Ne găsiți și pe:

Din țară

STUDIU. Numărul accidentelor rutiere a scăzut în ultimii zece ani

Publicat

pe

În România, peste 6% dintre accidentele rutiere grave sunt produse ca urmare a consumului de alcool, în contextul în care rapoartele Comisiei Europene înregistrează o rată de 99 decese într-un an la 1 milion de locuitori. Astfel, țara noastră se află pe primul loc în acest clasament negativ, urmată fiind de Croația (79) și Polonia (74). La polul opus, regăsim țări precum Marea Britanie (28), Elveția (27) și Suedia (25).
Chiar dacă ocupă primul loc la acest capitol, România a înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește conduita responsabilă a șoferilor, în special prin campanii de responsabilizare socială și prin înăsprirea pedepselor privind conducerea sub influența băuturilor alcoolice. Aceste măsuri au avut ca rezultate scăderea numărului de accidente rutiere cu 18%, în 2017 față de 2010, media Uniunii Europene fiind de 20%.
În acest context, Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihoTrafiQ, în parteneriat cu Inspectoratul Județean de Poliție Iași, Cabinet individual de Psihologie Milea Maria Stefania și MedLife, demarează, începând de azi, 11 mai 2019, de la ora 11, la Iași, campania “Alcoolul la volan este un … accident!”, menită să-i informeze şi să-i conştientizeze pe şoferi asupra riscurilor la care se expun, atât ei, cât şi ceilalţi participanţi la trafic, atunci când se urcă la volan în stare de ebrietate.
În cadrul campaniei, vor fi împărţite peste 5.000 de pliante, brelocuri şi odorizante, care conţin informaţii despre efectele alcoolului asupra comportamentului la volan, modalităţile de prevenire şi sancţiunile prevăzute de Codul Rutier.
Care sunt simtompele în funcţie de gradul alcoolimiei?
Potrivit specialiştilor de la Asociaţia PsihoTrafiQ, reacţiile la volan ale şoferilor încetinesc simţitor direct proporţional cu creşterea alcoolimiei. Astfel, la o alcoolimie de 0,3 la mie, şoferului i se înceţoşează imaginea şi nu mai estimează corect distanţele, la o alcoolimie de 0,5 la mie, i se micşorează viteza de reacţie şi nu mai estimează corect viteza cu care conduce. La o alcoolimie de sub 0,8 la mie, imaginea scade din claritate cu 10-20%, iar sub 1,1 la mie, acuitatea vizuală se reduce cu 20-30 de procente, timpii de reacţie cresc semnificativ, are tulburări de echilibru, nu poate vorbi coerent şi capacitatea de a conducere este serios afectată.
“Consumul de alcool încetinește funcțiile sistemului nervos central, iar ca o consecință, șoferul nu va putea efectua sarcinile de rutină pentru a conduce în limite de siguranță. Astfel, consumul de alcool are un efect dramatic asupra abilităților șoferului de a prelucra informații sau asupra abilităților sale cognitive, iar coordonarea ochi-mână sunt încetinite considerabil. Din nefericire, șoferii mai tineri sunt mai predispuși să se urce la volan după ce au consumat băuturi alcoolice, în special deoarece ei cred că nu li se pot întâmpla nimic rău. Totodată, ca o consecință benefică a mai multor campanii de responsabilizare socială pe care Asociația PsihoTrafiQ le-a demarat în mai multe orașe din România, constatăm cu bucurie că numărul accidentelor rutiere mortale a scăzut, față de anul 2010, cu 18%”, declară prof. univ. dr. Mihaela Rus, președintele Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră PsihoTrafiQ.
Psihologul Maria Ștefania Milea: “Șoferii români sunt mai responsabili în trafic”
„Microsomnul, neatenția și, în special, conducerea în stare de ebrietate, sunt printre cele mai frecvente cauze ale producerii accidentelor mortale. Alcoolul afectează reacțiile, încetinește reflexele, diminuează coordonarea motrică și, în general, ne face să subestimăm pericolele. Este îmbucurător că legiuitorii au considerat conducerea sub influența băuturilor alcoolice o faptă deosebit de gravă și au înăsprit pedepsele. Noi, ca reprezentați ai societății civile, dorim să venim în întâmpinarea autorităților și să demarăm campanii de informare și de responsabilizare a șoferilor cu privire la riscurile la care aceștia se expun dacă urcă la volan în stare de ebrietate. Totodată, ne bucurăm să constatăm că numărul accidentelor grave au scăzut considerabil în ultimul deceniu, ceea ce denotă că șoferii sunt mai responsabili în trafic, astfel de campanii fiind de bun augur pentru toată lumea”, declară psihologul Maria Ștefania Milea, organizatorul campaniei de responsabilizare socială din Iași.
Campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic, nominalizate de Comisia Europeană
Asociaţia “PsihoTrafiQ” a derulat, în ultimii ani, campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic, în vederea reducerii acestor comportamente disfuncţionale, care tind să contamineze comportamental din ce în ce mai mulţi şoferi românie. Printre acestea, amintim campaniile naţionale “(Micro)Somnul la volan – un pericol real!” şi “Alcoolul la volan este un accident”, desfăşurate în Constanţa, Bistriţa, Bucureşti şi judeţul Prahova, campanii de responsabilizare socială care sunt prezente pe website-ul Comisiei Europene (Carta Europeană a Siguranței Rutiere – (http://www.erscharter.eu/en/content/national-campaign-sleepiness-driving-real-danger-social-responsibility-campaign), fiind nominalizate la Excellence in Road Safety Awards 2016 (http://www.erscharter.eu/ro/excellence-road-safety-awards-2016). Totodată, Asociaţia organizează cursuri de formare, adresate psihologilor, menite să formeze din ce în ce mai mulţi experţi în psihologia transportului, care să promoveze educaţia rutieră şi atitudinile responsabile în trafic.
Mai multe informaţii găsiţi pe www.psihotrafiq.ro.

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Din țară

Trenurile Soarelui, care vor circula spre litoral, intră în circulație

Publicat

pe

CFR Călători începe, în 12 iunie, programul estival de transport „Trenurile Soarelui 2020”, care va continua până la 6 septembrie. Unele garnituri de tren îşi prelungesc traseul şi vor fi introduse trenuri noi.

„Pentru a permite asigurarea legăturii între principalele oraşe ale ţării şi litoralul românesc, pe perioada sezonului estival, CFR Călători a adoptat un program variat care constă fie în prelungirea circulaţiei unor trenuri care aveau ca destinaţie finală Bucureşti Nord spre Mangalia, fie prin introducerea de trenuri ce au ca destinaţie exclusivă litoralul Mării Negre”, a transmis CFR.

Astfel, prima parte a programului debutează din data de 12 iunie 2020, prin prelungirea circulaţiei următoarelor trenuri la /de la Mangalia, până la data de 25/26 iunie 2020, după cum urmează:

• Trenurile IR 1642/IR 1641 Baia Mare – Bucureşti Nord şi retur vor circula până la / de la Mangalia ca trenuri IR 1942/ IR 1941, cu grupă de vagoane de la / până la Cluj Napoca IR 1638/IR 1639 şi pentru Bistriţa Nord IR 1648.

• Trenurile IR 1862/IR 1861 Iaşi – Bucureşti Nord şi retur vor circula până la/de la Mangalia ca trenuri IR 1964/ IR 1963, cu grupă de vagoane de la/până la Suceava IR 1756/ IR 1757.

• Trenurile IR 1695/IR 1696 Timişoara Nord – Bucureşti Nord şi retur vor circula până la / de la Mangalia ca trenuri IR 1996/IR 1995, cu grupă de vagoane de la/până la Reşiţa R 9172/ R 9161.

• Trenurile IR 1742/ IR 1741 Satu Mare – Bucureşti Nord şi retur vor circula până la / de la Mangalia ca trenuri IR 1946/ IR 1945.

Revine în circulaţie şi în acest sezon, din 12 iunie, ”Trenul Tineretului” IR 1924 / IR 1923 pe ruta Sibiu – Bucureşti Nord – Mangalia şi retur.

Începând cu data de 26/27 iunie 2020, se introduc în circulaţie trenuri special dedicate asigurării legăturii cu litoralul dinspre Timişoara Nord, Arad, Deva, Craiova, Sibiu, Satu Mare, Baia Mare, Oradea, Cluj Napoca, Braşov, Târgu Mureş, Iaşi, Suceava, Galaţi, iar trenurile menţionate mai sus vor reveni la mersul iniţial.

• Legătura directă Arad – Mangalia şi retur va fi realizată de trenurile IR 1922/IR 1921 pe întreaga durată a programului estival, iar legătura directă între capitală – Mangalia şi staţiunile de pe litoral va fi realizată cu trenurile IR 1983/ IR 1984 în perioada 27 iunie – 6 septembrie.

• De asemenea, va creşte frecvenţa trenurilor între Constanţa şi Mangalia pentru a fi deservite toate staţiunile de pe litoral.

CFR precizează că trenurile de lung parcurs au în compunere vagoane de dormit şi cuşetă.

Pentru accesul turiştilor în Delta Dunării, din 13 iunie 2020, trenurile IR 1589/ IR 1588 vor asigura zilnic, pe întreaga durată a sezonului, legătura directă Bucureşti Nord – Tulcea Oraş şi retur. De asemenea, în fiecare zi, 4 trenuri (2 tur/2 retur) vor continua să circule între Medgidia şi Tulcea.

CFR precizează că tariful pentru o călătorie Bucureşti – Constanţa este de 59,6 lei la tren IR, clasa a 2-a. Dacă se achiziţionează un bilet dus-întors pasagerul beneficiază de 10% reducere. De asemenea, pentru cumpărarea biletelor în avans reducerea este de până la 15% din tariful de transport.

Studenţii şi elevii beneficiează de gratuitate la călătoria la vagon clasa a II-a.

Citeste mai mult

Din țară

Sesiuni speciale pentru examenele naționale, pentru absolvenții bolnavi, izolați sau carantinați

Publicat

pe

În contextul epidemiologic actual, Monica Anisie, ministrul educației și cercetării, a aprobat Ordinul privind organizarea sesiunilor speciale de evaluare națională și bacalaureat pentru absolvenții care nu vor putea participa la prima sesiune, în vederea asigurării egalității de șanse.

La aceste sesiuni speciale, vor participa doar absolvenții care au avut temperatura peste maximul admis, au fost in izolare, carantină sau cei care nu au participat în prima sesiune din alte motive medicale.

Calendarul sesiunii speciale a examenului de evaluare națională:

22-26 iunie – Înscrierea candidaților

29 iunie –  Limba și literatura română

30 iunie –  Matematică

01 iulie –  Limba și literatura maternă

02 iulie –  Afișarea rezultatelor (ora 12.00)

02 iulie – Depunerea contestațiilor (între orele 14.00 – 19.00)

04 iulie – Afișarea rezultatelor finale (după ora 12.00)

Calendarul sesiunii speciale a examenului național de bacalaureat:

29 iunie – 03 iulie – Înscrierea candidaților

06 iulie – Limba și literatura română – proba E a) – proba scrisă

07 iulie – Proba obligatorie a profilului – proba E c) – proba scrisă

08 iulie – Proba la alegere a profilului și a specializării – proba E d) – proba scrisă

09 iulie – Limba și literatura maternă – proba E b) – proba scrisă

10 iulie – Afișarea rezultatelor (ora 12.00)

10 iulie – Depunerea contestațiilor (între orele 14.00-19.00)

12 iulie – Afișarea rezultatelor finale  (după ora 12.00)

Pentru amânunte despre prima sesiune a examenelor accesați link-urile:

A fost aprobat calendarul admiterii la liceu. Când se dau examenele

Bacalaureat 2020. Când și cum se vor da examenele

 

Citeste mai mult

Din țară

Propunere. Mall-urile s-ar putea deschide în 15 iunie

Publicat

pe

Ministrul Economiei a anunțat că marți se va întâlni cu reprezentanții mall-urilor și vor discuta despre redeschiderea „magazinelor mari”. Dacă lucrurile merg bine, mall-urile s-ar putea deschide la data de 15 iunie.

Virgil Popescu este încrezător că mall-urile s-ar putea deschide pe 15 iunie, „dacă lucrurile merge bine”. „Eu sunt convins că la finalizarea acestor două săptămâni evaluarea va fi pozitivă”, a spus ministrul.

„Marți, la ora 15:00, am o întâlnire cu reprezentanții mall-urilor, cu reprezentanții care închiriază aceste spații comerciale. Mi s-ar părea normal că dacă relaxăm, și lucrurile merg bine, să putem ca la finalul acestor două săptămâni, să deschidem magazinele mari. Eu sunt convins că la finalizarea acestor două săptămâni evaluarea va fi pozitivă. Dacă lucrurile merg bine vrem să aducem viața la normalitate mai repede”, a declarat Virgil Popescu, ministrul Economiei.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite