Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Festivalul internaţional “Timişoara Muzicală”

Publicat

pe

Nici măcar de 1 aprilie Filarmonica „Banatul” nu-i păcăleşte pe iubitorii muzicii din Timişoara. Mai mult, această dată marchează deschiderea festivalului internaţional anual Timişoara Muzicală.

Pentru sâmbătă, 2 aprilie, a doua zi, orchestra simfonică ne pregăteşte un alt program atractiv. Ambele concerte vor fi dirijate de maestrul Walter Hilgers, un statornic prieten al oraşului nostru.

Vineri, 1 aprilie, vom putea asculta Uvertura operei „Idomeneo” de Wolfgang Amadeus Mozart, Ultimele patru lieduri de Richard Strauss şi Simfonia VII-a de Antonin Dvořak.

Karl Theodor, Elector de Bavaria, cu ocazia organizării unui mare carnaval la München în anul 1780, i-a comandat lui Mozart compunerea unei opere. Acesta, împreună cu Giambattista Varesco, libretist, au ales un subiect inspirându-se dintr-un text francez al lui Antoine Danchet — Idomeneo, Regele Cretei. Este extraordinar cum acest minunat creator, care a murit cu 53 de zile înainte de a împlini 36 de ani, a reuşit în 25 de ani să compună atâtea opere pe lângă simfonii, muzică religioasă, concerte instrumentale, etc. La 11 ani a compus „Apollo şi Hyacinthus”, iar cu 12 săptămâni înainte de deces a scris La Clemenza di Tito. Un total de 22 de opere. Opera „Idomeneo” a avut premiera la 29 ianuarie 1781 la Teatrul Cuvilliés din München. Uvertura este scurtă, concisă, ba chiar pentru mai multă cursivitate Mozart elimină partea de dezvoltare, tipică la forma de sonată, înlocuind-o cu un simplu pasaj de tranziţie. Gândindu-se la tragedia care urmează, Mozart încheie uvertura în nuanţă de piano, renunţând la contribuţia suflătorilor.

Este cale lungă de la liedurile tinereţii lui Strauss, melodice şi strălucitoare, până la aceste extraordinare patru lieduri, cântecul de lebădă al unui înţelept, un artist rafinat, care îmbracă muzica poeziilor într-o orchestraţie de o rară măiestrie. Sunt trei lieduri după poezii ale lui Hermann Hesse: Primăvara, Septembrie şi La culcare, iar ultimul lied este după poezia lui Joseph von Eichendorff: În strălucirea purpurie a amurgului. Cel care are meritul de a le fi înmănunchiat într-o singură lucrare, care a pus şi titlul: Ultimele patru lieduri, era un foarte bun prieten al lui Strauss, Ernst Roth, şef editor la Boosey & Hawkes, o celebră editură de note muzicale. Cuvintele de prezentare ale fiecărui lied ar fi prea sărace faţă de ceea ce poate face audiţia unei astfel de îngemănări măiastre dintre muzică şi poezie. Se poate spune că sunt ultimele licăriri postromantice din muzica unui mare compozitor. A compus liedurile în 1948, un an înainte de a muri (septembrie 1949). Solistă va fi soprana Sorina Silvia Munteanu.

Concertul simfonic se va încheia cu simfonia a VII-a a lui Antonin Dvořak. Simfoniile VII, VIII şi IX sunt culmea creaţiei simfonice a maestrului ceh. Primele două stau în umbra simfoniei „Din lumea nouă” care este cea mai populară. Totuşi, fiecare dintre cele trei arată un alt aspect al personalităţii compozitorului. Vineri, în sala Capitol vom asculta o lucrare foarte ambiţioasă în structură, furtunoasă şi cu un mesaj care se desprinde de şcoala cehă, devenind unul internaţional. Ea a fost terminată la 17 martie 1885, fiind executată în primă audiţie în aprilie, acelaşi an, la St.James`s Hall din Londra. A purtat şi numărul 2, fiind a doua publicată dintre simfoniile sale. Dacă succesul a fost extraordinar, publicarea a fost un coşmar. 

Editorul german, Fritz Simrock a făcut totul pentru a-i creea dificultăţi şi a-l irita pe compozitor. Întâi a spus că nu poate publica lucrarea fără să aibă reducţia la două piane. Germanului nu-i convenea numele ceh de Antonin, ci dorea ca semnătura să fie Anton. La fel, titlul să fie în limba germană. Dorea ca dedicaţia pentru Societatea Filarmonică din Londra să fie omisă de pe partitură. În cadrul acestor cereri discriminatorii, pe care le poţi întâlni şi azi, Dvořak i-a cerut nişte bani în avans.  Simrock i-a oferit 3000 de mărci, care era un preţ derizoriu. La auzul ofertei, compozitorul i-a răspuns că alţi editori ar fi bucuroşi să-i ofere dublu. Simrock, nervos, i-a dat 6000.

Tot sub conducerea dirijorală a lui Walter Hilgers vom audia un concert primăvăratic  sâmbătă, 2 aprilie, protagonişti fiind orchestra simfonică şi doi dintre membrii ei, în postură de solişti. Radu Ţaga va interpreta Concertul pentru fagot şi orchestră în fa major op. 75 de Carl Maria von Weber, iar Corneliu Meici va fi solist în Concertul pentru trompetă şi orchestră în mi bemol major de Johann Nepomuk Hummel. La final – un cadou de primăvară, Simfonia a V-a în si bemol major de Franz Schubert.

Născut în noiembrie 1786, dintr-o familie de muzicieni, Carl Maria von Weber, care a moştenit titlul de baron de la tatăl său, a fost unul dintre reprezentanţii de seamă ai romantismului în Germania. A fost nu numai compozitor, ci şi dirijor, pianist şi critic muzical. Trebuie să amintim că romantismul timpuriu, al cărui reprezentant a fost, s-a oglindit şi în viaţa sa destul de aventuroasă. Cheltuia peste posibilităţi, savura viaţa din plin, fapte care-l determină pe rege să-l arunce în închisoarea datornicilor. Chiar şi articolele critice pe care le scria erau marcate de dominaţia sentimentelor şi de hiperbolizarea trăirilor sufleteşti.

Probabil că lui i se datorează obiceiul de a se scrie note explicative în programele de sală în legătură cu lucrările ce vor fi cântate. Maximilian I, Regele Bavariei, i-a comandat lui Weber două concerte pentru clarinet. Succesul lor i-a determinat pe unii membrii ai orchestrei de la curte să-l roage să scrie şi pentru ei concerte. Singurul care l-a convins a fost fagotistul Georg Friedrich Brandt, elev al marelui fagotist — Georg Wenzel Ritter. Brandt l-a interpretat în marile oraşe din Germania, dar Weber l-a ascultat abia în februarie 1813, la Praga, fiind mai tot timpul plecat în turnee de concerte. Mai există un concert pentru fagot compus de Weber, intitulat Andante e Rondo Ungarese. Muzicologii spun că ar fi fost iniţial compus pentru violă.

În continuare să aflăm câteva informaţii despre Hummel, un compozitor ale cărui lucrări sunt plasate în perioada de trecere de la clasicismul muzical la romantism. El s-a născut în anul 1778 la Pressburg, Bratislava de azi. La 8 ani a luat lecţii de la Mozart, care era impresionat de abilităţile sale muzicale. Mai apoi s-a întâlnit cu Haydn, care a compus pentru el o sonată pe care a interpretat-o la Hanovra. Haydn l-a felicitat şi i-a dat o guinee, o monedă de aur britanică pe vremea aceea. L-a cunoscut şi pe tânărul Beethoven şi cu toate că prietenia dintre ei a cunoscut suişuri şi coborâşuri, mai apoi amândoi s-au reconciliat manifestându-şi respect reciproc.

A legat multe prietenii cu marii artişti ai vremii, printre care şi cu Goethe, ceea ce i-a lărgit mult orizontul artistic. Dacă la maturitate era un muzician şi compozitor foarte apreciat, după ce a dispărut- în mod ciudat- nu i s-au mai cântat lucrările timp îndelungat. În anii din urmă i s-a redescoperit valoarea; ca urmare, apare tot mai des pe afişele de concert. A avut merite deosebite şi prin faptul că a contribuit cu iniţiative şi cu unele intervenţii pentru implemetarea legii de pensionare a artiştilor. A organizat concerte în beneficiul artişilor săraci şi a luptat împotriva furtului intelectual. Concertul pentru trompetă a fost compus pentru Anton Weidinger, celebru virtuoz şi inventator, în decembrie 1803. Prima audiţie a marcat intrarea lui Hummel la orchestra curţii Prinţului Esterházy,  loc părăsit de Haydn. Deşi a fost scris în mi major, concertul este mereu interpretat în mi bemol major, o tonalitate mai accesibilă pentru digitaţia la trompetele moderne.

În 1816, Schubert compune două simfonii, destul de diferite. Prima, în do minor, se mai numeşte şi tragica, în principal datorită influenţei compoziţiilor beethoveniene, cealaltă, în si bemol major, face câţiva paşi înapoi şi realizează o lucrare veselă, plină de elan, ce ne aduce aminte de ultimele simfonii mozartiene. Este simfonia V-a, o simfonie lirică, care, deşi ne aminteşte de Mozart, ne prezintă totuşi un compozitor cu o personalitate conturată şi originală. Practic, această lucrare este adevăratul punct de pornire spre libertatea de expresie în simfonism a lui Schubert. Absenţa percuţiei, a clarineţilor şi trompetelor, dezvăluie intenţia de a construi o lucrare fără accente dramatice. Este  o muzică amabilă şi strălucitoare. Ea ne poartă în plină primăvară.

Mircea Tătaru

Cultură

Festivalul Etniilor, ediția a XXIV-a, la Timișoara

Publicat

pe

Hora etniilor în Piața Victoriei, două scene în Piața Unirii și în Piața Libertății, 12 formații în spectacol, Ansamblul Profesionist Banatul, atelier de dansuri populare multietnice.

Acestea sunt doar câteva dintre atracțiile Festivalului Etniilor, o celebrare autentică a multiculturalității care definește Banatul, care va avea loc duminică, 1 iunie 2025, la Timișoara.

Festivalul se va desfășura pe două scene principale, amplasate în Piața Unirii și în Piața Libertății, unde vor evolua 12 formații artistice multietnice din Timișoara și județul Timiș, reprezentând un larg areal cultural al minorităților: maghiari, germani, sârbi, romi, slovaci, bulgari, ucraineni, evrei și machedoni.

Evenimentul va începe la ora 17:00 cu o horă multietnică în Piața Victoriei, simbol al unității prin diversitate, la care sunt invitați să participe toți timișorenii și vizitatorii orașului.

La intersecția străzilor Eugeniu de Savoya și Vasile Alecsandri, începând cu ora 17:20 iubitorii jocului bănățean sunt așteptați la un atelier de dansuri „Hai la joc!”, alături de Formația de dansuri „Bujorii Banatului”, coordonată de Denis Chira.

Spectacolul etniilor se va desfășura concomitent pe cele două scene, începând cu ora 17:20.

Pe scena amplasată în Piața Unirii vor urca pe scenă în recital: Grupul vocal „Shalom” al Comunității Evreilor din Timișoara, Fanfara „Nadlačanka” a Uniunii Solvacilor din România, Formația de Tineret a Ansamblului Profesionist Banatul, Ansamblul de dansuri maghiare „Bokréta” din Timișoara, Anamblul „Slavijak” al Uniunii Bulgarilor din Banat și Ansamblul Folcloric al Uniunii Sârbilor din Timișoara.

Pe scena Festivalului Etniilor, dansul devine limbajul comun. Ansamblul Profesionist „Banatul” aduce în lumină un moment cu adevărat special cu jocuri în care se relatează povestea acestui spațiu prin pași de dans, culori și sunet. Momentul coregrafic poartă semnătura cuplului Grigore și Floarea Munteanu și reprezintă un elogiu adus tradițiilor care, deși diferite, bat cu aceeași inimă: inima Banatului.

Fiecare etnie – cu portul său, cu ritmul său, cu bucuria și melancolia proprie – își spune povestea într-o suită spectaculoasă, în care granițele dispar, iar tradițiile se împletesc firesc.

Pe scena din Piața Libertății atmosfera de convivialitate și bucurie a Banatului de altădată va fi transpusă scenic de Ansamblul Profesionist Banatul, Ansamblul de dansuri populare germane „Edelweiss” din Deta, Ansamblul de dansuri ucrainene „Sânziene Bănățene” din Giarmata, Ansamblul „Palucénka” din Dudeștii Vechi, Compania Artistică „Lulughi Shukar” și Ansamblul „Necea – Rock” din Dudeștii Noi.

Spectacolele vor fi prezentate de Tania Stavilă – Țunaș și Maria Borțun Popescu. Accesul este liber și gratuit!

Festivalul Etniilor, ediția a XXIV-a 2025, este posibil cu susținerea financiară a Consiliului Județean Timiș și este organizat de Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș, coordonat de managerul Liliana Laichici.

Citeste mai mult

Cultură

Banaton Fest – Balkan Folk-Pop Music Awards, la Timișoara. PROGRAMUL evenimentului

Publicat

pe

Consiliul Județean Timiș, Visit Timiș și Asociația Banat Link organizează Banaton Fest – Balkan Folk-Pop Music Awards, un eveniment de anvergură care, între 30 mai și 1 iunie 2025, va transforma Timișoara în capitala multiculturală a Balcanilor.

Festivalul aduce în prim-plan artiști de top din Serbia, Croația, Muntenegru, Macedonia și România.

Publicul este invitat să descopere diversitatea muzicii, gastronomiei, meșteșugurilor și tradițiilor care definesc această zonă a Europei.

„Ne propunem ca Banaton Fest să devină cel mai amplu și reprezentativ eveniment dedicat culturii balcanice din Europa, un punct de referință pentru dialog intercultural, incluziune și promovare a patrimoniului comun al regiunii” a declarat Alfred Simonis, președintele Consiliului Județean Timiș.

Gala Balkan Music Awards, momentul central al evenimentului, va fi deschisă vineri, 30 mai, de la ora 17:00, pe scena principală de la Bega Business Center (str. Republicii nr. 21, fostul Electromotor). Seara va fi prezentată de Dan Negru și Tania Vlascici, iar în cadrul galei vor fi oferite premii speciale unor nume sonore ale muzicii folk și pop din Balcani:

Orchestra RTS – Premiul special Banaton Fest

Neša Milevski, Slavisa Vujić, Toma Vasić – Premii speciale Banaton Fest

Renato Henz și Zorana Pavić – Premiul balcanic pentru cântărețul/cântăreața pop a anului

Nicoleta Voica – Premiu pentru o carieră de excelență în muzica populară românească

Maria Didraga & Joan Todoran / Ljiljana & Dragan Aleksandrić – Premii pentru cupluri de succes pe scena muzicii tradiționale

Stella Rade – Premiul pentru cel mai promițător talent al anului

Beki Bekić și Snežana Đurišić – Premii pentru interpretare folk (masculin și feminin)

Sâmbătă, 31 mai, începând cu ora 15:00, festivalul continuă cu o atmosferă de sărbătoare: zone gastronomice, activități pentru întreaga familie și noi recitaluri live.

De la ora 17:00, vor urca pe scenă:

Amala Band – Premiu pentru Rock Band al anului

Cor Rock Family (Serbia) – Premiu special

Desanca Lalici – Premiu pentru întreaga carieră

Orchestra Haris Kaltak (Bosnia și Herțegovina) – Premiul pentru cea mai bună orchestră balcanică

Un invitat-surpriză

Dragana Mirković – două distincții: „Regina muzicii folk balcanice” și „Premiul pentru Hitul anului – Placi zemljo”

Festivalul include și un ETNO Park Cultural, un spațiu dedicat promovării meșteșugurilor, gastronomiei și obiceiurilor etniilor din regiune. Zona va găzdui ateliere meșteșugărești, degustări de produse tradiționale și demonstrații culturale.

Duminică, 1 iunie, de Ziua Copilului, scena și întreg spațiul festivalului sunt dedicate celor mici: spectacole muzicale, jocuri, surprize și activități interactive în cadrul Banaton Kids Festival.

Participanții vor avea, de asemenea, acces la cel mai mare parc de distracții din estul Europei – Andreas Luna Parc, cu roată panoramică, roller coaster și zeci de atracții pentru toate vârstele.

Intrarea la eveniment este liberă.

Citeste mai mult

Cultură

„Itinerant teatral“,ediția a III-a, la Liceul de Artă „Ion Vidu”  din Timișoara. Programul complet

Publicat

pe

Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, în parteneriat cu Fundația Județeană pentru Tineret Timiș și Teatrul Național „Mihai Eminescu” Timișoara a anunțat cea de-a treia ediție a proiectului cultural-educațional „Itinerant teatral”.

Itinerant teatral este un eveniment al secției de arta actorului din cadrul Liceului de Artă „Ion Vidu”, care se desfășoară luni, 2 iunie 2025 începând de la ora 18.00.

Cele patru producții teatrale ale secției sunt coordonate de profesorii-actori Cătălin Ursu, Mirela Puia, Diana Chioariu – Nițu, Ariana Harșani și Raul Bastean și se vor juca atât în Sala „Mihai Perian” cât și pe scena din curtea interioară din cadrul Liceului de Artă.

Itinerantul teatral s-a născut din dorința de a promova tinerii actori în devenire cât și activitatea lor artistică. Așadar, elevii claselor X – XII se vor reuni, într-un eveniment dedicat zilei artelor spectacolului de teatru în care vor juca în fața publicului.

Această zi a teatrului este marcată de patru spectacole: „Antisocial” de Bogdan Georgescu (ora 18), ”Exploziv” de Elise Wilk (ora 19), „Micul Prinț” după Antoine de Saint Exupery (ora 20) precum și „Chatroom” de Edna Walsh (ora 21).

De remarcat este faptul că, anul acesta, elevii actori de la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara au participat la etapa națională a Olimpiadei Naționale de Arta Actorului unde au obținut locul II la nivel național cu spectacolul „Chatroom” de Edna Walsh.

De asemenea, de menționat sunt și premiile eleviilor obținute la secțiunea de interpretare individuală din cadrul Olimpiadei Naționale de Arta Actorului: Ana Reus (Premiul special), Luca Șandor (premiul III), Christopher Oancea-Cîtu (premiul III).

Pe scenă vor evolua elevii: Colţa Ania, Daicu Rebecca, Dănoiu Sabina, Gherban Ariana, Girigan Maria, Grimacovschi Ian, Hecsko-Bufu Ștefania Alexandra, Lungu Daniel,Matache Alessia, Nechita Cosmina, Popa Amalia, Ursache Maria, Ursu Raul, Rădoi Carol (pian, clasa prof. Aida Marc), Țîrlea Ionuț Cristian (percuție, clasa prof. Ioana Nistor), Ciupilă Laurențiu Cătălin (chitară, clasa prof. Adrian Mardan), Boldoran Alessia, Calud Lorena, Căprar Marissa, Ciubotariu Catrinel, Cotuțiu Andrei, Făinuș Adrian, Irimescu Karina, Oancea-Cîtu Christopher, Radu Florin, Siliman Mihai, Lara Albu, Alina Bratu, Daniela Enea, Bianca Ilie, Adrian Lateș, Sara Mersan, Ana Reus, Luca Șandor, Vlad Talpeș, Paula Trifan.

La toate cele patru spectacole din cadrul evenimentului intrarea este liberă.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite