Ne găsiți și pe:

Din țară

Institutul Național de Statistică a anunțat sectoarele cu creșteri salariale

Publicat

pe

Câştigul salarial mediu nominal net a fost 3.298 de lei în luna iunie, în creştere faţă de luna precedentă cu 119 lei (+3,7%), conform datelor Institutului Naţional de Statistică (INS). Câştigurile în sectorul bugetar au crescut faţă de luna precedentă în administraţia ­publică (+2,9%) şi au scăzut în învăţământ şi sănătate. 

Cele mai mari valori ale câştigului salarial mediu nominal net s-au înregistrat în activităţi de servicii în tehnologia informaţiei (inclusiv activităţi de servicii informatice) (7.540 lei), iar cele mai mici în hoteluri şi restaurante (1.773 lei).

Comparativ cu luna iunie a anului precedent, câştigul salarial mediu nominal net a crescut cu 5%.

„În luna iunie 2020, în activităţile din sectorul economic, nivelul câştigului salarial mediu net a crescut faţă de luna precedentă ca urmare a reluării activităţii anumitor agenţi economici după introducerea măsurilor de relaxare, a realizărilor de producţie ori încasărilor mai mari (în funcţie de contracte/proiecte) ori a acordării de premii ocazionale (prime trimestriale, semestriale, anuale, al 13-lea salariu ori pentru performanţe deosebite), drepturi în natură şi ajutoare băneşti, sume din profitul net şi din alte fonduri (inclusiv bilete de valoare)”, anunță INS într-un comunicat de presă.

Datele oficiale arată că cele mai semnificative creşteri, de 27,2%, s-au înregistrat în hoteluri şi restaurante, „ca efect al reluării activităţii după introducerea măsurilor de relaxare”, între 12,5% şi 18% în fabricarea de mobilă, activităţi de editare, fabricarea produselor din cauciuc şi mase plastice, activităţi de spectacole, ­culturale şi recreative, fabricarea de maşini, fabricarea produselor textile.

O creştere cuprinsă între 7% şi 9,5% s-a înregistrat în fabricarea băuturilor, tipărirea şi reproducerea pe suporturi a înregistrărilor sau fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor şi semiremorcilor, colectarea şi epurarea apelor uzate, fabricarea produselor farmaceutice de bază şi a preparatelor farmaceutice, fabricarea altor produse din minerale nemetalice, transporturi pe apă, telecomunicaţii.

Scăderile câştigului salarial mediu net faţă de luna mai 2020 au fost determinate de acordarea în luna precedentă de prime ocazionale, drepturi în natură şi ajutoare băneşti, sume din profitul net şi alte fonduri (inclusiv bilete de valoare).

În sectorul bugetar s-au înregistrat creşteri ale câştigului salarial mediu net faţă de luna precedentă în administraţia publică (+2,9%), în principal ca urmare a acordării biletelor de valoare (tichete de vacanţă).

Câştigul salarial mediu net a scăzut uşor faţă de luna precedentă în învăţământ, respectiv în sănătate şi asistenţă socială (-1,1% pentru fiecare activitate în parte).

Din țară

Serviciu pentru eliberarea permiselor și înmatricularea vehiculelor, la Lugoj

Publicat

pe

Începând cu 22 septembrie vor funcţiona la nivel naţional alte 26 de sedii în cadrul serviciilor publice judeţene pentru permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor. Măsura autorităţilor a fost luată pentru a reduce aglomeraţia de la ghişeele unde se depun documentele pentru înmatricularea vehiculelor şi pentru eliberarea plăcuţelor cu numere de înmatriculare.

Românii vor putea să-şi înmatriculeze mai uşor autoturismele, fără a mai sta, cu noaptea în cap, la cozi sufocante.

Cele 26 de sedii vor funcţiona în Sebiş (judeţul Arad), Câmpulung (Argeş), Oneşti (Bacău), Năsăud (Bistriţa Năsăud), Dorohoi (Botoşani), Făgăraş (Braşov), Caransebeş (Caraş-Severin), Câmpia Turzii (Cluj), Medgidia (Constanţa), Tecuci (Galaţi), Topliţa (Harghita), Petroşani (Hunedoara), Urziceni (Ialomiţa), Paşcani (Iaşi), Bragadiru (Ilfov), Sighetu Marmaţiei (Maramureş), Reghin (Mureş), Roman (Neamţ), Caracal (Olt), Câmpina (Prahova), Mediaş (Sibiu), Câmpulung Moldovenesc (Suceava), Lugoj (Timiş), Măcin (Tulcea), Bârlad (Vaslui) şi Drăgăşani (Vâlcea).

În aceste sedii secundare se vor desfăşura activităţi de preluare a documentelor necesare operaţiunilor de înmatriculare a vehiculelor şi de eliberare a plăcuţelor cu numere de înmatriculare. Cetăţenii vor putea beneficia de aceste servicii în zilele de marţi şi joi fără a fi nevoie să se deplaseze până în municipiile-reşedinţă de judeţ.

Citeste mai mult

Din țară

A început programul „Casa Eficientă Energetic“. Ce cheltuieli se decontează

Publicat

pe

Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, prin Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM), a lansat marţi Programul de finanţare Casa Eficientă Energetic, care are un buget de 430 de milioane de lei, iar aproximativ 9.000 de proprietari de case îşi vor putea eficientiza energetic locuinţele.

Aplicaţia online pentru înscriere este disponibilă pe site-ul www.afm.ro.

Scopul programului este reducerea consumului de energie din casele românilor şi a emisiilor de gaze cu efect de seră, în speţă creşterea eficienţei energetice şi/sau utilizarea energiei din surse regenerabile în locuinţele unifamiliale existente, situate într-un imbobil-construcţie având regim de înălţime de cel mult 3 nivele.

Românii pot beneficia de o primă energetică în valoare de maximum 15.000 de euro (aproximativ 70.000 de lei), sumă pe care Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor o finanţează prin AFM.

Finanţarea nerambursabilă decontează 60% din costul unor astfel de lucrări, dar nu mai mult de suma menţionată, respectiv 15.000 de euro.

Cheltuielile eligibile ale Programului Casa Eficientă Energetic vizează: instalarea de ferestre izolante, izolarea acoperişului, a pereţilor exteriori, montarea unei centrale mai eficiente, a panourilor solare, sisteme de ventilaţie, corpuri de iluminat cu LED, senzori de mişcare, robineţi şi conducte noi etc. Condiţia eligibilităţii proiectului este ca eficienţa energetică a locuinţei să crească, după implementarea acestuia, cu cel puţin o clasă energetică.

Urmează ca toţi cei interesaţi de „Casa Eficientă Energetic” să depună online cererea pentru prima energetică, însoţită de un certificat de performanţă energetică iniţial şi un audit energetic al casei unde vor să facă lucrarea.

Imediat după acceptarea cererii, proprietarii vor primi un număr unic de înregistrare şi au la dispoziţie 15 de zile pentru a depune dosarul investiţiei. După aprobarea dosarului, lucrările pot începe şi se pot derula într-o perioadă de maximum 18 luni.

La final, AFM decontează 60% din investiţie, după un nou audit energetic al casei.

Citeste mai mult

Din țară

Linie telefonică pentru elevii care doresc să sesizeze neregulile din școli

Publicat

pe

Elevii şi părinţii care doresc să sesizeze nereguli în domeniul protecţiei consumatorului au la dispoziţie, începând de luni, linia telefonică InfoCons Junior 021 9615, pusă la dispoziţie de organizaţia de protecţie a consumatorilor InfoCons, conform unui comunicat remis luni de organizaţia neguvernamentală.

2InfoCons este alături de toţi copiii şi părinţii punând la dispoziţie numărul InfoCons Junior – 021 9615, număr cu tarif normal în reţeaua Telekom, apelabil din toate reţelele. La acest număr elevii pot solicita consiliere, informare şi depune o sesizare în domeniul protecţiei consumatorilor. Elevii, în calitatea lor de consumatori de bunuri şi servicii, îşi pot apăra drepturile şi pot lua atitudine când acestea le-au fost încălcate sau nu au fost respectate. Dacă aceştia au o problemă legată de protecţia consumatorilor pot apela la numărul destinat acestui proiect şi pot solicita informaţii utile”, se arată în comunicatul InfoCons.

Organizaţia de protecţie a consumatorilor precizează că materiale informative cu numărul InfoCons Junior se vor regăsi în toate unităţile de învăţământ din România, în baza parteneriatului cu Ministerul Educaţiei Naţionale.

Totodată, elevii din învăţământul preuniversitar au la dispoziţie şi adresa de e-mail infoconsjunior@infocons.ro, potrivit comunicatului InfoCons.

Imagine de Andi Graf de la Pixabay

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite