Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Primul gong la TESZT: premiera Maghiar. Luni, Revoluția din 1989 și Împărăția ta

Publicat

pe

La Teatrul Maghiar Csiky Gergely a bătut duminică, 22 mai 2016, gongul celui de-al nouălea Festival Euroregional de Teatru din Timișoara TESZT. O ediție a realității acute, a punctat directorul Teatrului, actorul Balázs Attila. TESZT-ul a început cu premiera ”Maghiar”, un spectacol copleșitor al regizorului Urbán András, coproducție a Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara și a Teatrului „Kosztolányi Dezső” din Subotica. Ediția 2016 a festivalului aduce la Timișoara, până în 29 mai, spectacole din Serbia, Ungaria, Slovenia, Bulgaria, Croația, Italia, Portugalia, Bosnia și Herțegovina, Belgia și Macedonia, public din tot atâtea țări, dar și  critici de teatru din  estul  Europei, din SUA, Germania și din România.

Admirat, controversat, urmărit cu fascinație de o Europă teatrală tot mai divizată de ideologii, regizorul Urbán András a făcut din demitizazarea ”tabu-urilor” o armă estetică infailibilă, antidot la exacerbările naționalismului, ego-centrismului politic și ale extremismelor de orice fel. Și în ”Maghiar”, el propune, într-un teatru viu, dincolo de convenția lingvistică, o vivisecție cu precizie de laser a unor subiecte hipersensibile, precum minoritate, identitate, inferioritate, responsabilitate.

” Minoritățile nu pot fi altfel. Iar exact prin acest paradox devin altfel. Ele de fapt sunt metafora altfelului. Cei care nu aparțin niciunde. Dar care nu au o acasă proprie. De asemenea, au o identitate de sine stătătoare și greu de conceput despre ce înseamnă să fii altfel. În același timp,  își creează viziunea lor despre lume prin complexul lor de inferioritate și de superioritate. Subordonat, dar care se crede mai  sus. Încearcă să fie acceptat, dar totodată să rămână altfel. Așa cum este altfel în identitatea lui națională, dar și cum sunt altfel cei care își permit să fie diferiți. De fapt am vorbit de nenumerate ori despre cum suntem noi altfel, cum ne asemănăm, și v-am tot zis, aproape blasfemic, ce credeam noi a fi adevărat despre voi, despre noi. Stereotipiile, marile adevăruri, critica, lipsa sau eșecul, chiar și victoria responsabilității politice și sociale, toate acestea sunt numai inspirații, nimic mai mult, în nici un caz nu este mai important decât mesajul ce refuză limba vorbită, cea determinată prin termeni naționaliști. Dacă nu vor înțelege în maghiară, vor înțelege altfel. De altfel, maghiara o înțeleg numai maghiarii. Nu mă interesează ce este comun în noi, sau ce ne deosebește. La urma urmei, fiecare limbă este menită nu să comunice sensuri naționale, ci cele universale, ceea ce este universal uman. La urma urmei despre asta este vorba în spectacol. Despre o limbă umană. Despre o limbă umană teatrală. Această întâmplare teatrală se desfășoară în starea de dinaintea și de după a limbii, iar adevărul acestei limbi se manifestă estetic și poetic”, dezvăluie artistul.

Răvășitor și necruțător, ca toate spectacolele lui Urbán András, cu un puternic sound etno-punk (muzică orginală de Irena Popović ), ”Maghiar” este spectaculos  jucat  de actorii Borbély B. Emília, Csata Zsolt, Éder Enikő, Lőrincz Rita, Simó Emese, Czumbil Orsolya, Kiss Anikó, Kucsov Boris, Mikes Imre Elek și Nagyabonyi Emese.                                                                                                                                                                                                 

Luni, Macedonia, Ungaria, Bulgaria

Prima zi a festivalului s-a încheiat cu spectacolul de improvizație teatrală al trupelor Spot și K2. A noua ediție a Festivalului Euroregional de Teatru Timișoara TESZT (22-29 mai) continua luni, 23 mai, cu două spectacole ce vin din Skopje și din Budapesta și un performance bulgar.

 Centrul Cultural de Tineret din Skopje, Macedonia, aduce la Timișoara un spectacol-eveniment inspirat de  Revoluția declanșată în decembrie 1989 la Timișoara: ”Pădurea nebună”, un proiect creat prin voința unui grup de pasionați de teatru, care a dorit să relateze o poveste universală despre cum oamenii nu învață niciodată din marile greșeli ale istoriei.  Unica reprezentație la Timișoara a acestui spectacol în Festivalul TESZT va avea loc luni, 23 mai 2016, de la ora 17, în sala Cercului Militar (Piața Libertății).  Spectacolul va fi jucat  în limba macedoneană, cu supratitrare în română, maghiară și engleză.

Trupa Forte din Budapesta, una dintre vedetele fiecărei ediții a Festivalului TESZT, revine la Timișoara cu un nou spectacol al regizorului Horváth Csaba: ” Împărăția ta”, a piesă despre exilații istoriei, ”cei umiliți, schilodiți, oameni mici alungați către marginea hărții, înspre periferiile societății, cei care n-au primit niciodată vreo șansă”. Coproducție a Companiei Forte cu Trafó Casa Artelor Contemporane, Budapesta, spectacolul ”Împărăția ta” va fi jucat în cadrul Festivalului de Teatru TESZT  în 23 mai 2016, la ora 20, în Sala Mare a Teatrului Maghiar ”Csiky Gergely” din Timișoara. Reprezentația se desfășoară în limba maghiară, cu supratitrare în română și engleză.

Seara se încheie cu povestea unui protest radical intitulat „Statul”, un happening teatral conceput de bulgarul Alexander Manuilov , de la ora 23, în Sala Studio. Spectacolul este destinat publicului de limbă maghiară. Marți, 24 mai, de la ora 14, va avea loc reprezentația în engleză, iar de la 16:00 cea de-a treia, în limba română.

Detalii despre toate spectacolele festivalului sunt disponibile  pe www.teszt.ro.

Foto: Bíró Márton

 

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cultură

Sărbători pe rit vechi. Bilja Krstić & Bistrik Orchestra, pe scena Târgului de Crăciun de la Timișoara

Publicat

pe

Sâmbătă, 4 ianuarie, la ora 18:00, vor urca pe scena din Piața Victoriei Bilja Krstić și orchestra sa, Bistrik, într-un concert ce promite să cucerească inimile tuturor celor prezenți, anunță Casa de Cultură a municipiului Timișoara.

Bilja Krstić este o artistă emblematică a muzicii tradiționale sârbești și balcanice, cu o carieră de peste 40 de ani, în care a reinterpretat folclorul, printr-o fuziune originală de armonii vocale, elemente etno și influențe contemporane.

Cu un repertoriu impresionant, ce include cântece din Serbia, Macedonia, România, Bulgaria și alte țări din Balcani, Bilja & Bistrik aduc în prim-plan esența tradițiilor din regiune. De-a lungul carierei, Bilja a lansat șapte albume, dintre care cel mai recent, „Biljur” (2023), reflectă pasiunea sa pentru păstrarea moștenirii muzicale.

Vor răsuna pe scenă, așadar, pe 4 ianuarie, melodii premiate și recunoscute internațional, cum ar fi „Niska Banja”.

Experiența lor live este caracterizată de o atmosferă caldă, sinceră și plină de emoție, care conectează publicul la rădăcinile muzicii tradiționale.

Partener: Radio Banat Link 93,3 FM Timisoara

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolele „Ierbar“ și „Absurdinia“ încheie FEST-FDR 2024

Publicat

pe

Joi, 19 decembrie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului Național din Timișoara are loc  așteptatul spectacol „Ierbar“ de Simona Popescu și Radu Afrim, un spectacol al Teatrului Național din Târgu-Mureș, Compania „Liviu Rebreanu”.

O meditație poetică despre viață, având ca sursă de inspirație poezia însăși, dar și natura, spectacolul „Ierbar“ prezintă o perspectivă inedită – filtrată prin sensibilitatea artistică inconfundabilă a lui Radu Afrim – asupra trecerii timpului. După cum precizează producătorii spectacolului, Ierbar este o experiență teatrală multisenzorială, dar şi una interioară, o călătorie în care magicul însoțește concretul așa cum, atunci când respirăm în ger, nu putem opri șuvoaiele de aburi să ne încadreze volatil chipurile.

Nu întâmplător, ultimul spectacol al FEST-FDR 2024 este o premieră.

Vineri, 20 decembrie, de la ora 19, în Studio UȚU, Teatrul Național din Timișoara prezintă cel mai nou spectacol al său, „Absurdinia“, pe un scenariu de Gavriil Pinte după I.L. Caragiale, Urmuz, Tudor Arghezi și Matei Vișniec.

Aducând laolaltă rânduri uimitor de contemporane ale unor autori care acoperă mai bine de un secol de literatură, scenariul lui Gavriil Pinte construiește un real parcurs al teatrului românesc al absurdului prin patru marcanți exponenți ai săi. Gavriil Pinte inventează o lume năstrușnică și neprevăzută care funcționează ca un fel de scut, amendând absurdul unui prezent năucitor printr-o „privire burlescă asupra unei lumi în care legea o face principiul aberației, al nonsensului, iar logica este ieșită din făgașul rațiunii”, după cum declară el însuși. Cu umor și cu enorm de multă imaginație, „Absurdinia“ își transformă spectatorii în exploratori care întorc spatele, pe deplin conștient, unei lumi guvernate cu intransigența nesiguranței de sine, descoperind că dincolo de lipsa de comunicare, de privarea limbajului de bogăția sensurilor multiple, de însingurare, mai există rost și sens, mai există râs, bucurie și speranță, pentru că, în cuvintele regizorului Gavriil Pinte, „lumea se vindecă, lumea rezistă, și rezistă fiindcă ea, lumea, e o alcătuire uluitoare”.

Echipa de creație a spectacolului este completată de scenografa Roxana Ionescu și de talentații actori ai Teatrului Național din Timișoara – Laura Avarvari, Oana Iovița, Andrei Chifu, Bogdan Spiridon, Cristian Szekeres și Darius Zet.

A doua reprezentație a spectacolului este programată sâmbătă, 21 decembrie.

Biletele pot fi achiziționate on-line, pe www.tntm.ro sau fizic, la Agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2, deschisă între orele 11.00 și 19.00.

Citeste mai mult

Cultură

Actorul Mircea Diaconu a murit din cauza unui cancer de colon

Publicat

pe

Actorul Mircea Diaconu a murit, sâmbătă, la vârsta de 74 de ani, după ce în ultima perioadă a suferit de cancer de colon.

Anunțul a fost făcut de soția sa, actrița Diana Lupescu.

Trupul neînsuflețit al lui Mircea Diaconu va fi depus luni, între orele 12:00 și 16:00, la Teatrul Nottara, acolo unde apropiații vor putea veni să-și aducă un ultim omagiu. Înmormântarea va avea loc marți, la cimitirul din Săftica.

Mircea Diaconu ar fi împlinit 75 de ani în ajunul Crăciunului.

Actorul Mircea Diaconu s-a născut la 24 decembrie 1949 în comuna Vlădeşti, judeţul Argeş. A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti în anul 1971, notează Agerpres.

În 1972, a fost angajat la Teatrul Bulandra, de Liviu Ciulei, unde a rămas până în 1982, după care a fost angajat la Teatrul Nottara. S-a implicat şi în activitatea didactică: în perioada 1977 – 1978, a fost asistent la Actorie, IATC Bucureşti (clasa Olga Tudorache), iar între 1991-1998 a predat cursuri de actorie de film, la Academia de Teatru şi Film Bucureşti, în sistem atelier. În 1995, a devenit profesor la UNATC.

A debutat pe scena Teatrului Bulandra, în 1970, cu piesa „Harfa de iarbă” după Truman Capote. Pe scena acestui teatru a mai jucat în „Revizorul” de Gogol (r. Lucian Pintilie, 1972), „A 12-a noapte” de Shakespeare (r. Liviu Ciulei, 1973), „Răceala” de Marin Sorescu (r. Dan Micu, 1977), „Furtuna” de Shakespeare (r. Liviu Ciulei, 1978) ş.a. La Teatrul Nottara şi-a reconfirmat calităţile de actor complex, atât în comedie, cât şi în dramă: „Cum vă place” de Shakespeare (r. Lucian Pintilie, 1982), „Pădurea” de Ostrovski (r. Constantin Marinescu, 1983), „Ultimul bal” după Liviu Rebreanu (r. Dan Micu, 1984), „Burghezul gentilom” după Moliere (r. Dan Micu, 1988) ş.a. A colaborat şi cu alte teatre: Theatrum Mundi („Teatrul descompus” de Matei Vişniec), Teatrul Naţional Bucureşti („Ghetou” de Joshua Sobol, regia Victor Ioan Frunză) etc.

A fost primul actor din România care şi-a dat demisia, devenind liber profesionist, în anul 1990.

Ca actor de film se impune, ca şi în teatru, atât în registrul dramatic, cât şi în cel comic.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite