Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Din țară

Modificări fiscale care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024

Publicat

pe

Anul 2024 aduce modificări fiscale importante, cu impact atât asupra persoanelor fizice, prin prevederi referitoare la anularea unor facilităţi, creșteri de TVA sau accizarea unor produse, cât şi asupra companiilor, prin impozitarea suplimentară a cifrei de afaceri.

Mediul de afaceri consideră că noul regim fiscal va descuraja investiţiile, în timp ce experţii Fondului Monetar Internaţional spun că măsurile sunt bune pentru creșterea veniturilor la buget, dar insuficiente. 

Câteva dintre modificările fiscale intrate în vigoare la 1 ianuarie sunt:

persoanele fizice care obţin venituri din activităţi de creare de programe pentru calculator sunt scutite de la plata impozitului pe venit, dar numai pentru veniturile realizate în baza unui singur contract de muncă şi pentru veniturile brute lunare de până la 10.000 de lei, inclusiv. Suplimentar, pot opta pentru plata contribuţiei datorate la fondul de pensii privat.

În construcţii, sectorul agricol şi în industria alimentară, s-a păstrat scutirea de la plata impozitului pe venit numai pentru veniturile dintr-un singur contract de muncă şi pentru veniturile brute lunare de până la 10.000 de lei, inclusiv. În plus, a fost eliminată exceptarea de la plată a contribuţiilor de asigurări de sănătate și sociale datorate de către angajatori pentru activitatea desfăşurată în condiţii deosebite.

Sumele reprezentând valoarea tichetelor de masă şi a celor de vacanţă au fost incluse în baza de calcul a contribuţiei de sănătate, astfel că vor fi impozitate cu 10%. Din februarie 2024, valoarea unui tichet de masă va creşte cu 14%, de la 35 de lei în prezent la 40 de lei, iar voucherul de vacanță va deveni 1.600 de lei.

Persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente, din una sau mai multe surse, datorează contribuţia de asigurări de sănătate pe fiecare sursă de venit, la o bază anuală de calcul care nu poate fi mai mare decât cea egală cu nivelul de 60 de salarii minime brute.

Livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire au o nouă cotă de TVA de 9%, față de 5% în 2023. La fel centrele de fitness, activităţile recreative, evenimentele sportive, precum şi livrarea de locuinţe sociale (cu păstrarea plafonului de 600.000 de lei) şi livrarea alimentelor de înaltă valoare calitativă. S-a trecut de la TVA 9% la cota standard de TVA, de 19%, pentru livrarea de bere fără alcool şi de alimente cu zahăr adăugat. Laptele praf pentru sugari a rămas la TVA de 9%, pe lângă cozonac şi biscuiţi. Pentru transportul de persoane în scop turistic, TVA a crescut de la 5% la 19%.

De asemenea, de la 1 ianuarie, au intrat în categoria produselor supuse accizării băuturile nealcoolice cu zahăr între 5-8 g/100 ml (acciza este de 0,4 lei/l) şi peste 8 g/100 ml (0,6 lei/l). S-au majorat cu 7,5% accizele la tutun, iar în cazul produselor cu alcool cu 10%.

Din țară

Încep înscrierile la creșă și grădiniță

Publicat

pe

Înscrierile la grădiniţă, creşă şi în serviciile de educaţie timpurie complementare, pentru anul şcolar 2025-2026 încep luni, a anunțat Ministerul Educației.

În grupele de nivel antepreşcolar (creşă) pot fi înscrişi copiii cu vârste între 3 luni şi 3 ani, în limita numărului de locuri disponibile după etapa de reînscrieri. În grupele de nivel preşcolar (grădiniţă) pot fi înscrişi copiii cu vârste între 3 şi 6 ani, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri.

„Vă rugăm să aveţi în vedere că înscrierea nu se face pe principiul «primul venit, primul servit», deci ordinea înscrierii/numărul de înregistrare al cererii nu constituie un criteriu”, informează reprezentanții ministerului.

Înscrierea se face pe baza criteriilor generale şi specifice descrise în metodologia de înscriere.

Ministerul precizează că în grupele de nivel antepreşcolar (creşă) pot fi înscrişi copiii cu vârste între 3 luni şi 3 ani, în limita numărului de locuri disponibile după etapa de reînscrieri. În grupele de nivel preşcolar (grădiniţă) pot fi înscrişi copiii cu vârste între 3 şi 6 ani, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri.

În cererile-tip de înscriere părinţii pot trece trei opţiuni, în ordinea preferinţelor. Cererea se depune la unitatea de învăţământ aleasă ca primă opţiune.

âGrupa mare şi grupa mijlocie fac parte din învăţământul obligatoriu. Înscrierea la grădiniţă se va face acordându-se prioritate cuprinderii în grădiniţe a copiilor de 4 şi 5 ani.

Ministerul mai arată că la nivelul inspectoratelor şcolare va funcţiona o linie telverde, la care părinţii pot obţine gratuit informaţii referitoare la înscrierea copiilor la grădiniţă/creşă şi în serviciile de educaţie timpurie complementare.

Numărul de telefon telverde, data de la care acesta este funcţional, programul de funcţionare sau alte informaţii utile vor fi comunicate de fiecare inspectorat şcolar.

Citeste mai mult

Din țară

Zboruri Timișoara-Dubai, din octombrie, cu compania Animawings

Publicat

pe

Compania Animawings a anunțat că va introduce zboruri regulate între Timișoara și aeroportul Dubai World Central, din Emiratele Arabe Unite.

Conform datelor din sistemul de rezervări al companiei, noua rută va fi inaugurată în prima săptămână din luna octombrie 2025, iar zborurile vor fi disponibile în fiecare zi de marți. Prețul unui zbor pleacă de la 119 de euro/persoană.

Animawings va folosi pentru această rută aeronave Airbus A230, care pot transporta 180 de pasageri.

Durata unui zbor va fi de cinci ore și jumătate.

Compania românească AnimaWings va opera curse charter de pe Aeroportul internațional „Traian Vuia“ din Timișoara

Citeste mai mult

Din țară

În 2025, Declarația unică se depune până la data de 26 mai, inclusiv

Publicat

pe

Termenul limitã pentru depunerea Declarației unice (Formular 212) este 26 mai 2025 (inclusiv), pentru veniturile obținute în anul precedent.

Declarația unicã se completeazã și se depune de cãtre persoanele fizice care în anul 2024 au avut, individual sau într-o formã de asociere, venituri/pierderi din România sau/și din strãinãtate și care datoreazã impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului Fiscal.

Declarația unicã se depune și de cãtre persoanele fizice care opteazã în cursul anului 2025 pentru plata contribuției de asigurãri sociale de sãnãtate (CASS).

De asemenea, persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizeazã venituri din activitãți independente, din drepturi de proprietate intelectualã, din activitãți agricole, silviculturã și pisciculturã, scutite de la plata impozitului pe venit, au obligația declarãrii veniturilor și depunerii declarației.

Declarația se depune, împreunã cu anexele completate, dacã este cazul, astfel:
a) prin mijloace electronice de transmitere la distanțã, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv:

– prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual” (SPV);

– pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnãturã electronicã calificatã.

  1. b) în format letric, direct la registratura organului fiscal sau prin poștã, cu confirmare de primire. Data depunerii declarației în format hârtie este data înregistrãrii acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poștã, dupã caz.

Contribuabilii care nu dețin un calculator personal sau nu dispun de o conexiune la Internet, pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii din cadrul unitãților fiscale, cu ajutorul cãrora pot efectua urmãtoarele operațiuni:

– înregistrarea în cadrul serviciului Spațiul Privat Virtual;

– completarea Declarației Unice;

– depunerea Declarației Unice.

Lista sediilor unitãților fiscale în care sunt puse la dispoziția contribuabililor calculatoare destinate auto-servirii se regãsește pe portalul www.anaf.ro, la secțiunea Asistențã contribuabili – Servicii oferite contribuabililor.

De asemenea, contribuabilii pot solicita sprijin și funcționarilor din cadrul organelor fiscale locale, în cadrul cãrora existã personal special instruit pentru a acorda îndrumare și asistențã pentru depunerea Declarației unice.

Informații suplimentare pot fi obținute:

  •        accesând portalul www.anaf.ro, secțiunea Asistențã contribuabili – Servicii oferite contribuabililor – Ghiduri curente și alte materiale informative;
    ·        participând la webinariile susținute de ANAF (20 și 21 mai, ora 10.00);
    ·        telefonic, la numãrul 031.403.91.60;
  •        la structurile de asistențã pentru contribuabili din cadrul unitãților fiscale teritoriale.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite