Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Teatrul Național a marcat un moment istoric pentru Timișoara – Capitală Europeană a Culturii, prin premiera spectacolului EXOD

Publicat

pe

Proiectul pe care Teatrul Național din Timișoara l-a imaginat și pe care îl construiește pentru anul Capitalei Europene a Culturii îl definește ca teatru de atitudine, ca voce a tuturor, indiferent de categoriile decise de societate.

Din această perspectivă, joi seară, Teatrul Național a marcat un moment istoric pentru Timișoara – Capitală Europeană a Culturii, prin premiera spectacolului EXOD, pe textul lui Marius Ivaškevičius, creație a acestui real fenomen teatral, regizorul Oskaras Koršunovas.

Joi seara, EXOD a însemnat o sală plină de spectatori, o epopee contemporană, o relatare frustă și emoționantă a unei realități cu care ne intersectăm zi de zi și care definește istoria acestui început de secol, 4 ore în care fiecare moment și fiecare cuvânt și fiecare gest au fost pe deplin justificate și pe deplin asumate de cei peste 30 de artiști de pe scenă, 4 ore în care nimeni nu a părăsit Sala Mare a Teatrului Național. EXOD este un spectacol căruia nu i se pot pune etichete, este un spectacol care absoarbe spectatorul, care nu-i lasă timp acestuia să plece din emoția acțiunii. Este un spectacol pentru cei curioși, pentru cei care învață o viață, un fenomen artistic electrizant, un apel la conștiință împărtășit de sutele de privitori, părtași și martori ai acestor destine care, întrepătrunse, construiesc o categorie socială greu încercată, extrem de prezentă în populația României: cei care pleacă la muncă în străinătate. EXOD este o voce care vorbește în numele milioanelor de dezrădăcinați al căror trecut nu mai există, nevoiți să se recompună în culturi care nu le aparțin și care îi acceptă cu greu sau care nu îi acceptă, mereu în așteptarea unui mâine care să le ofere șansa întoarcerii acasă.

„EXOD înseamnă o experiență extraordinară, minunată. Textul lui Ivaškevičius a fost rescris la Timișoara în urma unei analize sociale și prin contribuția echipei, alături de dramaturg și de regizor, ceea ce implică întoarcerea spectatorului spre noi, completând astfel polifonia europeană în noul concept social. Oskaras Koršunovas este un regizor briliant, cu o inteligență și un talent greu de egalat, iar spectacolul acesta este un fenomen artistic cu care România se poate mândri. EXOD vorbește în primul rând despre umanitate, analizează acest principiu al umanității care unește oamenii prin diferențele dintre ei, fie ele sociale sau etice. Diferențele creează întregul, ne creează ca societate, cel puțin la fel de mult pe cât o face numitorul comun. EXOD este un strigăt pentru dreptul la viață, pentru dreptul la demnitate. Așteptăm cu bucurie reîntâlnirea publicului cu acest spectacol, la începutul stagiunii viitoare” a declarat Ada Hausvater, managerul Teatrului Național.

EXOD este primul proiect de anvergură internațională din seria concepută de Teatrul Național pentru anul Capitalei Europene a Culturii, serie care va continua în a doua parte a anului cu proiecte noi.

Fotografii: Adrian Pîclișan/TNTm

Cultură

„Iisus pe Muntele Măslinilor“, de L. van Beethoven,  în Săptămâna Patimilor, la Sala Capitol din Timișoara

Publicat

pe

Cu o impresionantă forță artistică, Filarmonca Banatul Timișoara deschide seria evenimentelor din cadrul Festivalului „Timișoara Muzicală”, joi, 2 mai 2024, cu un concert vocal-simfonic impresionant.

De la ora 19:00, la Sala Capitol, publicul meloman este invitat să audieze două lucrări ale marelui Beethoven: Concertul pentru pian și orchestră nr. 4 în sol major, op. 58, al cărui solist va fi extraordinarul pianist DANIEL CIOBANU (solist în rezidență al Filarmonicii Banatul Timișoara în Stagiunea 2023/2024), și Oratoriul „Iisus pe Muntele Măslinilor“, op. 85. Cea din urmă lucrare, aleasă special pentru Săptămâna Patimilor, aduce în prim-plan nu doar geniul componistic al lui Beethoven, ci și măiestria interpretativă a Corului „Ion Românu” și a Orchestrei simfonice „Remus Georgescu” ale Filarmoncii Banatul, precum și expresia talentului solistic al sopranei LUIZA FATYOL, al tenorului OVIDIU PURCEL și al baritonului MIHAI DAMIAN.

„Iisus pe Muntele Măslinilor“ este singurul oratoriu al lui Beethoven. Evidențiază latura umană a lui Iisus mai mult decât cea divină și a fost creată într-o perioadă în care Beethoven începuse să-și piardă auzul; este un simbol al forței creatoare a omului în pofida încercărilor la care este supus. Lucrarea, compusă în 1803, în doar 14 zile, (subliniind, dacă mai era nevoie, geniul deja cunoscut al lui Beethoven) reflectă frământările lui Iisus pe Muntele Măslinilor, când simte apropierea ceasului în care se va jertfi pentru omenire.

Confruntându-se cu propiile-i suferințe, Beethoven a scris oratoriul într-o perioadă în care se alfa în pragul suicidului, criză sufletească oglindită în Testamentul de la Heiligenstadt, și depăşită prin cufundarea în creaţie şi refugiul în paginile Bibliei.

„Virtutea… numai ea poate să-ţi dea fericirea… Ea mi-a fost spirijin în restriştea mea. Ei şi artei mele datoresc faptul că nu mi-am curmat viaţa… mi se părea peste putinţă să părăsesc lumea aceasta îninte de a fi săvârşit tot ceea ce simţeam că trebuie să înfăptuiesc. Aşa că am lăsat să dăinuie mai departe viaţa (…) Divinitate, tu care de acolo, din înalt, poţi citi în adâncul sufletului meu şi îl cunoşti, ştii că în el sălăşluieşte numai dragostea de oameni şi dorinţa de a face bine!”, scria Beethoven în Testamentul de la Heiligenstadt, în 1802.

Prima reprezentație a oratoriului Iisus pe Muntele Măslinilor a avut loc la Teatrul din Viena, la 5 aprilie 1803, iar în 1809 devine primul succes al compozitorului pe pământ american.

Concertul de joi va fi condus de maestrul RADU POPA, iar corul va fi pregătit de maestrul IOSIF TODEA.

Biletele se găsesc pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara, la casierie și pe myticket.ro: https://shorturl.at/pzVYZ

Organizator: Filarmonica Banatul Timișoara

Program finanțat din bugetul local al Municipiului Timișoara

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolul „Azi la noi cântă tot natul“, de Florii, la Filarmonica „Banatul“

Publicat

pe

Pe 28 aprilie, de la ora 18.00, Ansamblul „Timișul” sărbătorește Floriile, cu participarea instrumentiștilor, a dansatorilor și a invitaților săi speciali: Călin Bârcean (solist Pragu’ de Sus), preotul Vasile Bădescu, antrenorul de fotbal Alexandru Pelici, omul de radio Ioana Sapianu, arhitectul Nenad Luchin, actrița Alina Ilea, avocatul Doru Julean, tenorul Bogdan Zaharia, inginerul Octavian Zaica, DJ Sean Norvis și Mirela Castelli, director Casa Auto.

Soliști: Daniela Condurache și Andreea Voica.

Coregrafi: Maria Topciov și Ciprian David

Dirijor: Deian Galetin. Prezintă: Florin Mihoc

Partener: Filarmonica „Banatul”. Partener media: TVR Timișoara

Accesul se face pe bază de bilete, disponibile la Casa de Cultură (Str. Miron Costin nr.2). Prețul unui bilet este 30 lei.

Citeste mai mult

Cultură

„Victimele datoriei“ – o nouă premieră pe scena Teatrului Național din Timișoara

Publicat

pe

Cu noua sa premieră, Teatrul Național din Timișoara propune publicului o incursiune în subconștient. Nu pe filiera Freud, și nici pe filiera Jung, ci, poate surprinzător, pe cea a lui Eugène Ionesco.

Astfel, joi, 25 aprilie 2024, de la ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Național are loc premiera spectacolului „Victimele datoriei“ de Eugène Ionesco, traducerea Vlad Russo și Vlad Zografi.

„Am proiectat pe scenă îndoielile, angoasele mele profunde, le-am pus în dialog și le-am întruchipat (…); scriam cu cea mai mare sinceritate; (..) am intitulat asta «Victimele datoriei»”, scria Eugène Ionesco în „Note și contra-note”.

Purtând amprenta regizorală a lui Radu Iacoban, spectacolul este o tragi-comedie construită ca un joc de oglinzi care, pendulând între vizibil și invizibil, între concret și inefabil, își urmărește eroul – un om obișnuit, aparent fără identitate, interpretat de unul dintre cei mai reprezentativi actori ai Teatrului Național din Timișoara, Matei Chioariu – pe un drum bizar, comic și tragic, pe care se vede silit să îl parcurgă, în căutarea rădăcinilor răului, în ciuda (sau poate din cauza) placidității care îl supune regulilor, fără discernământ. Parcurge acest traseu, victimă, în fond, a propriilor teorii despre teatru, împins, ghidat, provocat de niște personaje la fel de caleidoscopice, interpretate de reputații actori Claudia Ieremia, Marin Lupanciuc, Ion Rizea și Iuliana Crăescu. Scenografia și visuals-urile sunt semnate de Tudor Prodan.

Biletele pot fi achiziționate de pe site-ul www.tntm.ro și fizic, la Agenția de bilete Mărășești, str. Mărășești nr. 2, orar marți – duminică, orele 11.00 – 19.00.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite