Ne găsiți și pe:

Din țară

Ce trebuie să faceți dacă doriți concedii medicale în perioada stării de urgență

Publicat

pe

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunțat că au fost aprobate noile prevederi privind modul de acordare a concediilor medicale și documentele necesare care pot fi transmise în format electronic.

„Direcţiile de sănătate publică judeţene şi cea a municipiului Bucureşti au obligaţia ca, la ieşirea din carantina instituţionalizată, să elibereze persoanelor ce s-au aflat în această situaţie un aviz epidemiologic de ieşire din carantină, care se poate transmite şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă. Persoanele izolate la domiciliu care au nevoie de concediu medical vor completa o declaraţie pe proprie răspundere, conform modelului ataşat în Ordinul MS nr. 414/2020″, arată CNAS.

Aceste documente necesare pentru obţinerea concediului medical pot fi transmise în format electronic către medicul de familie.

De asemenea, adeverinţa privind dovada asigurării în sistemul de asigurări sociale de sănătate pentru concedii şi indemnizaţii poate fi eliberată de către angajatori şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.

Certificatele de concediu medical acordate pentru risc maternal, în perioada stării de urgenţă, se eliberează şi se plătesc fără avizul medicului de medicina muncii.

Certificatele de concediu medical eliberate în perioada stării de urgenţă de către alţi medici decât cei de familie se depun direct la plătitorii de indemnizaţii de asigurări, fără viza medicului de familie.

Certificatele de concediu medical, eliberate în perioada stării de urgenţă, se pot transmite şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, de către medicii curanţi către persoanele asigurate şi de către persoanele asigurate către plătitorii de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate (angajatori, CAS-uri).

Formularele originale ale certificatelor de concediu medical, respectiv exemplarele 1 (alb) şi 2 (roz), se depun de către persoana asigurată la plătitorii de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, în termen de 60 de zile calendaristice de la data eliberării acestora.

Certificatele de concediu medical se pot acorda şi la o dată ulterioară, dar nu mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data încetării perioadei stării de urgenţă instituită prin Decretul nr. 195/2020, în următoarele situaţii:

  • în caz de sarcină şi lăuzie (numai concediu medical pentru maternitate);
  • pentru perioada de internare în spital;
  • pentru imobilizare în sisteme de imobilizare specifice aparatului locomotor, numai de către medicul ortoped/chirurg;
  • situaţii pentru care este necesar avizul medicului expert al asigurărilor sociale peste 90 de zile;
  • în caz de carantină;
  • pentru risc maternal;
  • pentru îngrijirea copilului bolnav;
  • pentru asiguraţii aflaţi în incapacitate temporară de muncă, care au urmat un tratament în străinătate pentru afecţiuni care nu pot fi tratate în ţară, precum şi pentru cei care îşi pierd capacitatea de muncă în timp ce se află în altă ţară în interes de serviciu sau în interes personal;
  • pentru asiguraţii cu afecţiuni cardiovasculare, SIDA/neoplazii/tuberculoză;
  • pentru alte situaţii decât cele menţionate mai sus, ce necesită prelungirea concediului medical de către medicii de specialitate, alţii decât cei de familie;
  • pentru consultaţiile medicale la distanţă acordate în perioada stării de urgenţă, potrivit prevederilor legale, în cazurile care necesită concediu medical.

Pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu COVID 19, prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 30/2020 (care cuprinde măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului) a fost modificată OUG 158/2005 (act normativ ce conţine reglementări privind modul de acordare a concediilor şi indemnizaţiior de asigurări sociale de sănătate), astfel:

  • persoanele asigurate au dreptul la concediu şi indemnizaţie, inclusiv cele care nu au realizat stagiul de cotizare complet, de 6 luni;
  • certificatele de concediu medical acordate care cuprind a 91-a zi şi cele care depăşesc 183 de zile se eliberează şi se decontează fără avizul medicului expert al asigurărilor sociale.

Aceste reglementări sunt valabile pe perioada stării de urgenţă instituită prin Decretul 195/2020 şi au ca scop prevenirea îmbolnăvirilor.

Din țară

Cazierul judiciar se poate obține online. Ce pași trebuie urmați

Publicat

pe

Cazierul judiciar se poate descărca online, prin intermediul platformelor ghiseul.ro şi hub.mai.ro.

Până acum, circa două milioane de români ajungeau anual la poliţie pentru a obţine acest document.

În primele 24 de ore de la operaţionalizarea platformei, 7.684 de români au cerut online documentul, din care 6.912 prin ghiseul.ro, iar 153 și-au validat conturile la secțiile de poliție.

Deocamdată, versiunea pilot a aplicaţiei operaționalizate de Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării și Ministerul Afacerilor Interne permite eliberarea online doar a cazierului judiciar pentru persoanele fizice care nu au cazier.

Din iulie 2023, obținerea online a documentului va fi posibilă atât pentru persoanele fizice care au menţiuni în cazier, cât şi pentru persoanele juridice.

Potrivit Legii nr. 3/2023, cazierul judiciar se eliberează gratuit, iar cel în formă electronică are semnătură electronică calificată şi este asimilat înscrisurilor autentice.
Sunt două modalități prin care se poate obține acum cazierul online: direct prin portalul hub.mai.gov.ro sau prin accesarea ghiseul.ro, cele două platforme fiind interconectate.

În cazul în care cel care dorește cazierul are cont în www.ghiseul.ro, obținerea documentului este mai facilă, deoarece validarea identităţii se realizează prin intermediul unui card bancar înrolat 3D Secure, emis de o instituţie bancară din România. După verificarea identității, solicitantul va fi redirecţionat către hub.mai.gov.ro, pentru completarea online a cererii tip. Va primi apoi, prin email, un cod de verificare, va fi direcționat într-o nouă pagină unde va da click pe butonul „Solicită certificatul de cazier judiciar” și va primi, astfel, documentul.

Solicitanții care nu sunt înregistraţi în ghiseul.ro sau care nu au un card bancar emis de o bancă din Romania vor accesa direct platforma hub.mai.gov.ro. În acest caz, cetățeanul va completa un formular disponibil în site, iar, pentru validarea identității și a contului, va trebui să se prezinte fizic, o singură dată, la unitatea de poliţie care eliberează cazierul. În viitor, certificarea identităţii se va face și la ghișeele pentru eliberarea permiselor de conducere, a paşapoartelor sau a cărţilor de identitate. După validarea contului, solicitantul va accesa secţiunea „servicii”, va selecta motivul solicitării, va trimite cererea, iar sistemul va genera automat cazierul, semnat electronic.

Citeste mai mult

Din țară

Zilele în care nu se fac nunți în 2023 și 2024

Publicat

pe

Potrivit rânduielilor ortodoxe, în posturi, în ajunul şi în zilele praznicelor împărăteşti, precum și în perioada dintre Crăciun și Bobotează, nu se fac nunți.

Unele dintre aceste posturi sau sărbători sunt cu dată schimbătoare de la an la an, ceea ce-i poate pune în dificultate pe tinerii care planifică nunți cu mult timp înainte.

În acest context, vă punem la dispoziție lista zilelor în care nu se fac nunți în următorii doi ani, conform calendarului editat de Arhiepiscopia Bucureștilor și Patriarhia Română.

Zilele în care nu se fac nunți în 2023

În toate zilele de post şi în posturile de peste an:

în toate miercurile şi vinerile;

de luni, după Lăsatul secului de carne pentru Postul Sf. Paşti, până la Duminica Sfântului Apostol Toma inclusiv (20 februarie – 23 aprilie);

în Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel (luni, 12 iunie – miercuri, 28 iunie);

în Postul Adormirii Maicii Domnului (marți, 1 august – luni, 14 august);

la Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul (marți, 29 august);

în Postul Naşterii Domnului (miercuri, 15 noiembrie – duminică, 24 decembrie);

În ajunul şi în zilele Praznicelor împărăteşti (1-2 februarie; 24-25 mai; 3-5 iunie; 15 august, 13-14 septembrie);

De la Crăciun până la Bobotează (25 decembrie-6 ianuarie).

Zilele în care nu se fac nunți în 2024

În toate zilele de post şi în posturile de peste an:

în toate miercurile şi vinerile;

de luni, după Lăsatul secului de carne pentru Postul Sf. Paşti, până la Duminica Sfântului Apostol Toma inclusiv (11 martie – 12 mai);

în Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel (luni, 24 iunie – vineri, 28 iunie);

în Postul Adormirii Maicii Domnului (miercuri, 31 iulie – miercuri, 14 august);

la Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul (joi, 29 august);

în Postul Naşterii Domnului (vineri, 15 noiembrie – marți, 24 decembrie);

În ajunul şi în zilele Praznicelor împărăteşti (1-2 februarie; 12-13 iunie; 22-24 iunie; 15 august, 13-14 septembrie);

De la Crăciun până la Bobotează (25 decembrie-6 ianuarie).

Foto: Colosseum Timișoara

Citeste mai mult

Din țară

RECOMANDĂRI privind prevenția virozelor respiratorii și gripelor, în școli

Publicat

pe

Elevii revin, luni, la cursuri, după vacanţa de iarnă şi în contextul numărului mare de cazuri de viroze respiratorii şi gripă. 7

Autorităţile au recomandat purtarea măştii de către profesori şi elevi, dar şi triajul epidemiologic zilnic.

În contextul numărului ridicat de cazuri de viroze respiratorii şi gripă, Ministerul Educaţiei a transmis, în urma discuţiilor cu autorităţile din Sănătate, recomandări pentru reluarea cursurilor. Astfel, s-a recomandat să li se acorde sprijin şcolilor pentru a continua procesul educaţional în condiţii normale, să pună accent pe prevenţie, să încurajeze o stare de calm şi să se consulte cu Ministerul Educaţiei în situaţia excepţională în care o unitate de învăţământ solicită suspendarea temporară a cursurilor, în baza temeiului legal, respectiv articolul 9 din ROFUIP.

Astfel, conducerile unităţilor de învăţământ preuniversitar sunt obligate să disemineze către părinţii sau reprezentanţii legali ai elevilor/preşcolarilor/antepreşcolarilor  informaţiile cu privire la recunoaşterea simptomelor de gripă sau alte infecţii respiratorii, pentru realizarea triajului epidemiologic zilnic acasă, înainte de intrarea copilului în colectivitate, să realizeze triajul zilnic în colectivităţi şcolare la începutul primei ore de curs a fiecărui schimb, să asigure materialele necesare pentru dezinfecţia periodică a mâinilor şi suprafeţelor, să facă dezinfecţia periodică a spaţiilor de învăţământ, să aerisească periodic încăperile, să instruiască elevili privind comportamentul adecvat, în caz de tuse sau strănut, astfel încât să nu răspândească virusul gripal, să recomande utilizarea batistelor de unică folosinţă.

De asemenea, se recomandă folosirea măştilor de protecţie sanitară, atât pentru personal, cât şi pentru elevi/preşcolari.

Totodată, părinţii trebuie informaţi cu privire la necesitatea consultării medicului de familie la apariţia simptomelor respiratorii pentru stabilirea indicaţiilor terapeutice, izolării şi efectuării unor eventuale investigaţii suplimentare.

“De asemenea, recomandăm şcolilor să limiteze accesul persoanelor care nu au legătură directă cu procesul educaţional pe perioada intensificării transmiterii virusului gripal”, a transmis ministrul Educaţiei, Ligia Deca.

Următoarea vacanţă a elevilor este programată în luna februarie, fiind de o săptămână începând din 3, 10 sau 17, în funcţie de decizia inspectoratelor şcolare.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite