Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, în anul Capitalei Europene a Culturii

Publicat

pe

Panorama teatrală la jumătatea anului Capitalei Europene a Culturii demonstrează felul în care Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara a reconfigurat pentru orașul și pentru comunitatea pe care le reprezintă o structură culturală înalt profesională. Inițiativele sale de anvergură internațională conțin atât spațiul vizibil al evenimentului, cât și pe cel profund, de structură.

Anotimpurile FEST-FDR au prilejuit în Primăvara și în Vara FEST-FDR un racord direct al spectatorului – pasionat de teatru, de literatură, de film și, nu în ultimul rând, de propria viață – cu unele dintre cele mai solide creații teatrale europene, cu mari artiști de teatru și film, cu autori de Nobel: Bros de Romeo Castellucci, Furtuna, în lectura regizorală a lui Alessandro Serra, La Gioia al fabulosului Pippo Delbono, Orlando Trip – o lectură teatrală a creației lui Ariosto și a Virginiei Woolf, tulburătorul A Girl’s Story, dramatizare a romanului autoarei de Nobel, Annie Ernaux și, fără doar și poate, o premieră absolută pentru Timișoara și un moment de vârf al Capitalei Europene a Culturii – prezența pe scena Teatrului Național a actorului american de teatru și film John Malkovich, a muzicienilor și a celebrei orchestre a Academiei din Viena, în spectacolul The Infernal Comedy.

La nivel de construcție a unei structuri pentru dezvoltarea societății prin cultură, prin teatru, Teatrul Național face pași fermi. Este cazul proiectelor dedicate grupurilor vulnerabile, reunite în traseului Vocile orașului din cadrul programului cultural al CEaC – atelierul și spectacolul Vocile orașului – Central Park, care au implicat în lucrul de teatru persoane cu deficiențe de auz, respectiv atelierul Viitorul copiilor și spectacolul-studiu Slow down! / Mai încet!, o formulă de trăire a bucuriei alături de copii cu handicap neuro-motor sever, precum și al proiectului Banat in Europe, respectiv al spectacolului aTMosfera, dedicate creării unui spațiu teatral transfrontalier comun.

Capacitatea Teatrului Național de a crea și de a produce premiera spectacolului Exod, în regia celebrului regizor Oskaras Koršunovas, este dovada practică a direcțiilor ferme, moderne, pe care și le-a asumat Teatrul Național, precum și a capacității sale de a se defini ca un teatru viu, cu adevărat internațional.

Această dimensiune europeană este, în egală măsură, probată de încrederea și de determinarea cu care Teatrul Național parcurge traseul pentru a oferi orașului o sală de spectacol modernă, dezvoltată în sensul unui centru teatral internațional.

Teatrul Național din Timișoara este unul dintre cele șase teatre de rang național din România, aflate în subordinea Ministerului Culturii. Istoria lui se leagă de istoria clădirii care – concret și simbolic – are numărul cadastral 1, de Teatrul Franz Josef, așa după cum se numea la inaugurarea sa, în 1875. Din 1945 până în 2008, Teatrul Național funcționează în această clădire istorică, aflată în proprietatea Primăriei Timișoara, alături de celelalte trei instituții de cultură, jucându-și spectacolele în Sala Mare.

O sală de teatru modernă, multifuncțională, a reprezentat mai mult decât un vis, a reprezentat un obiectiv pe care managementul Teatrului Național îl urmărește din primul moment. La fel este și conceptul de reconversie culturală pentru teatru.

Teatrul Național deschide acest drum încă din 2006, începând demersuri pentru obținerea a ceea ce urma să devină Sala 2. Concret, parcursul cultural al fostului manej imperial, parte a bastionului Theresia (în jurul căruia, un secol mai târziu, s-a dezvoltat Parcul Civic), până în 2008 o sală de sport cvasi-abandonată, se pune în mișcare în momentul în care Primăria Timișoarei aprobă HCL nr. 46/26.02.2008, prin care trece spațiul în folosința Teatrului Național pentru o perioadă de 49 de ani, în mandatul ministrului Culturii Adrian Iorgulescu. Teatrul Național îl numește Sala 2 și începe să îl folosească încă din primăvara aceluiași an.

Văduvit până atunci de un spațiu cu amprentă identitară proprie, efectul este imediat: Teatrul Național este descoperit de noile generații ale Timișoarei, care adoptă Sala 2 ca pe un loc al descoperirii, al experimentului. Sala 2 își formează rapid un public fidel, pentru care montarea unui titlu aici reprezintă o atracție și o certitudine și, în egală măsură, devine un portal către lumea teatrului și către asumarea unui concept social prin teatru.

În 25 ianuarie 2010, după doar patru luni de lucrări, Sala 2 se redeschide ca una dintre cele mai originale săli de spectacol din ţară: un spațiu de joc modular, de tip black-box, gândit ca o structură independentă de pereţii exteriori, conservaţi astfel în spiritul respectului pentru moștenirea istorică și identitară a clădirii.

Peste patru ani, eforturile și perseverența Teatrului Național dau Sălii 2 șansa ca, prin HCL nr. 512/23.10.2014, Primăria Timișoara să treacă Sala 2 din domeniul public al municipiului în domeniul public al Statului Român, în scopul dării în administrare către Teatrul Național. Doi ani mai târziu, prin HG 898/2016, este aprobată înscrierea Sălii 2 în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului și darea acesteia în administrarea Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” din Timișoara, de către Ministerul Culturii, în calitate de reprezentant al Statului român.

Din acest moment, Sala 2 este prima clădire care, de la înființarea Teatrului Național, îi este destinată exclusiv și care îi definește vectorul de direcție. Este un moment decisiv în istoria contemporană și pentru infrastructura culturală a României.

De atunci, Sala 2 este un spațiu foarte activ: Teatrul Național montează și joacă aici spectacole multe, complexe. Povestea de încredere dintre acest spațiu și public crește și se dezvoltă tot mai mult; Sala 2 este locul care păstrează legătura dintre cuvânt și sensul său vital; Sala 2 este locul în care, în vara lui 2011, visul despre Timișoara – Capitală Europeană a Culturii a fost asumat de oraș.

Unul dintre obiectivele prioritare ale Teatrului Național este să pregătească clădirea Sălii 2 pentru o utilizare optimă. O.U.G. nr. 42/2019, inițiată în mandatul ministrului Culturii Daniel Breaz, va cuprinde lucrările de extindere și modernizare ale Sălii 2, iar O.U.G. nr. 83/2022, adoptată în mandatul ministrului Lucian Romașcanu, specifică asigurarea finanțării din bugetul de stat. Așadar, abia din acel moment, conform Legii finanțelor publice, proiectul de extindere și modernizare a Sălii 2 își continuă parcursul.

În martie 2023, după aprobarea studiului de fezabilitate, Teatrul Național a început demersurile pentru licitația privind proiectul tehnic și executarea lucrărilor. În prezent, licitația este în desfășurare, în condițiile și în limitele legii. În acest sens, adoptarea O.G. nr. 36/2023, inițiată în mandatul ministrului Culturii Raluca Turcan, asigură timpul necesar pentru ca proiectul Sălii 2 a Teatrului Național să fie posibil cu respectarea legislației în vigoare și a tuturor normativelor, dând posibilitatea Teatrului Național să construiască o sală de teatru pentru viitor, o sală de teatru pentru Timișoara, pentru oamenii care trăiesc, care vor trăi sau care vor vizita Timișoara, moștenire a Capitalei Europene a Culturii. Sala 2 este felul în care Teatrul Național participă la construirea unei Românii a zilei de mâine, o țară din care Caragiale, Enescu și Brâncuși n-ar mai vrea să plece.

Credit foto: Adrian Pîclișan / TNTm

Cultură

Lucrări din portofoliul Galeriei Jecza au ajuns la MoMA, în New York

Publicat

pe

Trei lucrări ale unui artist român, reprezentat de Galeria Jecza, au ajuns în patrimoniul celui mai cunoscut muzeu de artă contemporană din lume. Curatorii MoMA (The Museum of Modern Art) din New York au achiziționat creațiile lui Iosif Király (n. 1957) și ale Aurorei Kiraly. Alte două opere de artă importante, o sculptură de Peter Jecza (1939-2009) și o grafică de Roman Cotoșman (1935-2006), au fost achiziționate și în alte colecții americane de prestigiu, extrem de importante la nivel mondial.

Cu aceste vânzări internaționale, Galeria Jecza își consolidează poziția de jucător important pe piața artei contemporane din România. Muzee și colecționari de prestigiu integrează în colecțiile lor opere ale artiștilor reprezentați de galeria timișoreană, validând, astfel, nu numai înaltul nivel artistic al operelor preluate, dar și prestanța galeriei în lume.

MoMA își îmbogățește colecția cu trei lucrări semnate de Iosif Király

Celebrul muzeu din centrul Manhattanului este considerat unul dintre cele mai influente muzee din lume dedicate artei moderne și contemporane. Acesta reunește în colecția sa peste 200.000 de opere de artă, de la sfârșitul secolului al XIX-lea până în prezent. Anual, ii trec pragul milioane de oameni, ceea ce îl face unul dintre cele mai accesate muzee din lume, nu doar din America.

Aici au ajuns trei colaje fotografice vintage realizate de Iosif Király în perioada 1986 – 1990. Lucrările au fost achiziționate pentru colecția MoMa în urma selecției curatoarei Roxana Marcoci, în cadrul Paris Photo Fair 2024, unde Galeria Jecza a fost prezentă, reafirmând cu această ocazie relevanța artistului în mișcarea fotografică conceptuală europeană a anilor ’80.

Roman Cotoșman devine parte a colecției Another Space, New York

Tot în New York a ajuns și o lucrare remarcabilă din anii ’60 ale artistului Roman Cotoșman, mai exact în colecția Another Space – Daniel și Estrellita B. Brodsky Family Foundation.

Este binecunoscut că familia Brodsky a făcut din centrul eforturilor sale filantropice un mod de viață care a inclus arta. Fundația celor doi soți s-a implicat în dotarea unor poziții curatoriale la unele dintre cele mai importante muzee de artă din lume, inclusiv Tate Modern din Londra, Muzeul de Artă Modernă (MoMa) din New York și Muzeul Metropolitan de Artă (Met Museum). Fundația care le poartă numele este considerată unul dintre cei mai importanți exponenți în lumea colecționarilor de artă.

Opera lui Roman Cotoșman a fost selectată chiar de Estrellita B. Brodsky în cadrul Untitled Art Fair Miami Beach 2024, consolidând astfel moștenirea artistică a artistului născut în Jombolia, județul Timiș, în sfera abstracției geometrice și întărind contribuția sa remarcabilă la mișcarea artei concrete.

Două sculpturi de Peter Jecza intră într-o prestigioasă colecție privată din Chicago

Nu în ultimul rând, două sculpturi realizate în timpul vieții de artistul timișorean Peter Jecza au devenit parte dintr-o importantă colecție privată din Chicago.

„Cu această ocazie, dorim să mulțumim în mod special lui Matthew Stephenson pentru dedicarea sa față de arta sculpturii și pentru angajamentul de a promova arta românească la nivel internațional”, transmit reprezentanții Galeriei Jecza.

**

Galeria Jecza este o galerie de artă contemporană cu sediul în Timișoara, dedicată artei contemporane din anii 1960 până în prezent. Ea a fost fondată inițial ca o afacere de familie, în 2011, de către Sorina Ianovici-Jecza și Andrei Jecza.

Încă de la început, galeria a manifestat o puternică înclinație spre scena artistică locală cu o importanță majoră în anii ’60 și ’70 (Grupul Sigma, printre altele).

Aceasta reprezintă atât artiști și colective artistice, cât și figuri istorice, dar și personalități tinere și proeminente în sfera artei. Prin juxtapuneri curatoriale ale artiștilor din generații diferite, galeria încurajează proiecte de cercetare aprofundată asupra diverselor practici artistice.

Începând cu 2018, Andrei Jecza a preluat conducerea și a rebranduit galeria, dezvoltând atât programul său, cât și lista de artiști reprezentați.

„Obiectivele noastre pentru viitorul apropiat vizează atât menținerea focusului asupra spațiului est-european, cât și extinderea galeriei pe plan național. În acest context, ne bucurăm să anunțăm că, începând din luna mai, Galeria Jecza își va deschide cel de-al doilea sediu în București, cu expoziția marelui pictor contemporan român Marius Bercea, prima expoziție personală a artistului în București în ultimii 20 de ani.

Marcăm astfel un nou capitol pentru galerie, aducând mai aproape de comunitatea din capitală atât artiștii din portofoliu, cât și proiectele noastre curatoriale”, transmite Andrei Jecza.

Citeste mai mult

Cultură

„Forever Elvis” un Concert Tribute for The King of Rock&Roll, la Timișoara

Publicat

pe

O seară magică, plină de ritm și emoție, dedicată tuturor celor care iubesc muzica   nemuritoare a Regelui Rock ‘n’ Roll!

Pe 10 Martie, de la ora 19.00, la Filarmonica „Banatul“ Timișoara va vibra în acordurile inconfundabile ale pieselor lui Elvis Presley  într-un spectacol de excepție susținut de ROBERTO ELVIS& BAND(Enrico-chitară ,Emanuele-chitară ,Cesare-clape, Egidio-percuție) direct din Italia.

O călătorie muzicală electrizantă, unde fiecare notă readuce la viață farmecul unei legende!

Hit-uri celebre precum „Love Me Tender“, „Always On My Mind“, „Are You Lonesome Tonight“, „Suspicious Minds“,    „Can’t Help Falling in Love…” sunt doar câteva dintre piesele ce vor fi prezentate, într-un show vibrant, absolut LIVE, pentru toți fanii, admiratorii și cu dedicație specială pentru toate doamnele și domnișoarele de 8 Martie.

Elvis Aaron Presley (n. 8 ianuarie 1935 – d. 16 august 1977) a fost un cântăreț și actor american, cunoscut frecvent ca Regele Rock ‘n’ Roll-ului.

Timp de 22 de ani, Regele Rock-and-Roll-ului s-a pus în slujba muzicii și a celor din jurul său. 31 de filme și documentare, 64 de albume de studio sau în direct, 149 de single-uri și nenumărate concerte; acestea sunt doar câteva din cifrele ce pot caracteriza o carieră fantastică, din care puține realizări lipsesc.

Elvis trăiește prin muzica sa.

Biletele costă între 80 și 200 de lei și se găsesc pe iabilet.ro și eventim.ro

Citeste mai mult

Cultură

Sărbători pe rit vechi. Bilja Krstić & Bistrik Orchestra, pe scena Târgului de Crăciun de la Timișoara

Publicat

pe

Sâmbătă, 4 ianuarie, la ora 18:00, vor urca pe scena din Piața Victoriei Bilja Krstić și orchestra sa, Bistrik, într-un concert ce promite să cucerească inimile tuturor celor prezenți, anunță Casa de Cultură a municipiului Timișoara.

Bilja Krstić este o artistă emblematică a muzicii tradiționale sârbești și balcanice, cu o carieră de peste 40 de ani, în care a reinterpretat folclorul, printr-o fuziune originală de armonii vocale, elemente etno și influențe contemporane.

Cu un repertoriu impresionant, ce include cântece din Serbia, Macedonia, România, Bulgaria și alte țări din Balcani, Bilja & Bistrik aduc în prim-plan esența tradițiilor din regiune. De-a lungul carierei, Bilja a lansat șapte albume, dintre care cel mai recent, „Biljur” (2023), reflectă pasiunea sa pentru păstrarea moștenirii muzicale.

Vor răsuna pe scenă, așadar, pe 4 ianuarie, melodii premiate și recunoscute internațional, cum ar fi „Niska Banja”.

Experiența lor live este caracterizată de o atmosferă caldă, sinceră și plină de emoție, care conectează publicul la rădăcinile muzicii tradiționale.

Partener: Radio Banat Link 93,3 FM Timisoara

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite