Ne găsiți și pe:

Spiritualitate

Săptămâna albă. Cum ne pregătim pentru postul Paștilor

Publicat

pe

Săptămâna albă sau a brânzei aminteşte de timpul petrecut de primii oameni, Adam şi Eva,  în Rai. După ce în Duminica Înfricoşătoarei Judecăţi ne-am gândit la sfârşitul lumii, acum prin această săptămână ne întoarcem la începutul creaţiei şi la bucuria Raiului în care trăiau primii oameni înainte de cădere.

Această săptămână începe cu Vecernia de duminică şi ţine până în Duminica Izgonirii lui Adam din Rai, când se face lăsat de sec înaintea Postului Mare, fiind numită şi a Lăsatului sec de brânză.

În această săptămână nu se consumă carne şi se face dezlegare la ouă, lapte, brânză şi peşte, inclusiv în zilele de miercuri şi vineri.

Această săptămână este o călătorie duhovnicească menită să ne pregătească pentru intrarea în Postul Mare, drum al pocăinţei care culminează cu bucuria Învierii Domnului.

Sensul acestei săptămâni este unul profund pedagogic: pe de o parte, de a ne pregăti duhovniceşte pentru post, prin intermediul slujbelor care se săvârşesc, iar pe de altă parte, de a ne deprinde cu practica postirii, prin abţinerea de la carne.

Sâmbăta săptămânii albe este numită a asceţilor pentru că se face pomenirea tuturor sfinţilor care au strălucit în nevoinţă.

În acest sens, Sinaxarul din Triod ne face următoarele precizări: „Cu sărbătorile de până acum, purtătorii de Dumnezeu Părinţi ne-au condus cu cumpătare şi ne-au pregătit să intrăm în marea luptă a postului. […] Iată că au mai pus înaintea noastră şi pe toţi bărbaţii şi femeile care, prin multe nevoinţe şi osteneli, au trăit cu cuvioşie. Aceasta, pentru ca, prin pomenirea lor şi a luptelor lor, să ne facă să intrăm cu mai mult curaj în marea luptă a postului”.

sursa: ziarullumina.ro

Spiritualitate

Credincioșii romano-catolici sărbătoresc Sfintele Paști. Programul slujbelor

Publicat

pe

Credincioșii romano-catoloci sărbătoresc sâmbătă și duminică Sfintele Paști, ocazie cu care aceștia participă la slujbele din biserici.

Programul celebrărilor liturgice cu ocazia solemnităţii Învierii Domnului nostru Isus Cristos în anul Domnului 2021:

SÂMBĂTĂ, 3 aprilie 2021, SÂMBĂTA MARE.

Celebrarea VIGILIEI PASCALE (ÎNVIEREA) va începe la ora 18.00, în biserica parohială din Făget. Celebrant principal va fi Excelenţa Sa Iosif Csaba Pál, episcop de Timişoara.

DUMINICĂ, 4 aprilie 2021, SOLEMNITATEA ÎNVIERII DOMNULUI, SFINTELE PAŞTI.

Excelenţa Sa Iosif Csaba Pál, episcop de Timişoara va celebra Sf. Liturghie în biserica parohială din Moldova Nouă începând cu ora 11.30.

Sf. Liturghii și celebrările vor fi transmise în direct pe pagina de Facebook a Episcopiei Romano-Catolice de Timișoara: https://www.facebook.com/Episcopia-Romano-Catolică-TimișoaraBistum-TemeswarTemesvári-Egyházmegye-1786562278280073

Citeste mai mult

Spiritualitate

„Isus trăiește. Dragostea Lui pentru noi nu a murit.“ – ES Iosif Csaba PÁL, în mesajul de Paști

Publicat

pe

Credincioșii catolici au intrat în Săptămâna Patimilor care precede sfânta sărbătoare a Învierii Domnului.

Cu acest prilej prezentăm integral Mesajul Excelenţei Sale Iosif Csaba PÁL, episcop diecezan de Timişoara, cu ocazia Solemnităţii Învierii Domnului – Sfintele Paşti 2021

Iubiți Frați și Surori în Cristos! În cadrul fiecărei Sf. Liturghii mărturisim și ne rugăm astfel: „Moartea Ta o vestim, Doamne, și Învierea Ta o mărturisim, până când vei veni“. Aș dori să meditez la aceasta în trei puncte: Isus este cu noi; Îl sărbătorim în comunitate; Fiecare trebuie să împlinim partea noastră.

  1. Nu există un mesaj mai mare decât acesta: Isus Cristos ne-a iubit până la moarte, a acceptat moartea din dragoste pentru noi, a fost răstignit și a înviat în a treia zi. Aceasta este baza întregii vieți creștine: Isus trăiește. Dragostea Lui pentru noi nu a murit. Mai mult, el a promis – și își îndeplinește promisiunea – că va rămâne cu noi în toate zilele, până la sfârşitul lumii! Primul punct al reflecției noastre este acesta: El este cu noi.

Acesta este un dar de la Dumnezeu. Ce lucru mic pare, când promitem cuiva: voi fi cu tine – de exemplu la un examen sau în timpul unei intervenții chirurgicale la spital – și totuși cât de mult înseamnă! Cu toate că este doar o mică promisiune umană, ea presupune totuși că trăiesc pentru tine, voi face totul pentru tine. Cât este de mare și de puternic acest dar, atunci când Dumnezeu însuși promite acest lucru: sunt cu tine, sunt cu voi în fiecare zi până la sfârșitul lumii! De fapt, acesta este mesajul plin de bucurie al Paștelui: Isus a înviat și este cu noi în toate împrejurările. Și nu numai „credem“ acest lucru, ci este și experiența noastră de zi cu zi. Cine altcineva ar da speranță multora astăzi, în timpul pandemiei, ca să privească în viitor cu încredere? Și de la cine primesc puterea de a lucra pentru un viitor mai bun, în circumstanțe care par deseori disperate?! Prezența vie, iubitoare și încurajatoare a lui Isus înseamnă pentru mulți creștini nu numai forța pentru a supraviețui, ci și darul de a trăi pentru alții.

  1. Al doilea punct: Îl sărbătorim în comunitate. Această prezență a lui Isus printre noi este cea la care privim în perioada pascală. Pe El Îl sărbătorim în fiecare duminică și în fiecare Sf. Liturghie. Prezența Lui o experimentăm în viața noastră de zi cu zi. Domnul a înviat, Domnul trăiește, Domnul este cu noi. Fiecare Sf. Liturghie, în special Liturghia de duminică, este o sărbătoare a comunității creștine. Cei care au fost atinși de prezența lui Isus se adună cu bucurie pentru a-L saluta pe Domnul cel Înviat, pe Isus Cel care trăiește printre noi, pentru a-I mulțumi, pentru a se împărtăși din viața Lui, din nou și din nou. Construiesc împreună Trupul lui Cristos, Biserica, și mica sa celulă, comunitatea parohială, iar Cel Înviat îi întărește, din nou și din nou, astfel încât credința și dragostea lor să nu se clatine, pentru ca bucuria prezenței lui Isus să ajungă la mulți, chiar și la cei care nu au încă o legătură de iubire cu Biserica sau nu au experimentat încă mângâierea prezenței lui Dumnezeu.

Comunitatea lui Cristos care se adună pentru Sf. Liturghie – și care trăiește prin Sf. Liturghie – este de neînlocuit. Omul este creat pentru a trăi în comunitate. De aceea obișnuiește să sărbătorească – în comunitate. Tocmai de aceea nu este suficient ca Sf. Liturghie să fie „vizionată” la televizor sau urmărită pe internet. Am auzit, am văzut, mi-am însușit mesajul său – toate acestea pot fi bune astfel, pot ajuta foarte mult; dar nu merg cu adevărat înainte, dacă eu nu am făcut ceva pentru a fi un membru constructiv al comunității lui Cristos, ca mai apoi această comunitate a lui Cristos să se îndrepte cu adevărat către oamenii suferinzi. Dacă doar atât s-a întâmplat că Dumnezeu mi-a dat și eu doar am consumat ceea ce El mi-a dat, dar din partea mea nu a existat un pas către El și către comunitatea Lui, atunci rămân pe dinafară. Deci, pentru ca harul să funcționeze în noi, nu putem privi comunitatea doar de la distanță. Trebuie să conlucrăm cu ea și în ea. Chiar și bolnavii care, nu din vina lor nu pot merge la Sf. Liturghie, se pot implica, așa cum pot, își unesc suferința lor cu suferința lui Isus, oferind-o pe aceasta pentru membrii comunității și astfel chiar își fac partea lor.

  1. Al treilea punct: Fiecare trebuie să facem partea noastră.

Cristos a înviat, aceasta este marea realitate a creștinismului. Totodată sunt acolo aceste femei simple, care „dimineața devreme, când era încă întuneric“, se scoală și se duc la mormânt, citim în Evanghelie. Fac un pas concret. Ce înseamnă acest pas în comparație cu faptul că Isus a înviat? Dar dacă acest mic pas nu este făcut, viețile lor ar rămâne la fel de departe de Cel Înviat, precum sunt viețile atât de multora, și în acele timpuri. Apoi, femeile primesc vestea că Isus nu este în mormânt. Încă nu le este clar ce s-a întâmplat. Ele fug la Petru și la Ioan, și le spun: Cristos probabil a înviat, fiindcă nu este în mormânt. De asemenea, nici Petru și Ioan nu rămân acasă, pentru a „aștepta ce se va întâmpla“, ci fug și ei la mormânt. Așa se construiește comunitatea care îl primește pe Isus cel Înviat. Conform celeilalte descrieri, atunci când pornesc, femeile se întreabă, oare cine va rostogoli acea piatră mare de la mormânt.

Partea lor umană este să pornească, partea lui Dumnezeu este să rostogolească piatra, ca apoi ele să poată intra. Iar așa cumva se repetă aceasta și în viețile noastre. Dacă avem așteptări doar din partea Bunului Dumnezeu și noi nu facem partea noastră, atunci s-ar putea întâmpla să rămânem pe dinafară. Partea noastră poate fi foarte mică, dar am dat ceea ce am putut, și aceasta este suficient, fiindcă Bunul Dumnezeu își pune partea Sa. Și în timpul pandemiei de coronavirus putem face atât de puțin, dar să facem ceea ce putem face. Bunul Dumnezeu își face și El partea. Ce lucru mic este, de exemplu, faptul că mă duc să mă spovedesc.

„Pot dispărea toate păcatele mele în cinci minute?“ Da, eu nu pot ispăși atât de multe păcate în cinci minute, dar îmi fac partea mea, atât este partea mea. Acest gest atât de mic, că mă ridic, mă duc acolo, îmi mărturisesc păcatele cu căință, având hotărârea, că voi îndrepta ceea ce este posibil, și cer harul lui Dumnezeu, pentru ca să nu mai păcătuiesc, reprezintă o mică parte. Pe de altă parte, Dumnezeu face partea Lui imens de mare: după aceasta, din scaunul de spovadă iese un om cu sufletul purificat. Ce mare har este acesta! Admirăm faptele lui Dumnezeu, dar trebuie să facem și noi partea noastră, pentru că Dumnezeu dorește reciprocitate. De aceea a creat omul. Cele trei zile sfinte ale Paștelui vorbesc despre moartea și învierea lui Cristos. Dacă trăim bine faptul că murim împreună cu El pentru egoismul nostru, pentru modul de a ne gândi doar la noi înșine și pentru păcatele care rezultă din acestea, atunci încet-încet, viața lui Cristos va deveni o realitate în noi, în viața noastră de zi cu zi, chiar în mijlocul pandemiei. Este de luat în considerare ceea ce scrie Franz Werfel în cartea sa despre profetul Ieremia: Regele se supără pe Ieremia și îl aruncă în cisterna de gunoi, apoi se căiește și îl scoate de acolo. Cei din jur îl întreabă pe Ieremia dacă nu a fost îngrozitor să suporte duhoarea din cisternă, la care el răspunde: „Am fost mai întâi înconjurat de Domnul și de mireasma Lui și abia apoi a venit murdăria“. Iubiți frați și surori, această apropiere a Celui Înviat este forța noastră. Să ducem apropierea Lui tuturor oamenilor! Cu aceste gânduri, le doresc tuturor dragilor mei frați și surori un Paște fericit și un timp pascal binecuvântat!

Timișoara, 2021. Paști

Citeste mai mult

Spiritualitate

Duminica Floriilor pentru credincioșii catolici

Publicat

pe

Duminică, 28 martie 2021, Biserica Catolică și Romano-Catolică sărbătoreşte DUMINICA FLORIILOR.
Cu această zi începe SĂPTĂMÂNA MARE, săptămâna Patimilor şi Morţii Domnului nostru Isus Cristos.
În aceste zile serviciile religioase se vor celebra după un program special, conform timpului liturgic și respectând măsurile autorităților pentru a stopa răspândirea coronavirusului.
În DUMINICA FLORIILOR Excelența Sa Iosif Csaba Pál, episcop diecezan de Timișoara va celebra o Sf. Liturghie începând cu ora 11.00 în curtea Episcopiei Romano-Catolice de Timișoara (Str. Augustin Pacha Nr. 4), care va fi transmisă și în direct pe pagina de Facebook a Episcopiei Romano-Catolice de Timișoara.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite