Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

„Puccini 100” – Centenarul unui geniu. Concert simfonic extraordinar la Filarmonica „Banatul“ din Timișoara

Publicat

pe

La 100 de ani de la moartea unuia dintre cei mai mari compozitori de operă ai lumii, Filarmonica Banatul Timișoara celebrează geniul creator al lui Giacomo Puccini printr-un concert simfonic extraordinar.

Vineri, 13 septembrie 2024, de la ora 19:00, la Sala Capitol, vă invităm să pășiți în lumea magică a creațiilor marelui compozitor italian.

Orchestra simfonică „Remus Georgescu” a Filarmonicii Banatul Timișoara, sub bagheta dirijorului Ciprian Teodorașcu, ne invită să ne lăsăm pătrunși de emoția, sensibilitatea și dramatismul compozițiilor lui Puccini. Armonia sonoră va fi completată de vocea strălucitoare a sopranei Luiza Fatyol și forța expresivă a tenorului Ioan Hotea.

Printre lucrările celebre pe care le vom audia se numără „Madama Butterfly”, „La Bohème”, „Tosca” și „Turandot”.

Biletele au preț unic: 5 lei de persoană.

Anunțat inițial că se va desfășura în curtea Școlii Gimnaziale nr. 24 (Cartierul Dacia), concertul simfonic extraordinar „Puccini 100”, va avea loc în Sala Capitol, din cauza vremii nefavorabile.

**La eveniment, au acces și copiii. Vârsta minimă – 7 ani.

Giacomo Puccini (1858-1924) este considerat unul dintre cei mai importanți compozitori de operă din istorie, alături de Giuseppe Verdi și Richard Wagner. Lucrările sale continuă să fie iubite și interpretate pe scena mondială. Cu o carieră de succes și o moștenire durabilă, muzica sa rămâne un simbol al emoției și pasiunii umane.

Puccini a reușit să îmbine, într-un mod unic, drama vieții, emoția profundă și sonoritatea memorabilă, transformând fiecare operă într-o experiență emoțională copleșitoare. De la capodopere precum „La Bohème” și „Tosca” la „Madama Butterfly”, fiecare notă compusă de el rezonează cu profunzimea simțirii umane și ne invită să explorăm cele mai intime colțuri ale sufletului.

Printre cele mai celebre opere ale sale se numără:

„La Bohème” (1896) – O poveste tragică despre dragoste și sărăcie, care urmărește viața a patru artiști boemi din Paris.

„Tosca” (1900) – O operă dramatică plină de intensitate emoțională, care se desfășoară în Roma și explorează teme precum dragostea, trădarea și politica.

„Madama Butterfly” (1904) – O operă despre dragostea tragică dintre o tânără japoneză și un ofițer american, care aduce în discuție probleme de cultură și identitate.

„Turandot” (1926, postum) – O operă bazată pe o legendă chineză, ce o are în centrul atenției pe necruțătoarea prințesă Turandot. Opera este cunoscută pentru aria sa celebră „Nessun dorma”.

Puccini a avut o abilitate deosebită de a crea melodii memorabile și de a explora emoțiile profunde ale personajelor sale, utilizând o orchestrație bogată și colorată. Stilul său a evoluat de la influențele romantice către un modernism mai pronunțat, integrând elemente din muzica populară și utilizând tehnici inovatoare pentru a construi tensiune dramatică.

Puccini a lăsat o amprentă durabilă în lumea operei, iar lucrările sale continuă să fie reinterpretate și performate pe scenele din întreaga lume.

Organizator: Filarmonica Banatul Timișoara

Program finanțat din bugetul local al Municipiului Timișoara.

Cultură

Sărbători pe rit vechi. Bilja Krstić & Bistrik Orchestra, pe scena Târgului de Crăciun de la Timișoara

Publicat

pe

Sâmbătă, 4 ianuarie, la ora 18:00, vor urca pe scena din Piața Victoriei Bilja Krstić și orchestra sa, Bistrik, într-un concert ce promite să cucerească inimile tuturor celor prezenți, anunță Casa de Cultură a municipiului Timișoara.

Bilja Krstić este o artistă emblematică a muzicii tradiționale sârbești și balcanice, cu o carieră de peste 40 de ani, în care a reinterpretat folclorul, printr-o fuziune originală de armonii vocale, elemente etno și influențe contemporane.

Cu un repertoriu impresionant, ce include cântece din Serbia, Macedonia, România, Bulgaria și alte țări din Balcani, Bilja & Bistrik aduc în prim-plan esența tradițiilor din regiune. De-a lungul carierei, Bilja a lansat șapte albume, dintre care cel mai recent, „Biljur” (2023), reflectă pasiunea sa pentru păstrarea moștenirii muzicale.

Vor răsuna pe scenă, așadar, pe 4 ianuarie, melodii premiate și recunoscute internațional, cum ar fi „Niska Banja”.

Experiența lor live este caracterizată de o atmosferă caldă, sinceră și plină de emoție, care conectează publicul la rădăcinile muzicii tradiționale.

Partener: Radio Banat Link 93,3 FM Timisoara

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolele „Ierbar“ și „Absurdinia“ încheie FEST-FDR 2024

Publicat

pe

Joi, 19 decembrie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului Național din Timișoara are loc  așteptatul spectacol „Ierbar“ de Simona Popescu și Radu Afrim, un spectacol al Teatrului Național din Târgu-Mureș, Compania „Liviu Rebreanu”.

O meditație poetică despre viață, având ca sursă de inspirație poezia însăși, dar și natura, spectacolul „Ierbar“ prezintă o perspectivă inedită – filtrată prin sensibilitatea artistică inconfundabilă a lui Radu Afrim – asupra trecerii timpului. După cum precizează producătorii spectacolului, Ierbar este o experiență teatrală multisenzorială, dar şi una interioară, o călătorie în care magicul însoțește concretul așa cum, atunci când respirăm în ger, nu putem opri șuvoaiele de aburi să ne încadreze volatil chipurile.

Nu întâmplător, ultimul spectacol al FEST-FDR 2024 este o premieră.

Vineri, 20 decembrie, de la ora 19, în Studio UȚU, Teatrul Național din Timișoara prezintă cel mai nou spectacol al său, „Absurdinia“, pe un scenariu de Gavriil Pinte după I.L. Caragiale, Urmuz, Tudor Arghezi și Matei Vișniec.

Aducând laolaltă rânduri uimitor de contemporane ale unor autori care acoperă mai bine de un secol de literatură, scenariul lui Gavriil Pinte construiește un real parcurs al teatrului românesc al absurdului prin patru marcanți exponenți ai săi. Gavriil Pinte inventează o lume năstrușnică și neprevăzută care funcționează ca un fel de scut, amendând absurdul unui prezent năucitor printr-o „privire burlescă asupra unei lumi în care legea o face principiul aberației, al nonsensului, iar logica este ieșită din făgașul rațiunii”, după cum declară el însuși. Cu umor și cu enorm de multă imaginație, „Absurdinia“ își transformă spectatorii în exploratori care întorc spatele, pe deplin conștient, unei lumi guvernate cu intransigența nesiguranței de sine, descoperind că dincolo de lipsa de comunicare, de privarea limbajului de bogăția sensurilor multiple, de însingurare, mai există rost și sens, mai există râs, bucurie și speranță, pentru că, în cuvintele regizorului Gavriil Pinte, „lumea se vindecă, lumea rezistă, și rezistă fiindcă ea, lumea, e o alcătuire uluitoare”.

Echipa de creație a spectacolului este completată de scenografa Roxana Ionescu și de talentații actori ai Teatrului Național din Timișoara – Laura Avarvari, Oana Iovița, Andrei Chifu, Bogdan Spiridon, Cristian Szekeres și Darius Zet.

A doua reprezentație a spectacolului este programată sâmbătă, 21 decembrie.

Biletele pot fi achiziționate on-line, pe www.tntm.ro sau fizic, la Agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2, deschisă între orele 11.00 și 19.00.

Citeste mai mult

Cultură

Actorul Mircea Diaconu a murit din cauza unui cancer de colon

Publicat

pe

Actorul Mircea Diaconu a murit, sâmbătă, la vârsta de 74 de ani, după ce în ultima perioadă a suferit de cancer de colon.

Anunțul a fost făcut de soția sa, actrița Diana Lupescu.

Trupul neînsuflețit al lui Mircea Diaconu va fi depus luni, între orele 12:00 și 16:00, la Teatrul Nottara, acolo unde apropiații vor putea veni să-și aducă un ultim omagiu. Înmormântarea va avea loc marți, la cimitirul din Săftica.

Mircea Diaconu ar fi împlinit 75 de ani în ajunul Crăciunului.

Actorul Mircea Diaconu s-a născut la 24 decembrie 1949 în comuna Vlădeşti, judeţul Argeş. A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti în anul 1971, notează Agerpres.

În 1972, a fost angajat la Teatrul Bulandra, de Liviu Ciulei, unde a rămas până în 1982, după care a fost angajat la Teatrul Nottara. S-a implicat şi în activitatea didactică: în perioada 1977 – 1978, a fost asistent la Actorie, IATC Bucureşti (clasa Olga Tudorache), iar între 1991-1998 a predat cursuri de actorie de film, la Academia de Teatru şi Film Bucureşti, în sistem atelier. În 1995, a devenit profesor la UNATC.

A debutat pe scena Teatrului Bulandra, în 1970, cu piesa „Harfa de iarbă” după Truman Capote. Pe scena acestui teatru a mai jucat în „Revizorul” de Gogol (r. Lucian Pintilie, 1972), „A 12-a noapte” de Shakespeare (r. Liviu Ciulei, 1973), „Răceala” de Marin Sorescu (r. Dan Micu, 1977), „Furtuna” de Shakespeare (r. Liviu Ciulei, 1978) ş.a. La Teatrul Nottara şi-a reconfirmat calităţile de actor complex, atât în comedie, cât şi în dramă: „Cum vă place” de Shakespeare (r. Lucian Pintilie, 1982), „Pădurea” de Ostrovski (r. Constantin Marinescu, 1983), „Ultimul bal” după Liviu Rebreanu (r. Dan Micu, 1984), „Burghezul gentilom” după Moliere (r. Dan Micu, 1988) ş.a. A colaborat şi cu alte teatre: Theatrum Mundi („Teatrul descompus” de Matei Vişniec), Teatrul Naţional Bucureşti („Ghetou” de Joshua Sobol, regia Victor Ioan Frunză) etc.

A fost primul actor din România care şi-a dat demisia, devenind liber profesionist, în anul 1990.

Ca actor de film se impune, ca şi în teatru, atât în registrul dramatic, cât şi în cel comic.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite