Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

„Proiecție 02“ – Expoziție personală Matei Bejenaru la Kunsthalle Bega

Publicat

pe

Proiecție 02

Matei Bejenaru

Curator: Cristian Nae

12 aprilie 2024 – 8 iunie 2024

Vernisaj: 12 aprilie, 19:00 – 21:00

Calea Circumvalațiunii 10, Timișoara

Noul sezon expozițional Kunsthalle Bega se deschide în această primăvară cu o expoziție personală a lui Matei Bejenaru, Proiecție 02, proiect curatoriat de Cristian Nae. Vernisajul va avea loc vineri, 12 aprilie, începând cu ora 19:00.

Proiecție 02 continuă formal cercetarea sa artistică îndelungată vizavi de materialitatea mediului fotografic, tehnicile sale, practicile și politicile documentare. Folosindu-se preponderent de tehnologiile analogice ale producerii de imagini, artistul evidențiază importanța procesului fotografic ca martor al schimbărilor societății și al angajamentului artistic într-o lume marcată de crize.

Proiectul este conceput sub forma unei instalații fotografice imersive, care analizează modurile de receptare a imaginii și materialitățile ei. Fotografia, prezentată prin proiecții multiple, nu doar în postura de obiect, ci mai mult ca un proces social, devine subiectul unei meditații conceptuale legate de reprezentare, istorie și relațiile noastre cu spațiul.

Elementul central al expoziției îl constituie proiecția unor diapozitive, cu imagini în aparență comune, dar care funcționează ca un vocabular de termeni vizuali specifici tehnicii fotografice. Proiecțiile acestor imagini, realizate simultan, recompun elementele unui montaj cinematografic în care se disting trăsăturile temporale și spațiale, elementele integrale ale limbajului cinematic. În centrul expunerii, detalii și componente ale tehnologiei fotografice tradiționale devin subiectele unor imagini de dimensiuni mari, tipărite negativ, având o prezență sculpturală puternică. Instalația invită la explorarea imersivă a unor procese generatoare de cunoaștere devenite acum vizibile, cadru cu cadru, devoalând modul în care sunt create și percepute imaginile fotografice.

Matei Bejenaru explorează astfel impactul tehnologiei digitale asupra imaginii contemporane, evidențiind tranziția către o vizualitate controlată de algoritmi în detrimentul subiectivității. Proiecție 02 aduce în prim-plan cunoașterea vizuală specifică modernității și recuperează esența fotografiei analogice, sugerând astfel o revenire la originile sale. Artistul invită publicul la un dialog cu tehnologia fotografică de secol XIX și propune o meditație asupra evoluției imaginii în context contemporan.

Expoziția se deschide vineri, 12 aprilie 2024, la 19:00, la Kunsthalle Bega și va putea fi  vizitată până în 8 iunie, de marți până sâmbătă, între 14:00 și 18:00.

Proiectul face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul „Power Station+ | Școli creative”, derulat de Centrul de Proiecte Timișoara al Primăriei Municipiului Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Culturii.

***

Matei Bejenaru este artist vizual, fondator și director artistic al Bienalei de Artă Contemporană Periferic din Iași, între 1997 și 2008. În proiectele sale artistice din ultimii ani, prin fotografie și filme video, el investighează materialitatea mediului fotografic și politicile de reprezentare în formatul documentar. Folosind platforma tehnologică specifică imaginilor analogice, fie ele statice sau dinamice, el aduce în prim plan procesul fotografic ca martor al crizei singularității și al angajamentului artistic. În anul 2007 a participat în expoziția The Irresistible Force la Tate Modern Londra, Level 2 Gallery, în 2008 a participat în Bienala de la Taipei, iar în 2013 a fost artist invitat la Kettle’s Yard, Cambridge (Marea Britanie). Proiectul său fotografic Prut a fost expus în 2018 la Galeria Arts et essaye, Rennes (Franța), iar în 2022 proiectul Modele a fost prezentat la Galeria Anca Poterașu (București). Predă fotografie și artă video la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași.

Cristian Nae este curator, teoretician și istoric de artă care activează ca profesor la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași. Este interesat de istoria artei și a expozițiilor în Centrul și Estul Europei din perspectiva socialismului global și a studiului interferențelor culturale transnaționale și transregionale, precum și de studii vizuale. A fost cercetător asociat la Universitatea din California, Santa Barbara, ca bursier Fulbright (2023) și a beneficiat de burse și proiecte de cercetare finanțate de Fundația Erste, Fundația Getty și Colegiul Noua Europă din București. A publicat articole și studii în reviste academice precum Third Text, Artmargins, Studies in Eastern European Cinema, precum și în volume colective publicate la edituri precum Routledge, De Gruyter sau Wiley-Blackwell. A co-editat publicația Romanian Contemporary Art 2010-2020. Rethinking the Image of the World: Projects and Sketches (Hatje Cantz, 2020) și a curatoriat participarea României la Bienala de la Veneția (2019).

***

Kunsthalle Bega este un spațiu alternativ și experimental de artă, fondat în 2019 la Timișoara de Alina Cristescu, Liviana Dan și Bogdan Rața, împreună cu Andreea Drăghicescu și Ugron Lajos, prin Fundația Calina, organizație non-guvernamentală, cu o platformă non-profit, activă neîntrerupt de 17 ani pe scena de artă contemporană. Dedicată susținerii producției artistice și înțelegerii problemelor actuale ale spectrului creativ din perspectivă curatorială, acordă premiul Bega Art Prize unui curator român care reușește sa schimbe regulile percepției actului curatorial. Implicată în proiecte educaționale cu comunități diverse, promovează importanța majoră/vitală a publicațiilor de artă. Curatori premiați: Anca Verona Mihuleț (2019), Sandra Demetrescu (2020), Cosmin Costinaș (2021), Diana Marincu (2022), Horațiu Lipot, Cristina Stoenescu & Gia Țidorescu (2023).

Cultură

„Iisus pe Muntele Măslinilor“, de L. van Beethoven,  în Săptămâna Patimilor, la Sala Capitol din Timișoara

Publicat

pe

Cu o impresionantă forță artistică, Filarmonca Banatul Timișoara deschide seria evenimentelor din cadrul Festivalului „Timișoara Muzicală”, joi, 2 mai 2024, cu un concert vocal-simfonic impresionant.

De la ora 19:00, la Sala Capitol, publicul meloman este invitat să audieze două lucrări ale marelui Beethoven: Concertul pentru pian și orchestră nr. 4 în sol major, op. 58, al cărui solist va fi extraordinarul pianist DANIEL CIOBANU (solist în rezidență al Filarmonicii Banatul Timișoara în Stagiunea 2023/2024), și Oratoriul „Iisus pe Muntele Măslinilor“, op. 85. Cea din urmă lucrare, aleasă special pentru Săptămâna Patimilor, aduce în prim-plan nu doar geniul componistic al lui Beethoven, ci și măiestria interpretativă a Corului „Ion Românu” și a Orchestrei simfonice „Remus Georgescu” ale Filarmoncii Banatul, precum și expresia talentului solistic al sopranei LUIZA FATYOL, al tenorului OVIDIU PURCEL și al baritonului MIHAI DAMIAN.

„Iisus pe Muntele Măslinilor“ este singurul oratoriu al lui Beethoven. Evidențiază latura umană a lui Iisus mai mult decât cea divină și a fost creată într-o perioadă în care Beethoven începuse să-și piardă auzul; este un simbol al forței creatoare a omului în pofida încercărilor la care este supus. Lucrarea, compusă în 1803, în doar 14 zile, (subliniind, dacă mai era nevoie, geniul deja cunoscut al lui Beethoven) reflectă frământările lui Iisus pe Muntele Măslinilor, când simte apropierea ceasului în care se va jertfi pentru omenire.

Confruntându-se cu propiile-i suferințe, Beethoven a scris oratoriul într-o perioadă în care se alfa în pragul suicidului, criză sufletească oglindită în Testamentul de la Heiligenstadt, și depăşită prin cufundarea în creaţie şi refugiul în paginile Bibliei.

„Virtutea… numai ea poate să-ţi dea fericirea… Ea mi-a fost spirijin în restriştea mea. Ei şi artei mele datoresc faptul că nu mi-am curmat viaţa… mi se părea peste putinţă să părăsesc lumea aceasta îninte de a fi săvârşit tot ceea ce simţeam că trebuie să înfăptuiesc. Aşa că am lăsat să dăinuie mai departe viaţa (…) Divinitate, tu care de acolo, din înalt, poţi citi în adâncul sufletului meu şi îl cunoşti, ştii că în el sălăşluieşte numai dragostea de oameni şi dorinţa de a face bine!”, scria Beethoven în Testamentul de la Heiligenstadt, în 1802.

Prima reprezentație a oratoriului Iisus pe Muntele Măslinilor a avut loc la Teatrul din Viena, la 5 aprilie 1803, iar în 1809 devine primul succes al compozitorului pe pământ american.

Concertul de joi va fi condus de maestrul RADU POPA, iar corul va fi pregătit de maestrul IOSIF TODEA.

Biletele se găsesc pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara, la casierie și pe myticket.ro: https://shorturl.at/pzVYZ

Organizator: Filarmonica Banatul Timișoara

Program finanțat din bugetul local al Municipiului Timișoara

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolul „Azi la noi cântă tot natul“, de Florii, la Filarmonica „Banatul“

Publicat

pe

Pe 28 aprilie, de la ora 18.00, Ansamblul „Timișul” sărbătorește Floriile, cu participarea instrumentiștilor, a dansatorilor și a invitaților săi speciali: Călin Bârcean (solist Pragu’ de Sus), preotul Vasile Bădescu, antrenorul de fotbal Alexandru Pelici, omul de radio Ioana Sapianu, arhitectul Nenad Luchin, actrița Alina Ilea, avocatul Doru Julean, tenorul Bogdan Zaharia, inginerul Octavian Zaica, DJ Sean Norvis și Mirela Castelli, director Casa Auto.

Soliști: Daniela Condurache și Andreea Voica.

Coregrafi: Maria Topciov și Ciprian David

Dirijor: Deian Galetin. Prezintă: Florin Mihoc

Partener: Filarmonica „Banatul”. Partener media: TVR Timișoara

Accesul se face pe bază de bilete, disponibile la Casa de Cultură (Str. Miron Costin nr.2). Prețul unui bilet este 30 lei.

Citeste mai mult

Cultură

„Victimele datoriei“ – o nouă premieră pe scena Teatrului Național din Timișoara

Publicat

pe

Cu noua sa premieră, Teatrul Național din Timișoara propune publicului o incursiune în subconștient. Nu pe filiera Freud, și nici pe filiera Jung, ci, poate surprinzător, pe cea a lui Eugène Ionesco.

Astfel, joi, 25 aprilie 2024, de la ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Național are loc premiera spectacolului „Victimele datoriei“ de Eugène Ionesco, traducerea Vlad Russo și Vlad Zografi.

„Am proiectat pe scenă îndoielile, angoasele mele profunde, le-am pus în dialog și le-am întruchipat (…); scriam cu cea mai mare sinceritate; (..) am intitulat asta «Victimele datoriei»”, scria Eugène Ionesco în „Note și contra-note”.

Purtând amprenta regizorală a lui Radu Iacoban, spectacolul este o tragi-comedie construită ca un joc de oglinzi care, pendulând între vizibil și invizibil, între concret și inefabil, își urmărește eroul – un om obișnuit, aparent fără identitate, interpretat de unul dintre cei mai reprezentativi actori ai Teatrului Național din Timișoara, Matei Chioariu – pe un drum bizar, comic și tragic, pe care se vede silit să îl parcurgă, în căutarea rădăcinilor răului, în ciuda (sau poate din cauza) placidității care îl supune regulilor, fără discernământ. Parcurge acest traseu, victimă, în fond, a propriilor teorii despre teatru, împins, ghidat, provocat de niște personaje la fel de caleidoscopice, interpretate de reputații actori Claudia Ieremia, Marin Lupanciuc, Ion Rizea și Iuliana Crăescu. Scenografia și visuals-urile sunt semnate de Tudor Prodan.

Biletele pot fi achiziționate de pe site-ul www.tntm.ro și fizic, la Agenția de bilete Mărășești, str. Mărășești nr. 2, orar marți – duminică, orele 11.00 – 19.00.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite