Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

Bugetul Timișoarei pe anul 2023 a fost aprobat, cu unanimitate de voturi

Publicat

pe

„Mă bucur că la votul pentru bugetul local, Consiliul Local a pus interesele Timișoarei deasupra diferențelor politice și le mulțumesc consilierilor locali din toate partidele pentru votul dat. Nu a fost un buget ușor de făcut pentru că sunt mai multe elemente de context național și local, care pun presiune pe bugetul local. Avem inflația în creștere, costurile cu energia tot mai greu de anticipat, dar și angajamentele pe care le avem de îndeplinit anul acesta când Timișoara este Capitală Europeană a Culturii. De aceea, am venit cu o propunere echilibrată de buget, care are la bază trei direcții strategice: continuitatea serviciilor de interes public, cum este încălzirea centralizată și transportul în comun, continuarea și finalizarea investițiilor din fonduri europene și finanțarea programului cultural al Timișoarei 2023”, transmite primarul Dominic Fritz.

Bugetul local prevede o alocare de 1,09 miliarde de lei pentru cheltuielile de funcționare a orașului, unde sunt incluse costuri precum reparațiile la străzi și trotuare, curățenia pe domeniul public, îngrijirea spațiilor verzi, reparații la școli, grădinițe și spitale, dar și finanțarea instituțiilor de cultură.

Cheltuielile de dezvoltare sunt de 1,27 miliarde de lei. Banii alocați aici vor fi cheltuiți pentru continuarea și finalizarea investițiilor din oraș, ca de exemplu marile lucrări de infrastructură de pe Bogdăneștilor, Cetății, Vidrighin, Solventul, investițiile de la Clinicile Balneo și ORL, noul centru de recuperare pulmonară de la Victor Babeș, finalizarea campusului Lenau și continuarea lucrărilor de extindere și modernizare a mai multor școli din oraș, finalizarea infrastructurii culturale, ca de exemplu cinematografele Dacia, Timiș, Studio sau Turnul de Apă din Iosefin.

Este preconizată o creștere a veniturilor din cote defalcate din impozitul pe venit de 13,6%, în comparație cu anul 2022, care se reflectă în 82 milioane de lei în plus la bugetul local. Impozitele locale nu au crescut, singura actualizare fiind cea cerută de codul fiscal, respectiv indexarea la inflația aferentă anului 2021. Astfel, prin impozitele locale (pe clădiri, terenuri și autovehicule) vor veni la buget 5 milioane lei în plus față de anul trecut.

Anul 2023 este ultimul an în care pot fi finalizate proiectele pe fonduri europene din Programul Operațional Regional 2014-2020. În acest sens sunt estimate creșteri de venituri din absorbția de fonduri europene de 115 milioane de lei în comparație cu anul 2022.

Pentru funcționarea serviciilor de încălzire sunt alocate 165 milioane de lei la Colterm, comparativ cu 120 milioane de lei în anul 2022, fonduri pentru plata cheltuielile curente – gaz, cărbuni, dar și din care să poată compania Colterm să achiziționeze certificatele verzi aferente anului precedent. Pentru continuitatea serviciilor de transport public sunt alocate 115 milioane de lei, comparativ cu 80 milioane de lei în anul 2022, fonduri care reflectă creșterile costurilor de funcționare, respectiv carburanți și curent. Pentru iluminatul public sunt prevăzute 24 milioane de lei, comparativ cu 10 milioane de lei care au fost plătiți în anul 2022, fiind un exemplu al creșterii costurilor pentru utilități și care ridică odată cu ele și costurile de funcționare pentru toate unitățile subordonate Municipiului Timișoara. Alte creșteri pentru funcționare: 8,9 milioane lei pentru asigurările sociale, pentru a-i sprijini pe cei mai afectați de efectele inflației, precum și o creștere de 7,8 milioane lei rate și dobânzi aferente creditelor municipiului (credit KfW în 2011, credit MFP în 2015, emisiuni de obligațiuni municipale 2006-2008 refinanțate prin BCR în 2020 și credit BERD în 2021).

Anul acesta Timișoara va oferi întregii Românii și Europe un program cultural de excepție. În total, Primăria va aloca 186,7 milioane de lei pentru finanțarea proiectului Capitală Europeană a Culturii, finanțarea instituțiilor de cultură și investiții în infrastructura culturală.

Administrație

Conacul de la Banloc – pol cultural și turistic de interes național

Publicat

pe

Conacul din localitatea timișeană Banloc, care s-a aflat în proprietatea Reginei Elisabeta fiica Regelui Ferdinand și a Reginei Maria va fi transformat în centrul cultural, turistic și educational.

Proiectul de hotărâre privind preluarea în administrare a Ansamblului Conacului Banloc a fost votat marți de către consilierii județeni în cadrul unui plen extraordinar al Consiliului Județean Timiș.

Contractul dintre administrația județeană și Mitropolia Banatului prevede posibilitatea dezvoltării unor construcții noi, cu rol cultural, turistic și educațional. Pe tot parcursul intervențiilor de protejare și revitalizare a monumentului istoric se va respecta caracterul arhitectural al ansamblului.

„Ne dorim mai mult decât simpla conservare a monumentului. Avem baza juridică, cadrul administrativ și deschiderea partenerului – Mitropolia – pentru ca Banlocul să devină un reper cultural și turistic al județului. Potențialul acestei investiții este unul uriaș”, a declarat președintele CJ Timiș, Alfred Simonis.

Contractul de administrare este încheiat pe o perioadă de 25 de ani și permite atât atragerea de fonduri europene cât și stabilirea de parteneriate.

Primii 5 ani sunt dedicați pregătirii și demarării investițiilor, urmând ca, în următoarele două decenii, Conacul Banloc să funcționeze ca un pol regional cultural și turistic.

Castelul de la Banloc a fost construit în anul 1793 de către contele Lázár Karátsonyi, iar în anul 1935, domeniul inclusiv castelul şi parcul a fost cumpărat de Regina Elisabeta a Greciei, sora Regelui Carol al II-lea al României care a locuit aici până în anul 1947 când a plecat în exil.

În perioada 1950-1956 în castel a funcţionat Gospodăria Agricolă de Stat, între 1956 şi 1958 – Ocolul Silvic, între 1958 şi 1964 – casă de bătrâni, între 1966 şi 1985 – orfelinat, iar între 1983 şi 1991 – Şcoală cu clasele I-X.

În 1991, castelul a fost avariat în urma unui cutremur.

Citeste mai mult

Administrație

PROGRAMUL Direcției de Evidență a Persoanelor din Timișoara, în perioada Sărbătorilor Pascale

Publicat

pe

În perioada 18 – 21 aprilie 2025, programul de lucru cu publicul la Direcția de Evidență a Persoanelor va fi modificat.

În această perioadă, va funcționa doar Biroul pentru înregistrarea deceselor, conform următorului program:

Vineri, 18 aprilie 2025: închis

Sâmbătă, 19 aprilie 2025: 9:00 – 13:00

Duminică, 20 aprilie 2025: închis

Luni, 21 aprilie 2025: 9:00 – 13:00

Reamintim că pentru înregistrarea unui deces, documentele necesare pot fi depuse la orice primărie, care va transmite dosarul electronic ofițerului de stare civilă competent să înregistreze decesul.

După înregistrarea decesului, certificatul de deces va fi înmânat de către ofițerul de stare civilă de la primăria la care au fost depuse documentele.

Citeste mai mult

Administrație

Primăria Timișoara atrage atenția privind respectarea regulilor pe șantiere

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara transmite un mesaj ferm către toți cei implicați în lucrări de construcții și demolări: șantierele bine gestionate încep cu documentații complete și respect față de mediu și comunitate.

Potrivit Regulamentului local privind gestionarea deșeurilor din construcții și demolări (HCL nr. 320/2022, completat cu HCL nr. 104/2025), toți generatorii de deșeuri din construcții au obligația de a depune anual Planul de gestionare a deșeurilor pentru activitățile din anul anterior. Termenul limită este 1 martie.

În 2025, numărul planurilor depuse a crescut față de anul anterior (26 de planuri până în aprilie 2025, față de 17 în 2024).

Primăria și Poliția Locală efectuează în mod constant verificări pe teren. Acțiunile nu vizează doar sancționarea, ci și prevenirea practicilor care afectează sănătatea, mediul și calitatea vieții tuturor timișorenilor.

În 2024, Direcția Generală a Poliției Locale a aplicat 375 sancțiuni (în baza HCL 320/2022 și HCL 333/2022) pentru fapte precum murdărirea carosabilului la ieșirea din șantiere, neamenajarea de rampe pentru spălarea roților, depozitare amestecată a deșeurilor pe amplasamentele de șantier, incendiere deșeuri pe organizările de șantier, predare deșeuri la persoane neautorizate, colectarea de deșeuri fără autorizație și nerespectarea autorizației de mediu.

Valoarea totală a amenzilor aplicate de Poliția Locală în 2024 a fost de 3.670.000 lei. În 2025, până în prezent, au fost aplicate 119 sancțiuni în valoare de 396.500 lei.

Cele mai grave abateri au fost sancționate cu sume considerabile: o amendă de 100.000 lei pentru nerespectarea autorizației de mediu (2024), respectiv 60.000 lei pentru gestionarea defectuoasă a deșeurilor pe șantier (2025).

Pentru persoanele fizice, Primăria a pus la dispoziție, gratuit, patru puncte de colectare prin aport voluntar – ușor de accesat și amplasate strategic în oraș. Acestea oferă o alternativă legală, sigură și responsabilă pentru eliminarea molozului rezultat din lucrări de renovare.

Calea Torontalului nr. 94

Calea Moșniței nr. 2-4

Str. A. Imbroane nr. 70

Str. Ovidiu Cotruș nr. 201

Program: Luni – vineri: 09:00 – 19:00

Sâmbăta: 08:00 – 16:00 (cu excepția Str. Ovidiu Cotruș: L–V 09:00–17:00)

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite