cu precizie de laser a unor subiecte hipersensibile, precum minoritate, identitate, inferioritate, responsabilitate.

” Minoritățile nu pot fi altfel. Iar exact prin acest paradox devin altfel. Ele de fapt sunt metafora altfelului. Cei care nu aparțin niciunde. Dar care nu au o acasă proprie. De asemenea, au o identitate de sine stătătoare și greu de conceput despre ce înseamnă să fii altfel. În același timp,  își creează viziunea lor despre lume prin complexul lor de inferioritate și de superioritate. Subordonat, dar care se crede mai  sus. Încearcă să fie acceptat, dar totodată să rămână altfel. Așa cum este altfel în identitatea lui națională, dar și cum sunt altfel cei care își permit să fie diferiți. De fapt am vorbit de nenumerate ori despre cum suntem noi altfel, cum ne asemănăm, și v-am tot zis, aproape blasfemic, ce credeam noi a fi adevărat despre voi, despre noi. Stereotipiile, marile adevăruri, critica, lipsa sau eșecul, chiar și victoria responsabilității politice și sociale, toate acestea sunt numai inspirații, nimic mai mult, în nici un caz nu este mai important decât mesajul ce refuză limba vorbită, cea determinată prin termeni naționaliști. Dacă nu vor înțelege în maghiară, vor înțelege altfel. De altfel, maghiara o înțeleg numai maghiarii. Nu mă interesează ce este comun în noi, sau ce ne deosebește. La urma urmei, fiecare limbă este menită nu să comunice sensuri naționale, ci cele universale, ceea ce este universal uman. La urma urmei despre asta este vorba în spectacol. Despre o limbă umană. Despre o limbă umană teatrală. Această întâmplare teatrală se desfășoară în starea de dinaintea și de după a limbii, iar adevărul acestei limbi se manifestă estetic și poetic”, dezvăluie artistul.

Răvășitor și necruțător, ca toate spectacolele lui Urbán András, cu un puternic sound etno-punk (muzică orginală de Irena Popović ), ”Maghiar” este spectaculos  jucat  de actorii Borbély B. Emília, Csata Zsolt, Éder Enikő, Lőrincz Rita, Simó Emese, Czumbil Orsolya, Kiss Anikó, Kucsov Boris, Mikes Imre Elek și Nagyabonyi Emese.                                                                                                                                                                                                 

Luni, Macedonia, Ungaria, Bulgaria

Prima zi a festivalului s-a încheiat cu spectacolul de improvizație teatrală al trupelor Spot și K2. A noua ediție a Festivalului Euroregional de Teatru Timișoara TESZT (22-29 mai) continua luni, 23 mai, cu două spectacole ce vin din Skopje și din Budapesta și un performance bulgar.

 Centrul Cultural de Tineret din Skopje, Macedonia, aduce la Timișoara un spectacol-eveniment inspirat de  Revoluția declanșată în decembrie 1989 la Timișoara: ”Pădurea nebună”, un proiect creat prin voința unui grup de pasionați de teatru, care a dorit să relateze o poveste universală despre cum oamenii nu învață niciodată din marile greșeli ale istoriei.  Unica reprezentație la Timișoara a acestui spectacol în Festivalul TESZT va avea loc luni, 23 mai 2016, de la ora 17, în sala Cercului Militar (Piața Libertății).  Spectacolul va fi jucat  în limba macedoneană, cu supratitrare în română, maghiară și engleză.

Trupa Forte din Budapesta, una dintre vedetele fiecărei ediții a Festivalului TESZT, revine la Timișoara cu un nou spectacol al regizorului Horváth Csaba: ” Împărăția ta”, a piesă despre exilații istoriei, ”cei umiliți, schilodiți, oameni mici alungați către marginea hărții, înspre periferiile societății, cei care n-au primit niciodată vreo șansă”. Coproducție a Companiei Forte cu Trafó Casa Artelor Contemporane, Budapesta, spectacolul ”Împărăția ta” va fi jucat în cadrul Festivalului de Teatru TESZT  în 23 mai 2016, la ora 20, în Sala Mare a Teatrului Maghiar ”Csiky Gergely” din Timișoara. Reprezentația se desfășoară în limba maghiară, cu supratitrare în română și engleză.

Seara se încheie cu povestea unui protest radical intitulat „Statul”, un happening teatral conceput de bulgarul Alexander Manuilov , de la ora 23, în Sala Studio. Spectacolul este destinat publicului de limbă maghiară. Marți, 24 mai, de la ora 14, va avea loc reprezentația în engleză, iar de la 16:00 cea de-a treia, în limba română.

Detalii despre toate spectacolele festivalului sunt disponibile  pe www.teszt.ro.

Foto: Bíró Márton

 

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cultură

Yvonne și Eduard Argalas vor susține un concert electrizant la D’arc, în Timișoara

Publicat

pe

Artista pop-rock Yvonne și trupa ei, proaspăt întorși după un mini-turneu de promovare al celui mai recent album „I’m Not Naïve“, revin pe scena din Timișoara, de data aceasta alături de Eduard Argalas, vineri, pe data de 2 mai, cu începere de la ora 20.00, la D’arc (Piața Unirii, nr. 5, Timișoara), acolo unde se anunță o seară electrizantă.

Yvonne, una dintre cele mai fresh și îndrăznețe voci din noul val pop-rock, propune un show care te poartă de la synthwave la alternative, de la emoție la explozie, într-un carusel care te încarcă de energie și la care dorești să revii cu fiecare ocazie, prins ca într-o vrajă ce nu îți dă pace. Alături de trupa ei formată din Vlad Rădoi (chitară și clape) și Sergiu Luțai (tobe), artista reușește să transforme fiecare live într-un moment intens, plin de energie și culoare.

Desigur, nu vor lipsi din playlist-ul artistei piese deja cunoscute de pe albumul „I’m Not Naive”, momente ce vor fi presărate cu o serie de surprize sonore care vor încinge și mai mult atmosfera și vor antrena publicul la dans și la bună dispoziție pe un 2 mai „sărbătoresc” de toată frumusețea.

Eduard Argalas și trupa lui formată din Sergiu Nădăban (tobe), Eduard Chelm (chitară) și Dedu Silviu (bas), instrumentiști cu o vastă experiență în scena muzicală locală, și nu numai, vor aduce un setlist plin de cover-uri românești reinterpretate cu stil, suflet și un sound bine sudat care va adăuga sarea și piperul peste un eveniment de la care nu ai voie să lipsești. Patru muzicieni, un vibe intens și o conexiune care se simte din primele acorduri, sunt doar câteva elemente care definesc modul în care a fost gândit acest proiect.

Prețul unui bilet la acest eveniment este de 40 RON și poate fi achiziționat doar la intrare. Mai multe detalii puteți afla de pe pagina oficială a evenimentului, la acest link: https://fb.me/e/HJDrBDW75

Un eveniment susținut de CVLTARTES și BeNow.

Mai multe despre Yvonne găsiți pe:

Facebook: https://www.facebook.com/yvoonne23
Instagram: https://www.instagram.com/_yvooo/
Mai multe despre Eduard Argalas găsiți pe:

Facebook: https://www.facebook.com/eduard.argalas
Instagram: https://www.instagram.com/eduard_argalas/

AICI puteți asculta versiunea live a piesei „Second With You“, videoclip extras din concertul de lansare al albumului „I’m Not Naïve“ susținut de Yvonne în Club Pixel din Timișoara:

Citeste mai mult

Cultură

Teatrul Național din Timișoara își modifică programul în ziua de doliu național

Publicat

pe

În conformitate cu hotărârea de guvern nr. 403/2025, care instituie zi de doliu național sâmbătă, 26 aprilie 2025, în semn de respect pentru trecerea în neființă a unui mare spirit al secolului, Papa Francisc, Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara va arbora drapelul României în bernă și își va adapta programul în mod corespunzător.

Astfel, spectacolul Exod, programat inițial pentru această dată, se reprogramează duminică, 27 aprilie, de la ora 11. De asemenea, spectatorii pot opta pentru a doua reprezentație, care va avea loc în aceeași zi, de la ora 19, în limita locurilor disponibile, la numărul de telefon 0256 201 117, respectiv pe adresa de e-mail office@tntm.ro.

De asemenea, spectatorii care au cumpărat bilete pentru reprezentația de sâmbătă, 26 aprilie și care nu pot participa la nici una dintre cele două reprezentații programate duminică, 27 aprilie, au posibilitatea de a utiliza biletele pentru următoarele spectacole ale Teatrului Național, prin anunțare pe adresa office@tntm.ro, în limita locurilor disponibile, sau de a solicita returnarea prețului biletelor. Informații suplimentare pe office@tntm.ro.

Citeste mai mult

Cultură

Prima expoziție în România a artistului slovac Martin Piaček, la Kunsthalle Bega

Publicat

pe

Work as a Trace as a Place – Martin Piaček

  1. 04 – 14. 06. 2025

Vernisaj: 29. 04. 2025 ora 19:00

Tur în expoziție cu Martin Piaček și Anetta Mona Chișa: 29. 04. 2025 ora 19:00

Expoziție orchestrată de Anetta Mona Chișa

Eseu de Jan Zálešák

Kunsthalle Bega are plăcerea de a prezenta prima expoziție în România a artistului slovac Martin Piaček, deschiderea urmând să aibă loc marți 29 aprilie la ora 19:00, cu un tur interactiv susținut de artist și de Anetta Mona Chișa, care și-a asumat rolul de orchestrator.

Expoziția intitulată „Work as a Trace as a Placeׅ reunește câțiva ani de explorare ai artistului, ani în care Martin Piaček s-a aplecat asupra contrastului dintre moale și solid, urmărind călătorii materiale cartografiate în piatră: de la sedimente la calcar și la forma cristalină, de la munte la atelier și apoi în spațiul galeriei, de la blocul brut la obiectul sculptat. Totodată, sunt reflectate istoriile de mediu încorporate în fiecare piesă — golul lăsat în urmă în carieră, praful inhalat de artist, viitorul incert al acestor forme pe măsură ce își continuă evoluția materială.

Materialitatea marmurei vorbește despre contradicții: este sugestia naturii a vieții oprite în loc. Opacitatea sa cristalină, răceala sa cărnoasă, duritatea sa moale reprezintă performanța materialității prin excelență. Cu greu te poți abține de la tentația tactilă generată de aceste calități senzoriale conflictuale. Privind mai larg, fiecare bucată de marmură întruchipează ideea timpului comprimat și a spațiului asamblat. Fiecare moleculă a sa construiește un arhiv temporal, format de-a lungul mileniilor prin căldură, presiune și schimbări geologice. Este un model pietrificat la scară mică al unei reacții în lanț la scară mare, care continuă să erodeze.

Procesul deliberat al lui Martin Piaček, de expunere lentă, schimb subtil și epuizare reciprocă, restabilește simțul timpului în care transformarea nu este grăbită, ci se desfășoară printr-un angajament răbdător. Artistul își împarte trupul cu marmura prin ore, zile, ani de muncă fizică, în timp ce respiră praful ei. Mâinile lui gândesc prin material; piatra rezistă și colaborează, modelând artistul la fel de mult cum este ea modelată de el.

Marmura — deopotrivă durabilă și fragilă — rezistă și cedează în egală măsură. Înregistrează fiecare gest: fiecare lovitură de daltă devine o inscripție ireversibilă a timpului și muncii. Procesul de sculptare al lui Martin Piaček reflectă relația în continuă evoluție a umanității cu munca — o luptă marcată de perseverență, oboseală, eșec și rare momente tăcute de reușită. Sculpturile sale poartă urmele nu doar ale intemperiilor și eroziunii, ci și ale extracției, ale violenței carierei și ale mâinilor care le-au modelat. Ele evocă descompunerea lentă a ruinelor antice și trecerea intimă a timpului personal.

Pentru Martin Piaček, munca este atât imperativ, cât și datorie — o chemare și o compulsie. Ea cere prezență fizică, apelând la forță corporală și reziliență emoțională. Practica sa îmbrățișează lentoarea, repetiția și vulnerabilitatea, opunându-se deliberat vitezei și detașării tehnologiilor de fabricație digitală. Corpul sculptorului devine o extensie a uneltelor sale, unde gândul și atingerea se unesc într-un act singular și continuu. În acest spațiu, mintea și materialul se modelează reciproc, dincolo de limitele intenției sau ale controlului.

Există o onestitate brută în abordarea lui Martin Piaček: nu idealizează munca și nici nu romantizează rezultatele ei. Lucrările sale stau ca niște ruine contemporane — monumente ale efortului, rezistenței și imperfecțiunii.

Într-o eră a creației instantanee, această expoziție oferă o reamintire: despre necesitatea lentoarei, a atingerii, a timpului. Ea vorbește despre o luptă — nu împotriva pietrei, ci alături de ea. O devenire comună. Un angajament față de creație ca mod de a fi – Anetta Mona Chişa.

Proiect susținut de Academia de Arte Vizuale și Design din Bratislava și BEGA.

Martin Piaček (Slovacia) este artist, educator și coordonator al studioului VVV (Vizual–Verbal–Public) în cadrul Departamentului de Intermedia de la Academia de Arte Vizuale din Bratislava. Format ca sculptor, activează într-o varietate de medii pentru a reexamina critic tehnicile tradiționale de sculptură, materialele și politicile monumentelor. Practica sa explorează teme precum memoria, miturile naționale și, mai recent, istoriile de mediu. Dincolo de activitatea artistică și pedagogică, Piaček este implicat în proiecte curatoriale, intervenții în spațiul public și inițiative civice precum Public Pedestal, DiStO și KU.BA. În prezent, este implicat în proiectul Freedom Monument din Veľká Mača și coordonează platforma discursivă Liquid Dogmas.

Anetta Mona Chişa este o artistă a cărei practică se extinde asupra instalației, video-ului, performance-ului și sculpturii, angajându-se profund în explorarea materialității și interdisciplinarității. Născută în România și stabilită la Praga, ea privește lumea printr-un filtru al atenției, căutând să experimenteze realitatea ca un flux continuu, mai degrabă decât ca un ansamblu de obiecte discrete guvernate de legi fizice.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite