Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Pregătiri pentru un nou an școlar la Școala de Arte din Timișoara. Ce cursuri se organizează

Publicat

pe

Școala de Artă oferă în noul an  specializări în 19 domenii și pune la dispoziție cursuri cu predare colectivă, cursuri cu predare individuală, precum și cursuri care necesită un corepetitor.
Cursurile se vor desfășura în conformitate cu măsurile impuse de autorități pentru prevenirea și evitarea răspândirii îmbolnăvirii cu coronavirus.

Pentru anul de studii 2020/2021, Școala de Arte a lansat oferta înscrierii celor interesați la un număr de 19 specializări, din care:

  • Cursuri cu predare colectivă:
  • Muzică religioasă, cantori bisericești;
  • Maestru sunet, DJ;
  • Pictură, grafică, pictură pentru copii;
  • Sculptură (gips, piatră, lemn)
  • Pictură, artă decorativă, tehnici în pictură, iconografie;
  • Design vestimentar și de interior;
  • Cine-foto;
  • Dans modern, balet pentru copii;
  • Instructor dans popular-dansuri populare;
  • Curs meșteșugari (cioplitori în lemn, olărit, artă decorativă)
  • Cursuri cu predare individuală:
  • Vioară;
  • Pian;
  • Acordeon/armonică sârbească;
  • Saxofon – sopran, taragot, saxofon alto, clarinet;
  • Orgă electronică;
  • Chitară.
  • Cursuri care beneficiază de corepetiție:
  • Canto muzică ușoară;
  • Canto muzică populară;
  • Canto muzică clasică.

Cursanții au obligația:

  1. să poarte mască de protecție în timpul cursurilor cu predare colectivă;
  2. să păstreze distanța de minim 2 m între persoanele aflate în aceeași sală de curs;
  3. să-și dezinfecteze mâinile frecvent;
  4. să nu participe la cursuri dacă prezintă simptome de gripă, răceală, tuse, febră, rinoree,

Formatorii de artă, respectiv instructorii și experții au obligația:

  1. să poarte mască de protecție în timpul cursurilor;
  2. să se asigure că masca de protecție este purtată pe parcursul orelor de curs și de către cursanți (acolo unde este posibil);
  3. să se asigure că se păstrează distanța de minim 2 m între persoanele aflate în aceeași sală de curs;
  4. să nu permită intrarea la clasă a cursanților care au simptome de gripă, răceală, tuse, febră, rinoree, etc;
  5. să-și dezinfecteze mâinile frecvent;
  6. să se asigure că și cursanții își dezinfectează mâinile la intrarea în clasă;
  7. la cursurile cu predare colectivă coordonatorii au obligația să se asigure că se păstrează distanța de minim 2 m între cursanți;
  8. la cursurile cu predare individuală să nu permită prezența a mai mult de 3 persoane (1 cursant +1 profesor + 1 corepetitor);
  9. să dezinfecteze obiectele de uz curent din dotare (instrumente, microfon, unelte, pensule, aparate, etc) după fiecare folosire, și să aerisească sala de curs între ore;
  10. să anunțe conducerea instituției de orice suspiciune de încălcare a regulilor stabilite prin prezenta decizie;
  11. să nu permită vizitatori în incinta instituției (membri ai familiei, cunoscuti etc);
  12. să preia de la poartă cursanții minori și să se asigure că respectă normele de protecție;
  13. să-și organizeze cursurile în așa fel încât între fiecare cursant să fie o pauză de minim 10 minute;

Școala de Arte din cadrul Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, organizează înscrieri, în 1 – 30 septembrie 2020, respectiv 4 ianuarie – 22 ianuarie 2021, la toate specialitățile, puse la dispoziția publicului doritor, enunțată la capitolul II – Specializări.

Condiții de înscriere:

a) pentru clasa de canto muzică populară, muzică clasică, muzică ușoară solicitanții trebuie să aibă minimum 14 ani împliniți la data înscrierii;

b) pentru clasele de instrumente (orgă electronică, pian, chitara, vioară, etc) altele decât cele de suflat nu se solicită o vârstă minimă.

c) pentru clasele de instrumente de suflat solicitanții trebuie să aibă minimum 10 ani împliniți la data înscrierii.

d) pentru solicitanții cu vârste mai mici de 10 ani respectiv 14 ani, Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș oferă posibilitatea înscrierii la cercurile artistice specializate;

e) pentru instructor dansuri populare solicitanții trebuie să aibă minimum 18 ani împliniți la data înscrierii. Cursanții vor prezenta o adeverință care să ateste experiența necesară în domeniu.

Documente necesare la înscriere:

  1. fișa de înscriere – Formular TIP (se solicită la secretariatul instituției);
  2. copie după CI sau, după caz, alt document de identificare care să aibă în conținut CNP-ul solicitantului (ex. certificat de naștere, pașaport etc);
  3. adeverință medicală eliberată de medicul de familie care să ateste faptul că solicitantul este apt medical și clinic sănătos;
  4. chitanță taxă de înscriere (copie);
  5. declarație de consimțământ privind acordul asupra prelucrării datelor cu caracter personal a cursantului major sau, după caz, declarație de consimțământ privind acordul asupra prelucrării datelor cu caracter personal semnată de către părinte/tutore/reprezentantul legal pentru cursantul minor (formularul tip se solicită la secretariatul instituției);

Taxe

a) se achită o taxă de înscriere de 30 lei;

b) taxele aferente cursului/cursurilor se achită după declararea ”admis” a fiecărui solicitant și repartizarea la curs. Termenul de achitare a taxei de școlarizare este de 30 de zile calendaristice, calculat de la data începerii anului școlar în 2 tranșe, după cum sunt specificate ca punctul VIII ”Reglementări cu privire la taxele școlare”.

c) NU se percep taxe extrașcolare (taxe pentru spectacole, DVD-uri, protocol, examene, sonorizare, lumini, etc) în afara celor menționate mai sus.

Etape de admitere

Se completează fișa de înscriere, anexându-se documentele menționate la pct. IV, și se depune la secretariatul instituției.

Evaluarea solicitanților se va face în perioada 21.09.2020 -25.09.2020 de către fiecare formator (instructor sau expert) în parte, în conformitate cu opțiunile exprimate în formularul de înscriere. Programarea evaluărilor va fi comunicată solicitanților de către formatori.

Urmare a susținerii probei de aptitudini, respectiv a interviului, solicitantul va primi calificativul ”admis” sau ”respins”.

Rezultatele probei se vor afișa în termen de 5 zile lucrătoare de la data examinării, la avizier și pe site-ul instituției.

Deciziile examinatorilor (pentru probele de aptitudini specifice și cele de interviu) sunt definitive și nu se admit contestații.

  1. PROCEDURA REPARTIZĂRII CANDIDAȚILOR ADMIȘI

Solicitanții declarați admiși vor fi repartizați în limita locurilor disponibile, la clasa de curs a fiecărui formator (expert, instructor).

Norma didactică este de 27 de cursanți/formator, pentru cursurile cu predare individuală, fără posibilitatea depășirii acestui număr. Pentru cursurile cu predare colectivă, numărul cursanților este nelimitat. În procesul de repartizare a cursanților se va avea în vedere opțiunea acestora pentru un anumit formator, doar în limita locurilor disponibile pentru fiecare clasă în parte.  În cazul în care pentru opțiunea solicitată nu mai sunt locuri disponibile, repartiția se va face prioritar pentru formatorii angajați, obligațiile cursantului urmând a se păstra în privința îndrumătorului căruia i-a fost repartizat.

Cursurile Școlii de Arte încep în data de 1 octombrie, instructorii și experții au obligația de a lua legătura cu solicitanții pentru  stabilirea orarului.

Școala de Arte își rezervă dreptul de a substitui un formator prin numirea unui înlocuitor, pe parcusul anului școlar, atunci când desfășurarea cursului cu formatorul inițial nu mai este posibilă, astfel încât continuitatea cursului să nu fie afectată.

REGLEMENTĂRI CU PRIVIRE LA TAXELE ȘCOLARE

Pentru anul de studiu 2020-2021, se vor aplica următoarele TAXE:

  1. taxă de înscriere – 30 lei;
  2. taxă/an de studiu/cursant – pentru cursurile cu predare colectivă – 850 lei;
  3. taxă/an de studiu/cursant – pentru cursurile cu predare individuală – 900 lei;
  4. taxă/an de studiu/cursant – pentru cursurile cu predare individuală (canto muzică populară, canto muzică clasică și muzică ușoară) – 950 lei.

PLATA TAXELOR aferente anului de studiu, se face în 2 tranșe astfel:

  • Sesiunea I: 01.10.2020-31.10.2020

11.01.2021-08.02.2021

  • Sesiunea a II-a: 25.02.2021-25.03.2021

01.10.2021-01.11.2021

În cazul neachitării taxelor la termenele stabilite, pe baza referatului casierului, șeful serviciului Școala de Arte va face propuneri spre aprobare Consiliului administrativ al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș și mai apoi managerului, în vederea exmatriculării.

Cursanții, care din motive temeinice, nu pot face plata până la termenul scadent, vor face o cerere motivată de amânare a plății, supusă aprobării Consiliului administrativ al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș și duse la îndeplinire de către manager.

Formatorii, indiferent de forma de angajare, au obligația de a întocmi lunar, fișa de activitate și, odată cu aceasta, situația prezenței cursanților. În cazul în care cursanții acumulează cel mult 10 absențe nemotivate pe semestru, nu vor fi acceptați la examenul de promovare.

În termen de 30 de zile de la expirarea contractului cu PFA, acesta își va exprima dorința/disponibilitatea în scris, printr-o cerere depusă la secretariatul instituției, de a continua colaborarea pentru următorul an școlar.

Cererile depuse vor fi soluționate în termen de 30 zile, rezoluția acestora fiindu-le comunicată ulterior.

SUSPENDAREA CURSULUI operează în baza unei cereri aprobate de conducerea Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș pentru o durată de maxim 2 ani de la data încheierii ultimului an de studiu.

TRANSFERUL unui cursant al Școlii de Arte, din cadrul Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș la o școală similară este permisă. Se va accepta de către conducerea instituției transferul solicitantului la sfârșitul anului, numai în urma unei motivații justificate și formulate în scris de către solicitant. Taxele școlare achitate către Școala de Arte Timișoara, la momentul cererii de transfer, nu se restituie. Pentru a putea opera transferul, este necesar ca la momentul cererii, cursantul să fie cu taxele școlare achitate la zi.

În cazul în care o persoană solicită transferul de la o școală similară la Școala de Arte din cadrul Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, acesta va fi aprobat doar în limita normei didactice, respectiv 27 de cursanți/formator. Solicitantul va trebui să achite integral taxa prevazută pentru anul de studiu în care operează transferul și să  depună următoarele documente:

  1. Cerere de transfer;
  2. Foaia matricolă – în copie certificată eliberată de școala de la care se transferă;
  3. Copie dupa CI sau BI sau alt document ce conține CNP;
  4. Adeverință medicală, care să ateste starea de sănătate corespunzătoare eliberată de medicul de familie sau specialist, unde este cazul.
  5. Declarația de consimțământ privind acordul asupra prelucrării datelor cu caracter personal a cursantului major sau, după caz, declarația de consimțământ privind acordul asupra prelucrării datelor cu caracter personal, semnată de către părinte/tutore/reprezentantul legal pentru cursantul minor.

Transferul în cadrul instituției este admis numai după finalizarea anului școlar și se poate realiza în cadrul aceleiași specializări.

REDUCERILE DE TAXE sunt o facilitate acordată de instituție în cazul unor situații determinate si limitative, conform procesului – verbal încheiat cu ocazia întrunirii Consiliului administrativ al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș din data de 05 septembrie 2019, după cum urmează:

a) dacă un cursant urmează două sau mai multe specializări, primul curs se plătește integral iar următoarele sunt reduse cu 25%;

b) dacă sunt 2 cursanți, membri ai aceleiași familii, primul cursant plătește taxa integral iar cel de al doilea plătește taxa redusă cu 25%;

c) dacă sunt 3 cursanți, membri ai aceleiași familii, primul cursant plătește taxa integral și ceilalți membri vor plăti taxa redusă cu 25%.

d) beneficiază de gratuitate: angajații CCAJT sau PFA- colaboratori sau copiii acestora, pentru înscrierea la un singur curs. Pentru al doilea curs sau pentru a doua persoană din familie se aplică regimul de reducere a taxelor.

Între Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș și cursant (sau reprezentantul legal, în cazul minorilor) se va încheia un contract de școlarizare pus la dispoziție de instituție. Ora de curs are o durată de 40 de minute. Această structură a orei de curs este obligatorie.

În situația în care cursurile se anulează datorită apariției unor dispoziții sau acte normative care prevăd suspendarea/anularea/interzicerea desfășurării de activități în spații închise sau a apariției cazurilor de COVID -19 la nivel de cursanți și formatori, se vor lua măsuri de organizare a activității în mediul online.

În cazul în care situația o impune, modul de organizare al cursurilor va fi modificat și comunicat în cel mai scurt timp cursanților și formatorilor, online.

La propunerea formatorilor coordonatori, un cursant cu merite și aptitudini deosebite poate cumula doi ani de curs într-unul singur, cu condiția achitării integrale a taxei de școlarizare aferente tuturor anilor de studiu prevăzuți în tabelul de la punctul II – Specializări și cu aprobarea managerului.

În cazul neprezentării la examenele de final de an, cursantul are posibilitatea de a fi examinat în cadrul sesiunii din luna septembrie a anului current sau în luna ianuarie, în cazul celor înscriși în sesiunea a II-a. Cursanții care nu au situația școlară încheiată și nu au solicitat examinarea sau reexaminarea prin cerere scrisă  și înregistrată la secretariatul CCAJT, până la data de 15 septembrie 2020, vor fi exmatriculați.

În cazul în care cursantul are peste 10 absențe nemotivate, nu va fi acceptat la examenul de promovare, riscând chiar exmatricularea, cu înștiințarea prealabilă și la propunerea formatorului.

Prezentul regulament se completează de drept cu actele normative în vigoare, în condițiile legii, cu Regulamentul intern și cu Regulamentul de Organizare și Functionare al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș.

Orice propuneri de modificare şi completare a prezentului regulament, formulate de către persoane autorizate, vor fi analizate de către Consiliul administrativ și supuse aprobării.

Cultură

Festivalul „Historia“, la Muzeul Satului Bănățean. PROGRAMUL evenimentului

Publicat

pe

Festivalul „Historia“ va fi organizat în perioada 5-7 septembrie, la Muzeul Satului Bănățean, reunind asociații de reconstituire istorică din țară și din străinătate.

Participanții vor avea la dispoziție: tabere istorice, demonstrații de luptă și tactici militare din diferite epoci, reconstituiri de evenimente istorice și momente de viață cotidiană, ateliere meșteșugărești: fierărie, bătut de monede, textile, pictură, bucătărie medievală, turnare de plumbi pentru arme de foc, muzică, dans și animație cu specific istoric

PROGRAMUL evenimentului:

VINERI, 5 septembrie

18:30 – 21:00 – Taberele de reconstituire istorică se deschid pentru public – viața la tabere

SÂMBĂTĂ, 6 septembrie

11:30 – Deschiderea taberelor și atelierelor istorice: fierărie, bătut de monede, textile, fabricarea obiectelor de iluminat, pictură, bucătărie, turnare de plumbi pentru arme de foc, etc. (se vor desfășura pe intreg parcursul zilei)

12:00 – Coquina Regia – Bucătăria medievală își începe activitatea
13:00 – Rond de gardă: Evul Mediu timpuriu

13:15 – Hrafnabroethr – Demonstrații și formații de luptă din Evul Mediu Timpuriu
14:00 – Fiare din Beci – Atelier interactiv cu spade și săbii originale și reproduceri
15:00 – Tabăra Bizantină – Grupul Teokratos – prezentarea îmbrăcăminții și armelor din expoziția imperială

15:15 – Reconstituirea unei expediții de vânătoare nobiliară medievală

15:30 – Asociația de salvatori voluntari RESCUE TM – Câini salvatori și rolul lor în istorie. Demonstrație de dresaj canin.

16:00 – Tabăra Medievală Târzie : Societas Falconis – Șoimarii regali: Cultura vânătorii și șoimăritului în Evul Mediu Târziu

16:20 – Rond de gardă: Evul Mediu târziu. Colectarea birului pentru Comitele de Timișoara
16:30 – Tabăra Medievală Târzie – Provocarea “Cavalerului Roșu“– lupte în armură medievală
17:00 – Porcus Ludus – Jocuri și taine de tavernă, cu mercenarii germani de la începutul veacului al XVI-lea

17:30 – Rond de gardă: Epoca Modernă Timpurie

17:45 – Helmbrechti shs și Asociația Losonczy István – Prezentări de echipamente și tactici militare moderne timpurii (secolele XVI-XVII)

18:15 – Ursit – Cum să ciuperci? – Atelier de ciupercărit pentru adulți

19:15 – Rond de gardă: Arnăuți din Țara Românească – secolele XVIII-XIX
19:30 – Asociația Historia Renascita – prezentarea armamentului și obiceiurilor din lumea mercenarilor balcanici din Țările Române în Epoca Modernă
20:00 – Hambar -Linia Frontului – Proiecție de scurt-metraje pe tema Celui de-al Doilea Război Mondial

20:00 – Tabăra Medievală Târzie – Comitele Timișoarei, Filippo Scolari, își primește oaspeții la cină. Bucătarii proiectului Coquina Regia prezintă nobililor bucatele alese pe care le-au gătit.

20:30 – Concert DOPPELSANGER – “A LA MI PRESENTE AL VOSTRA SIGNORIE”
21:00 – Concert live și spectacol pirotehnic PEREGRINII & DEEP6 PROJECT – “HOIST THE FIRE BANNERS! SONGS OF SAILORS AND PIRATES”

DUMINICĂ, 7 septembrie

11:30 – Redeschiderea taberelor și atelierelor istorice

11:45 – Artizanii Anatoliei – Concurs de tir cu arcul istoric

12:15 – Sayyid Al-Zawahiffi, Stăpânul Șerpilor – prezentare interactivă de reptile vii
12:45 – Ursit – Cum să ciuperci? Atelier de ciupercărit pentru copii

13:15 – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia – Răscoala lui Horea, Cloșca și Crișan
13:45 – Rond de gardă: Epoca contemporană, Războaiele Mondiale

14:00 – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia și Linia Frontului – prezentare a echipamentelor militare din cele doua Războaie Mondiale
14:30 – BĂTĂLIA SECOLELOR

15:00 – Închiderea festivalului, salutul grupurilor de reconstituire istorică

Citeste mai mult

Cultură

Facultatea de Arte și Design din cadrul  UVT, la Open House London

Publicat

pe

Facultatea de Arte și Design din cadrul Universității de Vest din Timișoara (FAD UVT), în parteneriat cu Institutul Cultural Român din Londra, participă la programul Open House London, unul dintre cele mai prestigioase festivaluri arhitecturale și culturale din capitala Marii Britanii.

Proiectul propus cuprinde trei componente:

Expoziția „Chasing Light“, curatoriată de artiștii Mihai Zgondoiu și Bogdan Rață, reunește peste 30 lucrări de desen, pictură, sculptură, obiecte de design, fotografie, benzi desenate și artă video, realizate de absolvenți ai FAD UVT.

Vernisajul va avea loc la Galeria Constantin Brâncuși a ICR Londra în data de 9 septembrie, ora 19:00, în prezența decanei Diana Andreescu și a celor doi curatori. Publicul larg va fi invitat să viziteze expoziția până la data de 10 octombrie, de luni până vineri între orele 10:00 – 16:00.

Proiectul propune o explorare vizuală captivantă a luminii ca simbol al cunoașterii, al căutării interioare, al clarității și expresiei artistice. Printre artiștii care expun se numără: Aura Bălănescu, Dinu Bodiciu, Mimi Ciora, Ciprian Ciuclea, Victor Drujiniu, Bogdan Matei, Andreea Medar, Antonio Meze, Laurian Popa, Mircea Popescu, Bogdan Rață, Cristian Sida, Miki Velciov, Victor Vulpe și Mihai Zgondoiu, toți absolvenți ai apreciatei instituţii academice timișorene.

Lansarea de carte a artiștilor „Chasing Light”, Alumni FAD UVT. Cu prilejul vernisajului, va fi prezentată o publicație cu lucrările și proiectele artiștilor absolvenți, publicată la editura de renume internațional Kerber Berlin. Volumul evidențiază parcursul artistic și contribuția artiștilor sus-numiți la arta contemporană românească și europeană.

Expoziția „35 de ani FAD UVT” – pe simezele exterioare ale clădirii ICR Londra vor fi prezentate imagini privind istoria Facultății de Arte și Design UVT, marcând aniversarea a 35 de ani de la reînființare. Proiectul este coordonat de graficienele Cezara Carla Pădurean și Claudia Feti.

„Participarea FAD UVT la Open House London reprezintă o confirmare a angajamentului nostru față de excelența academică și promovarea artei vizuale românești la nivel internațional. Această expoziție și publicația asociată reflectă nu doar talentul și creativitatea absolvenților noștri, ci și tradiția instituției noastre de a forma artiști capabili să dialogheze cu scena culturală globală.” – Diana Andreescu, Decan FAD UVT.

Citeste mai mult

Cultură

Școala de Arte din Timișoara face înscrieri pentru anul școlar 2025-2026. Ce specializări sunt disponibile

Publicat

pe

Școala de Arte Timișoara anunță startul înscrierilor pentru prima sesiune a anului școlar 2025 – 2026.

În perioada 1 septembrie – 21 septembrie 2025 se vor face înscrieri la una din specializările disponibile:

Canto muzică populară: 34 locuri disponibile

Canto muzică ușoară: 15 locuri  disponibile

Cantori bisericești: locuri nelimitate

Acordeon/ armonică sârbească: 5 locuri disponibile

Vioară: 3 locuri disponibile

Saxofon/ Taragot/ Clarinet: 19 locuri disponibile

Chitară: 6 locuri disponibile

Pian: 27 locuri disponibile

Orgă electronică: 10 locuri disponibile

Pictură/ Grafică pentru copii: 12 locuri disponibile

Pictură/ Artă decorativă/ Iconografie pentru adulți: locuri nelimitate

Artă decorativă și design/ Pictură/ Cusut tradițional: 10 locuri disponibile

Artă fotografică și introducere în cinematografie: locuri nelimitate

Sculptură / Meșteșugari (olărit, cioplitori în lemn, piatră, ghips, artă decorativă): 15 locuri disponibile

Instructori/ Interpreți dansuri populare: locuri nelimitate

Balet/ Dans modern pentru copii: locuri nelimitate

Examenele de admitere vor avea loc în perioada 23 – 24 septembrie 2025, iar afișarea rezultatelor se va face cel târziu în data de 29 septembrie 2025.

Cursurile pentru candidații admiși vor începe din data de 1 octombrie 2025.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite