Turismul de shopping împacă două categorii de persoane: cele care adoră să călătorească şi cele care se dau în vânt după cumpărături. Pentru că nimic nu se poate compara cu o excursie într-un oraş mare, în care se pot vizita atracţiile turistice, dar se poate trece şi pragul unui magazin universal generos, în care se găsesc produse pentru toate vârstele, gusturile şi buzunarele. Pe lângă faptul că astfel de locuri extravagante de tipul magazin-în-magazin vând nenumărate mărfuri şi mărci, ele oferă ceva în plus: o experienţă.
Cele mai cunoscute astfel de magazine universale din lume merită să se afle pe lista cu destinaţii de excursie, chiar şi a celor care nu sunt împătimiţi ai shoppingului.
Nordiska Kompaniet, Stockholm
Aflat în inima oraşului Stockholm, Nordiska Kompaniet (NK) este cel mai vechi magazin universal de lux din Suedia. ”(NK-nr.) a fost înfiinţat de Josef Sachs în 1902, cu intenţia de a fi un centru cultural şi comercial”, a declarat pentru CNN purtătorul său de cuvânt. ”Magazinul a devenit atât un loc de întâlnire, cât şi o instituţie culturală ce continuă să găzduiască multe lansări şi prezentări în exclusivitate”, a mai spus acesta.
NK a fost primul loc din Suedia unde s-au pus în vânzare păpuşi Barbie şi jeanşi. De asemenea, aici a fost montată prima scară rulantă din această ţară.
Atriumul său frumos, cu podeaua din marmură şi balustrade din alamă, a rămas neschimbat din 1915. ”Marmura din podea este de origine suedeză, de la Kolmarden”, a mai declarat purtătorul de cuvânt.
Unul dintre secretele NK îl reprezintă bomboanele cu mentă. Acestea sunt produse în fiecare dimineaţă, după o reţetă veche de o sută de ani, în brutăria din magazin – despre care multă lume nici nu ştie că există.
10 Corso Como, Milano (foto)
Gândit iniţial ca o galerie de artă şi librărie într-un garaj renovat, în 1991, 10 Corso Como a devenit curând o celebră destinaţie de luat masa şi de cumpărături. Prin produsele atent selecţionate puse în vânzare, fondatoarea sa, Carla Sozzani, speră să promoveze ideea de ”slow shopping” .
Spaţiul eclectic include oferte de la companii de modă, la modă şi îndrăzneţe, precum Vetements sau Maison Martin Margiela. Librăria se concentrează pe latura artistică, în special pe fotografie, iar secţiunea dedicată frumuseţii oferă unele dintre cele mai rare parfumuri din lume.
Aici se află şi un restaurant, o curte interioară şi un mini-motel.
Centrul comercial are ”avanposturi” în Seul, Shanghai şi Beijing.
Magazinul din Songyan al lanţulului Eslite Spectrum, Taipei
Cunoscut în special pentru comercializarea de cărţi, Eslite Spectrum nu se încadrează în profilul binecunoscut al magazinelor universale. Compania înfiinţată în urmă cu 27 de ani vinde o varietate de produse, inclusiv specialităţi gastronomice şi obiecte tradiţionale din Taiwan.
”Încă de la început, Eslite s-a dezvoltat ca un model de afacere cuprinzătoare, centrată pe cultură, creativitate şi latura umană”, a declarat pentru CNN Sheersong Tseng, director în cadrul Spectrum.
Brand-ul de lifestyle cuprinde în prezent peste 40 de magazine din Taiwan şi Hong Kong, dar şi unul în China.
”Spaţiul, serviciile şi evenimentele sunt create în concordanţă cu specificităţile oraşului în care este localizat magazinul”, a mai spus Tseng. ”De aceea, nu există două Eslite Spectrum la fel”.
Un exemplu este Eslite Spectrum din Songyan, o fostă fabrică de ţigări transformată în parc de creaţie. Noua clădire, proiectată de arhitectul japonez Toyo Ito, adăposteşte două subsecţiuni interesante – Axes, cu accesorii de stradă de la 36 de designeri taiwanezi, şi Expo, o platformă ce comercializează produse de creaţie din domeniul lifestyle produse de sute de branduri.
”Vizitatorii pot participa la cursuri în cadrul atelierelor de meşteşugărit, cum ar fi cele de ceramică, sticlărie, sculptură în lemn, prelucrarea fierului, confecţionarea de cutii muzicale şi arta cu hârtia”, a adăugat Tseng.
Barneys, New York
Pentru a dovedi că magazinele universale vor domina în era comerţului online, iată că un astfel de centru comercial tocmai s-a deschis, în 2016. E adevărat, însă, că iniţial Barneys a fost inaugurat în apropiere de 7th Avenue, în 1923, dar aceasta este o nouă ”încarnare” a şicului magazin de modă.
Noua locaţie, de 5.388 de metri pătraţi, a fost proiectată de firma de arhitectură Steven Harris, din New York.
Interiorul este decorat în culori pale, cu elemente arămii. Cele cinci etaje sunt unite printr-un atrium de patru etaje şi o scară spiralată, elegantă – un concept inspirat de fostul centru comercial. ”Cred că pe oricine întrebi, care ştie vechiul magazin, scara este cea de care îşi amintesc toţi”, scrie Steven Harris pe blogul Barneys, The Window. ”Acesta a fost cel mai frumos lucru, însă aparte mai era şi aspectul şi un element de spectacol – faptul de a fi observat în timp ce coborai treptele”, a menţionat acesta.
Magazinul principal Nihonbashi Mitsukoshi, Tokyo
Cel mai vechi lanţ de magazine universale din Japonia a făcut o angajare neobişnuită anul trecut – un android îmbrăcat în kimono. Aiko Chihira, robotul dezvoltat de Toshiba, se ocupă de biroul de informaţii din cadrul magazinului universal Mitsukoshi din Nihonbashi, Tokyo. Drăguţă şi imitând o femeie de 32 de ani, aceasta nu poate răspunde încă la întrebări, dar poate oferi informaţii preînregistrate în japoneză.
Poate că principalul magazin Mitsukoshi din Nihonbashi, cu o vechime de un secol, nu oferă cea mai în vogă colecţie de modă pentru doamne – această onoare îi revine centrului comercial Laforet Harajuku – însă are un renumit departament adresat domnilor.
AGERPRES