Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Pregătiri pentru un nou an școlar la Școala de Arte din Timișoara. Ce cursuri se organizează

Publicat

pe

Școala de Artă oferă în noul an  specializări în 19 domenii și pune la dispoziție cursuri cu predare colectivă, cursuri cu predare individuală, precum și cursuri care necesită un corepetitor.
Cursurile se vor desfășura în conformitate cu măsurile impuse de autorități pentru prevenirea și evitarea răspândirii îmbolnăvirii cu coronavirus.

Pentru anul de studii 2020/2021, Școala de Arte a lansat oferta înscrierii celor interesați la un număr de 19 specializări, din care:

  • Cursuri cu predare colectivă:
  • Muzică religioasă, cantori bisericești;
  • Maestru sunet, DJ;
  • Pictură, grafică, pictură pentru copii;
  • Sculptură (gips, piatră, lemn)
  • Pictură, artă decorativă, tehnici în pictură, iconografie;
  • Design vestimentar și de interior;
  • Cine-foto;
  • Dans modern, balet pentru copii;
  • Instructor dans popular-dansuri populare;
  • Curs meșteșugari (cioplitori în lemn, olărit, artă decorativă)
  • Cursuri cu predare individuală:
  • Vioară;
  • Pian;
  • Acordeon/armonică sârbească;
  • Saxofon – sopran, taragot, saxofon alto, clarinet;
  • Orgă electronică;
  • Chitară.
  • Cursuri care beneficiază de corepetiție:
  • Canto muzică ușoară;
  • Canto muzică populară;
  • Canto muzică clasică.

Cursanții au obligația:

  1. să poarte mască de protecție în timpul cursurilor cu predare colectivă;
  2. să păstreze distanța de minim 2 m între persoanele aflate în aceeași sală de curs;
  3. să-și dezinfecteze mâinile frecvent;
  4. să nu participe la cursuri dacă prezintă simptome de gripă, răceală, tuse, febră, rinoree,

Formatorii de artă, respectiv instructorii și experții au obligația:

  1. să poarte mască de protecție în timpul cursurilor;
  2. să se asigure că masca de protecție este purtată pe parcursul orelor de curs și de către cursanți (acolo unde este posibil);
  3. să se asigure că se păstrează distanța de minim 2 m între persoanele aflate în aceeași sală de curs;
  4. să nu permită intrarea la clasă a cursanților care au simptome de gripă, răceală, tuse, febră, rinoree, etc;
  5. să-și dezinfecteze mâinile frecvent;
  6. să se asigure că și cursanții își dezinfectează mâinile la intrarea în clasă;
  7. la cursurile cu predare colectivă coordonatorii au obligația să se asigure că se păstrează distanța de minim 2 m între cursanți;
  8. la cursurile cu predare individuală să nu permită prezența a mai mult de 3 persoane (1 cursant +1 profesor + 1 corepetitor);
  9. să dezinfecteze obiectele de uz curent din dotare (instrumente, microfon, unelte, pensule, aparate, etc) după fiecare folosire, și să aerisească sala de curs între ore;
  10. să anunțe conducerea instituției de orice suspiciune de încălcare a regulilor stabilite prin prezenta decizie;
  11. să nu permită vizitatori în incinta instituției (membri ai familiei, cunoscuti etc);
  12. să preia de la poartă cursanții minori și să se asigure că respectă normele de protecție;
  13. să-și organizeze cursurile în așa fel încât între fiecare cursant să fie o pauză de minim 10 minute;

Școala de Arte din cadrul Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, organizează înscrieri, în 1 – 30 septembrie 2020, respectiv 4 ianuarie – 22 ianuarie 2021, la toate specialitățile, puse la dispoziția publicului doritor, enunțată la capitolul II – Specializări.

Condiții de înscriere:

a) pentru clasa de canto muzică populară, muzică clasică, muzică ușoară solicitanții trebuie să aibă minimum 14 ani împliniți la data înscrierii;

b) pentru clasele de instrumente (orgă electronică, pian, chitara, vioară, etc) altele decât cele de suflat nu se solicită o vârstă minimă.

c) pentru clasele de instrumente de suflat solicitanții trebuie să aibă minimum 10 ani împliniți la data înscrierii.

d) pentru solicitanții cu vârste mai mici de 10 ani respectiv 14 ani, Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș oferă posibilitatea înscrierii la cercurile artistice specializate;

e) pentru instructor dansuri populare solicitanții trebuie să aibă minimum 18 ani împliniți la data înscrierii. Cursanții vor prezenta o adeverință care să ateste experiența necesară în domeniu.

Documente necesare la înscriere:

  1. fișa de înscriere – Formular TIP (se solicită la secretariatul instituției);
  2. copie după CI sau, după caz, alt document de identificare care să aibă în conținut CNP-ul solicitantului (ex. certificat de naștere, pașaport etc);
  3. adeverință medicală eliberată de medicul de familie care să ateste faptul că solicitantul este apt medical și clinic sănătos;
  4. chitanță taxă de înscriere (copie);
  5. declarație de consimțământ privind acordul asupra prelucrării datelor cu caracter personal a cursantului major sau, după caz, declarație de consimțământ privind acordul asupra prelucrării datelor cu caracter personal semnată de către părinte/tutore/reprezentantul legal pentru cursantul minor (formularul tip se solicită la secretariatul instituției);

Taxe

a) se achită o taxă de înscriere de 30 lei;

b) taxele aferente cursului/cursurilor se achită după declararea ”admis” a fiecărui solicitant și repartizarea la curs. Termenul de achitare a taxei de școlarizare este de 30 de zile calendaristice, calculat de la data începerii anului școlar în 2 tranșe, după cum sunt specificate ca punctul VIII ”Reglementări cu privire la taxele școlare”.

c) NU se percep taxe extrașcolare (taxe pentru spectacole, DVD-uri, protocol, examene, sonorizare, lumini, etc) în afara celor menționate mai sus.

Etape de admitere

Se completează fișa de înscriere, anexându-se documentele menționate la pct. IV, și se depune la secretariatul instituției.

Evaluarea solicitanților se va face în perioada 21.09.2020 -25.09.2020 de către fiecare formator (instructor sau expert) în parte, în conformitate cu opțiunile exprimate în formularul de înscriere. Programarea evaluărilor va fi comunicată solicitanților de către formatori.

Urmare a susținerii probei de aptitudini, respectiv a interviului, solicitantul va primi calificativul ”admis” sau ”respins”.

Rezultatele probei se vor afișa în termen de 5 zile lucrătoare de la data examinării, la avizier și pe site-ul instituției.

Deciziile examinatorilor (pentru probele de aptitudini specifice și cele de interviu) sunt definitive și nu se admit contestații.

  1. PROCEDURA REPARTIZĂRII CANDIDAȚILOR ADMIȘI

Solicitanții declarați admiși vor fi repartizați în limita locurilor disponibile, la clasa de curs a fiecărui formator (expert, instructor).

Norma didactică este de 27 de cursanți/formator, pentru cursurile cu predare individuală, fără posibilitatea depășirii acestui număr. Pentru cursurile cu predare colectivă, numărul cursanților este nelimitat. În procesul de repartizare a cursanților se va avea în vedere opțiunea acestora pentru un anumit formator, doar în limita locurilor disponibile pentru fiecare clasă în parte.  În cazul în care pentru opțiunea solicitată nu mai sunt locuri disponibile, repartiția se va face prioritar pentru formatorii angajați, obligațiile cursantului urmând a se păstra în privința îndrumătorului căruia i-a fost repartizat.

Cursurile Școlii de Arte încep în data de 1 octombrie, instructorii și experții au obligația de a lua legătura cu solicitanții pentru  stabilirea orarului.

Școala de Arte își rezervă dreptul de a substitui un formator prin numirea unui înlocuitor, pe parcusul anului școlar, atunci când desfășurarea cursului cu formatorul inițial nu mai este posibilă, astfel încât continuitatea cursului să nu fie afectată.

REGLEMENTĂRI CU PRIVIRE LA TAXELE ȘCOLARE

Pentru anul de studiu 2020-2021, se vor aplica următoarele TAXE:

  1. taxă de înscriere – 30 lei;
  2. taxă/an de studiu/cursant – pentru cursurile cu predare colectivă – 850 lei;
  3. taxă/an de studiu/cursant – pentru cursurile cu predare individuală – 900 lei;
  4. taxă/an de studiu/cursant – pentru cursurile cu predare individuală (canto muzică populară, canto muzică clasică și muzică ușoară) – 950 lei.

PLATA TAXELOR aferente anului de studiu, se face în 2 tranșe astfel:

  • Sesiunea I: 01.10.2020-31.10.2020

11.01.2021-08.02.2021

  • Sesiunea a II-a: 25.02.2021-25.03.2021

01.10.2021-01.11.2021

În cazul neachitării taxelor la termenele stabilite, pe baza referatului casierului, șeful serviciului Școala de Arte va face propuneri spre aprobare Consiliului administrativ al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș și mai apoi managerului, în vederea exmatriculării.

Cursanții, care din motive temeinice, nu pot face plata până la termenul scadent, vor face o cerere motivată de amânare a plății, supusă aprobării Consiliului administrativ al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș și duse la îndeplinire de către manager.

Formatorii, indiferent de forma de angajare, au obligația de a întocmi lunar, fișa de activitate și, odată cu aceasta, situația prezenței cursanților. În cazul în care cursanții acumulează cel mult 10 absențe nemotivate pe semestru, nu vor fi acceptați la examenul de promovare.

În termen de 30 de zile de la expirarea contractului cu PFA, acesta își va exprima dorința/disponibilitatea în scris, printr-o cerere depusă la secretariatul instituției, de a continua colaborarea pentru următorul an școlar.

Cererile depuse vor fi soluționate în termen de 30 zile, rezoluția acestora fiindu-le comunicată ulterior.

SUSPENDAREA CURSULUI operează în baza unei cereri aprobate de conducerea Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș pentru o durată de maxim 2 ani de la data încheierii ultimului an de studiu.

TRANSFERUL unui cursant al Școlii de Arte, din cadrul Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș la o școală similară este permisă. Se va accepta de către conducerea instituției transferul solicitantului la sfârșitul anului, numai în urma unei motivații justificate și formulate în scris de către solicitant. Taxele școlare achitate către Școala de Arte Timișoara, la momentul cererii de transfer, nu se restituie. Pentru a putea opera transferul, este necesar ca la momentul cererii, cursantul să fie cu taxele școlare achitate la zi.

În cazul în care o persoană solicită transferul de la o școală similară la Școala de Arte din cadrul Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, acesta va fi aprobat doar în limita normei didactice, respectiv 27 de cursanți/formator. Solicitantul va trebui să achite integral taxa prevazută pentru anul de studiu în care operează transferul și să  depună următoarele documente:

  1. Cerere de transfer;
  2. Foaia matricolă – în copie certificată eliberată de școala de la care se transferă;
  3. Copie dupa CI sau BI sau alt document ce conține CNP;
  4. Adeverință medicală, care să ateste starea de sănătate corespunzătoare eliberată de medicul de familie sau specialist, unde este cazul.
  5. Declarația de consimțământ privind acordul asupra prelucrării datelor cu caracter personal a cursantului major sau, după caz, declarația de consimțământ privind acordul asupra prelucrării datelor cu caracter personal, semnată de către părinte/tutore/reprezentantul legal pentru cursantul minor.

Transferul în cadrul instituției este admis numai după finalizarea anului școlar și se poate realiza în cadrul aceleiași specializări.

REDUCERILE DE TAXE sunt o facilitate acordată de instituție în cazul unor situații determinate si limitative, conform procesului – verbal încheiat cu ocazia întrunirii Consiliului administrativ al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș din data de 05 septembrie 2019, după cum urmează:

a) dacă un cursant urmează două sau mai multe specializări, primul curs se plătește integral iar următoarele sunt reduse cu 25%;

b) dacă sunt 2 cursanți, membri ai aceleiași familii, primul cursant plătește taxa integral iar cel de al doilea plătește taxa redusă cu 25%;

c) dacă sunt 3 cursanți, membri ai aceleiași familii, primul cursant plătește taxa integral și ceilalți membri vor plăti taxa redusă cu 25%.

d) beneficiază de gratuitate: angajații CCAJT sau PFA- colaboratori sau copiii acestora, pentru înscrierea la un singur curs. Pentru al doilea curs sau pentru a doua persoană din familie se aplică regimul de reducere a taxelor.

Între Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș și cursant (sau reprezentantul legal, în cazul minorilor) se va încheia un contract de școlarizare pus la dispoziție de instituție. Ora de curs are o durată de 40 de minute. Această structură a orei de curs este obligatorie.

În situația în care cursurile se anulează datorită apariției unor dispoziții sau acte normative care prevăd suspendarea/anularea/interzicerea desfășurării de activități în spații închise sau a apariției cazurilor de COVID -19 la nivel de cursanți și formatori, se vor lua măsuri de organizare a activității în mediul online.

În cazul în care situația o impune, modul de organizare al cursurilor va fi modificat și comunicat în cel mai scurt timp cursanților și formatorilor, online.

La propunerea formatorilor coordonatori, un cursant cu merite și aptitudini deosebite poate cumula doi ani de curs într-unul singur, cu condiția achitării integrale a taxei de școlarizare aferente tuturor anilor de studiu prevăzuți în tabelul de la punctul II – Specializări și cu aprobarea managerului.

În cazul neprezentării la examenele de final de an, cursantul are posibilitatea de a fi examinat în cadrul sesiunii din luna septembrie a anului current sau în luna ianuarie, în cazul celor înscriși în sesiunea a II-a. Cursanții care nu au situația școlară încheiată și nu au solicitat examinarea sau reexaminarea prin cerere scrisă  și înregistrată la secretariatul CCAJT, până la data de 15 septembrie 2020, vor fi exmatriculați.

În cazul în care cursantul are peste 10 absențe nemotivate, nu va fi acceptat la examenul de promovare, riscând chiar exmatricularea, cu înștiințarea prealabilă și la propunerea formatorului.

Prezentul regulament se completează de drept cu actele normative în vigoare, în condițiile legii, cu Regulamentul intern și cu Regulamentul de Organizare și Functionare al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș.

Orice propuneri de modificare şi completare a prezentului regulament, formulate de către persoane autorizate, vor fi analizate de către Consiliul administrativ și supuse aprobării.

Cultură

Festivalul Etniilor, ediția a XXIV-a, la Timișoara

Publicat

pe

Hora etniilor în Piața Victoriei, două scene în Piața Unirii și în Piața Libertății, 12 formații în spectacol, Ansamblul Profesionist Banatul, atelier de dansuri populare multietnice.

Acestea sunt doar câteva dintre atracțiile Festivalului Etniilor, o celebrare autentică a multiculturalității care definește Banatul, care va avea loc duminică, 1 iunie 2025, la Timișoara.

Festivalul se va desfășura pe două scene principale, amplasate în Piața Unirii și în Piața Libertății, unde vor evolua 12 formații artistice multietnice din Timișoara și județul Timiș, reprezentând un larg areal cultural al minorităților: maghiari, germani, sârbi, romi, slovaci, bulgari, ucraineni, evrei și machedoni.

Evenimentul va începe la ora 17:00 cu o horă multietnică în Piața Victoriei, simbol al unității prin diversitate, la care sunt invitați să participe toți timișorenii și vizitatorii orașului.

La intersecția străzilor Eugeniu de Savoya și Vasile Alecsandri, începând cu ora 17:20 iubitorii jocului bănățean sunt așteptați la un atelier de dansuri „Hai la joc!”, alături de Formația de dansuri „Bujorii Banatului”, coordonată de Denis Chira.

Spectacolul etniilor se va desfășura concomitent pe cele două scene, începând cu ora 17:20.

Pe scena amplasată în Piața Unirii vor urca pe scenă în recital: Grupul vocal „Shalom” al Comunității Evreilor din Timișoara, Fanfara „Nadlačanka” a Uniunii Solvacilor din România, Formația de Tineret a Ansamblului Profesionist Banatul, Ansamblul de dansuri maghiare „Bokréta” din Timișoara, Anamblul „Slavijak” al Uniunii Bulgarilor din Banat și Ansamblul Folcloric al Uniunii Sârbilor din Timișoara.

Pe scena Festivalului Etniilor, dansul devine limbajul comun. Ansamblul Profesionist „Banatul” aduce în lumină un moment cu adevărat special cu jocuri în care se relatează povestea acestui spațiu prin pași de dans, culori și sunet. Momentul coregrafic poartă semnătura cuplului Grigore și Floarea Munteanu și reprezintă un elogiu adus tradițiilor care, deși diferite, bat cu aceeași inimă: inima Banatului.

Fiecare etnie – cu portul său, cu ritmul său, cu bucuria și melancolia proprie – își spune povestea într-o suită spectaculoasă, în care granițele dispar, iar tradițiile se împletesc firesc.

Pe scena din Piața Libertății atmosfera de convivialitate și bucurie a Banatului de altădată va fi transpusă scenic de Ansamblul Profesionist Banatul, Ansamblul de dansuri populare germane „Edelweiss” din Deta, Ansamblul de dansuri ucrainene „Sânziene Bănățene” din Giarmata, Ansamblul „Palucénka” din Dudeștii Vechi, Compania Artistică „Lulughi Shukar” și Ansamblul „Necea – Rock” din Dudeștii Noi.

Spectacolele vor fi prezentate de Tania Stavilă – Țunaș și Maria Borțun Popescu. Accesul este liber și gratuit!

Festivalul Etniilor, ediția a XXIV-a 2025, este posibil cu susținerea financiară a Consiliului Județean Timiș și este organizat de Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș, coordonat de managerul Liliana Laichici.

Citeste mai mult

Cultură

Banaton Fest – Balkan Folk-Pop Music Awards, la Timișoara. PROGRAMUL evenimentului

Publicat

pe

Consiliul Județean Timiș, Visit Timiș și Asociația Banat Link organizează Banaton Fest – Balkan Folk-Pop Music Awards, un eveniment de anvergură care, între 30 mai și 1 iunie 2025, va transforma Timișoara în capitala multiculturală a Balcanilor.

Festivalul aduce în prim-plan artiști de top din Serbia, Croația, Muntenegru, Macedonia și România.

Publicul este invitat să descopere diversitatea muzicii, gastronomiei, meșteșugurilor și tradițiilor care definesc această zonă a Europei.

„Ne propunem ca Banaton Fest să devină cel mai amplu și reprezentativ eveniment dedicat culturii balcanice din Europa, un punct de referință pentru dialog intercultural, incluziune și promovare a patrimoniului comun al regiunii” a declarat Alfred Simonis, președintele Consiliului Județean Timiș.

Gala Balkan Music Awards, momentul central al evenimentului, va fi deschisă vineri, 30 mai, de la ora 17:00, pe scena principală de la Bega Business Center (str. Republicii nr. 21, fostul Electromotor). Seara va fi prezentată de Dan Negru și Tania Vlascici, iar în cadrul galei vor fi oferite premii speciale unor nume sonore ale muzicii folk și pop din Balcani:

Orchestra RTS – Premiul special Banaton Fest

Neša Milevski, Slavisa Vujić, Toma Vasić – Premii speciale Banaton Fest

Renato Henz și Zorana Pavić – Premiul balcanic pentru cântărețul/cântăreața pop a anului

Nicoleta Voica – Premiu pentru o carieră de excelență în muzica populară românească

Maria Didraga & Joan Todoran / Ljiljana & Dragan Aleksandrić – Premii pentru cupluri de succes pe scena muzicii tradiționale

Stella Rade – Premiul pentru cel mai promițător talent al anului

Beki Bekić și Snežana Đurišić – Premii pentru interpretare folk (masculin și feminin)

Sâmbătă, 31 mai, începând cu ora 15:00, festivalul continuă cu o atmosferă de sărbătoare: zone gastronomice, activități pentru întreaga familie și noi recitaluri live.

De la ora 17:00, vor urca pe scenă:

Amala Band – Premiu pentru Rock Band al anului

Cor Rock Family (Serbia) – Premiu special

Desanca Lalici – Premiu pentru întreaga carieră

Orchestra Haris Kaltak (Bosnia și Herțegovina) – Premiul pentru cea mai bună orchestră balcanică

Un invitat-surpriză

Dragana Mirković – două distincții: „Regina muzicii folk balcanice” și „Premiul pentru Hitul anului – Placi zemljo”

Festivalul include și un ETNO Park Cultural, un spațiu dedicat promovării meșteșugurilor, gastronomiei și obiceiurilor etniilor din regiune. Zona va găzdui ateliere meșteșugărești, degustări de produse tradiționale și demonstrații culturale.

Duminică, 1 iunie, de Ziua Copilului, scena și întreg spațiul festivalului sunt dedicate celor mici: spectacole muzicale, jocuri, surprize și activități interactive în cadrul Banaton Kids Festival.

Participanții vor avea, de asemenea, acces la cel mai mare parc de distracții din estul Europei – Andreas Luna Parc, cu roată panoramică, roller coaster și zeci de atracții pentru toate vârstele.

Intrarea la eveniment este liberă.

Citeste mai mult

Cultură

„Itinerant teatral“,ediția a III-a, la Liceul de Artă „Ion Vidu”  din Timișoara. Programul complet

Publicat

pe

Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, în parteneriat cu Fundația Județeană pentru Tineret Timiș și Teatrul Național „Mihai Eminescu” Timișoara a anunțat cea de-a treia ediție a proiectului cultural-educațional „Itinerant teatral”.

Itinerant teatral este un eveniment al secției de arta actorului din cadrul Liceului de Artă „Ion Vidu”, care se desfășoară luni, 2 iunie 2025 începând de la ora 18.00.

Cele patru producții teatrale ale secției sunt coordonate de profesorii-actori Cătălin Ursu, Mirela Puia, Diana Chioariu – Nițu, Ariana Harșani și Raul Bastean și se vor juca atât în Sala „Mihai Perian” cât și pe scena din curtea interioară din cadrul Liceului de Artă.

Itinerantul teatral s-a născut din dorința de a promova tinerii actori în devenire cât și activitatea lor artistică. Așadar, elevii claselor X – XII se vor reuni, într-un eveniment dedicat zilei artelor spectacolului de teatru în care vor juca în fața publicului.

Această zi a teatrului este marcată de patru spectacole: „Antisocial” de Bogdan Georgescu (ora 18), ”Exploziv” de Elise Wilk (ora 19), „Micul Prinț” după Antoine de Saint Exupery (ora 20) precum și „Chatroom” de Edna Walsh (ora 21).

De remarcat este faptul că, anul acesta, elevii actori de la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara au participat la etapa națională a Olimpiadei Naționale de Arta Actorului unde au obținut locul II la nivel național cu spectacolul „Chatroom” de Edna Walsh.

De asemenea, de menționat sunt și premiile eleviilor obținute la secțiunea de interpretare individuală din cadrul Olimpiadei Naționale de Arta Actorului: Ana Reus (Premiul special), Luca Șandor (premiul III), Christopher Oancea-Cîtu (premiul III).

Pe scenă vor evolua elevii: Colţa Ania, Daicu Rebecca, Dănoiu Sabina, Gherban Ariana, Girigan Maria, Grimacovschi Ian, Hecsko-Bufu Ștefania Alexandra, Lungu Daniel,Matache Alessia, Nechita Cosmina, Popa Amalia, Ursache Maria, Ursu Raul, Rădoi Carol (pian, clasa prof. Aida Marc), Țîrlea Ionuț Cristian (percuție, clasa prof. Ioana Nistor), Ciupilă Laurențiu Cătălin (chitară, clasa prof. Adrian Mardan), Boldoran Alessia, Calud Lorena, Căprar Marissa, Ciubotariu Catrinel, Cotuțiu Andrei, Făinuș Adrian, Irimescu Karina, Oancea-Cîtu Christopher, Radu Florin, Siliman Mihai, Lara Albu, Alina Bratu, Daniela Enea, Bianca Ilie, Adrian Lateș, Sara Mersan, Ana Reus, Luca Șandor, Vlad Talpeș, Paula Trifan.

La toate cele patru spectacole din cadrul evenimentului intrarea este liberă.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite