Ne găsiți și pe:

Psihologie

Sfatul psihologului. Cum să facem cumpărături raționale

Publicat

pe

Avem de luat multe decizii – mai mici și mai mari – în fiecare zi, variind de la ceea ce ar trebui să mâncăm pentru prânz la ceea ce ar trebui să facem cu viața noastră. Deși credem despre noi că suntem raționali și fiecare decizie luată e bine gândită se pare că tot ceea ce facem, pornind de la deciziile serioase legate de investitii economice până la achiziționarea unui produs, sunt acțiuni mai putin raționale decât de imaginam.
În opinia cunoscutului hipnoterapeut Eugen Popa, președintele Asociației Române de Hipnoză, consumatorii sunt mai motivați să creadă că un produs este mai bun dacă este pur și simplu plasat alături de unul mai scump și, totodată, nu facem cumpărături și nu accesăm servicii doar pentru consum, ci și pentru a ne gestiona imaginea publică și pentru identitatea noastră personală (cum ne simțim cu ceea ce am ales). Așadar, pentru că vrem să ne simțim inteligenți cu alegerilor noastre, avem tendința de a supraevalua lucrurile odată ce le deținem (eu sunt un cumpărător inteligent, foarte inteligent!) – un fenomen cunoscut sub numele de “efect de dotare”.
Specialistul este de părere că sunt cel puțin 5 forțe care ne influențează deciziile de achiziție:
1. Așteptările ne modifică experiența. “Așteptările ne afectează adesea percepția, iar acesta este motivul pentru care oamenii care iau un placebo în loc de un analgezic real își pot diminua disconfortul după ce iau pilula – pentru că se așteptă să funcționeze. Această înțelegere se aplică și modului în care produsele sunt comercializate în general. Cu cât așteptările sunt mai mari, cu atât experiența va fi mai bună. Când te aștepți la puțin, șansele să crezi că ai primit puțin sunt foarte mari. Asta e în mare parte rolul publicității, să crească așteptările pentru a crea în final o experiență perpepută cât mai benefică”, explică hipnoterapeutul Eugen Popa, președintele Asociației Române de Hipnoză.
2. Totul este relativ. “Cei mai mulți oameni știu ce vor doar dacă văd lucrul respectiv într-un context. Nu știm ce cameră foto nouă ne dorim până nu o vedem la un fotograf celebru pe site. Nu știm ce ne-am dori în plus la telefonul pe care-l avem până nu găsim unul cu mai multe caracteristici. Totul este relativ și se bazează pe câteva idei simple, precum: avem tendința de a compara lucrurile, suntem înclinați să ne concentrăm atenția asupra unor lucruri ușor de comparat, evităm comparațiile care ne-ar putea solicita prea mult atenția“, declară hipnoterapeutul.
3. Oamenii nu sunt siguri de prețul real al unui produs. “Specialiștii în marketing știu de mult că prețul pe care un consumator este dispus să îl plătească este relativ, și nu reflectă nici pe departe costurile de producție. Acesta este motivul pentru care cineva ar plăti 30 de lei pentru un hamburger la un restaurant de lux, dar nu ar plăti mai mult de 5 de lei pentru același burger la un restaurant fast-food. Ceea ce este mai puțin evident este cât de ușor poate fi modificat prețul pe care un consumator îl va plăti. Dacă la un fast-food o modificare de preț va fi imediat sesizată, în cazul unui restaurant unde prețul hamburgerului este deja mai mare, o creștere minoră de preț poate trece neobservată”, explică Eugen Popa.
4. Spiritul de turmă este slăbiciunea consumatorului obișnuit. Decizia de a cumpăra un obiect sau de a apela la un serviciu depinde într-o mare măsură și de ceea ce au ales cei dinaintea noastră. Spiritul de turmă se manifestă atunci când presupunem că un anume lucru este bun (sau rău)  pe baza comportamentului anterior al altor oameni, iar propriile noastre acțiuni le imită pe ale lor. Un restaurant plin sau o cafenea unde abia mai găsești un loc liber la bar vor fi întotdeauna mai atractive decât un alt restaurant care poate fi spațios și aierisit; și asta doar pentru că presupun întotdeauna că acolo unde au mers cei dinaintea noastră este și calitate”, declară hipnoterapeutul Eugen Popa.
5. “Gratuit” este întotdeauna mai scump. “Ai cumpărat vreodată 2 bucăți dintr-un produs pentru a-l primi și pe al 3 lea gratuit? Ai fi cumpărat același produs în condițiile în care nu ar fi existat oferta? “Gratuit” este un buton declanșator al reacției emoționale – o sursă de excitație irațională. Nimic din ceea ce este gratuit nu este de refuzat. Nici măcar articolele care sunt inutile pentru noi sau pe care nu le-am achiziționa dacă ar trebui să plătim un preț pentru ele. Și uite așa ajungi să cunoști și să interacționezi cu produse care în mod normal nu ar fi fost în aria ta de interes”, conchide hipnoterapeutul Eugen Popa, președintele Asociației Române de Hipnoză.

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Psihologie

Sfatul psihologului. Cum să scăpăm de gândurile negative

Publicat

pe

Ştiați că un om are zilnic între 50.000 și 70.000 de gânduri simple și complexe și cu toate acestea 70% – 80% dintre acestea sunt negative?

Este demonstrat că la capitolul gânduri negative toţi suntem specialişti şi excelăm la acest subiect. Avem tendinţa de a scoate la suprafaţă în mod predominant gândurile negative atunci când avem câteva minute de linişte.

În opinia expertului în mindfulness Dana Predu, gândul este fundamentul existenței noastre, deoarece din acesta s-a născut tot ceea ce avem în jurul nostru: de la blocuri, la vapoare, la poduri, până la realitatea virtuală. “Gândul este adevărata celulă a sufletului, iar din acesta izvorăște realitatea.

Dacă 70-80% dintre gândurile noastre sunt negative sau puternic negative, atunci este lesne de înțeles că lumea va arăta rău. Haideți să ne uităm în colțuri ale lumii unde oamenii se urăsc unii pe alți din cauza religiei diferite sau a culorii pielii.

Haideți să ne uităm în istorie, nu mai departe de jumătate de secol în urmă. De la un simplu gând distructiv, cum că unii sunt mai demni decât alții, iar cei diferiți de noi trebuie să moară, s-a născut un întreg genocid, s-a născut cea mai neagră pagină a istoriei noastre moderne. De ce s-a întâmplat asta? Deoarece gândul acela oribil a fost diseminat și a intoxicat mințile multora”, declară Dana Predu, autorul cărții “Minutul de mindfulness”.

Atunci când apare gânduri negative în mintea noastră, expertul în mindfulness ne recomandă să urmăm 3 pași simpli.

  1. Observă gândul. “Dacă ești bulversat de gândul care-ți invadează mintea, pur și simplu notează pe hârtie și observă-i tiparul. De cele mai multe ori, atunci când observăm un lucru în exteriorul nostru – recte, cel de pe o coală de hârtie – avem abilitatea de a-l analiza obiectiv, avem posibilitatea de a-i vedea matricea. Este exact ca atunci când nu putem vedea pădurea din cauza copacilor și trebuie sa facem pași în spate pentru a vedea întreg tabloul”, explică Dana Predu.
  2. Nu judeca gândul, nu-l suprima. “De multe ori avem tendința de a empatiza cu propriile gânduri sau, dimpotrivă, să le urâm, să le considerăm. Ca să învingem negativitatea, trebuie să o lăsăm să plece, să nu o suprimăm. Unii își alungă gândurile negre alergând pe plajă, alții merg să respire aer curat, alții se plimbă în pădure, alții pur și simplu ies din casă. Acțiunile distructive – de genul, butonarea telefonului, izolarea de lume – nu fac nimic altceva decât să suprime gândurile negative, care vor refula în cele mai nepotrivite momente”, spune expertul în mindfulness Dana Predu.
  3. “Provoacă gândul, şirul de gânduri” cu întrebarea: “Rezolv ceva dacă tot aduc gândurile negative în prezent?” “Ideal este să cultivăm abilitatea de a alege un gând în detrimentul altuia. Sfidați gândurile negative, râdeți de ele, uitați-vă în oglindă și veți realiza că acele gânduri nu fac parte din voi, ci vă parazitează, au scopul de a se hrăni cu furia acumulată, cu tristețea voastră. Atunci când nu fugim de negativitate, ci o înfruntăm, aceasta va conștientiza puterea pe care o avem și va sta departe de noi”, conchide Dana Predu, autorul cărții “Minutul de mindfulness”.

Citeste mai mult

Psihologie

STUDIU. Un nou fenomen mondial – „Seceta sexului“

Publicat

pe

Oamenii fac sex mult mai rar ca înainte, deşi perioada contemporană este marcată de o foarte mare deschidere în ceea ce priveşte acceptarea sexualităţii şi a exprimării sexuale, de o mare libertate individuală, sofisticare şi liberalism, potrivit unor studii citate de British Medical Journal.

Într-o epocă marcată de o foarte mare deschidere în ceea ce priveşte acceptarea sexualităţii şi a exprimării sexuale, dar şi de o mare libertate individuală, de sofisticare şi liberalism, oamenii fac sex mult mai rar ca înainte şi acest lucru îi deranjează mai mult, cel puţin aceasta este concluzia unui articol publicat recent în British Medical Journal. Cercetătorii vorbesc chiar despre o „secetă a sexului”, relatează The Guardian.

Articolul din British Medical Journal are la bază trei cercetări privind atitudinile sexuale desfăşurate la nivel naţional în Marea Britanie (sub titlul Natsal), cea mai recentă fiind din 2012.

Deşi studiile au fost efectuate în Marea Britanie, rezultatele sunt aplicabile la nivel mondial, iar concluzia este aceea că oamenii fac sex din ce în ce mai puţin.

În Marea Britanie, declinul cel mai mare în acest sens este înregistrat în rândul populaţiei cu vârsta de peste 25 de ani şi în relaţiile pe termen lung.

În SUA, cel mai mare declin este înregistrat de populaţia cu vârsta de peste 50 de ani, în timp ce bărbaţii de vârstă mijlocie din Finlanda spun că fac sex mai frecvent. În Japonia, cel mai mare declin este înregistrat în rândul tinerilor celibatari.

Tinerii „Millennials” – care s-au născut în perioada cuprinsă între începutul anilor 1980 şi mijlocul anilor 1990 spre începutul anilor 2000 – fac mai puţin sex şi au mai puţini parteneri sexuali, în comparaţie cu cei din generaţia părinţilor lor la aceeaşi vârstă.

Cercetările au mai evidenţiat şi alte fapte îngrijorătoare. De exemplu, fete care fac operaţii chirurgicale de modificare a vulvei încă de la vârsta de 9 ani, iar numărul labioplastiilor a crescut cu 45% de la an la an.

Cercetătorii cred că, pe lângă o atitudine pozitivă privind sexul, se livrează şi un alt mesaj, acela al unui aspect fizic nepotrivit.

Relaţiile s-au schimbat. Înainte căsătoriile erau marcate de condiţii relativ clare. Acestea erau privite, în general, ca fiind un aranjament economic, cu aşteptări clare, poate nu întotdeauna corecte. Pentru femei, căsătoria putea fi o garanţie a securităţii, a unui cămin, a unor copii şi a dreptului de a nu fi abuzate sexual de un bărbat puternic sau cel puţin de un risc mai scăzut ca acest lucru să se întâmple. Iar, pentru bărbaţi, motivul principal era succesiunea, un copil care să îi ducă numele mai departe.

În prezent, oamenii vor ca partenerii de viaţă să le ofere aceste lucruri, dar şi să le fie prieteni, confidenţi, amanţi pasionali, totul în condiţiile în care şi media de viaţă s-a dublat, potrivit lui Esther Perel, psiholog specializat în terapia de cuplu.

În articolul din British Medical Journal, autorii sunt de părere că nu trebuie trase concluzii pripite, consumul crescut de pornografie fiind un motiv prea la îndemână, de exemplu. De altfel, un studiu realizat în SUA arată un declin al frecvenţei actelor sexuale în rândul celor care nu consumă pornografie.

Femeile de vârstă mijlocie indică oboseala drept cauză pentru scăderea activităţii sexuale. Există o tendinţă în prezent ca primul copil să apară mult mai târziu în viaţa unei femei, care, la vârsta mijlocie, trebuie să gestioneze şi creşterea şi educarea acestuia, dar şi o slujbă cu normă întreagă.

Un alt motiv ar fi faptul că, într-o epocă în care sexul a devenit un subiect de discuţie obişnuit, oamenii sunt mai sinceri în ceea ce priveşte adevărata lor viaţă sexuală.

Cercetătorii au remarcat şi că declinul a început să fie înregistrat în 2007 – 2008, o perioadă de debut al unei crize economice, motiv de stres, depresie şi anxietate pentru milioane de persoane. În Marea Britanie, de exemplu, în 2017, una din şase persoane lua tratament medicamentos antidepresiv.

Toate acestea pot fi motive de scădere a libidoului.

Autorii articolului din British Medical Journal concluzionează că, „dacă frecvenţa contactelor sexuale ar servi ca barometru pentru conexiunea umană la un nivel mai general, atunci acest declin ar putea fi semnalul unei tendinţe îngrijorătoare”.

Citeste mai mult

Psihologie

Sfatul psihologului. 7 secrete ale hipnozei

Publicat

pe

  1. Hipnoza este cea mai veche forma de psihoterapie practicata pe continentul european si chiar pe intreaga planeta.
  2. In perioada aparitiei ei (1842) hipnoza incepea sa fie folosita de chirurgii din intreaga lume pentru operatii, inclusiv pentru amputari. Chirurgii au relatat ca rata deceselor postoperatorii scazuse de la 50% la 5% in urma folosirii hipnozei ca anestezic.
  3. Hipnoza este considerata una dintre cele mai eficiente parghii ce permite cunoasterea mintii umane.
  4. In stare de relaxare, intr-o stare constiinta alterata (hipnoza), cei mai multi oameni isi incetinesc ritmurile cerebrale si isi folosesc cu mai multa usurinta intuitia si imaginatia.
  5. Incepand cu jumatatea secolului trecut, aceasta a fost utilizata in medicina moderna pentru a trata durerea, iar in ultimile decenii a inceput sa fie folosita si pentru a combate anxietatea, stresul, depresia si alte afectiuni.
  6. Este folosita de un numar tot mai mare de terapeuti din intreaga lume. Acestia au observat ca, pentru clientiii care intra in aceasta stare, este mai usoara abandonarea unor obiceiuri nocive precum fumatul, depasirea unor adictii, intarirea stimei si imaginii de sine, etc.
  7. Cercetarile recente aduc noi dovezi care atesta ca hipnoza are o influenta pozitiva in numeroase afectiuni fizice, psihice si emotionale precum: dependente chimice si non-chimice (alcool, droguri, dulciuri, sex, mancat compulsiv, shopping), frici, fobii, alergii, surplus de greutate si obezitate, insomnie, emotii negative (vinovatie, martiriu, abandon, respingere, singuratate, neapartenenta), ticuri nervoase, tipare de viata, furie, atacuri de panica, amorteli, dureri, unele boli si afectiuni, neincredere, memorie, convingeri limitative, procrastinare, ganduri obsesive, insecuritate.

Emoțiile, sentimentele și puterea gândului au un efect direct asupra stării de sănătate.

Mihaela Sava, terapeut hipnoza

www.mihaelasava.com

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite