Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Orașul paralel. Piese de teatru interactiv, pe stradă, în carterul Iosefin din Timișoara

Publicat

pe

Săptămâna aceasta Iosefinul poate fi descoperit prin 3 trasee de teatru imersiv, care dezvăluie povești și lumi nebănuite, ce scapă ochiului în graba cotidiană.

Spectacolul Orașul Paralel se joacă în 7, 8 și 12 septembrie 2021, de la orele 16:30, respectiv 18:30, pe toate cele trei rute: Vicki (traseul roz), Martin (traseul albastru) și The Game (traseul galben).

Orașul Paralel este o rupere de cotidian care ajută spectatorul să se conecteze la realitățile profunde ale cartierului, călăuzit fiind de personaje ficționale. Experiența inedită creată de Ana Mărgineanu și Peca Ștefan este inspirată de poveștile documentate în cartierul Iosefin, este construită în jurul locurilor misterioase pe care le-au descoperit și dăruită orașului prin intermediul actorilor Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely”, în colaborare cu tineri actori din Timișoara. Orașul Paralel este o piesă de teatru în plimbare, bazată pe un concept original dezvoltat de PopUP Theatrics (Ana Mărgineanu, Tamilla Woodard, Peca Ștefan) la New York.

Este un spectacol umblător, unde omul renunță la fotoliul roșu și o ia la picior după personaje, pe străzi, se bagă în cotloane, se urcă pe scări, coboară în beciuri, ajunge la etaj, pe acoperiș, într-un carusel ficțional, precizează Ana Mărgineanu, regizorul piesei.

Spectacolele jucate în premieră în 20, 21 și 22 august au reușit să emoționeze prin valențele și perspectivele noi arătate asupra cartierului chiar și timișorenii care locuiesc sau au locuit mulți ani în Iosefin, generând reacții de apreciere și susținere atâtt online cât și offline.

Este o experiență extrem de intimă, în sensul în care ești tu cu actorii. E ca și când se turnează un film și tu ești camera de filmat care urmărește personajele, doar că totul e în timp real. Pentru ceilalți oameni de pe stradă nu e vizibil spectacolul, dar pentru tine totul e foarte intens, explică Peca Ștefan, autorul textului piesei.

Orașul Paralel accentuează și specificul multicultural al cartierului, pe care fiecare spectator îl va resimți acceptând provocarea scenelor bilingve și participând activ la decodarea lumilor paralele, cu ajutorul călăuzelor care ghidează „spectactorii” pe tot parcursul piesei. Totodată spectacolul aduce și o noutate absolută, și anume traseul galben THE GAME, care reprezintă un jod urban în participanții își asumă rolul de iepure sau câine, fiecare cu filtrele, poveștile și obiectivele proprii.

Orașul Paralel are și un rol de atenționare, de evidențiere a paradoxurilor care ne înconjoară. Și-i invităm pe cei în măsură să influențeze dezvoltarea cartierului să vină la spectacol și să vadă lumile paralele ale Iosefinului, menționează Balázs Attila, directorul Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara.

Spectatorii sunt ghidați cu multă pricepere pe străzile Iosefinului de actorii deosebit de talentați care au intrat în rolurile personajelor inspirate din acest cartier al Timișoarei: Balázs Attila, Bandi András Zsolt, Czüvek Loránd, Éder Enikő, Erdős Bálint, Hegyi Kincső, Jancsó Előd, Kiss Attila, Lajter Márkó Ernesztó, Lőrincz Rita, Magyari Etelka, Mátyás Zsolt Imre, Molnos András Csaba, Tar Mónika, Tokai Andrea, Vajda Boróka, Oana Elena Antonovici, Ioana Octavia Balint, Otniel Curaciuc-Floruț, Patricia Gavril, Marin Lupanciuc, Raoul Horn, Jasmina Mitrici, Elena Nistor, Răzvan Oroian, Mirela Puia, Rareș-Cătălin Rusan.

Regia este semnată de Ana Mărgineanu, textul de Peca Ștefan, iar traducerea în maghiară de Timea Laslavic. Din echipa de creație mai fac parte:  Cári Tibor (muzica originală), Baczó Tünde (coregrafie), Albert Alpár (scenografie și costume), Anca Berlogea-Boariu, Patricia Sas (video) și Maa Nu (foto).

Proiectul dorește să se extindă în 2022 și 2023 în cartierele Elisabetin și Fabric, creând o rețea de trasee imersive care descoperă viața ascunsă a Timișoarei. Toate aceste rute urmează să fie deschise publicului, în 2023, într-o explorare extinsă în timpul Capitalei Culturale Europene.

DILEME URBANE. ORAȘUL PARALEL este un proiect dezvoltat în cadrul Programului Cultural Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii de Asociația Culturală Diogene în coproducție cu Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely”, în colaborare cu Universitatea Politehnica Timișoara, Universitatea de Vest – Facultatea de Muzică și Teatru, Teatrul Thespis, Pop Up Theatrics, LOGS, Nokia, STPT. Proiectul este cofinanțat prin programul Erasmus+ COME:ON! (Culture, Occupation, Mobility, Europe: Operational Network!) și de Centrul de Proiecte Timișoara ca parte a programului cultural prioritar TM2023 RESTART.

Biletele pot fi achiziționate de la casieria Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara și de pe pagina web a proiectului orasulparalel.ro .

Locurile sunt limitate la 5 spectatori pentru traseul Vicki, respectiv 10 spectatori pentru traseele Martin și The Game.

Cultură

Ada Hausvater, directorul general al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, în Capital Top 100 Manageri, ediția 2024

Publicat

pe

Capital Top 100 Manageri reprezintă rezultatul analizei desfășurate la nivel național, privind rezultatele manageriale notabile și cuantificabile din diferite domenii de activitate din România – afaceri, educație, cultură, cercetare,  administrație publică, resurse umane etc. – înregistrate pe durata anului precedent.

Teatrul Național din Timișoara măsoară excelența în parametri de o altă amploare decât cifrele: în beneficiul adus comunității în întregul său, în formarea unei comunități reunite în jurul Culturii și al profesionalismului, în crearea unui spațiu de reflecție, de implicare și de schimbare care, pe termen lung, dezvoltă conștiințe, atitudini, asumare. Prin toate inițiativele sale, de la spectacole la reconfigurarea sa, Teatrul Național investește prin acțiunile sale teatrale  într-un un viitor pentru toți membrii societății. Numeroasele realizări înregistrate în mandatele Adei Hausvater la Teatrul Național din Timișoara au la bază principiile profesionalismului, ale performanței și ale conștiinței. Managementul său își asumă de aproape două decenii responsabilitatea formatorului – de public de teatru, dar și de profesioniști, atât la nivel artistic, cât și în ceea ce privește meseriile din spatele scenei, ca o pepinieră pentru viitor.

„Teatrul Național din Timișoara s-a făcut remarcat  și în 2023 prin entuziasmul pe care spectacolele noastre, realizările noastre îl generează tuturor celor din sala de spectacol, preocupați de subiectele pe care le punem în discuție prin spectacolele Teatrului Național, de diferitele formule estetice pe care le propunem și ni le asumăm, de felul în care insistăm în fiecare moment să ne facem, fiecare, meseria cel mai bine și să fim, individual și colectiv, cât mai performanți. Sunt foarte bucuroasă că am construit o echipă de succes în care principalul criteriu îl reprezintă realizarea proiectului de management al Teatrului Național în termenii profesionalismului, creativității și competenței pentru că performanță înseamnă creație, nu execuție. Principalul obiectiv pe care l-am împărtășit cu echipa Teatrului Național de-a lungul acestor mandate a fost redefinirea Teatrului Național din Timișoara în plan local, național și internațional, printr-un sistem de management inovativ, deschis, emancipat și actual bazat pe aceste principii. Teatrul răspunde paradigmei sociale cu metoda proprie. Viața fiecărui om este neprețuită. Istoria umanității se datorează tuturor eroilor, cunoscuți și infinit mai mulți necunoscuți, care au păstrat temeinic modelul individual al pasiunii, al implicării, al profesionalismului și al conștiinței”, a declarat Ada Hausvater.

Gala Capital Excelența în Management a reunit peste 150 de specialiști din diferitele domenii de activitate luate în discuție în alcătuirea clasamentului.

Citeste mai mult

Cultură

„Iisus pe Muntele Măslinilor“, de L. van Beethoven,  în Săptămâna Patimilor, la Sala Capitol din Timișoara

Publicat

pe

Cu o impresionantă forță artistică, Filarmonca Banatul Timișoara deschide seria evenimentelor din cadrul Festivalului „Timișoara Muzicală”, joi, 2 mai 2024, cu un concert vocal-simfonic impresionant.

De la ora 19:00, la Sala Capitol, publicul meloman este invitat să audieze două lucrări ale marelui Beethoven: Concertul pentru pian și orchestră nr. 4 în sol major, op. 58, al cărui solist va fi extraordinarul pianist DANIEL CIOBANU (solist în rezidență al Filarmonicii Banatul Timișoara în Stagiunea 2023/2024), și Oratoriul „Iisus pe Muntele Măslinilor“, op. 85. Cea din urmă lucrare, aleasă special pentru Săptămâna Patimilor, aduce în prim-plan nu doar geniul componistic al lui Beethoven, ci și măiestria interpretativă a Corului „Ion Românu” și a Orchestrei simfonice „Remus Georgescu” ale Filarmoncii Banatul, precum și expresia talentului solistic al sopranei LUIZA FATYOL, al tenorului OVIDIU PURCEL și al baritonului MIHAI DAMIAN.

„Iisus pe Muntele Măslinilor“ este singurul oratoriu al lui Beethoven. Evidențiază latura umană a lui Iisus mai mult decât cea divină și a fost creată într-o perioadă în care Beethoven începuse să-și piardă auzul; este un simbol al forței creatoare a omului în pofida încercărilor la care este supus. Lucrarea, compusă în 1803, în doar 14 zile, (subliniind, dacă mai era nevoie, geniul deja cunoscut al lui Beethoven) reflectă frământările lui Iisus pe Muntele Măslinilor, când simte apropierea ceasului în care se va jertfi pentru omenire.

Confruntându-se cu propiile-i suferințe, Beethoven a scris oratoriul într-o perioadă în care se alfa în pragul suicidului, criză sufletească oglindită în Testamentul de la Heiligenstadt, și depăşită prin cufundarea în creaţie şi refugiul în paginile Bibliei.

„Virtutea… numai ea poate să-ţi dea fericirea… Ea mi-a fost spirijin în restriştea mea. Ei şi artei mele datoresc faptul că nu mi-am curmat viaţa… mi se părea peste putinţă să părăsesc lumea aceasta îninte de a fi săvârşit tot ceea ce simţeam că trebuie să înfăptuiesc. Aşa că am lăsat să dăinuie mai departe viaţa (…) Divinitate, tu care de acolo, din înalt, poţi citi în adâncul sufletului meu şi îl cunoşti, ştii că în el sălăşluieşte numai dragostea de oameni şi dorinţa de a face bine!”, scria Beethoven în Testamentul de la Heiligenstadt, în 1802.

Prima reprezentație a oratoriului Iisus pe Muntele Măslinilor a avut loc la Teatrul din Viena, la 5 aprilie 1803, iar în 1809 devine primul succes al compozitorului pe pământ american.

Concertul de joi va fi condus de maestrul RADU POPA, iar corul va fi pregătit de maestrul IOSIF TODEA.

Biletele se găsesc pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara, la casierie și pe myticket.ro: https://shorturl.at/pzVYZ

Organizator: Filarmonica Banatul Timișoara

Program finanțat din bugetul local al Municipiului Timișoara

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolul „Azi la noi cântă tot natul“, de Florii, la Filarmonica „Banatul“

Publicat

pe

Pe 28 aprilie, de la ora 18.00, Ansamblul „Timișul” sărbătorește Floriile, cu participarea instrumentiștilor, a dansatorilor și a invitaților săi speciali: Călin Bârcean (solist Pragu’ de Sus), preotul Vasile Bădescu, antrenorul de fotbal Alexandru Pelici, omul de radio Ioana Sapianu, arhitectul Nenad Luchin, actrița Alina Ilea, avocatul Doru Julean, tenorul Bogdan Zaharia, inginerul Octavian Zaica, DJ Sean Norvis și Mirela Castelli, director Casa Auto.

Soliști: Daniela Condurache și Andreea Voica.

Coregrafi: Maria Topciov și Ciprian David

Dirijor: Deian Galetin. Prezintă: Florin Mihoc

Partener: Filarmonica „Banatul”. Partener media: TVR Timișoara

Accesul se face pe bază de bilete, disponibile la Casa de Cultură (Str. Miron Costin nr.2). Prețul unui bilet este 30 lei.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite