Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Social

3 din 8 români consumă apă nepotabilă!

Publicat

pe

Asociația pentru Protecția Consumatorilor (APC) atenționează că 3 din 8 români consumă apă nepotabilă. De altfel, APC precizează și faptul că producătorii nu sunt obligați să declare compoziția chimică a apei după o structură standardizată, astfel unii consumatori cumpără apă îmbuteliată fără să știe ce conține.

Temerile majore legate de apa de consum vizează două aspecte: cantitatea de apă viitoare și calitatea apei pe care o folosim, ambele constituind provocări perene. De câteva decenii, toată populația lumii trăiește într-un adevărat vaier referitor la viitorul apei: presa scrisă, radioul, televiziunea, organizațiile de protecție a mediului, școala, instituțiile guvernamentale desfășoară campanii permanente de informare, conștientizare și incitare la atitudine în favoarea grijii față de apă. Se recunoaște că circuitul apei în natură constituie un lanț de procese deosebit de complexe și sensibile, în care acțiunile omului pot avea efecte grave, de durată.

Potrivit APC, 1000 de litri de apă de la robinet costă între 2,94 lei și 4,50 lei, în timp ce 1.000 de litri de apă minerală naturală plată îmbuteliată costă între 720 lei și 1.068 lei! Aceștia subliniază că cu 720 de lei putem cumpăra 248 mc de apă de la robinet, adică apa necesară unui adult timp de 5 ani la un consum mediu de 4 mc pe lună, precizând de altfel că 1.000 de litri de apă de masă îmbuteliată costă 395 lei, dar nu știe ce conține!

 

Consumul de apă se dublează la fiecare două decenii

 

Estimări pesimiste arată că apa va deveni în viitorul apropiat un mijloc în acțiunile teroriste și un element generator de conflicte între țări. Paradoxal, consumul de apă crește într-un ritm care depășește cu mult dinamica demografică, consumul de apă dublându-se la fiecare două decenii. În ultimii 17 ani costul apei potabile în București a crescut de 11 ori, de la 0,3967 lei în anul 2000 la 4,50 lei în anul 2017. Frecvența crescută a ploilor torențiale și a ruperilor de nori a evidențiat că rețelele de canalizare și preluare a apelor pluviale nu fac față acestor fenomene, revărsările rețelelor de canalizare producând daune uriașe și amenințând sănătatea publică.

În peisajul dezbaterilor pe această temă se remarcă și critici pertinente chiar din interiorul societăților „vinovate“ de această stare de lucruri: orientarea producției alimentare către formule de producție în sistem industrial solicită intens rețelele de apă, fiecare produs care face obiectul de consum sau folosință cotidiană fiind realizat cu cantități incredibil de mari de apă, comparabil cu sistemele clasice de producție (industria casnică, prepararea hranei în casă etc.). Într-un autoproces de conștiință, unii autori occidentali constată că Occidentul importă materii prime agricole din țările sărace care au mari probleme cu apa, importuri care înglobează de fapt uriașe cantități de apă din acele spații atât de încercate și estimează că nu va dura mult până când etichetele produselor din Occident vor menționa și cantitatea de apă consumată pentru realizarea lor.

Obligațiile producatorilor de apă potabilă

 

Producătorii de apă potabilă distribuită prin sistem public trebuie să asigure accesul populaţiei la datele privind calitatea apei potabile produse, să permită inspecţia de către reprezentanţii populaţiei la orice oră acceptabilă, la cel puţin un birou de relaţii cu publicul, să afişeze programul şi numărul de telefon la care se pot obţine date despre calitatea apei potabile produse şi distribuite. Datele privind calitatea apei potabile sunt disponibile fără plată pentru populaţia deservită de producător, respectiv de distribuitor. Pentru persoanele fizice sau juridice, altele decât cele din zona de aprovizionare a producătorului, respectiv a distribuitorului, se pot percepe taxe pentru obţinerea informaţiilor privind calitatea apei potabile.

Tarifele la apa potabilă și apa menajeră sunt aprobate prin avizul A.N.R.S.C. (Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice), după o verificare riguroasă a tuturor componentelor de preț, în conformitate cu regulile din Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă și de canalizare, finanțate prin fonduri publice acordate de la bugetul de stat și/sau din fonduri nerambursabile. Tariful trebuie să acopere costurile de operare ulterior finalizării investiției și o parte din costurile de amortizare a cheltuielilor de capital, ținând cont de nivelul acceptat al ratei de suportabilitate, calculată în condițiile legii.

Un alt cost suportat de către consumatori este cel al apei meteorice sau pluviale. Costul acesteia variază între 0,14 lei/mc (Pitești) și 0,92 lei/mc (București). Conform  Contractului de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, stabilirea cantităţii de apă pluvială (Qm) preluată în reţeaua de canalizare se determină prin înmulţirea cantităţii specifice de apă pluvială comunicată de Autoritatea Naţională de Meteorologie pentru luna anterioară emiterii facturii, cu suprafeţele totale ale incintelor construite şi neconstruite, declarate de fiecare utilizator (cu excepţia persoanelor fizice și a asociaţiilor de proprietari/locatari), verificate cu datele din actul de proprietate şi cu coeficienţii de scurgere recomandaţi de SR 1846-1:2006.

Apele uzate menajere sunt apele de canalizare rezultate din folosirea apei de către persoanele fizice, care rezultă mai ales din metabolismul uman şi din activităţi menajere şi igienico-sanitare.

Tariful la apa potabilă furnizată în sistem centralizat în primele 10 orașe ale țării

 

București – 4,50 lei/mc

 

Constanța – 4,46 lei/mc

 

Galați – 4,19 lei/mc

 

Brașov – 4,09 lei/mc

 

Craiova – 3,97 lei/mc

 

Iași și Oradea – 3,49 lei/mc

 

Timișoara – 3,11 lei/mc

 

Ploiești – 3,01 lei/mc

 

Cluj – 2,94 lei/mc

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Social

Un nou adăpost pentru oamenii străzii, la Timișoara. Cum puteți să anunțați dacă îi vedeți în frig

Publicat

pe

Direcția de Asistență Socială a Municipiului Timișoara, în parteneriat cu Primăria Timișoara, deschide vineri, 20 decembrie 2024, un nou adăpost de urgență destinat să ofere îngrijire persoanelor vulnerabile, rămase să trăiască pe stradă.

Adăpostul va funcționa pe toată perioada iernii și va asigura protecție și asistență celor aflați într-o situație de risc.

„Suntem într-o perioadă cu temperaturi scăzute, când avem datoria să răspundem cu umanitate și să întindem o mână de ajutor celor care nu au un adăpost cald. În Timișoara e o mare presiune pentru astfel de servicii și de aceea deschidem un nou centru pentru cei aflați în condiții de risc, pe stradă. De multe ori, aceste servicii sunt vitale pentru ca mulți dintre ei să treacă cu bine peste iarnă”, spune primarul Dominic Fritz.

„Prin deschiderea acestui spațiu, ne dorim să oferim un refugiu celor mai vulnerabili membri ai comunității noastre, care se confruntă cu greutăți mari, în special pe perioada iernii. Acesta este un pas important în direcția protecției sociale, iar siguranța celor care vor beneficia de adăpost, dar și a locuitorilor din zonă, este garantată”, spune Emese Eszteró, directorul general al Direcției de Asistență Socială a Municipiului Timișoara.

Adăpostul de urgență este situat pe strada Martir Elena Nicoară nr.5 (fosta stradă Cântului), în incinta punctului termic nr.54, care se află în proprietatea Municipiului Timișoara și a fost atribuit spre folosință Direcției de Asistență Socială pentru o perioadă de un an. Adăpostul de urgență va funcționa 24/7. Funcționarea va fi asigurată de Complexul de Servicii Sociale „Sfântul Francisc”. Noul spațiu a fost pregătit corespunzător, au fost realizate procedurile de dezinsecție, dezinfecție și deratizare și va asigura un număr de 70 de locuri.

Adăpostul va fi supravegheat în permanență prin pază autorizată, garantând astfel un mediu sigur pentru persoanele cazate și pentru locuitorii din zonă.

Spațiul va oferi nu doar un adăpost temporar, ci și condiții de igienă, trei mese pe zi, asistență medicală primară, consiliere psihologică și suport emoțional, precum și consiliere în vederea obținerii unor drepturi, contribuind astfel la protejarea acestei categorii vulnerabile a populației. După deschidere, vor fi informate și celelalte instituții ale comunității locale, astfel încât să se poată aduce persoanele din stradă în adăpost și să fie protejate de condițiile meteorologice extreme.

Direcția de Asistență Socială are două centre destinate persoanelor fără adăpost care funcționează pe toată perioada anului, nu doar în sezonul rece: Centrul pentru Persoane fără Adăpost de pe strada Telegrafului nr. 8 și Centrul de Suport pentru Situații de Urgență/Criză de la Pădurea Verde. Ambele centre fac parte din Complexul de Servicii Sociale „Sfântul Francisc”.

Persoanele care au nevoie de adăpost se pot prezenta direct la locația adăpostului. De asemenea, la fel ca în fiecare an, autoritățile fac apel la timișorenii care observă persoane fără adăpost  rămase pe stradă să semnaleze acest lucru prin numărul de urgențe sociale al Direcției de Asistență Socială, 0356.981, sau prin apelarea numărului de urgență 112.

Citeste mai mult

Social

ÎNSCRIERI la Timotion 11, cea mai mare campanie de strângere de fonduri cu tematică sportivă din vestul României

Publicat

pe

Organizații, grupuri de inițiativă şi unități de învățământ public din judeţele Timiş, Arad, Caraş-Severin şi Hunedoara sunt invitate să depună proiecte până în data de 18 decembrie 2024, pentru a fi parte din cea mai amplă campanie filantropică cu o componentă sportivă din vestul ţării.

În această primă etapă, echipele își înscriu proiectele, iar anul acesta nu există un număr fix de proiecte care vor intra în cursă – lista proiectelor finaliste va fi stabilită de către membrii juriului, în funcție de calitatea aplicațiilor. Proiectele selectate pentru campania de strângere de fonduri vor fi anunțate pe data de 13 ianuarie.

Modalitatea de desfășurare a programului Timotion 2025 este simplă:

Proiectele selectate sunt prezentate pe platforma de donaţii www.timotion.ro.

În februarie se deschid campaniile de strângere de fonduri: fiecare alergător/biciclist, donează taxa de participare la cursă unuia din proiectele alese, de asemenea, poate mobiliza comunitatea sa de prieteni și susținători să doneze pentru unul sau mai multe proiecte. Se pot înregistra şi donaţii directe, care nu presupun implicarea în evenimentul sportiv.

Suport și Recunoaștere: Echipele de proiect beneficiază de suport și resurse pentru desfășurarea strângerii de fonduri, pentru că binele este un sport de echipă.

Evenimentul sportiv principal: În ziua de 11 mai 2025, comunitatea participă la evenimentul de alergare şi pedalare din Timişoara, întâlnind organizațiile și contribuind la atingerea obiectivului financiar al proiectelor.

„Timotion este o mişcare a comunității, care anul acesta vrea să facă bine la nivel regional. Ne dorim să mobilizăm şi diaspora internă să (re)descopere sentimentul implicării. De-a lungul timpului, comunitatea a oferit suport în strângerea de fonduri pentru iniţiative care sprijină copii cu afecțiuni cognitive și motorii, tineri defavorizați, vârstnici, persoane cu afecțiuni oncologice și alte boli grave, mame vulnerabile, protejarea mediului și a animalelor, dar și proiecte culturale sau educaţionale.

Încurajăm proiectele care își propun să rezolve o nevoie reală din comunitate și cu potențial de mobilizare a susținătorilor, indiferent de domeniu, activități sau categoria de beneficiari.” a declarat Daniela Chesaru, directoarea Fundației Comunitare Timişoara.

„Timotion deschide un nou deceniu de km de bine, după ce în ultimele 10 ediţii a adunat peste 30.000 de participanţi la curse, peste 1.200 voluntari, donaţii de peste 3.363.000 lei strânse pentru 155 de proiecte comunitare. Timotion urmărește să inspire comunitatea să adopte un stil de viață sănătos, în care mişcarea fizică este o opțiune, în acelaşi timp cu implicarea civică.” a declarat Alex Lorinţi, preşedintele Asociaţiei Alergotura.

De asemenea, în perioada 4 noiembrie – 6 decembrie, echipa Fundaţiei Comunitare Timişoara va oferi consiliere în redactarea proiectelor tuturor celor interesaţi de această oportunitate de susţinere.

Mai multe informații despre criteriile de selecție, ghidul aplicantului, formularul de aplicare şi sesiunile de consultări se găsesc la www.timotion.ro.

Fundaţia Comunitară Timişoara şi Asociaţia Alergotura sunt organizatorii campaniei şi evenimentului Timotion, care are loc la Timişoara anual, începând cu 2015.

Citeste mai mult

Social

Conferința „Modern Family Challenges” la Timișoara. PROGRAMUL evenimentului

Publicat

pe

În luna octombrie continuăm seria de conferințe educative „Modern Family Challenges” cu o ediție în Timișoara.

Sâmbătă, pe 5 octombrie, între orele 10:00 și 14:00, părinții din Timișoara sunt invitați să participe la o sesiune plină de informații utile și experiențe interactive, menite să sprijine educația și dezvoltarea noilor generații de părinți.

Intrarea este liberă, iar participanții vor avea ocazia să descopere sfaturi valoroase și să ia parte la experiențe interactive oferite de partenerii noștri.

Înscrierea se face pe platforma www.moderndads.ro, secțiunea Evenimente.

Conferința va debuta cu un moment introductiv dedicat provocărilor moderne ale familiei, urmat de o serie de prezentări și momente care vor aborda teme esențiale pentru părinții moderni: sănătatea fizică și emoțională a copilului, importanța jocului în dezvoltarea lui, educația financiară a copilului și bugetul familiei și multe altele.

Gabriela Maalouf, psiholog specializat în tehnici de inteligență emoțională și parenting, va discuta în cadrul prezentării „Cum să înțeleg emoțiile copilului meu?” despre modalități prin care părinții pot dezvolta o relație mai puternică și mai deschisă cu copiii lor, bazată pe înțelegerea profundă a emoțiilor și nevoilor celor mici, despre cum pot gestiona relația copiilor cu tehnologia și tantrumurile specifice vârstei. De asemenea, stilul de parenting specific părinților și relația de cuplu odată cu nașterea copilului, sunt elemente esențiale, care pot influența dinamica familiei.

PROGRAM EVENIMENT:

Cum să înteleg emoțiile copilului meu. Gestionarea în familie a tantrumurilor, crizelor de furie și accesul la ecrane, Gabriela Maalouf, Psiholog

Prevenția și trusa de prim ajutor în sezonul rece, Daniela Haidu, Dr Farmacist & Partener Young Living

Cea mai importantă conversație e și despre bani!  Roxana Nicoleta Baciu – Coordonator Zonal Comunicare, Profesor Scoala de Bani.

Family Talks: Joaca – formă de relaxare și de învățare pentru copil

Conferința este organizată în colaborare cu parteneri de încredere precum BCR & Școala de Bani, Young Living, Cappy și Mommy HAI.

Te așteptăm să ni te alături și să contribui, alături de noi, la creșterea unei generații de copii echilibrați și bine pregătiți pentru viitor!

Detalii suplimentare și înscriere pe: www.moderndads.ro/modern-family-timisoara/

Despre „Modern Family Challenges”

„Modern Family Challenges” este un proiect dezvoltat de agenția Creative Energy Corner și este dedicat susținerii părinților în provocările zilnice ale educației și dezvoltării copiilor, prin conferințe, workshop-uri și sesiuni de informare organizate în diferite orașe din România: București, Brașov, Iași, Cluj -Napoca.

Contact media & organizator: sofia.frunza@energycorner.ro

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite