Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Gala Premiilor Gopo 2016: „Aferim!”, marele câştigător

Publicat

pe

Filmul „Aferim!”, în regia lui Radu Jude, s-a impus luni seară la cea de a X-a ediţie a Galei Gopo câştigând 12 premii, printre acestea numărându-se trofeele pentru Cel mai bun film şi pentru Cea mai bună regie. Statuetele au fost primite de producătoarea Ada Solomon.

„Îmi doresc ca peste încă zece ani Premiile Gopo să fie găzduite de o sală reală, de premieră de film. Deşi mă simt foarte bine pe o scenă de teatru, îmi doresc foarte mult ca filmul să aibă locul lui, în sălile proprii şi în săli dedicate şi acestui gen de cinema”, a spus Ada Solomon, la Gala Gopo, desfăşurată la Teatrul Naţional.

Pe lângă trofeele pentru Cel mai bun film şi Cea mai bună regie, „Aferim!” a cucerit statuetele Gopo şi la alte zece categorii: Cel mai bun machiaj şi cea mai bună coafură (Petya Simeonova, Bianca Boieroiu şi Domnica Bodogan), Cel mai bun sunet (Momchil Bozhkov, Dana Lucreţia Bunescu şi Cristinel Şirli), Cel mai bun montaj (Cătălin Cristuţiu), Cele mai bune costume (Dana Păpăruz), Cele mai bune decoruri (Augustina Stanciu), Cea mai bună actriţă în rol secundar (Mihaela Sîrbu), Cel mai bun actor în rol secundar (Alexandru Dabija), Cel mai bun actor în rol principal (Teodor Corban), Cea mai bună imagine (Marius Panduru) şi Cel mai bun scenariu (Radu Jude şi Florin Lăzărescu).
Acestora li s-au adăugat şi Premiul publicului (pentru filmul românesc cu cel mai mare succes la box office în 2015) şi Premiul Asociaţiei Romanian Society of Cinematographers, oferit lui Marius Panduru pentru imaginea „Aferim!”.

Filmul „Aferim!” a câştigat în 2015 premiul pentru regie la Festivalul de la Berlin şi a avut cel mai mare succes de public dintre lungmetrajele româneşti de anul trecut.

La categoria Cea mai bună actriţă în rol principal Premiul Gopo a fost câştigat de Ioana Flora pentru rolul Paula din filmul „Acasă la tata”.

Premiul Gopo la categoria Cel mai bun scurtmetraj de ficţiune i-a revenit lui Andrei Creţulescu pentru filmul „Ramona”, iar premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj documentar a fost câştigat de filmul „Chat with Alice” de Sandra Isabela Tent, regizoarea aflându-se la a doua nominalizare la Premiile Gopo şi prima statuetă câştigată.

Cea mai bună muzică originală a fost, potrivit juriului, cea realizată de Alexander Bălănescu pentru filmul „Muntele magic”, iar premiul pentru Cel mai bun film documentar a fost câştigat de Oana Giurgiu cu filmul consacrat emigraţiei evreieşti din România – „Aliyah DaDa”.

Pentru Cel mai bun film de debut, statueta Gopo a fost câştigată de Nicolae Constantin Tănase, cu „Lumea e a mea”, iar premiul „Tânăra speranţă” i-a revenit Anei Maria Guran pentru rolul „Larisa” din filmul „Lumea e a mea”.

La categoria Cel mai bun film european câştigătorul Premiului Gopo a fost desemnat „Leviatan” (Rusia) în regia lui Andrey Zvyagintsev, distribuit în România de Voodoo Films.

Mai multe filme nominalizate la numeroase categorii nu au obţinut niciun premiu, printre acestea „Bucureşti nonstop” în regia lui Dan Chişu, „De ce eu?” – regia Tudor Giurgiu şi „Comoara” – regia Corneliu Porumboiu.

La Gala Gopo de luni seară un Premiu pentru întreaga carieră i-a fost acordat actorului Florin Piersic, Premiul pentru întreaga activitate i-a revenit actorului Constantin Drăgănescu, iar cascadorul şi actorul Paul Fister a obţinut un Premiu special.

Gala Gopo a avut şi un moment ‘In memoriam’ pentru oamenii de cultură care au murit în 2015: actorii Eusebiu Ştefănescu, Mihaela Juvara, Mircea Anca, George Alexandru, Theodor Danetti, regizorii Malvina Urşianu, Dan Nasta.

Gala Premiilor Gopo 2016 este organizată de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi Babel Communications.

AGERPRES

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cultură

„Iisus pe Muntele Măslinilor“, de L. van Beethoven,  în Săptămâna Patimilor, la Sala Capitol din Timișoara

Publicat

pe

Cu o impresionantă forță artistică, Filarmonca Banatul Timișoara deschide seria evenimentelor din cadrul Festivalului „Timișoara Muzicală”, joi, 2 mai 2024, cu un concert vocal-simfonic impresionant.

De la ora 19:00, la Sala Capitol, publicul meloman este invitat să audieze două lucrări ale marelui Beethoven: Concertul pentru pian și orchestră nr. 4 în sol major, op. 58, al cărui solist va fi extraordinarul pianist DANIEL CIOBANU (solist în rezidență al Filarmonicii Banatul Timișoara în Stagiunea 2023/2024), și Oratoriul „Iisus pe Muntele Măslinilor“, op. 85. Cea din urmă lucrare, aleasă special pentru Săptămâna Patimilor, aduce în prim-plan nu doar geniul componistic al lui Beethoven, ci și măiestria interpretativă a Corului „Ion Românu” și a Orchestrei simfonice „Remus Georgescu” ale Filarmoncii Banatul, precum și expresia talentului solistic al sopranei LUIZA FATYOL, al tenorului OVIDIU PURCEL și al baritonului MIHAI DAMIAN.

„Iisus pe Muntele Măslinilor“ este singurul oratoriu al lui Beethoven. Evidențiază latura umană a lui Iisus mai mult decât cea divină și a fost creată într-o perioadă în care Beethoven începuse să-și piardă auzul; este un simbol al forței creatoare a omului în pofida încercărilor la care este supus. Lucrarea, compusă în 1803, în doar 14 zile, (subliniind, dacă mai era nevoie, geniul deja cunoscut al lui Beethoven) reflectă frământările lui Iisus pe Muntele Măslinilor, când simte apropierea ceasului în care se va jertfi pentru omenire.

Confruntându-se cu propiile-i suferințe, Beethoven a scris oratoriul într-o perioadă în care se alfa în pragul suicidului, criză sufletească oglindită în Testamentul de la Heiligenstadt, și depăşită prin cufundarea în creaţie şi refugiul în paginile Bibliei.

„Virtutea… numai ea poate să-ţi dea fericirea… Ea mi-a fost spirijin în restriştea mea. Ei şi artei mele datoresc faptul că nu mi-am curmat viaţa… mi se părea peste putinţă să părăsesc lumea aceasta îninte de a fi săvârşit tot ceea ce simţeam că trebuie să înfăptuiesc. Aşa că am lăsat să dăinuie mai departe viaţa (…) Divinitate, tu care de acolo, din înalt, poţi citi în adâncul sufletului meu şi îl cunoşti, ştii că în el sălăşluieşte numai dragostea de oameni şi dorinţa de a face bine!”, scria Beethoven în Testamentul de la Heiligenstadt, în 1802.

Prima reprezentație a oratoriului Iisus pe Muntele Măslinilor a avut loc la Teatrul din Viena, la 5 aprilie 1803, iar în 1809 devine primul succes al compozitorului pe pământ american.

Concertul de joi va fi condus de maestrul RADU POPA, iar corul va fi pregătit de maestrul IOSIF TODEA.

Biletele se găsesc pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara, la casierie și pe myticket.ro: https://shorturl.at/pzVYZ

Organizator: Filarmonica Banatul Timișoara

Program finanțat din bugetul local al Municipiului Timișoara

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolul „Azi la noi cântă tot natul“, de Florii, la Filarmonica „Banatul“

Publicat

pe

Pe 28 aprilie, de la ora 18.00, Ansamblul „Timișul” sărbătorește Floriile, cu participarea instrumentiștilor, a dansatorilor și a invitaților săi speciali: Călin Bârcean (solist Pragu’ de Sus), preotul Vasile Bădescu, antrenorul de fotbal Alexandru Pelici, omul de radio Ioana Sapianu, arhitectul Nenad Luchin, actrița Alina Ilea, avocatul Doru Julean, tenorul Bogdan Zaharia, inginerul Octavian Zaica, DJ Sean Norvis și Mirela Castelli, director Casa Auto.

Soliști: Daniela Condurache și Andreea Voica.

Coregrafi: Maria Topciov și Ciprian David

Dirijor: Deian Galetin. Prezintă: Florin Mihoc

Partener: Filarmonica „Banatul”. Partener media: TVR Timișoara

Accesul se face pe bază de bilete, disponibile la Casa de Cultură (Str. Miron Costin nr.2). Prețul unui bilet este 30 lei.

Citeste mai mult

Cultură

„Victimele datoriei“ – o nouă premieră pe scena Teatrului Național din Timișoara

Publicat

pe

Cu noua sa premieră, Teatrul Național din Timișoara propune publicului o incursiune în subconștient. Nu pe filiera Freud, și nici pe filiera Jung, ci, poate surprinzător, pe cea a lui Eugène Ionesco.

Astfel, joi, 25 aprilie 2024, de la ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Național are loc premiera spectacolului „Victimele datoriei“ de Eugène Ionesco, traducerea Vlad Russo și Vlad Zografi.

„Am proiectat pe scenă îndoielile, angoasele mele profunde, le-am pus în dialog și le-am întruchipat (…); scriam cu cea mai mare sinceritate; (..) am intitulat asta «Victimele datoriei»”, scria Eugène Ionesco în „Note și contra-note”.

Purtând amprenta regizorală a lui Radu Iacoban, spectacolul este o tragi-comedie construită ca un joc de oglinzi care, pendulând între vizibil și invizibil, între concret și inefabil, își urmărește eroul – un om obișnuit, aparent fără identitate, interpretat de unul dintre cei mai reprezentativi actori ai Teatrului Național din Timișoara, Matei Chioariu – pe un drum bizar, comic și tragic, pe care se vede silit să îl parcurgă, în căutarea rădăcinilor răului, în ciuda (sau poate din cauza) placidității care îl supune regulilor, fără discernământ. Parcurge acest traseu, victimă, în fond, a propriilor teorii despre teatru, împins, ghidat, provocat de niște personaje la fel de caleidoscopice, interpretate de reputații actori Claudia Ieremia, Marin Lupanciuc, Ion Rizea și Iuliana Crăescu. Scenografia și visuals-urile sunt semnate de Tudor Prodan.

Biletele pot fi achiziționate de pe site-ul www.tntm.ro și fizic, la Agenția de bilete Mărășești, str. Mărășești nr. 2, orar marți – duminică, orele 11.00 – 19.00.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite