Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Spiritualitate

Vindecări și minuni la Mănăstirea Sfântul Nectarie – un loc binecuvântat din Banat 

Publicat

pe

 

Articol de Olimpiu Bulzan

Despre Mănăstirea Sfântul Nectarie se spune că este un loc binecuvântat de Dumnezeu, unde creștinii își găsesc alinarea și rezolvarea la multe din problemele grele cu care se confruntă. Localnicii dar și apropiații ”micii Eghine” din Banat dezvaluie ca în ultimii ani au fost părtași la multe minuni: vindecari miraculoase de cancer și alte boli, ajutor pentru oamenii ce nu se puteau căsători, pentru cei care nu pot avea copii sau rezolvarea unor probleme aparent imposibile. Totul cu credință, post, smerenie și rugăciune.  

 

Moaștele Sfântului Nectarie – făcătoare de minuni 

 

”Mica Eghină” este încadrată într-un peisaj mirific, fiind o binecuvântare de pace, liniște și înalțare sufletească. Cadrul natural înconjurat de păduri de fag și brad este ideal pentru desfășurarea de activitați duhovnicești, culturale și sociale pentru credincioșii și iubitorii de spiritualitate ortodoxă. 

La mănăstire se găsesc o parte din moaștele Sfântului Nectarie de la Eghina, ale Sfântului Grigorie Decapolitul, ale Sfîntului Macarie Egipteanul dar și a Sfinților mucenici de la Aiud. Purterea acestor sfinte moaște a tămăduit fizic și sufletește nenumărați omeni care au venit cu multă credință și nădejde și s-au închinat lor.  

Începutul a fost greu 

Schitul Feneș cu hramul SF. Nectarie Taumaturgul a fost întemeiat în anul 2001, la initiativa preotului Constantin Bertea care în acea vreme era vicar administrativ al Episcopiei Caransebeșului și cu binecuvântarea Înalt Preasfințitului Părinte Episcop Laurentiu Streza al Caransebeșului. La început au fost maici, prima stareță fiind monahia Macrina Vieriu. Schitul s-a adăpostit în clădirile preluate de Episcopia Caransebeșului de la șantierul organizat în satul Feneș de către firma Hidroconstrucția S.A. S-a reușit amenajarea unui paraclis, a unui corp de chilii, a trapezei și a unei anexe gospodarești. În anul 2007 lucrarile au stagnat și, din lipsă de personal, schitul și-a încetat activitatea. 

Părintele Hristofor, de la 13 ani în mănăstire 

Activitatea sfîntului lăcaș a reînviat începand cu luna septembrie a anului 2008. Viața monahală a fost reluată cu doi viețuitori, schitul fiind transformat în așezământ de calugari. Părintele Stareț Hristofor Abălașei este omul cu har care a făcut posibilă ridicarea unei biserici frumoase dar și a multor amenajări și renovări care au transformat locul în unul ales parcă de Dumnezeu. 

Părintele stareț își face timp pentru toși enoriașii care îi calcă pragul și ajută sute de oameni aflați la necaz și suferință. El are o poveste aparte… La o vârstă când alții se bucură de copilărie, de tinerețe, la 13 ani, a intrat în mănăstire. La nici 27 de ani era numit Stareț la Manăstirea Sfântul Nectarie. 

 

Sute de credincioși săptămînal

 De la intrarea in curtea mănăstirii te invăluie parcă un duh de liniste si pace. Părintele stareț ne întâmpină cu un zămbet senin si plin de serenitate. Ne dezvaluie că începuturile au fost foarte grele. Tot ce a gasit a fost o sticla de ulei de candelă, și aceea începută, un sac de cartofi degerați, ruine și paragină. La început slujea doar cu cântărețul de la strană, apoi veneau doi trei oameni…care l-au sfătuit să renunțe ca oricum nu va mai veni nimeni… Dar părintele a crezut din tot sufletul în ajutorul bunului Dumnezeu si al Sfântului Nectarie iar în timp s-au petrecut multe schimbări frumoase. „Acum vin sute de credincioși, de multe ori nu mai au loc în Biserică la slujbe…Nimeni nu credea posibil acest lucru în urmă cu patru ani. Dar… Vindecările și minunile care s-au întâmplat aici s-au aflat repede iar acum credincioșii care calcă pragul mănăstirii sunt tot mai mulți”, a dezvăluit o credincioasă.  

 

Cum puteți ajunge…

 

În fiecare duminică, începând cu orele 10,00  se poate participa la Sfînta Liturghie. Vineri, de la orele 21,00 se săvârșește taina Sfântului Maslu, după care se citesc rugăciuni pentru oamenii grav bolnavi sau pentru alte probleme. 

Adresa Mănăstirii este: Com. Armenis, Sat Fenes, jud. Caras-Severin, cod 327006.

Acces Feroviar: Pe ruta Caransebeș – Băile Herculane, cu coborâre în stația Armeniș.

Acces Rutier: DN6 Timișoara-Lugoj – Caransebeș după Piatra Scrisă (vezi indicator) stânga Sat Feneș – sau din sens opus – Dr.Tr.Severin – Orșova – Băile Herculane – Caransebeș.

Hram: Sf. Nectarie ( 9 noiembrie ). Numar de vietuitori: 2 ( viata de obste )

Posibilitati de cazare: 10 persoane

Staret: Ieromonah Hristofor Abalasei

Telefon: 0722 365 634

Cont: RO46RNCB0103022318060001

Banca: BCR Caransebeș

http://www.manastireasfantulnectarie.ro/  

Oricând aveți nevoie de un sfat, o rugăciune, spovedanie și alte slujbe, Părintele Hristofor își arată disponibilitatea să vă ajute.

https://www.youtube.com/watch?v=BkiMAsY4DlM 

https://www.youtube.com/watch?v=AelQZMiHCGQ   

 https://www.youtube.com/watch?v=CIfS4TLjpzo 

 

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Spiritualitate

A început noul an bisericesc

Publicat

pe

Anul bisericesc începe în data de 1 septembrie deoarece, după tradiția moștenită din Legea Veche, în această zi Dumnezeu a început creația lumii. Potrivit Sfintei Tradiții, activitatea publică a Mântuitorului a debutat tot în această zi. În bisericile ortodoxe se oficiază slujbe de Te Deum.

Pe parcursul unui an bisericesc este rezumată lucrarea de mântuire, de la creație și până la sfârșitul lumii. Biserica Ortodoxă marchează aceste lucruri prin sărbătorile prăznuite în lunile de început și final de an.

Astfel, anul bisericesc se încheie în luna august, când avem sărbătorile Adormirii Maicii Domnului, în data de 15, și Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul, în 29 august. Aceste două sărbători ne amintesc de viața veșnică, fiind vorba de două adormiri. Sfântul Ioan, ca prooroc al pocăinței, condiție pentru intrarea în împărăția cerurilor, anunță venirea împărăției lui Dumnezeu și încheierea veacului acestuia.

Începutul Anului Nou bisericesc a fost instituit de Sfinții Părinți la Sinodul I de la Niceea. Ei au rânduit să se sărbătorească data de 1 septembrie ca un început al mântuirii creștinilor, în amintirea intrării lui Hristos în mijlocul adunării evreilor vestind tuturor anul bineplăcut Domnului.

Începutul activității Mântuitorului nostru Iisus Hristos s-a făcut la începutul lunii septembrie, deoarece după calendarul iudaic intrarea în sinagoga din Nazaret (Luca 4, 14-19), după întoarcerea din pustia Carantaniei, a fost în luna a șaptea, numită Tișri (care corespunde în calendarul nostru lunii septembrie).

Biserica Mântuitorului Hristos prăznuiește începutul anului creștinesc în locul celui vechi, călăuzindu-se la viața cea nouă, cum spune Sfântul Apostol Pavel: Împreună cu El ne-am îngropat prin botez întru moarte: precum Hristos a înviat din morți prin slava Tatălui, așa și noi întru înnoirea vieții să umblăm. (Romani 6, 4).

Ca mijloc de comemorare a vieții și-a activității răscumpărătoare a Mântuitorului, anul bisericesc ortodox are în centrul său praznicul Sfintelor Paști și este împărțit în trei mari faze sau perioade, numite după cartea principală de slujbă folosită de cântăreții de strană în fiecare din aceste perioade și anume:

Perioada Triodului (perioada prepascală);
Perioada Penticostarului (perioada pascală);
Perioada Octoihului (perioada postpascală).

Perioada Triodului: de la Duminica Vameșului și a Fariseului, cu trei săptămâni înainte de începutul Postului Paștilor, până la Duminica Paștilor – în total zece săptămâni. Primele trei săptămâni din această perioadă alcătuiesc vremea de pregătire sufletească în vederea începerii postului, iar restul de șapte săptămâni – adică însuși Postul Paștilor – este vremea de pregătire, prin pocăință, post și rugăciune, pentru marea sărbătoare a învierii, precedată de amintirea Patimilor Celui ce S-a răstignit pentru noi.
Perioada Penticostarului: de la Duminica Paștilor până în Duminica I după Rusalii sau a Tuturor Sfinților – în total opt săptămâni.

Perioada Octoihului ține tot restul anului, adică de la sfârșitul perioadei Penticostarului până la începutul perioadei Triodului. Este cea mai lungă perioadă din cursul anului bisericesc. Durata ei variază între 40-26 săptămâni, fiind în funcție de data Paștilor. (informații preluate din Liturgica Generală, Pr. Prof. Dr. Ene Braniște)

Pe tot parcursul anului bisericesc, cu cele trei mari perioade ale lui, și anume Triodul, Octoihul și Penticostarul, credincioșii trăiesc în mod concret și intens simțirea că reiterează viața lui Hristos, că retrăiesc toate evenimentele vieții Lui și că se află neîntrerupt sub ploaia darurilor Sfântului Duh mijlocite prin rugăciunile Maicii Domnului și ale tuturor sfinților, spunea Părintele Dumitru Stăniloae.

În Sinaxarul peste tot anul de la finalul Ceaslovului, în ziua întâi a lunii septembrie citim că se face pomenirea anului nou bisericesc și începutul indictionului.

Indictionul (de la latinescul indictio) este o perioadă de 15 ani, al cărui prim an se numește și indictionul întâi și așa mai departe, până la al 15-lea, după ordinea lor.

Biserica prăznuiește această zi, adică începutul Indictionului, pentru că după tradiția veche, la această dată Dumnezeu a început crearea lumii, iar în al doilea rând, pentru că în această zi a intrat Mântuitorul nostru Iisus Hristos în sinagoga iudeilor.

Luând Iisus Hristos cartea proorocului Isaia, a aflat locul unde era scris: „Duhul Domnului peste Mine, pentru care M-a uns să binevestesc săracilor, să vindec pe cei zdrobiți la inimă, să propovăduiesc celor robiți eliberare și orbilor vedere, să slobozesc pe cei sfărâmați întru ușurare, să propovăduiesc anul Domnului cel bine primit” (Isaia 61, 1-2).
După ce a citit aceste cuvinte, a zis: „Iată, astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta în urechile voastre”. Încât și popoarele s-au minunat de cuvintele harului ce ieșeau din gura Lui” (Luca 4, 16-22).

Prin structura anului bisericesc, așa cum a fost el rânduit, menționează părintele Braniște, Biserica urmărește ca Persoana și amintirea Domnului să fie prezente în chip tainic, real și continuu în fiecare din zilele și anii vieții creștinilor.

Citeste mai mult

Spiritualitate

Tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul. Zi de post și rugăciune

Publicat

pe

În calendarul bisericesc, în ziua de 29 august, este pomenită Tăierea capului Sfântului Proroc Ioan Botezătorul.

Referindu-se la această zi de cinstire a Sfântului Proroc Ioan Botezătorul, părintele profesor Ene Branişte arată că istoria acestei sărbători a fost la început, probabil, o aniversare – proprie cultului local palestinian – a târnosirii unei biserici din Sebasta (Samaria), unde, după mărturiile lui Eusebiu şi Ieronim, se aflau mormintele Sfântului Ioan Botezătorul şi ale Sfinţilor Proroci Elisei şi Avdie.

Cinstirea Sfântului Ioan Botezătorul la 29 august încheie şirul sărbătorilor din cursul anului bisericesc, care începe la 1 septembrie şi se încheie la 31 august. Această cinstire a Sfântului Ioan se încadrează în tematica eshatologică a sărbătorilor din ultima lună a anului bisericesc: „Schimbarea la Faţă ” – 6 august şi „Adormirea Maicii Domnului” – 15 august.

Despre aceste sărbători din luna august Preafericitul Părinte Patriarh Daniel explică că ele definesc această ultimă lună a anului bisericesc ca „luna evenimentelor ultime (eshatologice) legate de a doua venire, cea întru slavă, a Mântuitorului Iisus Hristos, Judecătorul viilor şi al morţilor, când Maica Domnului, stând de-a dreapta Mântuitorului, mijloceşte cu rugăciunile ei milostive pentru mântuirea lumii, iar Sfântul Ioan Botezătorul, stând de-a stânga Mântuitorului, se roagă pentru cei ce s-au pocăit, dar n-au mai trăit pe pământ ca să arate faptele sau roadele pocăinţei lor, aşa cum se vede în icoana Deisis (a Judecăţii de Apoi), sau pe catapeteasma Sfântului Altar”. Din această explicație teologică înţelegem importanţa Sfântului Ioan Botezătorul pentru lumea creştină şi de ce poporul dreptmăritor îl cinsteşte cu atâta dragoste.

Ziua de 29 august este o zi de post şi pocăinţă în care Biserica ne îndeamnă să postim pentru a nu ne asemăna cu Irod Antipa care, din cauza ospăţului fără măsură, a cerut ca Salomeea să-i danseze şi căreia, drept răsplată, i-a oferit capul Sfântului Ioan Botezătorul, şi să ne asemănăm vieții de postitor desăvârşit a Sfântului Ioan.

Această zi de cinstire a Sfântului Proroc Ioan Botezătorul face parte din categoria posturilor de o zi din cursul anului bisericesc, alături de „Înălţarea Sfintei Cruci”, prăznuită la 14 septembrie, şi de ajunul Bobotezei – 5 ianuarie.

Tradiții și superstiții

La praznicul Tăierii Capului Sfântului Ioan Botezătorul, se ţine post. E bine să nu se mănânce roşii, pepene roşu, alte fructe, mâncăruri sau băuturi de culoare roşie, în memoria sângelui vărsat de Sfânt. Unii mănâncă numai struguri sau chiar ţin post negru. Nu se taie nimic cu cuţitul, totul se rupe cu mâna, nu se folosesc farfurii sau alte blide.

Nu se mănâncă varză, căci se spune că lui Ioan Botezătorul i s-a tăiat capul pe varză de 7 ori şi a înviat. Trebuie evitate orice alimente de formă rotundă. În popor, sărbătoarea mai e cunoscută şi ca “Sfântul Ioan cap tăiat”, “Sântion de toamnă”, “Sfântul Ioan taie capul pe curechi”, “Crucea mică” ori “Brumariul”.

În ziua de 29 august, oamenii împart mere, pere, castraveţi. În ziua în care cade crucea mică nu este bine de semănat nicio sămânţă.

După ce se înserează, se adună mai multe la un loc, unde fac chefuri şi jocuri, însă fără bărbaţi, zicându-se că aceasta e ziua când femeia e tot aşa de mare ca şi bărbatul.

Citeste mai mult

Spiritualitate

Hramul Mănăstirii Timișeni. Liturghie arhierească și închinare la moaștele Sfântului Cuvios Calistrat de la Timișeni și Vasiova

Publicat

pe

În zilele de 28 și 29 august, Mănăstirea Timișeni, din cadrul Arhiepiscopiei Timișoarei, își va sărbători hramul închinat „Tăierii capului Sfântului Proroc Ioan Botezătorul”.

Evenimentul va fi marcat anul acesta și de un moment deosebit, aducerea moaștelor Sfântului Cuvios Calistrat de la Timișeni și Vasiova, precum și prezentarea Tomosului de canonizare și a icoanei sfântului.

În seara zilei de joi, 28 august, programul liturgic va debuta la ora 19.00 cu Vecernia cu Litia, urmată de slujba Privegherii de toată noaptea.

Programul liturgic va continua vineri, 29 august, la ora 9.00, prin procesiunea de aducere a moaștelor Sfântului Cuvios Calistrat.

La ora 9.30 va fi săvârșită Sfânta Liturghie arhierească, în prezența numeroșilor credincioși așteptați să participe.

Un moment de aleasă însemnătate va avea loc la ora 12.00, când va fi prezentat Tomosul de canonizare și icoana Sfântului Cuvios Calistrat.

Prin acest eveniment, obștea monahală împreună cu pelerinii se vor bucura de darul binecuvântării și de ocrotirea unui nou sfânt așezat în rândul celor cinstiți de Biserica Ortodoxă Română.

Mănăstirea Timișeni este un așezământ monahal de maici aflat în apropierea localității Șag, județul Timiș, ctitorit în anul 1944 de Mitropolitul Vasile Lăzărescu. După o perioadă de întrerupere impusă de regimul comunist, mănăstirea a fost redeschisă în 1968 prin grija Mitropolitului Nicolae Corneanu.

Actuala biserică, ridicată între anii 1968 și 1972 și pictată de artistul Victor Jurcă din Lugoj, a fost sfințită la 29 august 1972.

De‑a lungul anilor, obștea a ridicat chilii, trapeză, ateliere și spații pentru pelerini, transformând mănăstirea într‑un loc de rugăciune, reculegere și întâlnire duhovnicească pentru credincioșii din întreaga Mitropolie a Banatului.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite