Ne găsiți și pe:

Social

Măsuri pentru angajați și angajatori de la 1 iunie. Ce se întâmplă cu șomajul tehnic

Publicat

pe

Guvernul a aprobat o serie de măsuri active destinate angajaţilor şi angajatorilor în vederea susţinerii acestora pentru reluarea raporturilor de muncă, continuând, totodată, acordarea indemnizaţiei de şomaj tehnic, în domeniile de activitate unde există restricţii.

Astfel, începând cu luna iunie, se va deconta angajatorilor, pe o perioadă de 3 luni, un procent de 41,5% din salariul brut lunar al fiecărui lucrător căruia i se reactivează contractul de muncă suspendat anterior, potrivit Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS).

„Guvernul a aprobat o serie de măsuri active destinate angajaţilor şi angajatorilor în vederea susţinerii acestora pentru reluarea raporturilor de muncă. Astfel, Executivul a stabilit că angajaţii care au beneficiat de şomaj tehnic în contextul pandemiei (…) şi cărora le sunt menţinute raporturile de muncă ulterior reluării activităţii de către angajatori, beneficiază, pentru o perioadă de trei luni, prin intermediul angajatorului, de plata a 41,5% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020″, menţionează MMPS într-un comunicat de presă.

Pentru decontarea de la bugetul asigurărilor pentru şomaj a cotei de 41,5% din salariu, angajatorii vor suporta contravaloarea salariilor angajaţilor care beneficiază de măsură şi ulterior, după data de 25 a lunii următoare, depun, prin mijloace electronice, la agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă, o cerere însoţită de o declaraţie pe propria răspundere şi de lista persoanelor care beneficiază de sprijin, precizează Ministerul Muncii.

„Pentru a beneficia de această măsură, angajatorii au obligaţia de a menţine raporturile de muncă ale salariaţilor până la 31 decembrie 2020, cu excepţia lucrătorilor sezonieri şi a situaţiei în care încetarea contractului individual de muncă intervine din motive neimputabile angajatorului. Mai mult, măsura se aplică numai în cazul persoanelor care au avut o durată a suspendării a contractului individual de muncă de minimum 15 zile în perioada stării de urgenţă sau de alertă”, potrivit comunicatului Ministerului Muncii.

Modelul cererii pe care angajatorii trebuie să o depună pentru solicitarea decontării salariului angajatului urmează să fie aprobat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţă.

Decontarea sumelor acordate se face în cel mult 10 zile de la depunerea documentelor, prin virament în conturile deschise de angajatori la băncile comerciale, şi numai după verificarea îndeplinirii obligaţiilor declarative şi de plată aferente salariilor pentru care se suportă cota de 41,5%, informează MMPS.

De prevederile noului act normativ beneficiază şi persoanele care au convenţii individuale de muncă încheiate în baza Legii nr.1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Angajatorii care au mai multe obiecte de activitate, dintre care cel puţin unul se află sub incidenţa restricţiilor stabilite de autorităţile competente, pot opta fie pentru aplicarea măsurii de susţinere a salariilor, fie pentru continuarea plăţii şomajului tehnic de la data de 1 iunie 2020, până la ridicarea acestor restricţii, menţionează Ministerul Muncii.

Pe de altă parte, Guvernul a mai decis să stimuleze încadrarea în muncă a persoanelor în vârstă de peste 50 de ani ale căror raporturi de muncă au încetat din motive neimputabile lor în perioada stării de urgenţă sau de alertă şi care sunt înregistraţi ca şomeri în evidenţa agenţiilor teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă. Astfel, pentru fiecare persoană din această categorie, angajată pe perioadă nedeterminată şi cu normă întreagă în perioada 1 iunie – 31 decembrie 2020, angajatorii primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 de lei.

Guvernul a mai decis că de aceeaşi facilitate vor beneficia şi angajatorii care încadrează în muncă, până la sfârşitul anului, pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă, tineri cu vârsta între 16 şi 29 de ani.

Măsura de sprijin menţionată se aplică, în aceleaşi condiţii, şi în cazul încadrării în muncă a cetăţenilor români cărora le-au încetat raporturile de muncă cu angajatorii străini aflate în derulare pe teritoriul altor state, din motive neimputabile, prin concediere.

Angajatorii care vor opta pentru sprijin în vederea încadrării în muncă din categoriile mai sus-menţionate vor fi obligaţi să menţină raporturile de muncă pentru o perioadă de încă 12 luni de la împlinirea celor 12 luni pentru care se asigură sprijin.

Angajatorii care încetează raporturile de muncă ale salariaţilor, anterior perioadelor pentru care sunt obligaţi să le menţină, vor restitui agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă, în totalitate, sumele încasate pentru fiecare persoană pentru care a încetat raportul de muncă, plus dobânda de referinţă a Băncii Naţionale a României în vigoare la data încetării raporturilor de muncă.

Banii se acordă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, la cererea angajatorilor, depusă, prin mijloace electronice, la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă în raza cărora aceştia au sediul social. Procedura de acordare a sumelor se stabileşte prin ordin al preşedintelui ANOFM.

Cheltuielile efectuate din bugetul asigurărilor pentru şomaj se vor acoperi din fonduri europene, în limita sumelor alocate şi în conformitate cu prevederile şi regulile aplicabile de acordare a finanţării, prin Ministerul Fondurilor Europene.

Angajaţii din instituţii şi autorităţi publice şi salariaţii din companiile care la data solicitării acestor sume se află în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activităţile suspendate sau restricţii asupra acestora din alte motive decât cele generate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, nu vor beneficia de măsurile de sprijin aprobate.

Actul normativ aprobat de Guvern mai stabileşte că pentru domeniile de activitate în care se menţin restricţii pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, acordarea indemnizaţiilor de şomaj tehnic se prelungeşte de la data de 1 iunie 2020, fără întrerupere, până la ridicarea restricţiilor.

Prin adoptarea acestor măsuri de sprijin, Guvernul are în vedere consolidarea pieţei muncii, concomitent cu prevenirea creşterii ratei şomajului la nivel naţional şi asigurarea unei surse de venit salariaţilor, contribuind astfel la reducerea efectelor sociale negative determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.

OUG nr. 92/2020 privind sprijinirea angajaţilor şi angajatorilor a fost publicată vineri în Monitorul Oficial, iar măsurile sunt active începând cu data de 01 iunie 2020.

Social

Pericole în școlile din județul Timiș. Polițiștii fac acțiuni de prevenire a bullying-ului, violenței, consumului de droguri

Publicat

pe

În luna septembrie 2022, de la începutul anului școlar 2022- 2023, au fost sesizate 6 infracțiuni (4 în mediul urban și 2 în mediul rural), dintre care 5 săvârșite în incinta unităților de învățământ și 1 în zona adiacentă acestora.

Dintre infracțiunile sesizate, cele mai multe au fost 5 de lovire sau alte violențe (3 în mediul urban și 2 în mediul rural), toate în incinta unităților de învățământ, 1 infracțiune de furt  în mediul urban în zona adiacentă unității de învățământ.

În ceea ce privește victimele infracțiunilor sesizate, din totalul de 12 persoane, toate au fost elevi, iar ca posibili autori ai infracțiunilor, 4 au fost elevi.

„Pentru creșterea gradului de siguranță școlară în luna septembrie a anului școlar 2022-2023 au fost organizate un număr de 132 de activități cu caracter  informativ-preventiv adresate elevilor, în cadrul orelor de curs la care au fost abordate tematici de natură juridică, din care 46 privind prevenirea delincvenței juvenile, 18 privind prevenirea infracțiunilor comise cu violență, 19 privind respectarea regimului rutier,16 privind fenomenul de bullying și cyberbullying, 27 privind prevenirea consumului de droguri, 8 despre infracțiunile contra patrimoniului și 5  cu referire la prevenirea traficului de persoane“, informează Inspectoratul Județean de Poliție Timiș.

Au fost organizate participări la activități cu caracter educativ-preventiv, au  fost organizate instruiri, cu privire la prevederile legale în domeniul violenței școlare la care au participat 118 cadre didactice 46 de grupuri de lucru tematice cu reprezentanții instituțiilor de învățământ.

În urma activităților desfășurate, polițiștii au depistat 47 de elevi în situații de risc, dintre care 37 absenteism,  4 bănuiți de infracțiuni și 6 victime ale infracțiunilor.

Aproximativ 114 copii au fost pregătiți pentru a se apăra de riscurile mediului online și au fost derulate, în județul Timiș următoarele inițiative: Campania „Siguranța online”  implementată în parteneriat cu DNSC și Asociația Română a Băncilor; Proiectul „Eroii Internetului” în parteneriat cu Google România și Asociația Adfaber și Campania destinată siguranței copiilor în mediul online în cadrul  Proiectului  RO Cyberex – Perfecționare, cooperare și prevenire în lupta împotriva criminalității informatice.

Pentru prevenirea agresiunilor sexuale asupra minorilor, în perioada 16 noiembrie 2021 – 31 mai 2022, s-a derulat, la nivel național cât și în județul Timiș, în parteneriat cu Asociația Telefonul Copilului,  campania „Atingeri Nedorite”, care a beneficiat de finanțare din partea Ambasadei Statelor Unite ale Americii în România.

Activitățile au vizat creșterea nivelului de informare a copiilor, părinților și publicului larg asupra necesității implicării în prevenirea şi combaterea acestui tip de abuz, respectiv creșterea gradului de conștientizare a efectelor negative ale acestuia.

Acest domeniu a continuat să fie abordat în întâlnirile cu grupurile țintă pentru a crește nivelul de informare în legătură cu posibilele semne ale agresiunilor sexuale în scopul raportării și stopării acestor cazuri.

Pentru prevenirea traficului și consumului de droguri, 4272 de minori au primit informații în cadrul unei campanii intitulată „Dincolo de aparențe” care a vizat atât minorii cât și adulții pe teme legate de legislație, consecințe și riscuri asociate, precum și instituții unde pot solicita sprijin și consiliere.

Activitățile de prevenire și combatere a faptelor antisociale îndreptate împotriva minorilor vor continua pe tot parcursul anului școlar, dar și în vacanțe.

 

Citeste mai mult

Social

Proiectul „Merito“ ajunge la Timișoara cu un forum al educației

Publicat

pe

În perioada 4 – 6 noiembrie 2022 are loc prima ediţie a Forumului MERITO de Vest, un eveniment educațional ce aduce în prim plan tema competențelor necesare în secolul al XXI-lea.

Creativitate, colaborare sau gândire critică sunt câteva dintre competențele necesare în rândul profesorilor, pentru a fi cultivate elevilor, care se vor regăsi în temele atelierelor experienţiale şi interactive de învățare colaborativă, de la profesori pentru profesori şi pentru elevi.

Ziua de 4 noiembrie este dedicată atelierelor pentru elevii din clasele primare, în data de 5 noiembrie au loc atelierele pentru profesori și elevi de liceu, iar în data de 6 noiembrie este dedicată dezvoltării comunității educaționale locale.

În cadrul acestui eveniment, Proiectul Merito și Asociația Inițiativă în Educație în parteneriat cu Inspectoratul Județean Școlar Timiș, Inspectoratul Județean Școlar Arad și cu Casa Corpului Didactic Timiș vă invită la următoarele activități:

Deschidere ,,Forumul Merito de Vest”

(5 noiembrie 2022, de la ora 10:00 – 12:00, la Cinema Victoria din Timișoara)

Invitați speciali în deschidere:

Mariuca Talpeș, Bitdefender România, reprezentant Romanian Business Leaders, Fondator al Proiectului Merito

Cosmin Chiriță, Manager al Proiectului Merito

Florin Ghindă, Fondator România Pozitivă, facilitator și trainer

Ateliere educaționale de învățare colaborativă, dedicate cadrelor didactice și elevilor din învățământul școlar primar, gimnazial și liceal, desfășurate în paralel

(5 noiembrie 2022, de la ora 14:00 – 17:00, la sediul INCUBOXX  și la sediul Nokia )

Organizatorii au pregătit pentru ziua de sâmbătă, 5 octombrie 2022,  opt ateliere educaționale pentru comunitatea locală din Timișoara. Vor avea loc ateliere educaționale pentru elevi și tineri, precum și ateliere pentru cadre didactice care abordează teme precum ,,învățare prin colaborare, la pas prin univers, gamificarea învățării, trezirea curiozității elevilor, activități STEM, STEAM și STREAM, stiințe spațiale și dezvoltarea gândirii critice.”

Înscrieri pentru participarea cadrelor didactice se face prin completarea următorului formular: https://forms.gle/s5HC56kXz5CUz79G6. Există un număr limitat de locuri!

Forumul Merito va implica peste 150 de cadre didactice și 100 de elevi în activitățile organizate, creând contexte de colaborare și interacțiune.

Profesori Merito invitați în cadrul proiectului:

Adriana Bălaj, profesoară de Istorie în Timișoara;

Alina Hoară, profesoară pentru învăţământul primar în Sibiu;

Andrada Mazilu, profesoară pentru învăţământul primar în Timișoara;

Coziana Zaharia, profesoară pentru învăţământul primar în Bucureşti;

Cristina Dudan, profesoară de Biologie, de gimnaziu, în Făgăraș;

Ioana Baboș, profesoară pentru învăţământul primar în Zalău;

Iulia Măndăşescu, profesoară pentru învăţământul special în Bucureşti;

Marișca Morari, profesoară pentru învăţământul preşcolar în Baia Mare;

Simona Ivaşcu, profesoară de Fizică, de liceu, în Timişoara;

Sorin Haiduc, profesor de Matematică, de liceu, în Arad;

Tatiana Cauni, profesoară de Limba și Literatura Română, de liceu, în Baia Mare;

Teodora Coman, profesoară de Limba și Literatura Română, de gimnaziu, în Sibiu;

Proiectul MERITO este o cauză de transformare a meseriei de profesor, în sensul de a o recredibiliza, prin recunoaşterea dascălilor valoroşi, şi a o profesionaliza, prin propagarea expertizei lor în breasla de cadre didactice (www.merito.ro) – un proiect al Fundaţiei Romanian Business Leaders (www.rbls.ro).

Atelierele și activitățile din proiectul „Forumul Merito de Vest” nu presupun o taxă de participare. Proiectul ,,Forumul Merito de Vest” face parte din programul „Educația e cheia”, finanțat de Centrul de proiecte Timișoara prin Programul general de finanțare nerambursabilă pentru acțiuni, proiecte și programe pentru comunitate „Impuls în comunitate” și este co-finanțat de asociația Romanian Business Leaders.

Mai multe detalii despre programul proiectului şi despre speakerii invitaţi puteţi găsi pe site-ul www.inedu.ro  și pe pagina de Facebook a asociației https://facebook.com/InitiativaInEducatie/, precum și pe pagina Proiectul Merito.

Citeste mai mult

Social

Primăria Timișoara donează Arhiepiscopiei o clădire pentru amenajarea unui adăpost pentru cazuri sociale

Publicat

pe

Primăria Timișoara și Arhiepiscopia Timișoara pregătesc un proiect comun de ajutorare a persoanelor aflate în situații dificile și care au rămas fără locuință.

„Am identificat în zona Aeroport un teren care are o centrală termică dezafectată și vom propune Consiliului Local cedarea lor cu titlu gratuit către Arhiepiscopie pe o perioadă de 15 ani. Arhiepiscopia se angajează să amenajeze clădirea în locuințe unde vor fi cazate familii care au nevoie urgentă de ajutor. Este un tip de serviciu social pe care noi ca administrație nu îl putem oferi singuri și de aceea ne bucură acest parteneriat cu Arhiepiscopia Ortodoxă. Este important să găsim modalități de colaborare cu diferiți parteneri sociali pentru a crește oferta de servicii pe care le oferim persoanelor care trec prin momente dificile și au nevoie de ajutorul comunității,” transmite primarul Timișoarei, Dominic Fritz.

Terenul cu suprafața de 685 mp se află în cartierului Aeroport, pe str. Teodor Garnet, nr.7.

Sunt persoane care se află în dificultate care se află într-o zonă gri – nu se încadrează ca și condiții în zona serviciilor cu care poate răspunde Primăria prin Direcția de Asistență Socială, și care vin către mitropolie pentru ajutor – sunt evacuați, nu mai au venituri să-și plătească o chirie și cer adăpost până își găsesc un loc de muncă. Primăria ne-a propus acest imobil, care are conexiunile cu orașul – este transport public care asigură legătura cu restul orașului. S-a făcut o minimă expertiză tehnică din care rezultă că spațiul va putea fi amenajat. Odată ce darea în folosință va fi aprobată de către Consiliul Local, noi putem începe – avem deja o rezervă de fonduri pentru amenajarea spațiului. Intenția noastră este să asigurăm spații de cazare în regim de urgență, precum și spațiile comune necesare – bucătărie, grupuri sanitare,“ declară reprezentanții din Sectorul social al Arhiepiscopiei Timișoarei.

Dreptul de folosință gratuită se va acorda pe o perioadă de 15 ani, începând cu data intrării în vigoare a hotărârii de consiliu local. Conform prevederilor legale, preluate și în contractul de dare în folosință gratuită, cheltuielile de întreținere și răspunderea asupra bunului atribuit cad în sarcina Arhiepiscopiei Timișoarei pe parcursul acestei perioade, iar la încetarea folosinței Arhiepiscopia are obligația să restituie bunul în stare corespunzătoare folosinței și liber de orice sarcini.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite