Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Concert de dansuri simfonice la Filarmonica Banatul

Publicat

pe

Concertul Filarmonicii Banatul Dansuri simfonice „De la Bach la Piazzolla „de vineri, 15 ianuarie va fi dirijat de maestrul David Filip (Australia) şi va incepe la ora 19.00.

Concertul  este structurat in doua parti distincte: 1. De la Bach la Piazzolla – dansuri simfonice; solist Doru Roman, invitat Mircea Ardeleanu şi 2. Simfonia nr 7 in La major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

Mai multe detalii privind programul acestui concert găsiti în avancronica de concert semnata de catre domnul Mircea Tătaru:

Vineri, 15 ianuarie, dirijorul concertului simfonic al Filarmonicii Banatul, David Filip, va conduce un program format din două părţi diferite — Dansuri simfonice „De la Bach la Piazzolla” şi Simfonia nr.7 în La major op.92 de Ludwig van Beethoven. Doru Roman-  la marimbă, vibrafon şi xilofon – va fi solistul primei părţi a serii de vineri, avându-l ca invitat pe Mircea Ardeleanu la țambal.

Doru, solist al filarmonicii, a avut amabilitatea să-mi dezvăluie cum a conceput această trecere — De la Bach la Piazzolla, prin dansuri simfonice celebre. Încerc să redau cât mai fidel informațiile primate de la el:
A dorit să prezinte publicului timişorean un vechi instrument de percuţie, xilofonul arhaic, la care azi profesioniştii din orchestre nu mai cântă.  Este de formă trapezoidală şi necesită o abilitate specială pentru a fi pus în valoare, abilitate dobândită printr-un studiu intens, pentru că are o claviatură extrem de sofisticată. Mircea, prin ţambalul său, va  da un plus de culoare, ca solist invitat, cu intervenţii solistice armonice, în special la final. Programul e un periplu muzical deosebit de interesant care ne poartă prin toate marile perioade ale istoriei muzicii — preclasicism, clasicism, romantism şi perioada contemporană. Să mai menţionăm că prin programul ales, Doru Roman doreşte să prezinte publicului şi doi compozitori români a căror muzică se aude mai rar pe scenele de concert: Petre Elinescu şi Constantin Dimitrescu.

Simfonia a VII-a a fost supranumită de Wagner — apoteoza dansului — datorită melodicităţii sale extraordinare şi plăcerii pe care o oferă auditorului. Cu toate că Beethoven era conştient că surditatea de care suferea era un proces evident, ireversibil şi progresiv, şi-a depăşit starea depresivă reuşind să îmbine excelent elementele clasice cu noile virtuţi romantice ce apăruseră în artă.

Mai precis, muzicologii consideră că această simfonie este ruptura definitivă cu orice elemente stilistice  rămase de la Haydn şi Mozart şi că este punctul de întâlnire şi de plecare împreună cu cei care făceau pasul spre epoca romantică. Această minunată compoziţie optimistă a obţinut de la început un imens succes la public, ba chiar i-a impresionat chiar şi pe unii dintre cei mai ostili critici ai săi.

Se spune, deşi avem oarecari dubii, că Richard Wagner ar fi dansat fericit pe muzica acestei simfonii, pe un aranjament făcut la pian de însuşi Franz Liszt. Oricare ar fi adevărul, această simfonie este o mare exclamaţie de bucurie. Doar în partea a doua a simfoniei, aducându ¬- şi parcă aminte de marşul funebru din simfonia a III-a „Eroica”, ne oferă o stare de spirit născută dintr-o procesiune funebră, mai mult nostalgică şi interiorizată decât tragică. Tonalitatea minoră are doar o funcţie expresivă, căci cele două triouri care urmează sunt în tonalităţi majore.

Partea a patra, care l-a entuziasmat pe Wagner, este într-adevăr un iureş de mare fericire, un dar neaşteptat de la ursuzul Beethoven. De ce muzica lui Beethoven păstrează un ascendent atât de puternic asupra tuturora? Pentru că limbajul său este mereu determinat de elemente de necesitate, de intervenţie dramatică de neînlăturat. El spunea „În simfonie mă simt cu adevărat în elementul meu. Întotdeauna aud în adâncul fiinţei mele sunetele unei mari orchestre”.

Mircea Tătaru
Sursa: primariatm.ro

Cultură

Târgul meșterilor populari, ediția a XXV-a, la Muzeul Satului din Timișoara

Publicat

pe

Târgul Meșterilor Populari va fi organizat în perioada 20-21 septembrie, la Muzeul Satului Bănățean.

Vor fi expuse produse lucrate manual: ii, pălării, cojoace, instrumente muzicale, obiecte din ceramică, coșuri împletite, icoane, opinci, linguri de lemn, jucării și multe alte minunății care duc mai departe poveștile satului românesc.

De asemenea, organizatorii mai pregătesc ateliere interactive și spectacole folclorice.

Programul de vizitare este între orele 10.00-18.00.

Sâmbătă, 20 septembrie 2025, de la ora 15.00, vor urca pe scenă:

Ansamblul Lighezana din Pădureni

Loredana Sur

Ionuț Duvlea

Raluca Stanca

Adrian Stanca,

acompaniați de Formația Ecoul Muzical: Boban Constantinovici (acordeon), Florin Bândariu (orgă), Cornel Nicolae (sopran), Andrei Ciote (saxofon).

Duminică, 21 septembrie 2025, de la ora 15.00, în centrul atenției se vor afla:

Alin Raicu

Alexandru Oniță

Ancuța Bularcă

Carmen Biruescu

Florin Boita,

acompaniați de Formația Ecoul Muzical: Iosif Kalmar (saxofon), Florin Bândariu (orgă), Danijel Paunovici (acordeon), Andrei Ciote (sopran).

Intrarea este liberă.

 

Citeste mai mult

Cultură

„Tauromahia“ – Expoziție de video-art din anii ’90 la Kunsthalle Bega

Publicat

pe

Vernisaj: 13 septembrie 2025, ora 18:00

Program: 13 septembrie – 11 octombrie 2025

Marți – Sâmbătă, 12:00 – 18:00

Kunsthalle Bega prezintă vernisajul expoziției Tauromahia, artist Cosmin Paulescu, parte din platforma Kunsthalle Bega Focus.

Video art-urile lui Cosmin Paulescu din anii ’90 documentează un moment de tranziție radicală în România, corpul artistului devenind un instrument de expresie directă și politică. Performance-urile filmate atunci, cum sunt Fenomenul Pitești ori Jertfa inocenților, sau experimentele sonore și vizuale, Tauromahia sau Sunetul copilăriei, surprind tensiunea dintre memoria traumatică a dictaturii și energiile eliberatoare ale noii realități. Imaginile video, brute, neșlefuite, păstrează urgența și intensitatea acelor ani, când arta cobora în stradă, iar gestul performativ era un act de recuperare, revoltă și reconstrucție identitară.

Cosmin Paulescu este artist vizual și profesor la Universitatea Națională de Arte București. Este preocupat de formele de artă temporară și efemeră, explorând încă din anii ’90 instalația și performance-ul ca mijloace de expresie neconvențională. Practica sa artistică se extinde în spațiul public prin lucrări de artă decorativă, dar și printr-o activitate intensă de expoziții, publicații și proiecte culturale.

Tauromahia face parte din platforma Kunsthalle Bega Focus.

Kunsthalle Bega nu este un muzeu sau o galerie, ci un proiect care își propune să introducă platforme noi de lucru în spațiul contemporan, Out of the Box și Focus fiind cele mai recente dintre acestea. Prima vizează un discurs contemporan despre artiști și curatori tineri, critici de artă, film, muzică, dans și modă într-un regim vizual nou, în timp ce cea de-a doua aduce în discuție, folosind disciplina teoriei, momente și expoziții apropiate ideatic de demersul estetic și stilistic al spațiului. Prin aceste platforme, Kunsthalle Bega oferă vizibilitate unor idei distincte și încurajează diversitatea artistică, devine locul unor apariții punctuale, scurte ca durată, dar necesare.

Cu sprijinul BEGA

Parteneri: FAD UVT, UNARTE, Biblioteca Pavilion

Parteneri media:  PROPAGARTA, Renașterea Bănățeană

Citeste mai mult

Cultură

„Atelierul de Folk“, la Giroc

Publicat

pe

„Atelierul de Folk“ va avea loc vineri, 12 septembrie, la ora 19:00, pe platoul Căminului Cultural din Giroc.

Evenimentul este organizat cu scopul de a încheia parteneriate în comunitate și de a cânta împreună.

În cadrul evenimentului va avea loc un atelier de chitară, recitaluri acustice, street food dar și multe surprise.

„Atelierul de Folk“ este parte a Comunității #PuneMânaPeChitară, dar și a mișcării culturale „Întoarcerea la Folk“, care a inițiat, alături de Primăria Comunei Giroc, Consiliul Local Giroc, Casa de Cultură „Ionel Lucian Șipoș“ și Liceul Teoretic „David Voniga“, Festivalul de Folk cu același nume.

Cele două acțiuni complementare au scopul de a promova muzica de bună calitate și de a cultiva dragostea pentru chitară în rândul copiilor și tinerilor.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite