Consiliul Concurenţei a venit cu un set de măsuri pentru stimularea concurenţei pe piaţa carburanţilor, între acestea numărându-se crearea unei baze de date şi a unei aplicaţii web/mobile pentru compararea preţurilor, precum şi găsirea unor soluţii pentru intrarea pe piaţă a marilor lanţuri de magazine.
În ultima perioadă, în România preţul litrului de benzină standard se situează în jurul valorii de 4,50 lei.
Piaţa carburanţilor s-a aflat sub monitorizarea Consiliului Concurenţei, instituţie care a emis şi un set de măsuri menit să stimuleze concurenţa pe o piaţă „foarte concentrată”. „Piaţa comercializării carburanţilor din România este foarte concentrată, ceea ce are un impact determinant asupra concurenţei. De aceea, în urma monitorizărilor pe care le-am efectuat, am elaborat câteva recomandări ce ar trebui să conducă la creşterea concurenţei în acest domeniu, principalii beneficiari fiind consumatorii finali”, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei (CC), Bogdan Chiriţoiu, într-un comunicat citat de Agerpres.
Astfel, consiliul recomandă creşterea sau diversificarea ofertei de carburanţi prin intrarea pe piaţa carburanţilor a marilor lanţuri de hiper/supermarketuri prezente în România, o practică întâlnită în alte state europene precum Franţa, Germania sau Marea Britanie. Instituţia nu doar că susţine eventuale demersuri făcute în acest sens de marii retaileri, ci se angajează să identifice şi aspectele care „îngreunează/împiedică deschiderea de benzinării”, iar în limitele prevederilor legale „va încerca să găsească şi soluţii care să faciliteze accesul pe această piaţă”.
Printre propunerile Consiliului Concurenţei se numără şi crearea unei baze de date şi a unei aplicaţii web/mobile pentru compararea preţurilor la carburanţi. Aceasta va avea rolul de a stimula concurenţa prin preţ dintre operatorii economici, pe de o parte, dar şi de a asigura consumatorului posibilitatea de a alege carburanţii cu cel mai bun raport calitate-preţ. Tot în ceea ce priveşte calitatea carburanţilor, Consiliul Concurenţei propune Ministerului Energiei şi Ministerului Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri publicarea rezultatelor controalelor efectuate cu privire la calitatea carburanţilor.
„Pentru a creşte presiunea concurenţială, pe de o parte, dar şi pentru a asigura o bună informare a consumatorilor, Consiliul Concurenţei recomandă publicarea pe site-ul web al ministerului o situaţie centralizată lunară/semestrială cu privire la rezultatele testelor efectuate. Aceasta ar trebui să conţină denumirea companiilor controlate, localizarea benzinăriilor care au făcut obiectul controlului, precum şi rezultatul testelor efectuate”, se mai precizează în comunicatul CC. De asemenea, autoritatea de concurenţă recomandă Ministerului Transporturilor instalarea, la intrarea pe fiecare autostradă, a unor panouri de informare care să conţină date referitoare la numele companiei care deţine benzinăria, poziţia la care se află pe autostradă şi preţurile practicate.
O altă propunere a Consiliului Concurenţei se referă la eliminarea barierelor la intrarea pe piaţa carburanţilor, instituţia recomandând, între altele, reducerea perioadei de autorizare a construcţiei de noi staţii de distribuţie de carburanţi.
O mai mare concurenţă între distribuitorii de carburanţi va duce, implicit, şi la un preţ mult mai bun pentru consumatori.
În ultima perioadă, preţul petrolului s-a prăbuşit pe piaţa internaţională, iar la benzinăriile din România preţul carburanţilor a suferit şi el modificări, un litru de benzină standard situându-se, în Capitală, în jurul valorii de 4,50 lei.