Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Din țară

SOLDĂRI DE IARNĂ în magazine. Recomandări de la Protecția Consumatorului

Publicat

pe

Directorul general în cadrul Autorităţii Naţionale de Protecţie a Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, recomandă celor care vor să beneficieze de perioada reducerilor de iarnă să se informeze asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze, să fie extrem de vigilenţi, să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor, inclusiv să verifice preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs.
„Au trecut sărbătorile şi începe perioada reducerilor de iarnă. Vă sfătuiesc să fiţi foarte atenţi la preţuri! Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze asupra  produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze, să fie extrem de vigilenţi şi să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor. De asemenea recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs”, afirmă Anghel, într-o postare pe Facebook, dând asigurări că ANPC îi va spijini pe aceia care consideră că drepturile le-au fost încălcate.

El precizează că „vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoţionale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor”, una dintr acestea fiind aceea că orice operator economic care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice.

„Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referintă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus”, subliniază directorul general în ANPC.
El prezintă mai multe reguli care trebuie respectate în perioada reducerilor:
– Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:
• fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat;
• fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” langă sumele corespunzătoare;
• fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare langă preţul anterior, barat.
– Pentru siguranţa cumpărăturilor din perioada reducerilor citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevarat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră.
El le transmite consumatorilor că, în perioada reducerilor, cumpărăturile pot fi făcute în siguranţă dacă:
– Întocmesc o listă cu produsele pe care dorec să le achiziţioneze şi cu preţurile actuale ale acestora. ”Acest lucru vă va ajuta să evitaţi falsele reduceri de preţuri, de exemplu atunci când comercianţii măresc preţul şi aplică procentul de reducere la preţul astfel majorat”, le transmite el clienţilor.
– Citesc cu atenţie caracteristicile produsului;
– Verifică dacă produsul corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dvs.;
– Verifică stocul existent (pentru comerţul on-line);
– Verifică preţul afişat pe site şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA), dacă preţul include şi costul de livrare etc.
– În cazul în care comandă online, verifică, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când au ales produsul.
Care sunt regulile privind reducerea de preţ
Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ langă preţul anterior, barat, fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare, fie prin menţionarea procentului de reducere a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preţ redus (soldare, lichidare, promoţionale);
Orice vânzare cu preţ redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promoţională etc.), trebuie să fie însoţita sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea ei („soldare/soldări/solduri”, “lichidare”, “promoţii” etc), însoţita de data de debut şi de durata acesteia.
De asemenea, în cazul în care oferta este deja în derulare, trebuie să fie informaţi cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai “în limita stocului disponibil”.
În momentul cumpărării, consumatorii trebuie să verifice dacă oferta mai este valabilă şi dacă reducerea de preţuri anunţată este identică cu cea reală (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă preţul afişat este cel facturat).
La achiziţionarea pachetelor promoţionale de tipul „3 la pret de 2”, trebuie să verifice preţul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu preţul pachetului promoţional.
Recomandări pentru cumpărăturile online:
• Verificaţi stocul existent;
• Verificaţi preţul afişat pe site şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA);
• Verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare.
Operatorul economic este obligat să informeze corect şi complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informaţii:
• Datele de identificare (denumirea, adresa poştala şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc);
• Caracteristicile esenţiale ale produsului;
• Preţul cu toate taxele incluse;
• Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
• Modalităţile de plată şi de livrare;
• Perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;
• Durata minima a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
• Existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
Consumatorul poate contacta operatorul economic prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului.
– Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţa contractual şi 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv.
– Operatorul economic rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.
– Rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.
– Consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni în cazul în care operatorul economic nu a furnizat pe suport durabil informaţiile legate de dreptul de returnare a produselor.

Din țară

DOSAR PENAL. Prejudiciu de peste 2,8 milioane de lei prin ride-sharing, în județele Timiș și Gorj

Publicat

pe

Mai multe societăți comerciale și reprezentați ai acesatora din județele Timiș și Gorj au fost percheziționate pentru un prejudiciu estimat, la acest moment, de aproximativ 2.802.403,55 de lei, urmând a fi actualizat pe parcursul anchetei după ce au realizat transporturi altternative de persoane prin societăți-paravan, sau firme „fantomă“.

În cursul zilei de 24 septembrie 2025, în baza mandatelor emise de instanța competentă, polițiștii efectuează 16 percheziții domiciliare în județele Timiș și Gorj, la domiciliile unor persoane fizice, precum și la sediile și punctele de lucru ale unor societăți comerciale.

Din probatoriul administrat până în prezent, a rezultat că firmele vizate ar fi acționat ca intermediari în domeniul transportului alternativ de persoane (ride-sharing).

Acestea ar fi fost constituite și administrate prin mecanisme frauduloase, folosind persoane interpuse, societăți-paravan sau entități comerciale de tip „fantomă”.

Societățile respective ar fi fost utilizate pentru înregistrarea șoferilor în aplicații de ride-sharing, activitatea desfășurându-se în afara cadrului legal.

Șoferii ar fi fost atrași prin promisiunea unor câștiguri mai mari, însă ar fi prestat activități fără contracte de muncă, fiind remunerați „la negru”, sumele fiind încasate în numerar de către coordonatorii acestor firme.

Veniturile obținute nu ar fi fost declarate, sau ar fi fost declarate parțial și mult subdimensionat, fără achitarea contribuțiilor fiscale aferente.

Totodată, pentru obținerea autorizațiilor necesare de la Autoritatea Rutieră Română, șoferii ar fi semnat contracte de comodat sau ar fi efectuat vânzări fictive de autoturisme către societățile-paravan, acestea fiind apoi înregistrate pe platformele digitale.

Sumele încasate prin intermediul platformelor ar fi fost transferate în conturile firmelor, retrase ulterior de persoanele implicate sau de persoane apropiate acestora și folosite pentru achiziții personale ori investiții aparent legitime.

Pentru a îngreuna identificarea beneficiarilor reali și pentru a obstrucționa controalele financiare și ancheta penală, administratorii societăților ar fi fost schimbați frecvent. De asemenea, cu sprijinul unor contabili, ar fi fost efectuate demersurile necesare pentru radierea firmelor care nu mai puteau fi utilizate în schema financiară.

În cauză, cercetările continuă sub coordonarea procurorilor, în vederea documentării întregii activități infracționale și a recuperării prejudiciului adus bugetului de stat.

Foto&video: Poliția Română

Citeste mai mult

Din țară

ANCHETĂ. Două săbii, articole pirotehnice și o grenadă din Iugoslavia, găsite la mai multe adrese din Timiș, Caraș-Severin și Gorj

Publicat

pe

Mai multe persoane sunt cercetate penal după ce poliţiştii de la Serviciul Arme din Timiş au făcut 23 de percheziţii în diferite locaţii din Timiş, Caraş-Severin şi Gorj, iar printre adresele verificate două aparţin familiei de romi Cârpaci, într-un dosar privind regimul armelor și munițiilor.

Reprezentanții IPJ Timiş au anunțat că, în urma percheziţiilor, au fost ridicate, pentru continuarea cercetărilor, două săbii cu lungimea de aproximativ 60 cm, 14 articole pirotehnice din categoria F2, precum şi o grenadă funcţională, cu încărcătură activă.

În cauză, cercetările sunt continuate pentru infracţiunile de nerespectarea regimului armelor şi al muniţiilor şi deţinerea articolelor pirotehnice din categoria F2, fără drept.

Un număr de 23 de percheziţii au avut loc, miercuri, în judeţele Timiş, Caraş-Severin şi Gorj, unde poliţiştii de la Servicul Arme au informaţii că ar exista diferite arme deţinute ilegal.

Printre cei ale căror locuinţe au fost percheziţionate se numără şi membri ai familiei de romi Cârpaci, din Timişoara, cei implicaţi în atacul din luna august de pe Podul Episcopal de langa Catedrală, când şoferul unei maşini a intrat pe contrasens, a lovit intenţionat o altă maşină, apoi era la un pas să cadă în Bega cu tot cu autoturism, după ce a rupt balustrada.

Atunci, poliţiştii au găsit într-una dintre maşini mai multe obiecte contondente şi ascuţite.

De asemenea, în timpul percheziţiilor făcute miercuri dimineaţă, la una dintre adresele din Timişoara a fost găsită o grenadă ofensivă de mână de provenienţă iugoslavă.

Foto: Poliția Română

Citeste mai mult

Din țară

ECHINOCȚIUL de toamnă. Toamna astronomică vine cu nopți mai lungi

Publicat

pe

Echinocțiul de toamnă, fenomenul astronomic care marchează tranziția de la vară la toamnă în emisfera nordică, va avea loc în 22 septembrie, la ora 21:19, ora României.

În acel moment, soarele va trece peste zenitul ecuatorului terestru, va răsări aproape exact în est și va apune spre vest.

Punctul echinocțiului de toamnă, numit și „punct autumnal”, se află pe sfera cerească la intersecția eclipticii (ce reprezintă proiecția pe sfera cerească a planului orbitei Pământului) cu ecuatorul ceresc, pe care Soarele îl traversează la aceasta dată, trecând din emisfera nordică a sferei cerești în cea sudică. Aflându-se deci la această data în dreptul ecuatorului ceresc, Soarele va răsări și va apune chiar în punctele cardinale est și vest, durata zilelor fiind astfel egală, indiferent de latitudine, cu cea a nopților, informează reprezentanții Observatorului Astronomic „Amiral Vasile Urseanu“.

La latitudinile tarii noastre, în aceste zile Soarele va culmina la amiază la o înălțime medie de 45°, ceea ce reprezintă jumătatea distanței unghiulare dintre zenit si orizont.

Începând de la această dată, durata zilelor va continua să scadă, iar cea a nopților să crească, până la data de 21 decembrie, când va avea loc momentul solstițiului de iarnă.

Acest lucru se schimbă, însă, după ultimul weekend din luna octombrie, când se trece la ora de iarnă, adică ceasurile se dau înapoi cu o oră.

În anul 2025, trecerea la ora de iarnă se face în noaptea de sâmbătă, 25 octombrie spre duminică, 26 octombrie.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite