Ne găsiți și pe:

Din țară

Modificările în legislația muncii din 2021 pentru mediul de afaceri românesc, provocările anului 2022

Publicat

pe

Dacă anul 2020 a fost un an de încercări pentru antreprenori, 2021 a adăugat și mai multe provocări, iar anul 2022 va testa anduranța mediului de afaceri.

Cristina Elena Florescu – Consultant HR și Coordonatoarea Mamprenoare București, o platformă națională de antreprenoriat feminin, face o analiză a modificărilor legislative din domeniul relațiilor de muncă din anul 2021 și a provocărilor anului care vine.

Efectele creșterii salariului minim brut în 2021 și previziuni pentru noile modificări din 2022

Am început anul 2021 în forță cu o mărire a salariului minim brut pe țară. Așteptările guvernanților au fost mărețe, însă rezultatele nu au fost pe măsură: rata șomajului nu a scăzut semnificativ așa cum se previziona.

Dacă în ianuarie 2021 am plecat de la o rată a șomajului de 3,34%, sfârșitul lunii octombrie ne-a arătat o rată de 2,76%. Diferența procentuală nu vine neapărat din integrarea în muncă a șomerilor, ci mai degrabă din relaxarea restricțiilor de călătorie în majoritatea țărilor din Europa. Astfel, mulți șomeri români s-au îndreptat înspre țări în care salariile sunt mult mai mari decât la noi.

Asta înseamnă că mărirea salarială obligatorie din 2022 nu garantează o creștere a numărului de salariați și motivele sunt evidente: avem un număr de 12.870 de șomeri cu studii superioare la final de octombrie.

Aceștia sunt persoane pe care, cel puțin la nivel teoretic, ne este mai ușor să le integrăm în muncă, comparativ cu 71.145 de șomeri cu studii gimnaziale pentru care integrarea în câmpul muncii este extrem de dificilă dar și costisitoare pentru mediul privat care trebuie să investească în calificarea lor.

Să nu uităm că piața forței de muncă a ariei de muncitori calificați și necalificați este extrem de volatile, cu alte cuvinte angajatorul nu are siguranța că-și va amortiza cheltuielile.

Mai mult decât atât, o creștere a cheltuielilor cu salariații nu atrage după sine o fișă de post mai încarcată sau un volum de muncă mai mare. În cel mai fericit caz, antreprenorii care au reușit să se mențină activi pe toată durata pandemiei vor menține activitatea la același ritm și nivel, dar puțin probabil să mai facă recrutări de personal în prima jumătate a anului 2022 chiar dacă suma de 2550 lei brut poate părea motivantă pentru un viitor salariat.

Cu alte cuvinte, ne întoarcem la situația când vom avea forță de muncă dornică să lucreze dar nu va avea unde și societăți dornice să se dezvolte să creeze locuri de muncă, dar care nu sunt deloc sprijinite financiar de stat.

Măsura creșterii salariului minim brut pe economie este singulară și nu vine la pachet cu alte facilități pentru mediul de afaceri, dar atrage după sine o creștere a taxelor la contribuțiile obligatorii, crește baza de calcul CAS, cresc contribuțiile sociale pentru veniturile care depășesc plafonul de 12 salarii minime brute în 2022.

Modificarea perioadei de salarizare cu salariul minim brut pe economie din 2022

Mai mult decât atât, apare o nouă obligativitate a angajatorului să mențină un salariat pe salariul minim pe economie: maxim 24 de luni de la data semnării contractului individual de muncă.

Este foarte greu de aplicat o astfel de obligativitate fără să umbli la organigrama firmei și implicit la reducerea numărului de posturi. Sunt activități repetitive care prin natura lor nu presupun nici un efort suplimentar de muncă nici activități conexe care să justitifice o mărire salarială.

Normarea muncii de 8 ore este făcută de angajator ținând cont de legislație și volumul de muncă, nu putem interveni și nici suprasolicita un salariat pentru că îi punem în pericol sănătatea.

Nu ne ajuta nici să luăm în calcul formarea profesională care are loc o data la 2 respectiv 3 ani de activitate la același angajator. Nu toate cursurile de perfecționare atrag după sine un aport suplimentar de muncă, 80% din aceste cursuri fiind oferite angajaților tocmai pentru a-i ajuta să își păstreze actualul loc de muncă, să-și eficientizeze munca, să țină pasului cu evoluția tehnologică, toate acestea însemnând practice un update general la tot ce înseamna nou.

Singura masură obiectivă a unui antreprenor este creșterea prețurilor la servicii și produse pe fondul unei economii sustenabile și astfel va putea susține creșterile salariale.

Renunțarea la obligativitatea Fisei de post și Regulamentului Intern din 2021 va produce efecte dramatice în 2022

O altă modificare apărută în legislația muncii în 2021 spune că microintreprinderile, adică angajatorii cu cel mult 9 angajați, așa cum sunt majoritatea companiilor din comunitatea Mamprenoare, nu mai au obligativitatea de a încheia regulamentul intern și fișa de post.

Prin această modificare s-a dorit să se institute relații de muncă mai flexibile dar din păcate, a ridicat mult mai multe întrebări. Este imposibil pentru un antreprenor sa gestioneze relațiile de muncă fără cele două instrumente de bază: regulament intern și fișa de post.

Forma scrisă a tipului de activitate a salariatului cât și a așteptărilor angajatorului și a regulilor interne sunt dovada de necontestat că un salariat este în cunoștință de cauză față de condițiile, standardele și limitele muncii pe care o prestează. Inclusiv forma de comunicare, scrisă, online, pe mail sau printr-un mesaj telefonic, dacă nu este reglementată intern nu poate constitui o probă solidă pentru eventuale conflicte de muncă.

Noutățile aduse Contractului individual de Munca și Regulamentul intern în 2021 pun presiune pe antreprenori să vina cu informarea suplimentară a angajaților în 2022

Semnătura electronică avansată sau calificată utilizată atât la încheierea, executarea dar și încetarea unui contract individual de muncă a rămas în continuare o opțiune a angajatorului. Este prima soluție bine-venită a guvernului care a facilitat încheierea documentelor de personal în special pentru cei care fie din motive de pandemie, medicale fie prin natura muncii prestate își desfășoară activitatea în afara biroului și de cele mai multe ori în afara orașului unde își are sediul angajatorul.

Obligativitatea informării salariaților cu privire la pilonul 2 de pensii este o altă modificare apărută în 2021. Adică, dacă sunt salariați cu vârsta până în 35 de ani, aceștia sunt obligați să adere la un fond de pensii administrat privat. Pentru cei cu vârste între 35 și 45 de ani, este opțional. Această informare făcută sec nu ajută cu nimic salariatul și nu face decât să ridice alte întrebări: De ce? Unde găsesc informații? Eu ce câștig? Și din nou, antreprenorul are o sarcină suplimentară: să se informeze și să vină cu răspunsurile necesare.

Din 2022 se introduce obligatoriu cardul pentru bonurile valorice

Ordonanța de urgență privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative a venit la final de decembrie și mai ridică la fileu câteva noutăți:

  • Dacă până în acest an antreprenorul avea posibilitatea sa ofere cadouri în bani și/sau în natură în valoare de maxim 150 de lei neimpozabili, din 2022 valoarea crește până la suma de 300 de lei;
  • Bonurile valorice rămân exclusiv în format electronic. Evident că tot acest proces cade și de această dată în sarcina angajatorului fără a implica financiar salariatul.

„Constatăm că în continuare domeniul antreprenorial este cel care este solicitat să suporte financiar și să găsească soluții la obligațiile ce derivă din partea guvernanților, care își externalizeaza cu succes implicarea.” – conclude Cristina Elena Florescu – Consultant HR și Coordonator Comunitatea Mamprenoare București.

Din țară

PERCHEZIȚII. Grupare specializată în falsificarea certificatelor de vaccinare anti-COVID, destructurată

Publicat

pe

Poliţiștii şi procurorii DIICOT Timişoara fac, joi dimineaţă, cinci percheziţii în judeţele Timiş şi Caraş-Severin, într-un dosar care vizează o grupare specializată în obţinerea, în fals, de certificate de vaccinare anti-COVID.

Aproximativ 8.000 de persoane din ţară ar fi beneficiat de „serviciile” grupării, plătind 300-400 de euro pentru a primit astfel de certificate.

Joi dimineaţă, poliţiştii Brigăzii de Combatere a Criminalităţii Organizate Timişoara – Serviciul de Combatere a Criminalităţii Informatice şi Serviciul de Combaterea Criminalităţii Organizate Caraş-Severin, împreună cu procurorii DIICOT – S.T. Timişoara, fac 5 percheziţii domiciliare, în judeţele Timiş şi Caraş-Severin, la 3 persoane bănuite de constituire a unui grup infracţional organizat, zădărnicirea combaterii bolilor, fals informatic şi fraudă informatică.

„Din investigaţiile efectuate a reieşit că, în perioada 2021-2022, membrii grupării infracţionale, aflaţi în legătură cu diverşi medici, ar fi intermediat obţinerea, în mod ilegal, de certificate care atestă vaccinarea anti Covid-19, pentru mai multe persoane interesate, în schimbul unor sume de bani. Pentru a obţine un certificat de vaccinare valid, însă fără a i se fi administrat efectiv vaccinul, o persoană interesată ar fi plătit membrilor grupării sume cuprinse între 300 şi 400 de euro, banii fiind încasaţi personal de către oamenii de legătură ai medicilor şi predaţi acestora”, informează Poliţia Română.

Pentru aceste servicii, nu mai era necesar ca presupusul pacient să se prezinte la una dintre clinicile de vaccinare, ci doar să transmită datele personale membrilor reţelei. Ulterior, în decurs de aproximativ două săptămâni, clientul ar fi primit certificatul verde de vaccinare valid, emis pe numele său, având toate datele personale implementate în sistemul informatic al D.S.P.

În urma investigaţiilor au fost identificate aproximativ 8.000 de persoane din întreaga ţară, care au beneficiat de serviciile membrilor grupării, persoane ce au obţinut certificate de vaccinare care atestă administrarea unei doze de vaccin anti Covid-19 sau chiar schema completă.

„Faza operaţională a cazului a fost declanşată în cursul lunii martie 2022, fiind efectuate cinci percheziţii domiciliare la locaţiile utilizate de persoanele bănuite (persoanele de legătură cu cadrele medicale). Au fost puse în executare 10 mandate de aducere şi a fost luată măsura controlului judiciar pentru 7 dintre acestea. De asemenea, în urma percheziţiilor, au fost ridicate mai multe sisteme informatice (telefoane mobile, laptop-uri, memory stick-uri, memory carduri, HDD-uri etc) aparţinând persoanelor implicate. Continuând cercetările, după efectuarea de investigaţii specifice, s-a reuşit documentarea întregii activităţi infracţionale a grupării, fiind identificate 3 cadre medicale, care ar fi efectuat aceste activităţi de vaccinare, în fals”, se mai arată în informarea Poliţiei.

Activităţile au beneficiat de suportul de specialitate al Direcţiei Operaţiuni Speciale.

Percheziţiile se realizează cu sprijinul jandarmilor din cadrul Grupării Mobile de Jandarmi „Glad Voievod” Timişoara.

Citeste mai mult

Din țară

Granița de la Triplex Confinium se deschide, din nou

Publicat

pe

Eveniment simbolic de celebrare a bunei colaborări între popoare, deschiderea graniței de la Triplex Confinium, frontiera triplă dintre Beba Veche, Kübekháza (Ungaria) și Majdan-Rabe (Serbia), va avea loc din nou, în acest sfârșit de săptămână, după o pauză de doi ani cauzată de situația pandemică.

Evenimentele de la bornă vor fi cele tradiționale, întâlnirea oficialităților, deschiderea festivă a frontierei, crosul transfrontalier al copiilor din cele trei sate limitrofe și premierea acestora. Festivitatea de deschidere va avea loc sâmbătă, 28 mai, de la ora 10.00.

După festivitatea de la borna Triplex Confinium, se va întruni Adunarea Generală a Cooperării Regionale Dunăre-Criș-Mureș-Tisa la Novi Knezevac, în Serbia. Cu această ocazie vor fi prezentate și premiate proiectele cu cel mai mare impact asupra bunăstării locuitorilor din Euroregiunea DKMT, care constituie modele de bună practică. De asemenea, va avea loc și Adunarea Generală a Asociaților Agenției de Dezvoltare Euroregională DKMT în cadrul căreia vor fi supuse aprobării documentele financiare ale societății.

Anul acesta, din partea CJ Timiș va participa vicepreședintele Cristian Moș și Viorel Coifan, unul dintre inițiatorii deschiderii frontierei la Triplex în 1997.

Frontiera va fi deschisă în zilele de 28 și 29 mai, între orele 10.00 și 20.00 (ora României).

Programul zilei de sâmbătă, 28 mai:

9.30     Sosirea participanților din România la Primăria Beba Veche;

9.45     Plecarea spre granița triplă;

9. 55    Întâlnirea la Triplex Confinium;

10.00   Festivitatea de deschidere a frontierei triple;

10.30   Startul crosului copiilor;

11.15   Plecarea spre Novi Kneževac;

11.45   Ședința Adunării Generale a Cooperării Regionale DKMT.

Citeste mai mult

Din țară

TERMEN. Declarația Unică – 112 – se depune până în 25 mai 2022

Publicat

pe

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală reaminteşte contribuabililor că termenul pentru depunerea Declaraţiei Unice (DU) privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice (Formular 112) este data de 25 mai 2022, inclusiv.

„Declaraţia unică se completează şi se depune de către persoanele fizice care în anul de impunere au realizat, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din România sau/şi din străinătate şi care datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal. Recomandăm ca Declaraţia unică să fie depusă prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv: – prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual” (SPV); – pe site-ul https://www.e-guvernare.ro, cu semnătură electronică calificată”, precizează ANAF.

De asemenea, formularul poate fi depus şi în format fizic, direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire (data depunerii declaraţiei în format hârtie este data înregistrării acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poştă, după caz).

Pentru completarea şi depunerea declaraţiei unice contribuabilii pot solicita sprijin, astfel:
– apelând Serviciul central de asistenţă telefonică a contribuabililor – Call – center, la numărul de telefon 031.403.91.60;
– prin      e-mail,      accesând      Formularul      de      contact      disponibil      pe      portal  https://www.anaf.ro/asistpublic/ şi în serviciul Spatjul Privat Virtual.
În plus, pe pagina de Facebook a ANAF şi pe canalul de Youtube vor fi publicate modele de completare a Declaraţiei Unice.

Pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se regăsesc toate informaţiile detaliate despre declaraţia unică (Formularul 212 pentru descărcare, baza legală, modele de completare a DU, Broşură privind DU etc.), acestea putând fi accesate la următorul link –  https://static.anaf.ro/static/10/SPV/info_spv.htm

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite