Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Primul gong la TESZT: premiera Maghiar. Luni, Revoluția din 1989 și Împărăția ta

Publicat

pe

La Teatrul Maghiar Csiky Gergely a bătut duminică, 22 mai 2016, gongul celui de-al nouălea Festival Euroregional de Teatru din Timișoara TESZT. O ediție a realității acute, a punctat directorul Teatrului, actorul Balázs Attila. TESZT-ul a început cu premiera ”Maghiar”, un spectacol copleșitor al regizorului Urbán András, coproducție a Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara și a Teatrului „Kosztolányi Dezső” din Subotica. Ediția 2016 a festivalului aduce la Timișoara, până în 29 mai, spectacole din Serbia, Ungaria, Slovenia, Bulgaria, Croația, Italia, Portugalia, Bosnia și Herțegovina, Belgia și Macedonia, public din tot atâtea țări, dar și  critici de teatru din  estul  Europei, din SUA, Germania și din România.

Admirat, controversat, urmărit cu fascinație de o Europă teatrală tot mai divizată de ideologii, regizorul Urbán András a făcut din demitizazarea ”tabu-urilor” o armă estetică infailibilă, antidot la exacerbările naționalismului, ego-centrismului politic și ale extremismelor de orice fel. Și în ”Maghiar”, el propune, într-un teatru viu, dincolo de convenția lingvistică, o vivisecție cu precizie de laser a unor subiecte hipersensibile, precum minoritate, identitate, inferioritate, responsabilitate.

” Minoritățile nu pot fi altfel. Iar exact prin acest paradox devin altfel. Ele de fapt sunt metafora altfelului. Cei care nu aparțin niciunde. Dar care nu au o acasă proprie. De asemenea, au o identitate de sine stătătoare și greu de conceput despre ce înseamnă să fii altfel. În același timp,  își creează viziunea lor despre lume prin complexul lor de inferioritate și de superioritate. Subordonat, dar care se crede mai  sus. Încearcă să fie acceptat, dar totodată să rămână altfel. Așa cum este altfel în identitatea lui națională, dar și cum sunt altfel cei care își permit să fie diferiți. De fapt am vorbit de nenumerate ori despre cum suntem noi altfel, cum ne asemănăm, și v-am tot zis, aproape blasfemic, ce credeam noi a fi adevărat despre voi, despre noi. Stereotipiile, marile adevăruri, critica, lipsa sau eșecul, chiar și victoria responsabilității politice și sociale, toate acestea sunt numai inspirații, nimic mai mult, în nici un caz nu este mai important decât mesajul ce refuză limba vorbită, cea determinată prin termeni naționaliști. Dacă nu vor înțelege în maghiară, vor înțelege altfel. De altfel, maghiara o înțeleg numai maghiarii. Nu mă interesează ce este comun în noi, sau ce ne deosebește. La urma urmei, fiecare limbă este menită nu să comunice sensuri naționale, ci cele universale, ceea ce este universal uman. La urma urmei despre asta este vorba în spectacol. Despre o limbă umană. Despre o limbă umană teatrală. Această întâmplare teatrală se desfășoară în starea de dinaintea și de după a limbii, iar adevărul acestei limbi se manifestă estetic și poetic”, dezvăluie artistul.

Răvășitor și necruțător, ca toate spectacolele lui Urbán András, cu un puternic sound etno-punk (muzică orginală de Irena Popović ), ”Maghiar” este spectaculos  jucat  de actorii Borbély B. Emília, Csata Zsolt, Éder Enikő, Lőrincz Rita, Simó Emese, Czumbil Orsolya, Kiss Anikó, Kucsov Boris, Mikes Imre Elek și Nagyabonyi Emese.                                                                                                                                                                                                 

Luni, Macedonia, Ungaria, Bulgaria

Prima zi a festivalului s-a încheiat cu spectacolul de improvizație teatrală al trupelor Spot și K2. A noua ediție a Festivalului Euroregional de Teatru Timișoara TESZT (22-29 mai) continua luni, 23 mai, cu două spectacole ce vin din Skopje și din Budapesta și un performance bulgar.

 Centrul Cultural de Tineret din Skopje, Macedonia, aduce la Timișoara un spectacol-eveniment inspirat de  Revoluția declanșată în decembrie 1989 la Timișoara: ”Pădurea nebună”, un proiect creat prin voința unui grup de pasionați de teatru, care a dorit să relateze o poveste universală despre cum oamenii nu învață niciodată din marile greșeli ale istoriei.  Unica reprezentație la Timișoara a acestui spectacol în Festivalul TESZT va avea loc luni, 23 mai 2016, de la ora 17, în sala Cercului Militar (Piața Libertății).  Spectacolul va fi jucat  în limba macedoneană, cu supratitrare în română, maghiară și engleză.

Trupa Forte din Budapesta, una dintre vedetele fiecărei ediții a Festivalului TESZT, revine la Timișoara cu un nou spectacol al regizorului Horváth Csaba: ” Împărăția ta”, a piesă despre exilații istoriei, ”cei umiliți, schilodiți, oameni mici alungați către marginea hărții, înspre periferiile societății, cei care n-au primit niciodată vreo șansă”. Coproducție a Companiei Forte cu Trafó Casa Artelor Contemporane, Budapesta, spectacolul ”Împărăția ta” va fi jucat în cadrul Festivalului de Teatru TESZT  în 23 mai 2016, la ora 20, în Sala Mare a Teatrului Maghiar ”Csiky Gergely” din Timișoara. Reprezentația se desfășoară în limba maghiară, cu supratitrare în română și engleză.

Seara se încheie cu povestea unui protest radical intitulat „Statul”, un happening teatral conceput de bulgarul Alexander Manuilov , de la ora 23, în Sala Studio. Spectacolul este destinat publicului de limbă maghiară. Marți, 24 mai, de la ora 14, va avea loc reprezentația în engleză, iar de la 16:00 cea de-a treia, în limba română.

Detalii despre toate spectacolele festivalului sunt disponibile  pe www.teszt.ro.

Foto: Bíró Márton

 

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cultură

Ada Hausvater, directorul general al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, în Capital Top 100 Manageri, ediția 2024

Publicat

pe

Capital Top 100 Manageri reprezintă rezultatul analizei desfășurate la nivel național, privind rezultatele manageriale notabile și cuantificabile din diferite domenii de activitate din România – afaceri, educație, cultură, cercetare,  administrație publică, resurse umane etc. – înregistrate pe durata anului precedent.

Teatrul Național din Timișoara măsoară excelența în parametri de o altă amploare decât cifrele: în beneficiul adus comunității în întregul său, în formarea unei comunități reunite în jurul Culturii și al profesionalismului, în crearea unui spațiu de reflecție, de implicare și de schimbare care, pe termen lung, dezvoltă conștiințe, atitudini, asumare. Prin toate inițiativele sale, de la spectacole la reconfigurarea sa, Teatrul Național investește prin acțiunile sale teatrale  într-un un viitor pentru toți membrii societății. Numeroasele realizări înregistrate în mandatele Adei Hausvater la Teatrul Național din Timișoara au la bază principiile profesionalismului, ale performanței și ale conștiinței. Managementul său își asumă de aproape două decenii responsabilitatea formatorului – de public de teatru, dar și de profesioniști, atât la nivel artistic, cât și în ceea ce privește meseriile din spatele scenei, ca o pepinieră pentru viitor.

„Teatrul Național din Timișoara s-a făcut remarcat  și în 2023 prin entuziasmul pe care spectacolele noastre, realizările noastre îl generează tuturor celor din sala de spectacol, preocupați de subiectele pe care le punem în discuție prin spectacolele Teatrului Național, de diferitele formule estetice pe care le propunem și ni le asumăm, de felul în care insistăm în fiecare moment să ne facem, fiecare, meseria cel mai bine și să fim, individual și colectiv, cât mai performanți. Sunt foarte bucuroasă că am construit o echipă de succes în care principalul criteriu îl reprezintă realizarea proiectului de management al Teatrului Național în termenii profesionalismului, creativității și competenței pentru că performanță înseamnă creație, nu execuție. Principalul obiectiv pe care l-am împărtășit cu echipa Teatrului Național de-a lungul acestor mandate a fost redefinirea Teatrului Național din Timișoara în plan local, național și internațional, printr-un sistem de management inovativ, deschis, emancipat și actual bazat pe aceste principii. Teatrul răspunde paradigmei sociale cu metoda proprie. Viața fiecărui om este neprețuită. Istoria umanității se datorează tuturor eroilor, cunoscuți și infinit mai mulți necunoscuți, care au păstrat temeinic modelul individual al pasiunii, al implicării, al profesionalismului și al conștiinței”, a declarat Ada Hausvater.

Gala Capital Excelența în Management a reunit peste 150 de specialiști din diferitele domenii de activitate luate în discuție în alcătuirea clasamentului.

Citeste mai mult

Cultură

„Iisus pe Muntele Măslinilor“, de L. van Beethoven,  în Săptămâna Patimilor, la Sala Capitol din Timișoara

Publicat

pe

Cu o impresionantă forță artistică, Filarmonca Banatul Timișoara deschide seria evenimentelor din cadrul Festivalului „Timișoara Muzicală”, joi, 2 mai 2024, cu un concert vocal-simfonic impresionant.

De la ora 19:00, la Sala Capitol, publicul meloman este invitat să audieze două lucrări ale marelui Beethoven: Concertul pentru pian și orchestră nr. 4 în sol major, op. 58, al cărui solist va fi extraordinarul pianist DANIEL CIOBANU (solist în rezidență al Filarmonicii Banatul Timișoara în Stagiunea 2023/2024), și Oratoriul „Iisus pe Muntele Măslinilor“, op. 85. Cea din urmă lucrare, aleasă special pentru Săptămâna Patimilor, aduce în prim-plan nu doar geniul componistic al lui Beethoven, ci și măiestria interpretativă a Corului „Ion Românu” și a Orchestrei simfonice „Remus Georgescu” ale Filarmoncii Banatul, precum și expresia talentului solistic al sopranei LUIZA FATYOL, al tenorului OVIDIU PURCEL și al baritonului MIHAI DAMIAN.

„Iisus pe Muntele Măslinilor“ este singurul oratoriu al lui Beethoven. Evidențiază latura umană a lui Iisus mai mult decât cea divină și a fost creată într-o perioadă în care Beethoven începuse să-și piardă auzul; este un simbol al forței creatoare a omului în pofida încercărilor la care este supus. Lucrarea, compusă în 1803, în doar 14 zile, (subliniind, dacă mai era nevoie, geniul deja cunoscut al lui Beethoven) reflectă frământările lui Iisus pe Muntele Măslinilor, când simte apropierea ceasului în care se va jertfi pentru omenire.

Confruntându-se cu propiile-i suferințe, Beethoven a scris oratoriul într-o perioadă în care se alfa în pragul suicidului, criză sufletească oglindită în Testamentul de la Heiligenstadt, și depăşită prin cufundarea în creaţie şi refugiul în paginile Bibliei.

„Virtutea… numai ea poate să-ţi dea fericirea… Ea mi-a fost spirijin în restriştea mea. Ei şi artei mele datoresc faptul că nu mi-am curmat viaţa… mi se părea peste putinţă să părăsesc lumea aceasta îninte de a fi săvârşit tot ceea ce simţeam că trebuie să înfăptuiesc. Aşa că am lăsat să dăinuie mai departe viaţa (…) Divinitate, tu care de acolo, din înalt, poţi citi în adâncul sufletului meu şi îl cunoşti, ştii că în el sălăşluieşte numai dragostea de oameni şi dorinţa de a face bine!”, scria Beethoven în Testamentul de la Heiligenstadt, în 1802.

Prima reprezentație a oratoriului Iisus pe Muntele Măslinilor a avut loc la Teatrul din Viena, la 5 aprilie 1803, iar în 1809 devine primul succes al compozitorului pe pământ american.

Concertul de joi va fi condus de maestrul RADU POPA, iar corul va fi pregătit de maestrul IOSIF TODEA.

Biletele se găsesc pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara, la casierie și pe myticket.ro: https://shorturl.at/pzVYZ

Organizator: Filarmonica Banatul Timișoara

Program finanțat din bugetul local al Municipiului Timișoara

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolul „Azi la noi cântă tot natul“, de Florii, la Filarmonica „Banatul“

Publicat

pe

Pe 28 aprilie, de la ora 18.00, Ansamblul „Timișul” sărbătorește Floriile, cu participarea instrumentiștilor, a dansatorilor și a invitaților săi speciali: Călin Bârcean (solist Pragu’ de Sus), preotul Vasile Bădescu, antrenorul de fotbal Alexandru Pelici, omul de radio Ioana Sapianu, arhitectul Nenad Luchin, actrița Alina Ilea, avocatul Doru Julean, tenorul Bogdan Zaharia, inginerul Octavian Zaica, DJ Sean Norvis și Mirela Castelli, director Casa Auto.

Soliști: Daniela Condurache și Andreea Voica.

Coregrafi: Maria Topciov și Ciprian David

Dirijor: Deian Galetin. Prezintă: Florin Mihoc

Partener: Filarmonica „Banatul”. Partener media: TVR Timișoara

Accesul se face pe bază de bilete, disponibile la Casa de Cultură (Str. Miron Costin nr.2). Prețul unui bilet este 30 lei.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite