Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Din țară

Noutăți în programele „Rabla Clasic“ și „Rabla Plus“. Se măresc primele de casare

Publicat

pe

În acest an, românii care vor să-și dea mașina veche la casat pot obține, prin programul „Rabla Clasic”, un tichet cu 1.000 de lei mai mare decât anul trecut. De asemenea, crește și valoarea ecobonusurilor pentru achiziția de mașini hibrid și GPL. De un buget generos va beneficia și programul „Rabla Plus”, care permite achiziţionarea a 6.600 de maşini electrice şi 5.000 de maşini hibrid plug-in.

Prima de casare acordată în programul „Rabla Clasic” creşte, în 2021, la 7.500 de lei (față de 6.500 de lei anul trecut), iar bugetul pentru „Rabla Plus”, care stimulează achizițio­narea de mașini electrice sau hibrid, se va dubla, până la 400 de milioane de lei, a anunţat ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Barna Tanczos.

„Programul «Rabla Clasic» ajută atât cetăţenii, cât şi industria autohtonă, prin acele tichete care sunt folosite pentru schimbarea parcului auto. Anul acesta vom modifica prima de casare din program şi o să majorăm de la 6.500 la 7.500 de lei, aproximativ 1.500 de euro, care se vor plăti acelor persoane care predau o maşină înmatriculată, se înscriu la dealer, casează maşina, o radiază şi o scot din circulaţie. Tot în cadrul programului «Rabla Clasic» avem două ecobonusuri care vin în completarea sumelor primei de casare şi în sprijinul acelor achiziţii prin care se cumpără maşini cu tehnologie hibrid. Aici, ecobonusul se majorează de la 2.500 de lei la 3.000 de lei (pentru mașini hibrid, n.r.), iar în cazul mașinilor cu sistem GPL, cu emisii sub 96 grame de CO2, ecobonusul se majorează de la 1.000 de lei la 1.500 de lei”, a spus Tanczos.

Ministrul a adăugat că bugetul programului „Rabla Clasic” este mărit cu 10% faţă de anul anterior, adică a crescut de la 405 milioane de lei la 440 milioane de lei. În cadrul acestui program, o persoană poate primi, cumulat, din prima de casare și cele două ecobonusuri, o sumă de maximum 2.250 de euro.

În ceea ce priveşte programul „Rabla Plus”, bugetul alocat pentru acest an, de 400 de milioane de lei, va permite achiziţionarea a 6.600 de maşini full electrice şi aproximativ 5.000 de maşini hibride plug-in, a arătat demnitarul.

„În momentul de faţă, procentul maşinilor electrice în totalul vânzărilor din România se situează undeva la 1% şi tocmai de aceea este nevoie de programe naţionale şi de o implicare mai serioasă a Ministerului Mediului în lansarea acestor achiziţii”, a afirmat Barna Tanczos.

Oficialul a menţionat că valoarea primelor de casare acordate în „Rabla Plus” rămâne neschimbată, respectiv 10.000 de euro pentru maşinile 100% electrice şi circa 4.500 de euro pentru cele hibride plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autovehiculului achiziţionat. Ministrul mediului a precizat că programele de înnoire a parcului auto vor fi lansate în ultima săptămână din luna aprilie.

Din țară

RABLA 2025. Bugetul pentru autovehicule termice și hibride, suplimentat

Publicat

pe

Bugetul pentru autovehiculele termice şi hibride din programul Rabla 2025, destinat persoanelor fizice, a fost suplimentat cu 45 de milioane de lei, a anunţat Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM).

Conform AFM, persoanele interesate se vor putea înscrie în aplicaţia informatică începând de joi, 6 noiembrie, ora 10:00, până la 15 decembrie, ora 23:59, sau până la epuizarea fondurilor disponibile.

„Dorim să oferim o nouă şansă celor care nu au reuşit să se înscrie în prima etapă”, a declarat preşedintele AFM, Florin Bănică.

La lansarea programului, în 30 septembrie, bugetul de 200 de milioane de lei s-a epuizat în doar 13 minute.

Citeste mai mult

Din țară

City Index: Timișoara, în topul municipiilor prospere

Publicat

pe

O cercetare care analizează cele 41 de municipii reședință de județ pe baza unor indicatori privind calitatea, nivelul de trai, recreerea etc. arată că primele trei cele mai performante orașe sunt Cluj-Napoca, Bucureşti şi Sibiu, urmate în clasamentul general de Braşov, Timişoara, Oradea, Iaşi, Alba Iulia, Constanţa şi Târgu Mureş. Față de anul trecut, oraşele medii au înregistrat progrese, mai ales în educaţie, cultură, sport, conform celei de-a doua ediţii a City Index.

Radiografia municipiilor reședință de județ s-a făcut pe baza a 51 indicatori care reflectă diverse aspecte ale performanței urbane, grupate în trei componente principale: calitate, prosperitate și vibrație, arată Institutul pentru Oraşe Vizionare (IOV), inițiator al studiului City Index.

Componenta „calitate” vizează atractivitatea unui oraș legată de mediu (aer curat, parcuri și trafic), servicii esențiale (școli și spitale performante, bună conectivitate). Componenta „prosperitate” se referă la bunăstare și oportunități economice, iar „vibra­ția” încorporează experi­ențe re­creaționale și de divertisment (restaurante, muzee, cluburi sportive etc.).

La capitolul „calitatea locului”, primele cinci orașe sunt Cluj-Napoca, Sibiu, Bucureşti, Braşov şi Iaşi. Oraşele medii care performează foarte bine şi se situează în top 10 la „calitate” sunt Alba Iulia, Târgu Jiu, Râmnicu-Vâlcea. Reşiţa (locul 11 la „calitate”) rămâne şi anul acesta oraşul cu cel mai curat aer şi cea mai mare amprentă verde, Sibiul a punctat la patrimoniul istoric şi turistic, Râmnicu Vâlcea este oraşul cu cea mai mare speranţă de viaţă, iar Târgu Mureş se situează pe primul loc la indicatorul Spitale&Medici, se menţionează în document.

Pe de altă parte, pe componenta „prosperitate”, care indică putere economică şi dinamică socială, Bucureştiul ocupă prima poziţie, urmat de Cluj-Napoca şi Timişoara. Capitala domină la Cifra de afaceri şi Indicele de inovare, dar are scorul cel mai slab la Infracţionalitate. Cluj-Napoca este lider la Densitate antreprenorială şi Competitivitate urbană, dar ocupă ultimul loc la Accesibilitatea locuinţei.

„Remarcăm în această componentă creşterile în Top 10 ale oraşelor medii şi mici – Alba Iulia (locul 6 per total la componenta Prosperitate, locul 2 la indicatorul Migraţie Internă şi 6 la Efortul de investiţii publice), Bistriţa (locul 8 la Prosperitate, cu puncte forte: locul 2 la Dinamica populaţiei şi locul 3 la Fonduri Europene atrase). La indicatorul Fonduri Europene atrase, anul acesta lider este Focşaniul (vs. Reşiţa în ediţia precedentă), urmat de Zalău şi Bistriţa”, notează realizatorii City Index 2025.

În 2025, pe componenta „vibraţie”, Cluj-Napoca trece în poziţie de lider (ocupată anul trecut de Sibiu), urmat de Bucureşti și Sibiu. Topul orașelor „vibrante” este completat de Brașov, Constanța, Târgu Mureș, Timișoara, Iași, Oradea și Suceava.

Citeste mai mult

Din țară

ORA DE IARNĂ. În noaptea de 25 spre 26 octombrie, ceasurile vor fi date înapoi cu o oră

Publicat

pe

România va trece la ora de iarnă, revenind la timpul legal standard (Eastern European Time EET, UTC+2).

Astfel, în noaptea de sâmbătă spre duminică, 25/26 octombrie, ceasurile vor fi date înapoi cu o oră, iar ora 4:00 va deveni ora 3:00, ceea ce înseamnă că vom avea o oră în plus de somn.

În Uniunea Europeană, practica schimbării orei este reglementată de o directivă din 2001. Conform acesteia, toate statele membre trec la ora de vară în ultima duminică din martie și revin la ora standard („ora de iarnă”) în ultima duminică din octombrie. În 2018, după o consultare publică cu aproape 4 milioane de participanți, Comisia Europeană a propus renunțarea la schimbarea orei.

În 2019, Parlamentul European a sprijinit reforma, care a fost însă dată uitării din cauza opoziției câtorva state, dar și ca urmare a pandemiei de coronavirus, care a schimbat agenda europeană.

Conform medicilor, tranziția poate produce perturbări de bioritm organismului, schimbarea orei fiind resimţită mai ales de persoanele mai fragile, precum copiii şi bătrânii.

Pot apărea tulburări ale somnului, poftei de mâncare, capacității de muncă, concentrării şi stărilor de dispoziţie.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite