Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Spiritualitate

PROGRAMUL slujbelor la Catedrala mitropolitană din Timișoara, în Săptămâna Mare și în Săptămâna Luminată

Publicat

pe

LUNI, 14 aprilie 2025

– ora   8,00 Ceasurile și Obednița urmate de Sfânta Liturghie a darurilor înainte sfințite

– ora 18,00 Denie

MARȚI, 15 aprilie

– ora   8,00  Ceasurile și Obednița urmate de Sfânta Liturghie a darurilor înainte sfințite

– ora 18,00 Denie

MIERCURI, 16 aprilie

– ora   8,00 Ceasurile și Obednița urmate de Sfânta Liturghie a darurilor înainte sfințite

– ora 18,00 Denie

JOI, 17 aprilie 2025

– ora   7,00 Ceasurile și Obednița urmate de Liturghia Sfântului Vasile cel Mare

– ora 18,00 Denia celor 12 Evanghelii

VINERI, 18 aprilie

– ora   8,00 Ceasurile împărătești

– ora 15,30  Punerea în mormânt a Domnului

– ora 19,00 Denia Prohodului Domnului

SÂMBĂTĂ, 19 aprilie

– ora   7,30  Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile Cel Mare

– ora 24,00 Slujba Învierii Domnului

DUMINICĂ, 20 aprilie 2025 –  (Duminica Învierii) 

– ora 9,30 Sfânta Litughie arhierească

– ora  18,00  A doua Înviere a Domnului urmată de concertul corului Catedralei  Mitropolitane

Luni (a doua zi de Paști) – 21 aprilie

ora 8:30 Utrenia

ora 10:00  Sfânta Liturghie

ora 18:00 Vecernia

Marţi (a treia zi de Paști)

ora 8:30 Utrenia

ora 10:00  Sfânta Liturghie

ora 18:00 Vecernia

Miercuri – Sfântul Mare Mucenic Gheorghe

ora 8:30 Sfânta Liturghie

ora 10:00 Sfânta Liturghie

ora 18:00 Vecernia

Joi
ora 7:30 Sfânta Liturghie

ora 18:00 Vecernia

Vineri (Izvorul Tămăduirii) – 25 aprilie

ora 08:00 Utrenia

ora 10:00  Sfânta Liturghie – (la final se va sfinți Aghiazma mică și se va distribui la locurile obișnuite)

ora 18:00 Vecernia

Sâmbătă 
ora 7:30 Sfânta Liturghie

ora 18:00 Vecernia  + Litie

Duminică – 27 aprilie

ora 08:00 Utrenia

ora 10:00  Sfânta Liturghie

ora 18:00  Acatistul Sfântului Ierarh Iosif cel Nou de la Partoș

Spiritualitate

A început Săptămâna Patimilor. În fiecare seară se oficiază Deniile

Publicat

pe

Saptamana Patimilor exprima perioada de la Florii pana in Sambata cea Mare inclusiv. Conform randuielilor canonice, in aceasta saptamana se ajuneaza pana spre seara. Caracteristica esentiala a acestei saptamani sunt Deniile.

Luni, in Saptamana Patimilor, se face pomenirea patriarhului Iosif, vandut de fratii sai cu treizeci de arginti. El este o preinchipuire a lui Hristos, care a fost vandut de Iuda. Acuzat de desfranare, ajunge in temnita. In urma talmacirii unor visuri, este scos din inchisoare si pus administrator peste tot Egiptul. Stapanirea lui Iosif peste Egipt era o prefigurare a biruintei lui Hristos asupra pacatelor lumii.

Tot in aceasta zi se face pomenire si de smochinul neroditor, blestemat de Hristos sa se usuce pentru ca nu avea rod. E o pilda data omului, din care trebuie sa retina, ca Dumnezeu este atat iubire cat si dreptate. Deci, la judecata de apoi, El nu doar va rasplati, ci va si pedepsi pe cei ce nu au rodit.

Marti se face pomenirea celor zece fecioare. Este o pilda care are menirea sa ne tine treaza datoria de a trai permanent in Hristos. Numai asa vom avea raspuns bun la judecata finala, caci prin implinirea voii divine, Hristos ia chip in noi. Concluzia acestei pilde este ca Hristos, trebuie sa Se regaseasca in fiecare dintre noi in orice moment. Din pilda retinem ca cinci fecioare au avut doar candela fara ulei, iar celelalte cinci au avut si candela si ulei. Candela fara ulei reprezinta relizarea de sine in totala nepasare de ceilalti. Candela cu ulei reprezinta evlavia insotita de milostenie.

In Miercurea Saptamanii Sfintelor Patimiri se face pomenirea femeii pacatoase care a spalat cu lacrimi si a uns cu mir picioarele Mantuitorului, inainte de Patima Sa, ca simbol al pocaintei si indreptarii omului pacatos. „Doamne”, zicem noi catre Hristos, „femeia care cazuse in pacate multe, simtind dumnezeirea Ta”, deci, fiind miscata de harul dumnezeiesc spre cunoasterea cea mai presus de intelegere, „a luat randuiala de mironosita”. A facut ceea ce doreau sa faca femeile mironosite dupa inmormantarea Mantuitorului. A anticipat inmormantarea lui Hristos si pregatirea Lui cu miresme, „aducand mir de mult pret”. A fost mistuita de dorinta de a i se dezlega pacatele: „Dezleaga-mi pacatele mele, asa cum eu mi-am dezlegat parul”.

Joia Patimilor este inchinata amintirii a patru evenimente deosebite din viata Mantuitorului: spalarea picioarelor ucenicilor, ca pilda de smerenie, Cina cea de Taina la care Mantuitorul a instituit Taina Sfintei Euharistii, rugaciunea arhiereasca si inceputul patimilor prin vinderea Domnului. Dupa ce a savarsit Cina cea de Taina, Mantuitorul le da ucenicilor o noua porunca: „Sa va iubiti unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, asa si voi sa va iubiti unul pe altul. Intru aceasta vor cunoaste toti ca sunteti ucenicii Mei, daca veti avea dragoste unii fata de altii.” Nu intamplator in fata Sfantului Potir, noi spunem Mantuitorului: „Nu-ti voi da sarutare ca Iuda, nu voi spune Taina Ta vrajmasilor Tai; ci, ca talharul marturisindu-ma, strig Tie: Pomeneste-ma, Doamne, intru imparatia Ta”.

In Vinerea Mare se face pomenirea de sfintele, infricosatoarele si mantuitoarele Patimi ale Mantuitorului si de marturisirea talharului celui recunoscator care a dobandit raiul. Patimirile Domnului sunt numite sfinte, mantuitoare si infricosatoare. Sfinte pentru ca Cel ce sufera este Fiul lui Dumnezeu, mantuitoare pentru ca Cel ce patimeste nu este un simplu om si infricosatoare caci toata faptura s-a schimbat la rastignirea lui Hristos: ” Soarele s-a intunecat, pamantul s-a cutremurat si multi din morminte au inviat”.

In Sfanta si Marea Sambata praznuim ingroparea lui Hristos cu trupul si pogorarea la iad cu dumnezeirea pentru a ridica din stricaciune la viata vesnica pe cei din veac adormiti.

Astfel, noi zicem: „Cand Te-ai pogorat la moarte Cela ce esti fara de moarte, atunci iadul l-ai omorat cu stralucirea dumnezeirii. Iar cand ai inviat pe cei morti din cele de dedesubt, toate puterile ceresti au strigat: Datatorule de viata, Hristoase Dumnezeul nostru, marire Tie”. Randuiala Bisericii noastre este ca indata dupa ce se spun cu cantare cuvintele in care facem prohodirea Mantuitorului nostru Iisus Hristos, indata dupa aceea se pomeneste Invierea.

Ajunsi in ziua Sfintei Invieri, Biserica ne cere: „In Ziua Invierii sa ne luminam cu praznuirea si unii pe altii sa ne imbratisam, si sa le zicem frati si celor ce ne urasc pe noi si asa sa strigam: Hristos a inviat din morti cu moartea pe moarte calcand si celor din morminte viata daruindu-le”.

Citeste mai mult

Spiritualitate

Pelerinajul Floriilor, ediția 2025, la Timișoara

Publicat

pe

Sâmbătă, 12 aprilie 2025, de la ora  17:00 la ora 18:00, se organizează îndătinatul pelerinaj al Floriilor, conform Mitropoliei Banatului.

Vor exista două puncte de plecare spre Catedrala mitropolitană, pe următoarele trasee:

Ora 17:30 – Biserica Ortodoxă din Piața Alexandru Mocioni nr. 9 (Kuttel) – B-dul 16 Decembrie 1989 – Podul Traian – Catedrala mitropolitană;

Ora 17:40 – Mitropolia Banatului – B-dul C.D. Loga – Catedrala mitropolitană.

La acest pelerinaj vor participa grupuri de tineri şi de credincioşi din parohiile timişorene,  precum şi reprezentanţi ai Asociaţiei Studenţilor Creştini Ortodocşi.

La Catedrala mitropolitană vor fi întâmpinaţi de Înaltpreasfinţitul Părinte Ioan, Arhiepiscopul Timișoarei și Mitropolitul Banatului, de Preasfinţitul Părinte Paisie Lugojanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timişoarei şi de preoţii catedralei.

De la ora 18:00, va fi oficiată Vecernia unită cu Litia și vor fi binecuvântate ramurile de salcie, care vor fi oferite credincioșilor.

În Duminica Intrării Domnului în Iersusalim sau a Floriilor, Sfânta Liturghie va începe la ora 9:30 și va fi oficiată de Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Ioan, împreună cu preoții și diaconii catedralei. Răspunsurile liturgice vor fi date de corul catedralei, dirijat de prof. Bogdan Mureșan.

Denia Floriilor va fi oficiată de la ora 18:00.

La finalul acestei slujbe are loc tradiționalul concert de Florii, susținut de corala „Epifania”, dirijată de prof. Florin-Nicolae Șincari.

Foto: Arhivă

Citeste mai mult

Spiritualitate

Buna Vestire – sărbătoarea dedicată Maicii Domnului. Ce tradiții se păstrează

Publicat

pe

Buna Vestire, cunoscută şi sub numele de Blagoveştenie sau Ziua Cucului, se sărbătoreşte pe data de 25 martie a fiecărui an şi este o sărbătoare dedicată Maicii Domnului, informează Crestinortodox.ro. Această zi este legată de o serie de tradiţii şi obiceiuri specifice.

Cei mai mulți creștini slăvesc această sărbătoare a Bunei Vestiri pe data de 25 martie, fiind vorba de un calcul exact de nouă luni, înainte Crăciunului, când este sărbătorită nașterea lui Iisus. Potrivit evangheliei după Luca 1:26, Buna Vestire a avut loc „în a șasea lună” a sarcinii Elizabetei, mama lui Ioan Botezătorul.

În Apus, această sărbătoare este numită şi sărbătoarea Zămislirii Domnului, iar în calendarul popular, Buna Vestire este cunoscută sub denumirea de Blagoveştenie sau Ziua Cucului.

Buna Vestire este o sărbătoare creştină care se celebrează pe data de 25 martie a fiecărui an în amintirea momentului anunţării Fecioarei Maria de către Arhanghelul Gabriel că va concepe şi va deveni mama lui Iisus din Nazaret.

Tradiţia spune că, în această zi aducătoare de veste minunată, oamenii nu au voie să se certe, fiind mare păcat. Străbunii credeau că cine se ceartă în această zi va avea necazuri tot anul.

În anumite zone, pentru a avea roade bogate, pomii se ameninţau cu toporul şi se stropeau cu ţuică. De Buna Vestire se poate ara, însă nu se poate semăna, ca să nu mănânce păsarile boabele de sub brazdă. Tot atunci, gospodinele din Maramureş adună lucrurile care nu mai sunt de folos de prin curţi şi le dau foc. Acest ritual este cunoscut drept Noaptea focurilor şi este practicat la fiecare casă maramureşeană, el durând până după miezul nopţii sau chiar până în zori.

De Buna Vestire este dezlegare la peşte, iar tradiţia spune că acela care gustă peşte în această sărbătoare se va simţi tot anul precum peştele în apă. Străbunii credeau că pescarii nu au voie de Buna Vestire să arunce mamaligă în apă, pentru că mor peştii.

Ziua de Buna Vestire este cunoscută şi ca Ziua Cucului, deoarece cucul începe să cânte şi astfel anunţă sosirea efectivă a primăverii. De asemenea, în anumite părţi, oamenii numără de câte ori a cântat cucul pentru a şti câţi ani va mai trăi.

În plus, în alte zone ale ţării, se obişnuieşte ca fetele de măritat şi flăcăii să întrebe cucul când se vor căsători: “Cucule voinicule/Câţi ani îmi vei da/Până m-oi însura (mărita)?”. Dacă se întâmpla ca după rostirea acestor cuvinte să cânte cucul, înseamnă că va mai aştepta un an. Dacă nu se auzea, înseamnă că va urma o căsătorie în acel an.

Mai mult, craca pe care a cântat cucul de ziua sa era tăiată şi pusă în scăldătoarea fetelor, în speranţa că flăcăii nu le vor ocoli.

De asemenea, în această zi este bine să se pună pe pragul casei pâine şi sare pentru hrana îngerilor.

Ce să faci la Buna Vestire, în 25 martie, ca să-ți fie bine

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite