Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Business

ANALIZĂ. Ce roluri au băncile, consumatorii și judecătorii în depășirea prin negociere a dificultăților financiare din prezent

Publicat

pe

Într-o perioadă impredictibilă din punct de vedere economic și social, soluțiile pentru rezolvarea problemelor financiare nu pot fi generale, ci sunt la îndemâna băncilor și consumatorilor, prin negociere, spun mai mulți specialiști, prin intermediul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Judecătorii ar putea avea și ei un rol important în rezolvarea disputelor dintre consumatori și bănci, pe cale amiabilă, spune Valeriu Stoica, fost ministru al Justiției.

Crește apetitul băncilor pentru rezolvarea problemelor consumatorilor

Până la jumătatea lunii iunie, numărul negocierilor dintre consumatori și bănci este cu 40% mai mare decât în perioada similară a anului trecut. Peste 300 de cereri au fost acceptate de bănci pentru negociere, față de 213 în aceeași perioadă din 2021. În 225 de cazuri anul acesta negocierile s-au încheiat cu împăcarea părților, față de 187 în 2021, o creștere cu 20% a cazurilor finalizate cu succes.

Video-reportaj: https://youtu.be/U10MST8OXy0

Podcasturile CSALB sunt un proiect de educație financiară disponibil pe canalul de Youtube CSALB și în secțiunea de educație financiară a site-ului www.csalb.ro. CSALB a intervievat consumatori, conciliatori, reprezentanți ai băncilor comerciale, ai Băncii Centrale și ai Asociației Române a Băncilor pentru a oferi soluții practice consumatorilor care se confruntă cu dificultăți financiare în această perioadă. Mesajele campaniei de informare sunt legate de rapiditatea, gratuitatea și eficiența concilierii în rezolvarea problemelor apărute în derularea contractelor.

„Băncile trebuie să renunțe la reglementările standardizate, fără suflet”

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: Rolul CSALB este posibil să crească în perioada următoare, pe fondul dificultăților pe care le vor întâmpina consumatorii în plata ratelor către bancă. Dacă în 2020 pandemia a dus la creșterea șomajului, iar mulți oameni nu aveau bani să plătească ratele, în 2022, chiar dacă oamenii au economisit bani, aceștia nu mai sunt suficienți. Noi, la Banca Națională a României, am spus întotdeauna că este necesar ca băncile să se aplece asupra fiecărui dosar, caz cu caz, și să fie limitate pe cât se poate variantele “la grămadă”, standardizate, într-o reglementare fără suflet. Pe de altă parte, este nevoie de mai multă empatie și grijă pentru client. De pildă, fiecare bancă, fiecare IFN are pe site un număr de telefon pentru relația cu consumatorii. De foarte multe ori, ca să intri în legătură cu un operator de la banca respectivă trebuie să ai o răbdare de fier. Când se adresează CSALB, mulți dintre consumatori au nevoie și să ventileze aceste nemulțumiri, să spună care e problema lor, ce anume li s-a întâmplat, iar în cadrul Centrului au parte de o interfață umană. Din acest motiv această modalitate de soluționare aternativă a unui litigiu între un consumator și o instituție financiar bancară creează punți, creează încredere.

„Oamenii nu trebuie să fie pesimiști, ci precauți”

Florin Dănescu, Președinte executiv Asociația Română a Băncilor: Noi, băncile, venim după o perioadă în societatea românească în care abordarea legislativă a fost extrem de densă și nu de puține ori adversă economiei de piață. Asta a făcut ca băncile să se închisteze, să aibă o abordare instinctivă de protecție. Perioada aceasta dificilă poate fi abordată în primul rând printr-o informare riguroasă din partea consumatorilor. Informația stă la dispoziția noastră, fiecare trebuie să o procurăm și să o înțelegem. În situația inflației, a războiului de lângă noi, oamenii trebuie să fie precauți, nu pesimiști. Să se gândească la faptul că veniturile lor ar putea să scadă, prețurile să crească foarte mult, iar ratele vor diminua și mai mult veniturile viitoare. În acest context dificil, băncile trebuie să ofere siguranță nu doar celor care iau credite, ci și celor care au depozite și fac economii. 90% din resursele băncilor sunt atrase de la deponenți. În România avem 10 milioane de deponenți cărora le oferim siguranță, iar în privința depozitelor din bănci nu au fost emoții și nici nu vor fi. Pe partea cealaltă avem 1,2 milioane de debitori care cer și ei siguranță într-un viitor total impredictibil.

„Judecătorii să întrebe părțile dacă au apelat mai întâi la CSALB”

Valeriu Stoica, conciliator onorific CSALB: Poate că primul lucru pe care trebuie să îl facă judecătorul în cazul unui proces între un consumator și o bancă este să întrebe părțile dacă au căutat soluționarea amiabilă, prin intermediul CSALB. Ar fi suficient ca judecătorii să aplice un principiu general: să găsească mai întâi posibilitatea unei soluții negociate, ceea ce e și în avantajul judecătorului pentru că se scurtează procesul și scapă de administrare de probe, audiere de martori, analiză de probe, evaluare de probe. Iar la sfârșit părțile ar putea să fie supărate că judecătorul nu a înțeles bine faptele, nu a aplicat bine legea. Prin înțelegere, oamenii economisesc resurse: resurse psihice, pentru că pe măsură ce escaladează conflictul, iar tensiunile devin mai mari, consumul psihic crește. După aceea este economia de resurse financiare și, nu în ultimul rând, există un cost în timp care, până la urmă, înseamnă și un cost în bani.

Mircea Stroe, conciliator CSALB: Multe din spețele care ajung în instanță în disputele consumatori-bănci, nu ar trebui să fie acolo pentru că mulți consumatori nu au o problemă juridică cu băncile, ci una financiară. Iar astfel de probleme financiare pot fi rezolvate doar prin intermediul CSALB. Probleme care pleacă de la detalii precum: un comision, moneda, cursul de schimb, creșterea ratelor nu sunt aspecte juridice. Ele nu fac decât să îngreuneze actul de justiție per ansamblu.

Septimiu Stoica, conciliator CSALB: Sunt premise bune pentru un suport mai mare al băncilor față de consumatori, în această perioadă. Băncile au depășit crisparea legalistă, a corectitudinii contractelor, în care spuneau că tot ce au făcut este legal. Au înțeles că miza este alta: o bună relație cu clienții lor, o optimizare a acestor contracte. Concilierea, CSALB, încearcă să introducă o paradigmă nouă în societatea românească prin care să fie depășită situația războiului tuturor împotriva tuturor. A avea neînțelegeri este absolut uman, firesc, problema este să nu le transformi în războaie. Și concilierea, prin mijloacele acestea de negociere reprezintă un efort în care trebuie să ne angrenăm în mod conștient.

Radu Rizoiu, conciliator onorific CSALB: Multe bănci au început să copieze mecanismul CSALB la nivel intern. Asta arată că au înțeles că dacă au deschidere către consumatori și comunică cu cei care au nemulțumiri sau probleme, ambele părți au de câștigat. Nu pierd nimic, nu le cad galoanele dacă stau și vorbesc cu omul să vadă despre ce este vorba. Am avut și cazuri de concilieri în care consumatorul a venit la CSALB pentru că voiau să afle niște informații. Banca a oferit acele informații pe care inițial nu le oferise când consumatorul a făcut cererea direct la bancă, pentru că nu înțelesese de ce trebuie să le ofere.

Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Business

ImoCon – Două Decenii de Experiență în Echipamente Edilitare

Publicat

pe

ImoCon furnizează de peste douăzeci de ani utilaje și echipamente pentru constructorii de rețele edilitare în România.

Înțelegând complexitatea și specificul fiecărui proiect, compania vine în ajutorul clienților cu o gamă extinsă de utilaje pentru foraj orizontal dirijat, pentru săpat șanțuri cu trenchere, cu sprijiniri de maluri, cu echipamente pentru instalarea cablurilor subterane și aeriene, pompe cu filtre aciculare și submersibile, obturatoare gonflabile și discuri de tăiat beton. Pentru a vedea mai multe informații legate de gama de utilaje, vă invităm să accesați imocon.

ImoCon abordează fiecare cerere cu soluții personalizate, și totodată, oferă instruire, asistență continuă și service post-vânzare, colaborând strâns cu clienții pentru a răspunde nevoilor lor specifice.

Utilajele sunt special concepute și optimizate continuu pentru a eficientiza și a accelera lucrările de construcții edilitare. Calitatea, inovația, profesionalismul, integritatea și orientarea către client reprezintă valorile fundamentale care ghidează întreaga activitate a companiei și care o diferențiază pe piață.

Citeste mai mult

Secretul succesului

Creșterea Copiilor în Era Digitală: Efectele folosirii tehnologiei în mod excesiv

Publicat

pe

Mami, tu când ai fost mică te-ai jucat Minecraft?

Astfel de întrebări primesc de la copiii mei și lista e tot mai lungă. În ultimii ani tehnologia pare că ne acaparează cu totul și ne fură lucrul cel mai prețios de care dispunem și anume timpul petrecut cu copiii noștri.

Această tehnologie a observat că noi părinții suntem ocupați și s-a gândit ea așa deodată „să ne ajute”. Majoritatea părinților cad în această capcană uitând parcă care a fost scopul pentru care au venit copilașii lor pe această lume. Aceste ființe minunate cu suflet de înger care ne predau în fiecare zi lecții pentru suflet. Prin ei ne redescoperim copilul nostru interior și tot ei ne învață să-l acceptăm și să-l iubim în mod necondiționat.

Observ foarte des copii care se îmbracă, mănâncă și se joacă în fața ecranelor. Cum această tehnologie pătrunde în viețile noastre cu acordul nostru, dacă nu este ținută sub control ne pot răpi cele mai frumoase clipe ale copilăriei micuților noștri.

Din propria experiență de lucru cu copiii observ cum tehnologia vine cu avantaje dar și cu un preț dacă expunerea este foarte mare.

Copilașii care folosesc peste măsură tableta, telefonul, televizorul sau alte gadget-uri pot avea parte de:

modificarea limbajului în funcție de ceea ce aud în mod frecvent. Aceștia folosesc adesea expresii din jocuri, cântece sau filme de desene animate.

rigidizare a mușchiului ochiului ceea ce poate duce în timp la probleme de vedere.

oboseală datorită schimbării foarte rapide a cadrelor, deoarece creierul încearcă să prindă cât mai multe informații în timp cât mai scurt.

probleme de postură deoarece foarte mulți copii stau uneori minute întregi fără să se miște.

tulburări de somn datorită înmagazinării în subconștient a imaginilor de peste zi.

distorsionarea realității (foarte multe informații sunt eronate) însă ei cred cu toată ființa ceea ce văd.

dependența față de jocuri deoarece acestea sunt în așa fel făcute astfel încât să creeze suspans pentru a nu te opri din vizionat.

lipsa răbdării, deoarece cadrele se mișcă foarte repede și în timp copilul crede că așa trebuie să fie și realitatea în care trăiește.

deconectarea de la realitate, de multe ori copiii își creează propria lume corelată cu jocurile sau desenele animate pe care le urmăresc.

comunicare precară cu cei din jur datorită vocabularului sărac preluat din jocuri.

dificultate de integrare în grupuri datorilor nedezvoltării vocabularului pe o anumită temă.

probleme de concentrare și rigiditate musculară, în special pentru micuții care stau în fața gadgetului înainte de 2 ani.

Și acestea sunt doar câteva semne însă sunt convinsă că puteți descoperi și singuri și alte efecte ale acestor gadget-uri folosite în mod necontrolat de către copii.

În calitate de părinte vă rog să protejați timpul petrecut alături de copiii voștri deoarece timpul este trecător și vă asigur că peste ani nu își vor mai aminti nici un scor obținut la jocurile care le acaparează atât de mult atenția. Însă își vor aminti cu drag de cât de prezenți ați fost în viața lor, de gesturile mici, iar clipele pline de blândețe și iubire pe care le-ați dăruit vor dăinui peste ani.

Nu aș vrea să fiu înțeleasă greșit, eu nu sunt împotriva evoluției și a tehnologiei însă ceea ce este prea mult întotdeauna devine dăunător. Personal, ca măsură de protecție a timpului alocat de către copiii mei tehnologiei am decis instalarea unei aplicații de control parental, un lucru pe care îl recomand însă sunt convinsă că sunt și alte soluții pe care vă las în continuare să le descoperiți singuri.

Lăsați bucuria copilului din voi să se împrietenească cu propriul vostru copil!

Cu sinceritate, Mihaela Patasanu de la clubul Creative Kids Center.

Citeste mai mult

Business

Cum să alegi sistemul fotovoltaic potrivit pentru casa ta!

Publicat

pe

Într-o lume în care sustenabilitatea și economia de energie devin priorități majore, alegerea unui sistem fotovoltaic potrivit pentru locuința ta poate părea o provocare complexă. Cu toate acestea, cu informațiile corecte și o înțelegere clară a nevoilor tale, acest proces poate deveni mult mai simplu și mai eficient. În acest articol, vom explora pașii esențiali pentru a selecta sistemul fotovoltaic ideal pentru casa ta.

  1. Evaluarea consumului de energie, o privire atentă asupra nevoilor tale

Analizează facturile de electricitate din ultimele 12 luni pentru a determina consumul lunar și anual. Acest lucru te va ajuta să dimensionezi corect sistemul fotovoltaic. Un sistem supradimensionat poate duce la costuri inutile, în timp ce unul subdimensionat nu va putea acoperi nevoile tale energetice, forțându-te să apelezi la rețeaua electrică convențională mai frecvent decât ar trebui.

  1. Tipul de sistem

Dacă ești conectat la rețeaua electrică (on-grid), poți opta pentru un sistem care să îți permită să injectezi excesul de energie în rețea, beneficiind de compensare financiară. Dacă locuința ta este off-grid, vei avea nevoie de un sistem cu capacități de stocare a energiei, de obicei sub formă de baterii, pentru a asigura continuitatea alimentării în absența soarelui. De asemenea, poți considera un sistem hibrid care combină avantajele ambelor tipuri, oferind atât stocare, cât și conectare la rețea.

  1. Poziționarea casei și acoperișul

Ideal, panourile solare ar trebui montate pe un acoperiș orientat spre sud, cu o înclinație de 30-45 de grade. Este important să evaluezi și starea acoperișului. Un acoperiș vechi sau deteriorat ar putea necesita reparații sau înlocuire înainte de instalarea panourilor solare. De asemenea, asigură-te că nu există obstacole semnificative, cum ar fi copaci sau clădiri înalte, care să umbrească panourile și să reducă eficiența acestora.

  1. Clima

Zonele însorite sunt ideale pentru panourile solare, dar și în regiunile cu mai puțin soare, sistemele pot fi eficiente cu panouri de calitate.

  1. Bugetul disponibil

Stabilește un buget clar pentru achiziționarea și instalarea sistemului. Costurile pot varia semnificativ în funcție de dimensiunea și tehnologia panourilor si brandul folosit.

  1. Tipul și calitatea panourilor solare

Există mai multe tipuri de panouri solare, inclusiv monocristaline, policristaline și thin-film. Alege panourile care oferă cel mai bun raport calitate/preț și eficiență.

  1. Sisteme de stocare a energiei

Dacă optezi pentru un sistem off-grid sau dacă vrei să maximizezi independența energetică, ia în considerare baterii pentru stocarea energiei. Acestea îți permit să folosești energia generată în timpul zilei și pe timpul nopții sau în zilele noroase. Investiția în baterii poate fi semnificativă, dar contribuie la stabilitatea și autonomia energetică a locuinței tale.

  1. Instalator autorizat

Alege un instalator cu experiență și autorizat. O instalare corectă este crucială pentru performanța și durabilitatea sistemului. Verifică recenziile și recomandările altor clienți și asigură-te că instalatorul respectă toate standardele și reglementările în vigoare. O instalare deficitară poate reduce eficiența sistemului și poate cauza probleme tehnice pe termen lung.

  1. Întreținerea sistemului

Planifică întreținerea regulată a panourilor pentru a asigura eficiența pe termen lung. Curățarea și verificarea periodică pot preveni problemele majore. În plus, monitorizarea constantă a performanței sistemului te ajută să identifici rapid orice scădere a eficienței și să intervii prompt pentru remediere. Investiția în întreținere previne costuri mari de reparație pe viitor.

  1. Garanția și suportul tehnic

Asigură-te că sistemul fotovoltaic vine cu garanție și suport tehnic adecvat. Garanțiile lungi și serviciile de suport sunt semne ale unui produs de calitate. În caz de probleme, este esențial să ai acces rapid la asistență tehnică și la servicii de reparații. O garanție solidă îți oferă liniștea necesară și protecția financiară pe termen lung.

Alegerea sistemului fotovoltaic potrivit pentru casa ta necesită o evaluare atentă a mai multor factori, de la consumul de energie și tipul de branșament, până la poziționarea casei și condițiile climatice locale. Printr-o analiză detaliată și planificare corespunzătoare, poți asigura nu doar eficiența și durabilitatea sistemului tău fotovoltaic, ci și o reducere semnificativă a costurilor energetice și a impactului asupra mediului.

Cu energie solară, Home Comfort Energy.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite