Ne găsiți și pe:

Sănătate

Sfatul medicului. Fructele de pădure benefice pentru afecțiunile cardio-vasculare

Publicat

pe

Printre cele mai sănătoase alimente ce pot fi consumate se numără fructele de pădure. Sunt delicioase, hrănitoare și oferă o serie de avantaje impresionante pentru sănătate. Acestea conțin antioxidanți, care ajută la controlul nivelului radicalilor liberi.

Radicalii liberi sunt molecule instabile, care sunt benefice în cantități mici, dar care ne pot deteriora celulele atunci când numărul lor devine prea mare, provocând stres oxidativ. Fructele de pădure sunt o sursă minunată de antioxidanți, cum ar fi antocianine, acid elagic și resveratrol.

Cea mai mare activitate oxidantă o au afinele, murele și zmeura, alături de rodie. Consumul unei porții de afine (300 g) de către bărbați ajută la protejarea ADN-ului de daunele pe care le pot produce radicalii liberi. Iar consumul de 500 g de pulpă de căpșuni pe zi, timp de 30 de zile, scade cu 38% activitatea unui marker pro-oxidant.

La femei, consumul de 150 g căpșuni sau mixt, de fructe de pădure cu pâine, duce la o reducere cu 26% a nivelului de insulină comparativ cu un consum similar doar de pâine. Același efect îl are și consumul a două băuturi de tip smoo­thie din afine, de două ori pe zi, timp de șase săptămâni, de către persoanele obeze.

Fructele de pădure sunt o sursă bună de fibre, inclusiv solubilă, iar consumul lor încetinește mișcarea alimentelor prin tractul digestiv, ceea ce duce la reducerea foamei și la creșterea sentimentelor de plenitudine. Astfel se reduce aportul de calorii și se poate facilita gestionarea greutății. Fructele de pădure sunt sărace în calorii și extrem de hrănitoare. Pe lângă faptul că sunt bogate în antioxidanți, conțin și câteva vitamine și minerale. Spre exemplu, căpșunile sunt bogate în vitamina C. De asemenea, aceste fructe au proprietăți antiinflamatorii puternice.

Zmeura neagră și căpșunile ajută la scăderea colesterolului la persoanele obeze sau care au sindrom metabolic. Consumul de căpșuni uscate sau congelate, timp de opt săptămâni, duce la o scădere a colesterolului cu 11% (LDL), iar prin consumul de afine uscate în același interval scăderea este de 28%. Totodată, aceste fructe ajută la controlul tensiunii arteriale și împiedică coagularea sângelui.

Fructele de pădure pot ajuta la reducerea ridurilor, deoarece anti­oxidanții pe care îi conțin ajută la controlul radicalilor liberi, una dintre principalele cauze ale afectării pielii, care contribuie la îmbătrânire.

Fructele de pădure ajută și la protejarea organismului împotriva cancerului. Mai mulți antioxidanți din fructele de pădure, inclusiv antocianine, acid elagic și resveratrol, pot reduce riscul de cancer al esofagului, gurii, sânului și colonului. Consumând 60 grame de zmeură uscată prin congelare, timp de 1-9 săptămâni, markerii tumorali se pot îmbunătăți. Toate soiurile de căpșuni au efecte puternice și de protecție asupra celulelor canceroase hepatice, indiferent dacă acestea sunt bogate sau reduse în antioxidanți.

Singurele persoane care trebuie să evite fructele de pădure sunt cele care necesită o dietă cu conținut scăzut de fibre pentru anumite tulburări digestive, precum și persoanele care sunt alergice la fructele de pădure. Cele mai frecvente reacții alergice sunt la consumul de căpșuni.

sursa: ziarullumina.ro

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sănătate

Polenul ambroziei afectează zeci de mii de persoane. Ce spun medicii

Publicat

pe

Într-un raport privind combaterea ambroziei întocmit de Ministerul Mediului se estimează că din totalul populaţiei active a României, respectiv 9.000.000 de persoane, un număr de 482.000 persoane sunt alergice la polenul de ambrozia, majoritatea prezentând rinoconjunctivită, afecţiune care în timp evoluează spre astm.

Aceste date evidenţiază o prevalenţă crescută a alergiei la ambrozia de 5,35% în populaţia activă din România, ceea ce indică o morbiditate crescută, comparabilă cu cea dată de diabetul zaharat. Se estimează că populaţia expusă la polenul de ambrozia atinge 6 milioane, majoritatea din vestul ţării, celelalte regiuni fiind mai puţin afectate.

Ambrozia e planta care, din momentul în care produce cantităţi mari de polen, devine periculoasă pentru sănătatea noastră.

Buruiana ambrozia produce mari cantităţi de polen începând cu mijlocul lunii iulie, acesta fiind şi momentul în care planta poate afecta sănătatea omului. Perioada de polenizare se încheie spre finalul lunii septembrie.

Statistica realizată de hartaambroziei.ro plasează Ilfovul pe primul loc în topul judeţelor în care ambrozia este prezentă, cu 117 locaţii active raportate, urmat de Bucureşti cu 78 de locuri. Timişul este pe locul trei potrivit aceleiaşi statistici, aici fiind identificate 47 locaţii active, iar Prahova pe locul patru, cu 15 cazuri raportate.

13 locaţii active în care a fost identificată prezenţa ambroziei au fost identificate şi în Arad, acelaşi număr în Iaşi, 12 în Bihor şi 11 în Alba, respectiv Cluj.

Preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie Bucureşti-Ilfov, Sandra Alexiu, a declarat, zilele trecute, că în ceea ce priveşte alergia la ambrozie, cazurile sunt multiple, ea devenind extrem de frecventă în a doua parte a anului. „Pacienţii au început să acuze probleme încă de acum două – trei săptămâni”, preciează Sandra Alexiu.

În ceea ce priveşte paleta simptomatică a alergiei provocată de ambrozie, preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie Bucureşti-Ilfov a precizat că aceasta se manifestă prin afectarea aproape a tuturor elementelor care trădează o alergie.

„Apare o conjuctivită alergică, o rinită alergică acută, pot să apară obstrucţii, până la wheezing, adică respiraţia poate să fie îngreunată”, spune medicul.

„În această perioadă, lăcrimarea e foarte abundentă şi împiedică vizibilitatea corectă, pacientul strănută foarte mult şi secreţiile nazale sunt foarte intense”, completează aceasta.

În ceea ce priveşte tratamentul, alergia poate fi uşurată cu ajutorul antialergicelor şi a topicelor. „Se pun picături în ochi, picături în nas, se tratează tusea dacă este necesar, dar cel mai important ar fi să se pună în practică legea”, spune preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie Bucureşti-Ilfov.

Citeste mai mult

Sănătate

STUDIU. Consumul de pește poate preveni cancerul colorectal

Publicat

pe

Consumul a trei sau mai multe porţii de peşte pe săptămână reduce riscul dezvoltării cancerului colorectal, sugerează un nou studiu preluat marţi de Press Association.

Persoanele care consumă peşte cu regularitate prezintă un risc de a dezvolta cancer colorectal cu 12% mai mic decât cei care consumă mai puţin de o porţie pe săptămână, susţin experţii.

Concluziile studiului se referă la toate tipurile de peşte, iar persoanele care consumă doar porţii mici de peşte gras pot de asemenea să minimalizeze riscul de cancer colorectal cu 10%.

Studiul, realizat de o echipă din care au făcut parte şi experţi de la Universitatea Oxford şi Agenţia Internaţională pentru Cercetare în domeniul Cancerului (IARC), a fost publicat în revista Clinical Gastroenterology and Hepatology.

Cercetarea a fost finanţată de World Cancer Research Fund (WCRF) şi vizează intensificarea recomandărilor referitoare la consumul de peşte în rândul populaţiei.

În cadrul studiului, cercetătorii au examinat obiceiurile alimentare a 476.160 de persoane cu ajutorul unor chestionare referitoare la frecvenţa cu care consumă anumite alimente.

Întrebările au inclus detalii despre cantitatea de peşte consumată – inclusiv tipul de peşte consumat – alb, uleios, gras sau slab.

Pe perioada monitorizată în studiu, de 14,9 ani, 6.291 de persoane au dezvoltat cancer colorectal.

Potrivit rezultatelor cercetării, consumul oricărui tip de peşte într-o cantitate de 359,1 grame pe săptămână a dus la o scădere a riscului de cancer colorectal cu 12%, în comparaţie cu consumul unei cantităţi de peşte mai mici de 63,49 grame pe săptămână.

În plus, persoanele care au consumat doar 123,9 grame de peşte gras pe săptămână precum somonul şi sardinele au prezentat un risc cu 10% mai mic de a dezvolta cancer colorectal.

O porţie obişnuită de peşte are circa 100 de grame.

„Consumul de peşte pare să reducă riscul de cancer colorectal şi ar trebui încurajat ca parte dintr-o dietă sănătoasă”, au concluzionat cercetătorii.

Potrivit oamenilor de ştiinţă, peştele gras şi peştele uleios sunt o sursă extrem de bogată de acizi graşi polinesaturaţi cu catena lungă n-3 (n-3 LC-PUFA), despre care se crede că ar avea efecte protectoare asupra organismului, prevenind procesele inflamatorii.

Peştele slab conţine de asemenea acizi graşi similari.

„Potrivit cercetării noastre, consumul de peşte pare să reducă riscul de cancer colorectal şi ar trebui încurajat ca parte dintr-o dietă sănătoasă”, a spus Marc Gunter, cercetător principal în cadrul IARC.

„Un punct slab al studiului este acela că datele privind alimentaţia colectate de la participanţi nu au inclus informaţii despre administrarea suplimentelor de ulei de peşte”.

”Aceste suplimente cu untură de peşte necuantificate ar putea de asemenea avea un efect asupra cancerului colorectal, fiind necesare studii suplimentare pentru a vedea dacă peştele sau uleiul de peşte influenţează riscul de cancer colorectal”.

Consumul fructelor de mare nu pare să aibă niciun efect asupra riscului de cancer colorectal.

„Acest studiu amplu este o dovadă ştiinţifică în plus care sugerează că peştele ar putea reduce riscul cancerului colorectal”, a precizat Anna Diaz Font, directoarea de finanţare în domeniul cercetării în cadrul WCRF.

„Motivele biologice pentru care consumul de peşte poate scădea riscul de cancer nu sunt pe deplin înţelese, dar una dintre teorii include acizii graşi specifici precum omega-3, care se găsesc aproape în mod exclusiv în peşte, având un efect protector prin intermediul proprietăţilor antiinflamatoare”.

Cancerul colorectal este a patra cea mai răspândită formă de cancer în Regatul Unit şi are a doua cea mai mare rată de mortalitate dintre toate cancerele.

Citeste mai mult

Sănătate

STUDIU. Două ore petrecute în natură, beneficiu real pentru sănătate

Publicat

pe

Două ore petrecute în natură îmbunătățesc semnificativ sănătatea, conform unui nou studiu demarat în Marea Britanie.

Studiul realizat de cercetători de la Universitatea din Exeter și publicat în Scientific Reports evidenţiază că personale care petrec cel puțin 120 minute în natură pe săptămână au o probabilitate semnificativ mai mare de a avea o stare de sănătate bună şi de a fi echilibrate din punct de vedere psihologic în comparaţie cu cei care nu petrec deloc timp în natură în decursul a şapte zile.

Cercetarea a fost fundamentată pe interviuri realizate cu 20.000 de persoane din Anglia despre activitatea lor din săptămâna precedentă.

Unul dintre autorii studiului, Mathew White, de la Școala Medicală din cadrul Universității din Exeter – Anglia, a declarat pentru The Guardian că beneficiile orelor petrecute în natură au vizat mai multe categorii: tineri, bătrâni, persoane cu venituri mici și mari etc.

„Ieșitul în natură pare să fie benefic pentru toată lumea. Nu trebuie să fie exerciții fizice – poate fi și doar statul pe o bancă”, a declarat White.

Pentru persoanele din zona rurală este mult mai simplu să găsească un loc unde să evadeze în natură pentru a se bucura de creația lui Dumnezeu. În schimb, cei din zona urbană nu au acest privilegiu, parcurile sau locurile unde natura este predominantă fiind mai rare.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite