Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Concert de dansuri simfonice la Filarmonica Banatul

Publicat

pe

Concertul Filarmonicii Banatul Dansuri simfonice „De la Bach la Piazzolla „de vineri, 15 ianuarie va fi dirijat de maestrul David Filip (Australia) şi va incepe la ora 19.00.

Concertul  este structurat in doua parti distincte: 1. De la Bach la Piazzolla – dansuri simfonice; solist Doru Roman, invitat Mircea Ardeleanu şi 2. Simfonia nr 7 in La major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

Mai multe detalii privind programul acestui concert găsiti în avancronica de concert semnata de catre domnul Mircea Tătaru:

Vineri, 15 ianuarie, dirijorul concertului simfonic al Filarmonicii Banatul, David Filip, va conduce un program format din două părţi diferite — Dansuri simfonice „De la Bach la Piazzolla” şi Simfonia nr.7 în La major op.92 de Ludwig van Beethoven. Doru Roman-  la marimbă, vibrafon şi xilofon – va fi solistul primei părţi a serii de vineri, avându-l ca invitat pe Mircea Ardeleanu la țambal.

Doru, solist al filarmonicii, a avut amabilitatea să-mi dezvăluie cum a conceput această trecere — De la Bach la Piazzolla, prin dansuri simfonice celebre. Încerc să redau cât mai fidel informațiile primate de la el:
A dorit să prezinte publicului timişorean un vechi instrument de percuţie, xilofonul arhaic, la care azi profesioniştii din orchestre nu mai cântă.  Este de formă trapezoidală şi necesită o abilitate specială pentru a fi pus în valoare, abilitate dobândită printr-un studiu intens, pentru că are o claviatură extrem de sofisticată. Mircea, prin ţambalul său, va  da un plus de culoare, ca solist invitat, cu intervenţii solistice armonice, în special la final. Programul e un periplu muzical deosebit de interesant care ne poartă prin toate marile perioade ale istoriei muzicii — preclasicism, clasicism, romantism şi perioada contemporană. Să mai menţionăm că prin programul ales, Doru Roman doreşte să prezinte publicului şi doi compozitori români a căror muzică se aude mai rar pe scenele de concert: Petre Elinescu şi Constantin Dimitrescu.

Simfonia a VII-a a fost supranumită de Wagner — apoteoza dansului — datorită melodicităţii sale extraordinare şi plăcerii pe care o oferă auditorului. Cu toate că Beethoven era conştient că surditatea de care suferea era un proces evident, ireversibil şi progresiv, şi-a depăşit starea depresivă reuşind să îmbine excelent elementele clasice cu noile virtuţi romantice ce apăruseră în artă.

Mai precis, muzicologii consideră că această simfonie este ruptura definitivă cu orice elemente stilistice  rămase de la Haydn şi Mozart şi că este punctul de întâlnire şi de plecare împreună cu cei care făceau pasul spre epoca romantică. Această minunată compoziţie optimistă a obţinut de la început un imens succes la public, ba chiar i-a impresionat chiar şi pe unii dintre cei mai ostili critici ai săi.

Se spune, deşi avem oarecari dubii, că Richard Wagner ar fi dansat fericit pe muzica acestei simfonii, pe un aranjament făcut la pian de însuşi Franz Liszt. Oricare ar fi adevărul, această simfonie este o mare exclamaţie de bucurie. Doar în partea a doua a simfoniei, aducându ¬- şi parcă aminte de marşul funebru din simfonia a III-a „Eroica”, ne oferă o stare de spirit născută dintr-o procesiune funebră, mai mult nostalgică şi interiorizată decât tragică. Tonalitatea minoră are doar o funcţie expresivă, căci cele două triouri care urmează sunt în tonalităţi majore.

Partea a patra, care l-a entuziasmat pe Wagner, este într-adevăr un iureş de mare fericire, un dar neaşteptat de la ursuzul Beethoven. De ce muzica lui Beethoven păstrează un ascendent atât de puternic asupra tuturora? Pentru că limbajul său este mereu determinat de elemente de necesitate, de intervenţie dramatică de neînlăturat. El spunea „În simfonie mă simt cu adevărat în elementul meu. Întotdeauna aud în adâncul fiinţei mele sunetele unei mari orchestre”.

Mircea Tătaru
Sursa: primariatm.ro

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cultură

Ziua Timișoarei. Operetă, rock simfonic și spectacol de muzică populară în Parcul Rozelor. VEZI PROGRAMUL

Publicat

pe

Casa de Cultură a Municipiului Timișoara anunță că în perioada 1-4 august, în Parcul Rozelor vor fi organizate o serie de spectacole, cu ocazia Zilei Timișoarei.

Invitați vor fi:

1 august, ora 20.00  – Teatrul Național de Operetă şi Musical „Ion Dacian“ cu „Voievodul țiganilor“ de Johann Strauss fiul

2 august, ora 20.00 – Trimișoara Simfonic – Teatrul Național de Operetă şi Musical „Ion Dacian“ cu „Meșterul Manole“. În deschidere formația Riff

3 august, ora 20.00 – Timișoara Young – Florin Ristei & Orchestra „Lira“

4 august, ora 20.00 – Born in Timișoara – Ansamblul „Timișul“ Oficial și oaspeții săi, din țară – Nicoleta Voica, Mioara Velicu, Constantin Enceanu și Mihai Teacă, dar și Miroslav Ilic și Roby Lakatos.

Dirijor Deian Galetin

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolul „Victimele datoriei“, selecționat în programul Festivalului Național de Teatru

Publicat

pe

Teatrul Național din Timișoara este deosebit de încântat să anunțe că a fost selecționat în Festivalul Național de Teatru cu spectacolul „Victimele datoriei“ de Eugène Ionesco, regia artistică Radu Iacoban.

După vizionarea a peste 250 de spectacole din România și din străinătate, echipa de curatori ai FNT 2024, alcătuită din criticii de teatru Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu, a inclus spectacolul Teatrului Național în această ediție a festivalului, ediție plasată, așa cum declară organizatorii „sub semnul dramaturgiilor posibilului”.

Răspunzând pe deplin acestui concept, „Victimele datoriei” sparge granița dintre realitate și fantastic, într-o incursiune trepidantă, palpitantă, detectivistică prin cele trei niveluri ale conștiinței omenești. Un spectacol despre singurătatea ființei umane care, la fel ca în întreg universul ionescian, nu intră în malaxorul terorii – fie că refuză, ca în „Rinocerii”, fie că nu știe cum, ca în acest spectacol.

Pentru public, „Victimele datoriei” reprezintă o întâlnire deosebită cu una dintre cele mai importante voci ale dramaturgiei lumii – Eugène Ionesco, într-un text cu o identitate pe cât de recognoscibilă, pe atât de particulară, de personală, ceea ce a făcut, pesemne, ca această piesă să fie montată mult mai rar decât mult mai cunoscutele „Rinocerii”, „Scaunele”, „Cântăreața cheală” etc.

Spectacolul „Victimele datoriei” este o tragi-comedie construită ca un joc de oglinzi care, pendulând între vizibil și invizibil, între concret și inefabil, își urmărește eroul – un om obișnuit, aparent fără identitate, interpretat de unul dintre cei mai reprezentativi actori ai Teatrului Național din Timișoara, Matei Chioariu – pe un drum bizar, comic și tragic, pe care se vede silit să îl parcurgă, în căutarea rădăcinilor răului. Parcurge acest traseu împins, ghidat, provocat de niște personaje la fel de caleidoscopice, interpretate de reputații actori Claudia Ieremia, Marin Lupanciuc, Ion Rizea și Iuliana Crăescu. Scenografia și visuals-urile sunt semnate de Tudor Prodan.

Cea de-a XXXIV-a ediție a Festivalului Național de Teatru este programat între 18 și 27 octombrie 2024.

Foto: Adrian Pîclișan

Citeste mai mult

Cultură

Festivalul Inimilor, la Timișoara. Restricții de circulație pe mai multe străzi

Publicat

pe

Festivalul Inimilor, ajuns la cea de-a 33-a ediție, va avea loc în perioada 3 – 7 iulie 2024, la Timișoara.

Sărbătoarea folclorului mondial înseamnă prezenţa la Timişoara a celor mai cunoscute ansambluri folclorice din toată lumea, un motiv în plus de bucurie pentru iubitorii de folclor, dar și un puternic legământ față de patrimoniul cultural imaterial nu doar al României, ci chiar cel Mondial, deoarece an după an la Timișoara își dau întâlnire formații folclorice din numeroase țări, într-un melanj cultural de înaltă ținută.

Evenimentul este organizat de Primăria Timișoara, prin Casa de Cultură a Municipiului.

Anul acesta, la Festivalul Inimilor vor participa 28 de ansambluri, din 14 țări: Ungaria, Serbia, Bulgaria, Brazilia, Columbia, Georgia, Irlanda, Polonia, Mexic, Coreea de Sud, Portugalia, Ucraina, Republica Moldova și România.

Tradiționala paradă a portului popular va avea loc joi, 4 iulie, de la ora 18:00, pe traseul Piața Libertății – Operă – Catedrală – Parcul Rozelor, iar deschiderea oficială a Festivalului, la ora 18:30, în Parcul Rozelor.

Prezentatorii evenimentului vor fi Iuliana Tudor, Daniel Buzdugan, Roxana Morun și Tania Stavilă-Țunaș.

Restricții de circulație

La solicitarea Casei de Cultură a Municipiului Timișoara, Comisia de Circulație din cadrul Primăriei Municipiului Timișoara, a decis, pentru buna desfășurare a acestuia, închiderea circulației rutiere pe mai multe străzi din zona Parcului Rozelor, în perioada 1 iulie 2024 (ora 22.00) – 8 iulie 2024 (ora 12.00), după cum urmează:

strada Academician Alexandru Borza (fosta Trandafirilor);

strada Gheorghe Andrașiu, tronsonul cuprins între bulevardul  C.D. Loga și Academician Alexandru Borza;

strada Silviu Bejan, tronsonul cuprins între bulevardul C.D. Loga și Academician Alexandru Borza;

strada Patriarh Miron Cristea, tronsonul cuprins între bulevardul C.D. Loga și Academician Alexandru Borza.

De asemenea, că în data de 4 iulie 2024, în intervalul orar 18:00 – 19:00  va avea loc parada portului popular, pe traseul: bulevardul  C.D. Loga (Catedrala Mitropolitană) – strada Silviu Bejan – strada Academician Alexandru Borza (Parcul Rozelor).

Șoferilor sunt rugați să folosească rute alternative pe perioada desfășurării evenimentului.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite