Ne găsiți și pe:

Social

Măsuri pentru angajați și angajatori de la 1 iunie. Ce se întâmplă cu șomajul tehnic

Publicat

pe

Guvernul a aprobat o serie de măsuri active destinate angajaţilor şi angajatorilor în vederea susţinerii acestora pentru reluarea raporturilor de muncă, continuând, totodată, acordarea indemnizaţiei de şomaj tehnic, în domeniile de activitate unde există restricţii.

Astfel, începând cu luna iunie, se va deconta angajatorilor, pe o perioadă de 3 luni, un procent de 41,5% din salariul brut lunar al fiecărui lucrător căruia i se reactivează contractul de muncă suspendat anterior, potrivit Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS).

„Guvernul a aprobat o serie de măsuri active destinate angajaţilor şi angajatorilor în vederea susţinerii acestora pentru reluarea raporturilor de muncă. Astfel, Executivul a stabilit că angajaţii care au beneficiat de şomaj tehnic în contextul pandemiei (…) şi cărora le sunt menţinute raporturile de muncă ulterior reluării activităţii de către angajatori, beneficiază, pentru o perioadă de trei luni, prin intermediul angajatorului, de plata a 41,5% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020″, menţionează MMPS într-un comunicat de presă.

Pentru decontarea de la bugetul asigurărilor pentru şomaj a cotei de 41,5% din salariu, angajatorii vor suporta contravaloarea salariilor angajaţilor care beneficiază de măsură şi ulterior, după data de 25 a lunii următoare, depun, prin mijloace electronice, la agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă, o cerere însoţită de o declaraţie pe propria răspundere şi de lista persoanelor care beneficiază de sprijin, precizează Ministerul Muncii.

„Pentru a beneficia de această măsură, angajatorii au obligaţia de a menţine raporturile de muncă ale salariaţilor până la 31 decembrie 2020, cu excepţia lucrătorilor sezonieri şi a situaţiei în care încetarea contractului individual de muncă intervine din motive neimputabile angajatorului. Mai mult, măsura se aplică numai în cazul persoanelor care au avut o durată a suspendării a contractului individual de muncă de minimum 15 zile în perioada stării de urgenţă sau de alertă”, potrivit comunicatului Ministerului Muncii.

Modelul cererii pe care angajatorii trebuie să o depună pentru solicitarea decontării salariului angajatului urmează să fie aprobat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţă.

Decontarea sumelor acordate se face în cel mult 10 zile de la depunerea documentelor, prin virament în conturile deschise de angajatori la băncile comerciale, şi numai după verificarea îndeplinirii obligaţiilor declarative şi de plată aferente salariilor pentru care se suportă cota de 41,5%, informează MMPS.

De prevederile noului act normativ beneficiază şi persoanele care au convenţii individuale de muncă încheiate în baza Legii nr.1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Angajatorii care au mai multe obiecte de activitate, dintre care cel puţin unul se află sub incidenţa restricţiilor stabilite de autorităţile competente, pot opta fie pentru aplicarea măsurii de susţinere a salariilor, fie pentru continuarea plăţii şomajului tehnic de la data de 1 iunie 2020, până la ridicarea acestor restricţii, menţionează Ministerul Muncii.

Pe de altă parte, Guvernul a mai decis să stimuleze încadrarea în muncă a persoanelor în vârstă de peste 50 de ani ale căror raporturi de muncă au încetat din motive neimputabile lor în perioada stării de urgenţă sau de alertă şi care sunt înregistraţi ca şomeri în evidenţa agenţiilor teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă. Astfel, pentru fiecare persoană din această categorie, angajată pe perioadă nedeterminată şi cu normă întreagă în perioada 1 iunie – 31 decembrie 2020, angajatorii primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 de lei.

Guvernul a mai decis că de aceeaşi facilitate vor beneficia şi angajatorii care încadrează în muncă, până la sfârşitul anului, pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă, tineri cu vârsta între 16 şi 29 de ani.

Măsura de sprijin menţionată se aplică, în aceleaşi condiţii, şi în cazul încadrării în muncă a cetăţenilor români cărora le-au încetat raporturile de muncă cu angajatorii străini aflate în derulare pe teritoriul altor state, din motive neimputabile, prin concediere.

Angajatorii care vor opta pentru sprijin în vederea încadrării în muncă din categoriile mai sus-menţionate vor fi obligaţi să menţină raporturile de muncă pentru o perioadă de încă 12 luni de la împlinirea celor 12 luni pentru care se asigură sprijin.

Angajatorii care încetează raporturile de muncă ale salariaţilor, anterior perioadelor pentru care sunt obligaţi să le menţină, vor restitui agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă, în totalitate, sumele încasate pentru fiecare persoană pentru care a încetat raportul de muncă, plus dobânda de referinţă a Băncii Naţionale a României în vigoare la data încetării raporturilor de muncă.

Banii se acordă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, la cererea angajatorilor, depusă, prin mijloace electronice, la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă în raza cărora aceştia au sediul social. Procedura de acordare a sumelor se stabileşte prin ordin al preşedintelui ANOFM.

Cheltuielile efectuate din bugetul asigurărilor pentru şomaj se vor acoperi din fonduri europene, în limita sumelor alocate şi în conformitate cu prevederile şi regulile aplicabile de acordare a finanţării, prin Ministerul Fondurilor Europene.

Angajaţii din instituţii şi autorităţi publice şi salariaţii din companiile care la data solicitării acestor sume se află în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activităţile suspendate sau restricţii asupra acestora din alte motive decât cele generate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, nu vor beneficia de măsurile de sprijin aprobate.

Actul normativ aprobat de Guvern mai stabileşte că pentru domeniile de activitate în care se menţin restricţii pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, acordarea indemnizaţiilor de şomaj tehnic se prelungeşte de la data de 1 iunie 2020, fără întrerupere, până la ridicarea restricţiilor.

Prin adoptarea acestor măsuri de sprijin, Guvernul are în vedere consolidarea pieţei muncii, concomitent cu prevenirea creşterii ratei şomajului la nivel naţional şi asigurarea unei surse de venit salariaţilor, contribuind astfel la reducerea efectelor sociale negative determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.

OUG nr. 92/2020 privind sprijinirea angajaţilor şi angajatorilor a fost publicată vineri în Monitorul Oficial, iar măsurile sunt active începând cu data de 01 iunie 2020.

Social

Peste 28.000 de persoane din județul Timiș, în șomaj tehnic

Publicat

pe

Marcel Miclău, directorul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Timiș, a prezentat datele statistice privind acordarea şomajului tehnic în județ, în cadrul ședinței Colegiului Prefectural, care a avut loc la sfârșitul lunii mai.

În luna martie au fost procesate 2.210 cereri depuse, pentru un număr de 28.926 persoane.

Din acestea, 2.112 cereri au fost aprobate şi 98 respinse. Suma plătită angajatorilor care în luna aprilie au solicitat şomaj tehnic pentru luna martie, conform legii, a fost de 18.015.525 lei.

În luna aprilie au fost procesate 5.223 cereri depuse, pentru un număr de 67.875 persoane.

Din acestea, 5.192 cereri au fost aprobate şi 31 respinse.

Suma plătită angajatorilor care în luna mai au solicitat şomaj tehnic pentru luna aprilie, conform legii, a fost de 118.620.854 lei.

Directorul AJOFM Timiș a menționat faptul că nu au fost întârzieri la plata şomajului tehnic.

Foto: bridgesward from Pixabay

Citeste mai mult

Social

Mitropolia Banatului a donat cinci tone de alimente instituțiilor socio-medicale

Publicat

pe

În contextul pandemiei, la inițiativa Înaltpreasfințitului Părinte Ioan, Mitropolitul Banatului, Fundația Filantropia Timișoara a oferit zilelel trecute, sprijin instituțiilor socio-medicale, care, în toată această perioadă, au avut un regim special în ceea ce privește hrana și asistența celor aflați în suferință.

Ajutorul a constat în 5 tone de produse alimentare (ulei, zahăr, făină, orez și făină de mălai), care au fost distribuite următoarelor instituții: Spitalul de Psihiatrie din Gătaia, Spitalul de Psihiatrie și Măsuri de Siguranță Jebel, Direcția de Asistență Socială a Primăriei Timișoara, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Timiș, Fundația Rudolf Walter, Penitenciarul din Timișoara, Serviciul de Ajutor Social Maltez, Federația Caritas a Diocezei Timișoara.

Toate acestea beneficiază de cantină și servicii de cazare, acordând permanent servicii sociale de calitate persoanelor aflate în situație de criză din punct de vedere social, economic şi medical.

Citeste mai mult

Social

Campania e-learning TM. 6.000 de elevi și 100 de profesori din județul Timiș nu au acces la platforme electronice

Publicat

pe

La inițiativa prefectului Liliana Oneț, Instituția Prefectului Județul Timiș, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Timiș și cu sprjinul Serviciului de Telecomunicații Speciale prin Direcția Județeană de Telecomunicații Speciale Timiș, a început Campania e-learning TM, privind dotarea elevilor din județul Timiș cu laptopuri, tablete sau smartphone-uri, necesare pentru accesarea platformelor electronice de învățare (e-learning).

Conform situației realizate de Inspectoratul Școlar Județean Timiș, un număr de aproximativ 6.000 de elevi și 100 de cadre didactice din județ nu au încă acces la un echipament informatic activ pentru a participa la activități didactice online.

Pentru a asigura fiecărui elev din județul Timiș șanse egale la educație, în situația actuală fără precedent a pandemiei de coronavirus, Instituția Prefectului a trimis adrese primăriilor din județ și Consiliului Județean Timiș în baza cărora autoritățile locale sunt rugate să se alăture Campaniei e-learning TM pentru a facilita accesul acestora la învătământul online.

Prefectul Liliana Oneț își exprimă speranța că va exista un răspuns pozitiv din partea autorităților publice locale, pentru a se permite accesul neîngrădit al tuturor elevilor din județul nostru la educație, fapt ce ar putea însemna un nou pas spre modernizarea actului educativ.

Totodată se face un apel la instituții, agenți economici, organizații non-guvernamentale și persoane fizice să se alăture demersului și să doneze tablete, laptopuri sau smartphone-uri pentru a facilita accesul egal la educație.

Având în vedere că pe raza județului Timiș sunt localități unde conexiunea la internet este deficitară sau nu există, Instituția Prefectului cere sprijinul tuturor operatorilor de telecomunicații pentru identificarea celor mai bune soluții astfel încât toți elevii din județ să poată avea acces la platformele de învățare online.

Intențiile de sprijinire a Campaniei e-learning TM vor fi transmise la adresa de email: contact@prefecturatimis.ro

Foto: Juraj Varga from Pixabay

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite