Ne găsiți și pe:

Turism

Turism rural cu bucate „ca la mama acasă“ prin înființarea Punctelor Gastronomice Locale Familiale

Publicat

pe

Turiştii vor putea mânca în satele româneşti, de la anul, bucate tradiţionale gătite „ca la mama acasă”, după înfiinţarea Punctelor Gastronomice Locale Familiale (PGLF), un proiect iniţiat de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (DSVSA) cu scopul de a ajuta la dezvoltarea comunităţilor şi a turismului local.

„România are un specific unic prin poziţionarea geografică şi tradiţia gastronomică de peste 2.000 de ani, fiind totodată vestită în Uniunea Europeană prin ospitalitatea nativ românească. De aceea, ANSVSA vrea să aibă o contribuţie la dezvoltarea locală a comunităţilor, o dezvoltare pe orizontală, pe de o parte prin asigurarea unor locuri de muncă la nivel local, iar pe de altă parte prin utilizarea materiei prime autohtone. Şi nu în ultimul rând va da o notă în plus de interes turismului local. Analizând împreună cu colegii, am considerat că este mai bine să le denumim Puncte Gastronomice Locale Familiale, pentru că sunt deservite în integralitate de membrii unei familii. Va fi o apropiere familiară în modul de servire, modul de preparare a mâncării în aceste puncte pentru toţi cei care le vor călca pragul”, a declarat, pentru AGERPRES, preşedintele ANSVSA, Geronimo Brănescu.

Acesta a precizat că ANSVSA desfăşoară în prezent o campanie naţională referitoare la înfiinţarea acestor puncte în satele din România, campanie care a început pe 25 octombrie şi va continua până pe 30 noiembrie 2017.

„Campania are un dublu scop: pe de o parte să informăm potenţialii aplicanţi să dezvolte o astfel de afacere, iar pe de altă parte să preluăm informaţia de la aceştia pentru a avea un cadru legislativ cât se poate de acoperitor. Nu vrem să creăm întâi ordinul de funcţionare şi pe parcurs să îl corectăm. De asemenea, vrem să avem o bază de informare cât se poate de generoasă. La finalul campaniei vom cuantifica toate informaţiile primite de la cei care vor să dezvolte o astfel de afacere, dar şi de la cei care vor să guste, şi le vom transpune legislativ, măsuri pe care le putem aplica şi modul de intervenţie. Acestea vor avea un mod de identificare specific, dar se vor regăsi şi pe site-ul autorităţii”, a explicat şeful ANSVSA.

Deşi proiectul a fost lansat relativ recent, direcţiile judeţene sanitar-veterinare au primit deja numeroase solicitări, întrebări, dar şi idei proprii referitoare la modul de funcţionare a acestor PGLF, susţine preşedintele Autorităţii.

„Eu am fost oarecum uimit de intensitatea solicitărilor venite din ţară şi acest lucru se poate vedea prin întrebările care se regăsesc la direcţiile sanitar-veterinare judeţene, dar şi la nivel serviciului de comunicare din cadrul Autorităţii. Oamenii sunt interesaţi, vor să afle, vor să comunice şi vor să participe prin ideile proprii pe care noi le structurăm pentru definirea unui cadru legislativ cât se poate de eficient şi acoperitor. Este o măsură de pionierat la nivelul ţării noastre, iar dintr-un anumit unghi poate fi privită şi ca o măsură de pionierat la nivelul Uniunii Europene. Încercăm să avem efecte bine gestionate şi bine cuantificate, tocmai de aceea nu ne-am dat un orizont exact de timp. Important este să facem bine ceea ce facem şi când începem să fim pregătiţi şi noi şi potenţialii aplicanţi. Nu este foarte simplu să le defineşti, să le încadrezi şi să le gestionezi. Dacă va fi o iniţiativă de succes, poate fi un exemplu şi pentru alte ţări care vor să facă acest lucru”, a spus Brănescu, menţionând că începutul anului 2018 este un orizont de timp fezabil pentru lansarea acestor puncte gastronomice în diferite regiuni ale ţării.

Potrivit sursei citate, Punctele Gastronomice Familiale Locale îşi vor putea desfăşura activitatea numai dacă vor funcţiona într-una din formele legale juridice din România, vor fi înregistrate sanitar-veterinar, evident contra unor taxe percepute de ANSVSA şi vor îndeplini condiţiile minime legale.

„Gospodăriile trebuie să fie obligatoriu identificate, obligatoriu vor fi înregistrate sanitar-veterinar, obligatoriu vor fi catagrafiate de care direcţiile sanitar-veterinare judeţene şi se vor afla în evidenţa lor pe toată perioada funcţionării lor şi vor fi obligatoriu controlate dacă respectă condiţiile sanitar-veterinare şi siguranţa alimentelor. Aici nu este vorba de alimente procesate, ci doar de mâncare gătită, tot ceea ce se găteşte într-o zi se mănâncă în acea zi. Exact ca la bunica acasă, de exemplu. Bucătăria bunicii trebuie să îndeplinească un minim standard sanitar-veterinar şi ea trebuie să ne spună ce alimente a folosit, fie că sunt din ograda proprie sau cumpără carne de la măcelărie. Nu are nicio o obligaţie să asigure din sursă proprie alimentele, însă alimentele trebuie să vină dintr-o sursă înregistrată sau autorizată sanitar-veterinar”, a explicat Brănescu.

Şeful ANSVSA afirmă că legislaţia pentru funcţionarea acestor puncte va fi elaborată „într-un cadru adecvat nativ românesc şi fără a aduce atingere legislaţiei europene”, dar nu exclude solicitarea unor derogări de la normele europene pentru anumite produse.

„Pe de o parte, noi încercăm să aşezăm legislaţia într-un cadru adecvat nativ românesc, fără a aduce atingere legislaţiei europene şi fără a genera nicio formă de risc sanitar-veterinar. Prioritatea noastră este ca alimentul să fie sigur. Pe de altă parte, avem şi suportul autorităţilor locale. Am fost plăcut surprins să văd că administraţia locală este foarte dornică de a promova acest gen de întreprindere, ceea ce nu vine decât să ne dea esenţă de carburant pentru activităţile viitoare. Au fost primari care au spus că au două, trei puncte de interes în localitatea lor, un copac în vârstă, un monument, oamenii vin, fac o fotografie şi pleacă, dar adăugând aceste puncte gastronomice poate rămân, gustă ceva tradiţional, leagă prietenii, îşi notează traseul. În privinţa necesităţii unui acord din partea Comisiei Europene, suntem în perioada văzând şi făcând, iar în funcţie de presiunea dorinţelor şi nivelul solicitărilor vom încerca să obţinem eventuale derogări de la anumite nivele de aplicabilitate ale legislaţiei europene pe anumite segmente, pe produse şi materie primă, dar despre derogări de la siguranţa alimentară nici nu poate fi vorba”, a adăugat preşedintele ANSVSA.

Potrivit datelor Ministerului Agriculturii, la nivelul României au fost identificate 300 de produse care se pot încadra pe sistemele de calitate naţionale şi europene, iar 100 dintre acestea pot accesa sistemele de calitate europene.

Aproximativ 20 de produse au fost identificate pentru o posibilă înregistrare la nivel european, până în 2019, respectiv Telemea de Vaideeni (judeţ Vâlcea), Telemea de Sibiu, Brânză de burduf de Bran, Gem de rabarbăr, Brânza de Gulianca, Salată deltaică cu icre de ştiucă, Virşli de Hunedoara, Pâine de Pecica, Salam de Nădlac, Salinate de Turda, Usturoi de Copălău, Ceapă de Pericei, Şuncă ardelenească, Varză de Toboliu, Bere nemţeană, Cobză cu păstrăv afumat de Valea Putnei, Covrigul muscelean, Prune afumate de Sâmbureşti, Cârnaţi olteneşti, Mere de Voineşti etc.

În prezent, România are protejate la nivel european patru produse alimentare: Magiunul de prune de Topoloveni (IGP), Salamul de Sibiu (IGP), Novac afumat din Ţara Bârsei (IGP) şi Telemea de Ibăneşti (DOP). De asemenea, alte trei produse se află în analiză la Bruxelles, respectiv Cârnaţi de Pleşcoi ((IGP), Scrumbie de Dunărea afumată (IGP) şi Caşcaval de Săveni (IGP). Tot pentru obţinerea de indicaţii geografice protejate se află într-un proces de verificare şi nouă băuturi spirtoase: Vinars Târnave, Vinars Segarcea, Vinars Murfatlar, Vinars Vaslui, Vinars Vrancea, Palincă, Horincă de Cămârzana, Ţuica de Argeş şi Ţuica Zetea de Medieşu Aurit.

AGERPRES

Turism

Secretarul general Corps Touristique Austria, director interimar la Asociația pentru Promovarea Timișoarei

Publicat

pe

Simion Giurcă, un profesionist cu o experiență de aproape 35 de ani în domeniul turismului, fost șef al Biroului de promovare și informare turistică al României din Viena, actual secretar general Corps Touristique Austria, va conduce Asociația pentru Promovarea Timișoarei.

„Simion Giurcă este un profesionist recunoscut atât în România, cât și în afara țării, un iubitor al orașului și un partener de nădejde. El va conduce această asociație care va coagula energiile creative ale municipiului, pentru a promova imaginea Timișoarei din toate punctele de vedere: turistic, investițional, cultural și educațional. Urez succes în continuare, atât lui cât și partenerilor cu care am fondat această asociație”, a declarat primarul Timișoarei și președintele asociației, Dominic Fritz.

Simion Giurcă ocupă în prezent și funcția de secretar general Corps Touristique Austria, iar în trecut a fost șeful Biroului de promovare și informare turistică al României la Viena, dar și directorul unei agenții locale mari de turism.

„În următoarea perioadă, vom supune aprobării Adunării Generale un Plan de măsuri pentru dezvoltarea și promovarea destinației Timișoara cu niște ținte ambițioase: dezvoltarea unei campanii de marketing online și offline pentru a crește numărul de vizitatori, implementarea unui sistem de contorizare și evaluare calitativă a numărului de vizitatori în Timișoara, stabilirea de relații cu diferite instituții relevante cum ar fi: Institutul Cultural Român, ambasade, dezvoltarea unui website de promovare a destinației și prezență în rețele de socializare și bineînțeles atragerea de noi surse de finanțare pentru activitățile Asociației. Pasul imediat următor este atragerea de profesioniști care să lucreze în cadrul Asociației pentru atingerea acestor ținte”, a declarat Simion Giurcă.

Asociația pentru Promovarea Timișoarei are ca principal scop conturarea și consolidarea unei imagini unice și atractive a municipiului, atât în plan național, cât și internațional, ca destinație turistică atractivă, centrul regional dinamic și pol de dezvoltare economico-socială, care oferă oportunități multiple pentru investiții, centru de tradiție renumit pentru studii, cercetare și încurajarea inițiativelor studențești, poartă aeriană internațională, centru cultural și artistic creativ, oraș deschis, multicultural, cosmopolit și primitor, care oferă condiții și șanse pentru locuit, muncă și trai.

Dezvoltarea destinaţiei Timişoara se bazează pe un parteneriat deschis, cu actori din sectorul social economic, dezvoltare urbană şi arhitectură, artă, cultură şi religie, politică şi administraţie, logistică şi mobilitate , mediul academic, ştiinţă şi educaţie, etc.

Din Consiliul director al asociației fac parte Corina Macri (Asociația Patronala Ho-Re – hoteluri și restaurante), Ioan Băla (Attrius Developments Srl – Iulius Town), Ludovic Satmari (Asociația Breasla Ghizilor) și Dominic Fritz (primarul Municipiului Timișoara și președintele Consiliului Director).

Citeste mai mult

Turism

New York Times recomandă vacanțele în munții României

Publicat

pe

Pădurile primare ale României, în special cele din Carpații Meridionali, numiți și Alpii Transilvaniei, au fost incluse în topul experienţelor de călătorie recomandate de New York Times pentru anul 2020.

Jurnaliştii de la NYT recomandă această zonă a ţării noastre pentru turiştii care doresc să experimenteze zone de sălbăticie fără a fi nevoie să meargă până la „capătul lumii”.

Pădurile transilvănene impresionează prin floră şi pentru faptul că sunt „casă” pentru urşi, lupi şi alte animale sălbatice.

În articol se aminteşte de Parcul Național Domogled – Valea Cernei (foto) sau zona montană Făgăraş care se evidenţiază prin Drumul Național 7C, supranumit Transfăgărăşan.

Publicaţia subliniază că în pofida eforturilor de conservare a acestor păduri, depuse inclusiv de Prinţul Charles, aceste bijuterii ale naturii au de suferit în continuare din cauza exploatărilor ilegale.

sursa foto: uvisitromania.com

Citeste mai mult

Turism

Pachetele pentru vacanța de Paști, pregătite. Ce oferte au turiștii

Publicat

pe

Agenţiile de turism din România au pus deja în vânzare pachete pentru vacanţa de Paşte din acest an cu discounturi între 10% şi 20%, dar şi pentru 1 Mai şi vara lui 2020, unde reducerile ajung şi la 30%, susţine preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Promovare Turistică din România (FAPT), Corina Martin.

„Tichetele de vacanţă îi trimit pe români în destinaţiile româneşti, ceea ce determină creşterea cererii pentru staţiunile turistice şi oraşele din România. Sunt deja puse în vânzare şi se vând foarte bine pachetele de Paşte în Bucovina, Maramureş, Transilvania, Gorj şi Banat, dar şi în Delta Dunării şi pe Litoralul românesc. Agenţiile de turism au pentru vânzări efectuate în ianuarie şi început de februarie, discounturi de 10-20% pentru pachetele de Paşte şi chiar şi de 30% pentru 1 Mai şi Vara 2020 pe Litoral, mai ales”, a declarat Corina Martin, într-un comunicat de presă.

În plus, românii care vor merge cu tichetele de vacanţă la o agenţie de turism, pot include în pachetul turistic nu doar cazare, ci şi masa, servicii de spa, welness şi tratament, excursii şi tururi locale în destinaţie, intrarea la muzee, castele şi obiective turistice sau bilete de acces la festivaluri şi evenimente.

Corina Martin precizează că în destinaţiile de agroturism, pachetele de Paşte includ participarea turiştilor la derularea tradiţiilor Pascale autentice româneşti şi mese îmbelşugate în hoteluri şi pensiuni care asigură servicii pentru toate bugetele şi preferinţele.

„Litoralul românesc şi Delta Dunării vor fi o alternativă excelentă pentru turiştii care, altădată, preferau Bulgaria, de exemplu. Pachetele de Paşte pe Litoralul românesc au valori între 300 şi 600 RON/persoană, pentru sejururi de 3 sau 4 nopţi, în hoteluri de 3 şi 4 stele şi includ, adesea, transferul la slujba „Lumină de la malul mării”, un tur la mănăstirile din nordul sau din sudul Dobrogei şi chiar şi o plimbare cu o gondolă veneţiană în Portul Tomis, pe lângă serviciile de cazare şi masă.

Paştele 2020 în România va aduce un număr foarte mare de rezervări, un grad aproape de maxim în unităţile de cazare şi încasări şi venituri consolidate pentru operatorii din turism” a adăugat preşedintele FAPT.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite