Ne găsiți și pe:

Din țară

Federația Patronatelor din Industria Ospitalității cere deconectarea de la restricții din 1 iunie 2021

Publicat

pe

Federaţia Patronatelor din Industria Ospitalităţii (FIO) solicită Guvernului României deconectarea domeniului HoReCa de la rata incidenţei de orice fel de la 1 iunie 2021, în condiţiile în care până la această dată vor fi vaccinaţi 90% dintre angajaţii din domeniu, iar la nivel naţional vor fi cinci milioane de persoane vaccinate, potrivit unui comunicat de presă.

„Industria ospitalităţii trece printr-un moment de cotitură. După ce s-a ratat sprijinirea sectorului după perioada de lockdown şi restricţionarea discreţionară a activităţii timp de un an, este foarte important pentru mediul antreprenorial ca redeschiderea să se facă în cele mai bune condiţii. În acest spirit, susţinem necesitatea redeschiderii în condiţii de siguranţă a industriei prin programul naţional de vaccinare. În acelaşi timp, solicităm Guvernului să analizeze posibilitatea scoaterii sectorului HoReCa de sub incidenţa numărului de infectări la mia de locuitori, principala nevoie şi dorinţă a întregului sector”, a declarat Corina Macri, preşedintele (FIO).

În urma demersurilor de consultare cu mediul de afaceri, inclusiv cu reprezentanţii sectorului HoReCa, Federaţia Patronală a Industriei Ospitalităţii a sintetizat şapte propuneri importante pentru industrie în acest moment.

Acestea vizează deconectarea domeniului HoReCa de la rata incidenţei de orice fel, întrucât nu există studii concrete care să demonstreze vreo legătură între funcţionarea restaurantelor şi creşterea cazurilor de îmbolnăvire, majoritatea îmbolnăvirilor fiind generate de mediul profesional sau familial şi găsirea unor soluţii de funcţionare a industriei ospitalităţii în condiţii de carantină şi stare de alertă la fel ca hotelurile, magazinele alimentare, de bricolaj, supermarketuri, mall-uri.

În acest context, FIO propune un program de funcţionare restrâns în interiorul locaţiilor şi pe terase, un grad de ocupare al meselor de 50%, un număr maxim de ocupanţi la masă de 6 persoane etc. Totodată, federaţia propune elaborarea unui ghid strict de condiţii de funcţionare pe perioada pandemiei, ghid pe care se obligă să îl aducă la cunoştinţa actorilor din domeniul HoReCa şi să recomande ferm respectarea lui. Nerespectarea lui va impune măsuri drastice financiare sau chiar suspendarea activităţii.

O altă propunere face referire la reactivarea măsurii de sprijin financiar prin decontarea a 41,5% din salariul brut de încadrare a unui angajat care este reactivat în câmpul muncii, cât şi posibilitatea utilizării facilităţilor pentru angajaţi concomitent.

Federaţia Patronală a Industriei Ospitalităţii apreciază ca fiind extrem de importante şi binevenite măsurile propuse de Guvern în anul 2020 şi consideră că ar trebui continuate şi în anul 2021. Măsura susţinerii 41,5% din salariul brut a acelor angajaţi reactivaţi din şomaj tehnic în câmpul muncii este una care a produs rezultate reale. Pentru susţinerea sectorului această măsură ar trebui continuată, alături de restul măsurilor deja aprobate. Totodată, având în vedere că există societăţi cu mai multe puncte de lucru, în mai multe localităţi, toate fiind supuse unor restricţii specifice, este necesară aprobarea utilizării facilităţilor pentru angajaţi simultan. Astăzi, o societate nu poate beneficia şi de facilitatea de şomaj tehnic şi de facilitatea pentru ‘kurzarbeit’. Acest lucru se aplică şi pentru societăţi care au doar un punct de lucru, dar sunt afectate de faptul ca operează la o capacitate redusă.

Reprezentanții federației mai doresc introducerea unei facilităţi fiscale pe salarizare şi creşterea salariului minim, similare celei din sectorul de construcţii, pentru HoReCa. Astfel, FIO propune introducerea unui plafon de 3.000-3.500 de lei şi acordarea unor reduceri şi scutiri de taxe pe muncă, similare cu scutirile acordate în sectorul de construcţii, pentru o perioadă de 5 ani. Această măsură, susţin ei, va aduce beneficii în sensul încurajării personalului calificat să rămână în ţară, cât şi eliminarea muncii la gri şi ar ajuta nu doar la o relansare a sectorului, dar şi la îmbunătăţirea calităţii actului de turism şi alimentaţie publică, permiţând societăţilor din sector să fie mai competitive în atragerea forţei de muncă calificate.

A cincea propunere se referă la reducerea cu cel puţin 50% a tuturor taxelor şi impozitelor locale pentru anul 2021 şi 2022 şi reducerea TVA pentru livrarea preparatelor alimentare, de la 9% la 5%.

„Având în vedere că activitatea este mult redusă şi că redeschiderea va fi extrem de dificilă, lupta industriei este acum pentru supravieţuire şi păstrarea forţei de muncă. Astfel, orice fel de ajutor va constitui un sprijin major pentru ca industria HoReCa să poate rămâne la linia de plutire”, motivează membrii federaţiei.

De asemenea, Federaţia Patronală a Industriei Ospitalităţii solicită rambursarea rapidă a creanţelor reprezentând TVA, deblocarea Măsurii 2 şi remedierea situaţiei aferente Măsurii 3 şi amânarea ratelor la credite precum şi regândirea procesului de eşalonare a datoriilor provenite din taxe şi impozite, dar şi suspendarea executărilor silite pentru cei afectaţi de aceste restricţii pentru anul 2021.

„Federaţia Patronală a Industriei Ospitalităţii solicită reluarea discuţiilor cu sistemul bancar, a moratoriului public valabil până la 31.12.2020, şi amânarea ratelor la credit pentru firmele din această industrie, până la relaxarea economiei şi repornirea acestui sector, fără dată limită, până la declararea finalului pandemiei”, se mai menţionează în comunicat.

Membrii Federaţiei Patronatelor din Industria Ospitalităţii, care reprezintă interesele sectorului ospitalităţii în contextul în care este afectat puternic de efectele crizei Coronavirus, sunt Horetim Timişoara, Horeca Transilvania Cluj, Resto Constanţa, Asociaţia Horeca Oltenia, Dolj, Asociaţia HoReCa Bacău, Asociaţia Patronală Horeca Argeş şi Organizaţia Patronală a Cârciumarilor Braşoveni.

La iniţiativa Hospitality Culture Institute, reprezentanţii celor şapte organizaţii, din care fac parte peste 1.000 de antreprenori din ospitalitate, şi-au unit forţele pentru a apăra interesele naţionale ale unei industrii afectate grav de criza COVID -19 la nivel mondial.

Acest sector de activitate era format, anterior pandemiei Covid-19, din peste 40.000 de jucători: 18.000 unităţi de alimentaţie publică, 23.000 unităţi mixte de cazare şi alimentaţie publică, aproximativ 500 agenţii de turism şi numeroşi ghizi locali care au ca scop promovarea punctuală a fiecărei destinaţii turistice, universitare sau de business, se mai arată în comunicat.

foto: Restaurant Colosseum Timișoara

Din țară

Prețurile la energie și gaz, plafonate până în 31 martie

Publicat

pe

Premierul Nicolae Ciucă a anunţat, luni seară, după şedinţa coaliţiei, că s-a ajuns la un acord, astfel încât să existe o plafonare a preţurilor la energie şi gaz, de la 1 februarie, actul normativ urmând să fie promulgat săptămâna viitoare.

De asemenea, limitele în care trebuie să se încadreze consumatorii vor fi majorate, iar facturile care au fost emise greşit vor fi refăcute.

„Am reuşit să ajungem la un acord, astfel încât la energie plafonul să scadă de la 1 leu la 0,8 lei/kw. De asemenea, limita consumului să crească de la 300 la 500 de kW pentru care se calculează acest preţ. Practic, reiese o compensare de 0,291 lei/ kW, ceea ce va însemna că la consumatori se va percepe 0,68 bani/kW”, a declarat, luni seară, Nicolae Ciucă.

Acesta a precizat că, de asemenea, pentru IMM-uri, pentru consumatorii mari, non-casnici va fi plafonat preţul la 1 leu/kW.

„La gaz, plafonul va scădea de la 0,37 la 0,31 lei/kW, iar limita de consum pentru 5 luni de zile va creşte de la 1.000 la 1.500 de kW. De asemenea, se va aplica un discount de 40 la sută, de la 33 la 40 la sută, asigurându-se astfel un preţ de 0,221 lei/kW”, a mai precizat premierul.

„Am luat decizia ca toate facturile emise greşit să fie stornate şi retrimise, fără ca oamenii să fie debranşaţi sau să plătească penalităţi”,  a adăugat premierul, explicând că este vorba de aproximativ un milion de facturi greşite.

Măsurile se aplică de la 1 februarie, până la data de 31 martie.

Citeste mai mult

Din țară

Programele „Rabla“ încep în februarie. Ce noutăți sunt

Publicat

pe

Programele Rabla vor debuta mai devreme, la începutul lunii februarie, şi vor avea un buget-record de 1,2 miliarde lei. Din acest an au fost introduse posibilitatea de a preda două mașini vechi pentru achiziția uneia noi, caz în care tichetul poate ajunge la 12.000 de lei, și cerința de casare a unui autovehicul uzat și în cazul cumpărării unei mașini electrice.

Implementarea programelor Rabla Clasic şi Rabla Plus este planificată, în premieră, pe următorii trei ani, iar obiectivul este eliminarea din trafic a cel puţin 250.000 de mașini mai vechi de 15 ani până în 2026.

„Este prima dată când, în urma consultărilor pe care le-am avut cu asociaţiile producătorilor auto şi asociaţiile importatorilor, comercianţilor auto, am pregătit un program pe 3 ani, (…) astfel încât rezultatul scontat, cel al scoaterii din circulaţie a cel puţin 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani până în 2026, să fie realizat”, a spus ministrul mediului, Tanczos Barna, într-o conferință de presă.

El a explicat că, pentru a atinge obiectivul pentru 2026, a fost crescut bonusul în cazul în care beneficiarul va preda la casare două autoturisme, ambele mai vechi de 15 ani.

Totodată, a adăugat ministrul, 2022 va fi primul an când vor fi eliminate întârzierile la aprobare, programul fiind etapizat pe intervale lunare, astfel încât toţi beneficiarii să primească răspuns în maximum o lună.

Conform Administraţiei Fondului pentru Mediu, la Rabla Clasic, se introduce ecobonusul de vechime, de 1.500 de lei pentru casarea maşinilor mai vechi de 15 ani, care au norma de poluare euro 3 şi inferioară. Se acordă 7.500 de lei (6.000 de lei primă de casare şi 1.500 de lei ecobonus de vechime).

În cazul casării a două autovehicule uzate, cuantumul finanţării ajunge la 12.000 de lei (9.000 de lei primă de casare + două ecobonusuri a câte 1.500 de lei).

Nota de înscriere va fi valabilă 300 de zile de la emiterea acesteia. Se elimină termenul de 60 de zile de casare/radiere a autovehiculului uzat, solicitanţii având posibilitatea de a-l casa/radia, până la emiterea facturii noii mașini.

În cazul Rabla Plus se introduce obligativitatea casării unui autovehicul uzat pentru achiziţionarea unui autovehicul electric sau hibrid. Şi aici vor exista ecobonusul pe vechime şi posibilitatea casării a două maşini uzate.

Cuantumul finanţării va fi: casare un autovehicul – 46.500 de lei pentru autovehicul electric (45.000 ecotichet şi 1.500 ecobonus) şi 21.500 de lei pentru hibrid (20.000 ecotichet şi 1.500 ecobonus); casare două autovehicule – 51.000 de lei pentru autovehicul electric (45.000 ecotichet şi 3.000 prima de casare şi două ecobonusuri) şi 26.000 de lei pentru hibrid (20.000 ecotichet, 3.000 prima de casare şi două ecobonusuri).

Citeste mai mult

Din țară

Zile libere în 2022. 9 vor pica în cursul săptămânii

Publicat

pe

În 2022, salariații români vor avea dreptul la 15 zile libere, adică sărbătorile legale, conform Codului Muncii.

Din cele 15 zile de sărbătoare legală din România, 9 vor pica în timpul săptămânii. Primele, 1 și 2 ianuarie, sunt în weekend. Ca în fiecare an, Paștele și Rusaliile au câte două zile libere, dintre care prima este duminica.

 Guvernul ar putea să stabilească și alte zile libere suplimentare pentru a se crea punți între unele sărbători legale și weekend.

Calendarul zilelor libere în 2022:

  • 1 şi 2 ianuarie (prima şi a doua zi de Anul Nou) – sâmbătă şi duminică;
  •  24 ianuarie (Ziua Unirii Principatelor Române) – luni;
  •  22 aprilie (Vinerea Mare):
  •  24 şi 25 aprilie (Paştele ortodox) – duminică şi luni;
  •  1 mai (Ziua Muncii) – duminică;
  •  1 iunie (Ziua Copilului) – miercuri:
  •  12 şi 13 iunie (prima şi a doua zi de Rusalii) – duminică şi luni;
  •  15 august (Adormirea Maicii Domnului) – luni;
  •  30 noiembrie (Sfântul Andrei) – miercuri;
  •  1 decembrie (Ziua Naţională a României) – joi;
  •  25 şi 26 decembrie (prima şi a doua zi de Crăciun) – duminică şi luni.

Conform legislaţiei în domeniul muncii, persoanele care aparţin altor culte religioase legale decât cele creştine beneficiază de două zile pentru fiecare dintre cele trei sărbători religioase anuale.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite