Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Din țară

SONDAJ. 21% dintre consumatorii români de produse și servicii financiare spun că au avut probleme în relațiile cu băncile și IFN-urile

Publicat

pe

Doar 21% dintre consumatorii români de produse și servicii financiare spun că au avut în 2022 și 2023 probleme în relație cu băncile și IFN-urile, potrivit unui sondaj CURS la nivel național, realizat în luna iulie, la cererea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

Cu toate acestea, creșterea costului vieții (în special din cauza utilităților și a scumpirii alimentelor) i-a afectat pe majoritatea consumatorilor români, iar mai mult de jumătate dintre ei au găsit ca rezolvare reducerea cheltuielilor. Aproape o treime dintre cei chestionați indică economisirea drept soluție la rezolvarea problemelor financiare.

În perioada 12-25 iulie 2023, Centrul de Sociologie Urbană și Regională (CURS) a realizat o cercetare cantitativă, la cererea CSALB, pe un eșantion de 1.067 de respondenți care sunt decidenți sau co-decidenți în ceea ce privește relația cu banca în gospodăria lor. Metodologia utilizată se bazează pe un univers de eșantionare format din gospodării în care cel puțin un membru al familiei a avut o relație cu o bancă în ultimele 24 de luni. Marja maximă de eroare la nivelul întregului eșantion este de +/-3% la un nivel de încredere de 95%. Culegerea datelor s-a realizat  prin interviu față-în-față, la domiciliul respondenților. Validarea eșantionului s-a realizat pe baza ultimelor date furnizate de Institutul Național de Statistică (INS). Datele colectate nu au fost ponderate.

Cauza problemelor financiare și soluțiile pentru rezolvarea lor

Două treimi dintre respondenți (70%) indică utilitățile ca principala sursă a problemelor financiare, iar 54% sunt de părere că prețurile la alimente și medicamente reprezintă principala sursă a problemelor cu care se confruntă. Ratele la credite sunt indicate de 51% dintre respondenți, iar 40% au indicat costurile cu combustibilul și transportul drept sursa care le afectează cel mai mult cheltuielile. 15% din cei chestionați spun că nu au probleme financiare.

În ceea ce privește modul în care respondenții încearcă să gestioneze sau să rezolve problemele financiare generale (nu doar cele cu banca), datele relevă că 55% dintre ei au redus cheltuielile asociate consumului de alimente, utilități și vacanțe, în timp ce 29% economisesc și își fac un fond de rezervă sau de urgență. De asemenea, 26% dintre respondenți spun că și-au luat un job în plus pentru a face față problemelor financiare, iar pentru 20% informarea și auto-educația reprezintă una dintre soluțiile folosite pentru rezolvarea problemelor financiare.

Unde apar problemele cu băncile și care sunt rezolvările găsite de consumatori

În perioada 2022-2023, majoritatea respondenților (76%) spun că nu au avut probleme în relație cu creditorii. 13% dintre români spun că au avut probleme în trecut cu băncile, dar acum nu mai au, iar 6% se confruntă cu probleme și în prezent. În perioada 2022-2023, 3% dintre consumatori au avut sau au probleme cu IFN-urile.

În raport cu băncile/IFN-urile creditul de consum sau creditul de nevoi personale reprezintă principala sursă de probleme pentru 54,3% dintre respondenți, în timp ce creditul ipotecar sau imobiliar (cu garanție imobiliară) reprezintă principala sursă de probleme pentru 24,1% dintre ei.

În ceea ce privește modul în care respondenții (care au avut probleme în relația cu banca sau IFN-ul în perioada 2022-2023) și-au rezolvat aceste probleme, 33% au reușit să refinanțeze, să restructureze sau să reeșaloneze creditul, 17% au trecut de la ROBOR la IRCC, în timp ce 16% au trecut de la dobândă variabilă la dobândă fixă. O pondere importantă (13%) o reprezintă cei care au încercat/reușit să negocieze cu banca/IFN-ul în cadrul CSALB atunci când au întâmpinat o problemă în relație cu instituția de credit.

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în cadrul  CSALB: „Sondarea opiniei publice este unul dintre cele mai importante  instrumente pe care îl putem folosi pentru a veni în întâmpinarea nevoilor consumatorilor de servicii financiare. Analiza oferită de CURS, o instituție prestigioasă în sondarea opiniei publice, reflectă modul în care românii au reacționat la problemele financiare cu care s-au confruntat în ultimii doi ani. Din fericire, trei sferturi dintre consumatori nu au avut nicio problemă cu băncile sau IFN-urile în ultimii doi ani, deși ratele la credit sunt pe locul trei, după scumpirea utilităților și a alimentelor, în ceea ce privește sursa problemelor financiare cu care se confruntă românii. Acest lucru arată că, în fața dificultăților generate de creșterea costului vieții, consumatorii s-au grăbit să caute soluții, nu țapi ispășitori. Fie că și-au refinanțat creditele, au modificat anumiți parametri contractuali, trecând de la dobânda variabilă la cea fixă ori de la indicele ROBOR la IRCC, consumatorii de produse și servicii financiare s-au implicat activ în reducerea ratelor la credite. Ne bucură faptul că soluția negocierii cu banca sau IFN-ul, prin intermediul CSALB, este pe lista celor mai importante opțiuni pe care le-au avut consumatorii în depășirea acestei perioade dificile.

În acest an, până la începutul lunii septembrie, peste 2.000 de consumatori au solicitat prin intermediul CSALB o negociere cu banca sau IFN-ul pentru rezolvarea problemelor din contractele aflate în derulare. Până în acest moment băncile au acceptat să intre în peste 520 de negocieri, iar IFN-urile doar în patru. În afară de aceste negocieri, în aproape 400 de cazuri mai simple din punctul de vedere al problemelor reclamate, părțile s-au înțeles direct, după sesizarea CSALB. Majoritatea acestor înțelegeri directe (aproximativ 260 de cazuri) sunt preferate de IFN-uri“.

 Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 17 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Din țară

Echinocțiul de toamnă 2023. Începe toamna astronomică

Publicat

pe

Echinocțiul de toamnă din 2023 are loc pe data de 23 septembrie, la ora 9:50. Evenimentul marchează începutul toamnei astronomice în emisfera nordică, în timp ce în emisfera sudică este marcat începutul primaverii.

Echinocțiul de toamnă din 2023 va avea loc, așadar, sâmbătă, 23 septembrie, la ora 08:49 și 56 de secunde (ora Franței), conform Institutului de Mécanique Céleste et de Calcul des Éphémérides (IMCCE).

În acel moment, soarele va trece pe deasupra zenitului ecuatorului terestru, va răsări aproape exact în est și va apune spre vest.

Echinocţiul reprezintă debutul toamnei din punct de vedere astronomic. Ziua devine egală cu noaptea. Începând cu acest moment, ziua se va micșora în emisfera nordică, iar noaptea va crește, urmând ca durata de întuneric să ajungă la maximum la momentul solstițiul de iarnă. Din punct de vedere astrologic, se crede că Echinocțiul este o zi a echilibrului, benefică pentru noi începuturi.

Punctul echinocțiului de toamnă, numit și ”punct autumnal”, se află pe sfera cerească la intersecția eclipticii (ce reprezintă proiecția pe sfera cerească a planului orbitei Pământului) cu ecuatorul ceresc, pe care Soarele îl traversează la aceasta dată, trecând din emisfera nordică a sferei cerești în cea sudică.

Superstiții și tradiții

În tradiţiile tuturor popoarelor, echinocţiul de toamnă este legat de încheierea muncilor agricole, de sărbătorirea recoltelor. Păsările se retrag în ţările călduroase, iar celelalte animale îşi fac provizii şi se pregătesc pentru frig.

De asemenea, calendarul popular păstrează în zona echinocţiului de toamnă amintirea unui străvechi început de an, marcat de moartea şi renaşterea Zeiţei Mumă, de origine neolitică, peste care părinţii bisericii creştine au suprapus moartea, numită Adormirea (15 august), şi naşterea Fecioarei Maria (8 septembrie), potrivit volumului ”Zile şi mituri. Calendarul ţăranului român” (2000), de Ion Ghinoiu.

În mitologia greacă, toamna începea când se întorcea zeiţa Persefona împreună cu soţul ei, Hades, în lumea subpământeană. Noul sezon te face să pui în balanţă eșecurile şi reuşitele din lunile din urmă.

În această zi nu este bine să-ți cerți copiii. Se spune că dacă plouă în această dimineață, va ploua toată toamna. De asemenea, se mai spune că înainte să ieși din casă, ar fi bine să mănânci pâine, pentru bunăstarea casei.

Tot astăzi se culeg nucii, merele şi gutuile. Tradiţia spune că ultimele fructe din pomi se lasă pentru Mama Natură.

Citeste mai mult

Din țară

ANCHETĂ. Grupare care comercializa dispozitive de vapat și dulciuri cu efecte psihoactive, destructurată

Publicat

pe

Un număr de 42 de persoane, între care și personae din județul Timiș, au fost duse pentru audieri la sediul DIICOT Iaşi, în urma a 121 de percheziţii domiciliare într-un dosar care vizează o grupare care comercializa dispozitive de vapat şi dulciuri susceptibile de a avea efecte psihoactive.

Perchezițiile  au avut loc în judeţele Iaşi, Alba, Hunedoara, Sibiu, Neamţ, Bacău, Braşov, Constanţa, Cluj, Maramureş, Dolj, Brăila, Galaţi, Vrancea, Argeş, Buzău, Botoşani, Suceava, Timiş, Arad, Mureş, Harghita, Vaslui, dar şi în municipiul Bucureşti.

Procurorii DIICOT afirmă că, începând cu finele anului 2022, mai multe persoane care sunt angajate sau controlează două societăţi comerciale din judeţul Iaşi au constituit o grupare având ca scop importul, exportul, producerea, fabricarea şi alte operaţiuni cu substanţe susceptibile de a avea efecte psihoactive.

Aceste persoane au produs şi comercializat dispozitive electronice de vapat şi produse de tip ”edibles”, respectiv jeleuri, prăjituri, drajeuri, cunoscând că au în compoziţie substanţe susceptibile de a avea efecte psihoactive. În timpul cercetărilor au fost identificate substanţele HHC, HHC-P, HHC-O, H4CBD, THC-P şi în unele cazuri inclusiv THC.

De asemenea, s-a stabilit că în perioada octombrie 2022 – septembrie 2023, membrii grupării au produs, în vederea comercializării, peste 100.000 de dispozitive tip Vape care conţineau substanţe care produc efecte psihoactive şi care puneau în pericol viaţa consumatorilor.

„Investigaţiile efectuate au relevat o creştere exponenţială în rândul tinerilor (preponderent în zona şcolilor şi liceelor) a consumului de produse de tip «Vape» care au în compoziţie derivaţi din plante de canabis şi prin urmare un efect psihoactiv. O parte din aceste produse au în componenţă un produs chimic, derivat al THC-ului (obţinut în mod sintetic), cu denumirea generică HHC (hexahydrocannabinol) o substanţă ce are capacitatea de a produce efecte psihoactive (stări de euforie, halucinaţii şi chiar probleme medicale temporare), asemănătoare consumului de canabis şi comparabile celor induse de consumul noilor substanţe psihoactive, denumite  generic etnobotanice”, se arată într-un comunicat al DIICOT Iaşi.

Dispozitivele de tip „vape” care au în componenţă HHC sunt comercializate preponderent pe piaţa on-line, respectiv site-uri de specialitate şi site-uri cunoscute care au ca obiect de activitate comerţul general cu diferite produse, dar şi în cadrul unor magazine situate în centre comerciale.

În urma investigaţiilor au fost identificate 28 de societăţi care comercializează astfel de produse la nivel naţional, profitând de faptul că dispozitivele de tip „vape” se pot comercializa la liber, iar jeleurile pot fi vândute oricărei persoane.

De asemenea, s-a stabilit faptul că minorii au avut acces la aceste substanţe care le pun în pericol viaţa, iar persoanele care vând astfel de produse, deşi cunosc efectele pe care le au substanţele din compoziţia lor, le comercializează fără nicio restricţie, inclusiv minorilor.

Foto: Poliția Română

Citeste mai mult

Din țară

Începe anul școlar 2023-2024. Cinci module de cursuri și cinci vacanțe

Publicat

pe

Luni 11 septembrie începe anul școlar 2023-2024, structurat pe cinci module de cursuri (36 de săptămâni) despărțite de cinci vacanțe.

Programul cursurilor și al vacanțelor:

Modulul 1: luni 11 septembrie 2023 – vineri 27 octombrie 2023

Vacanță de toamnă: 28 octombrie 2023 – 5 noiembrie 2023

Modulul 2: luni 6 noiembrie 2023 – vineri 22 decembrie 2023

Vacanță de iarnă: 23 decembrie 2023 – 7 ianuarie 2024

Modulul 3: luni 8 ianuarie 2024 – vineri 9 februarie 2024

Vacanță mobilă (de schi): 12-16 februarie 2024

Modulul 4: luni 19 februarie 2024 – vineri 26 aprilie 2024

Vacanță de primăvară: 27 aprilie 2024 – 7 mai 2024

Modulul 5: miercuri 8 mai 2024 – vineri 21 iunie 2024

Vacanța de vară: 22 iunie 2024 – 8 septembrie 2024

Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 7 iunie 2024. Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 14 iunie 2024. Pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor terminale, și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 28 iunie 2024.

„Școala altfel” și „Săptămâna verde” se vor desfășura în perioada 11 septembrie 2023 – 26 aprilie 2024, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, la decizia școlii, în module diferite.

Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a va avea loc în perioada 25-28 iunie 2024, iar examenul de Bacalaureat pentru absolvenții de liceu între 1 și 5 iulie 2024.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite