Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Timișoara 2021. Începe programul Dante cu ateliere de teatru și dezbateri

Publicat

pe

În perioada 16 -21 octombrie 2018, Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană organizează programul Dante 2021, în cadrul căruia vor avea loc: ateliere de teatru, dezbateri, precum și reprezentații ale spectacolului Fideli iubirii (Teatro delle Albe). 

Atelierul de lucru ce se va desfășura în perioada 16-18 octombrie, va fi condus de Marco Martinelli și Ermanna Montanari, directorii artistici ai Teatro delle Albe, Italia. Ermanna Montanari este actriță, autoare și scenografă, co-fondatoare a Teatro delle Albe. Valoarea creațiilor sale a fost recunoscută prin numeroase distincții. Este multipremiată, printre altele cu premiul Duse 2013 și cu Premiul Ubu, „Oscarul” teatrului italian (obținut de patru ori) – pentru cea mai bună actriță și pentru cel mai bun proiect curatorial pentru Infernul, Golden Laurel la Mess festival, Sarajevo, Premiul Lo straniero „dedicat memoriei lui Carmelo Bene”, Premiul Eleonora Duse, Premiul Critica al Asociației Naționale a Criticilor de Teatru-ANCT, premiul pentru cultură 2018 al Vereinigung Deutsch-Italianischer Kulturgesellschaften. A fost director artistic al Santarcangelo Festival Internazionale del teatro in Piazza (2011). Publică în reviste de prestigiu precum „The Open page”, „doppiozero”, „Teatro e storia”, „Culture teatrali”, iar în 2017 i-a apărut o carte de povestiri, Miniature Campianesi.

Marco Martinelli se numără printre regizorii și dramaturgii importanți ai teatrului italian. Scrierile sale se nasc din vecinătatea lucrului cu actorii de la Teatro delle Albe, companie pe care a fondat-o în 1983 împreună cu Montanari. Martinelli a obținut cinci premii Ubu pentru regie, dramaturgie, pedagogie, premiul pentru cel mai bun proiect curatorial pentru Infernul, premiul Hystrio pentru regie, premiul Mess di Sarajevo, premiul pentru întreaga carieră la Festivalul Journées Théatrales de Carthage, premiul Golden Laurel-Mess Festival, premiul pentru cultură în 2018 al Vereinigung Deutsch-Italianischer Kulturgesellschaften. Textele lui Martinelli sunt traduse și montate în Franța (în proiecte de dramaturgie Face à Face și Fabulamundi), Belgia, Statele Unite, Germania, Slovacia, Chile, Brazilia și Statele Unite (în 2018, la New York, Italian Playwrights Project va avea un focus pe dramaturgia sa, în colaborare cu The Martin E. Segal Theatre Center și La MaMa Experimental Theatre).

Având certitudinea că „Teatrul nu se învață, se face”, Martinelli a creat metoda non-scuola pe care o folosește cu succes de mai bine de 27 de ani în numeroase proiecte internaționale. Metoda a devenenit punct de referință de la Ravena la Napoli și la Dakar, de la Mons la New York.
Workshop-ul Către Divina Comedie

Participanții la workshop-ul Către Divina Comedie vor lucra folosind vocea și muzica pentru a contura și pentru a înțelege mai bine conceptul de cor teatral, „partitura” fiind reprezentată de cânturi din Divina Comedie de Dante Aligheri.
Teatrul este pentru Martinelli  o „cavernă a polisului, în polis: locul, comunitatea și corul, noi trebuie literalmente să le inventăm, ca vechii greci: e o operă alchimică, e un rămășag care durează o viață, o creație uriașă, o întreprindere a tuturor. În epoca marilor medii virtuale imateriale, teatrul este locul materiei sacre”.

Către Divina Comedie face parte din prima etapă a programului de amploare Dante 2021. Programul include ateliere de formare, participarea activă la spectacolul Purgatoriu, Ravena / Matera 2019 (regia Marco Martinelli și Ermanna Montanari) și va culmina, în anul 2021, cu crearea unui spectacol de mari dimensiuni (Paradisul), care se construiește cu concursul comunității locale și care pleacă de la experiențele acesteia. Timișoara va găzdui și va lua parte, în 2021, la spectacolele Infernul, Purgatoriul și Paradisul, întregind parcursul dantesc și avându-i drept ghizi pe Martinelli și Montanari. Astfel, sute de locuitori ai orașului vor deveni creatori și actanți ai spectacolelor.

Pentru anul 2018, sunt prevăzute în cadrul programului Dante 2021: un workshop în perioada 16-18 octombrie; o dezbatere cu titlul Theatre and Democracy, programată în 16 octombrie, parte a proiectului Café 21; în 20 și 21 octombrie – două reprezentații ale spectacolului Fideli iubirii (Teatro delle Albe) în Sala Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara; ateliere de teatru desfășurate în perioada 22 octombrie – 9 decembrie și conduse de 10 mentori.

Cultură

Sărbători pe rit vechi. Bilja Krstić & Bistrik Orchestra, pe scena Târgului de Crăciun de la Timișoara

Publicat

pe

Sâmbătă, 4 ianuarie, la ora 18:00, vor urca pe scena din Piața Victoriei Bilja Krstić și orchestra sa, Bistrik, într-un concert ce promite să cucerească inimile tuturor celor prezenți, anunță Casa de Cultură a municipiului Timișoara.

Bilja Krstić este o artistă emblematică a muzicii tradiționale sârbești și balcanice, cu o carieră de peste 40 de ani, în care a reinterpretat folclorul, printr-o fuziune originală de armonii vocale, elemente etno și influențe contemporane.

Cu un repertoriu impresionant, ce include cântece din Serbia, Macedonia, România, Bulgaria și alte țări din Balcani, Bilja & Bistrik aduc în prim-plan esența tradițiilor din regiune. De-a lungul carierei, Bilja a lansat șapte albume, dintre care cel mai recent, „Biljur” (2023), reflectă pasiunea sa pentru păstrarea moștenirii muzicale.

Vor răsuna pe scenă, așadar, pe 4 ianuarie, melodii premiate și recunoscute internațional, cum ar fi „Niska Banja”.

Experiența lor live este caracterizată de o atmosferă caldă, sinceră și plină de emoție, care conectează publicul la rădăcinile muzicii tradiționale.

Partener: Radio Banat Link 93,3 FM Timisoara

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolele „Ierbar“ și „Absurdinia“ încheie FEST-FDR 2024

Publicat

pe

Joi, 19 decembrie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului Național din Timișoara are loc  așteptatul spectacol „Ierbar“ de Simona Popescu și Radu Afrim, un spectacol al Teatrului Național din Târgu-Mureș, Compania „Liviu Rebreanu”.

O meditație poetică despre viață, având ca sursă de inspirație poezia însăși, dar și natura, spectacolul „Ierbar“ prezintă o perspectivă inedită – filtrată prin sensibilitatea artistică inconfundabilă a lui Radu Afrim – asupra trecerii timpului. După cum precizează producătorii spectacolului, Ierbar este o experiență teatrală multisenzorială, dar şi una interioară, o călătorie în care magicul însoțește concretul așa cum, atunci când respirăm în ger, nu putem opri șuvoaiele de aburi să ne încadreze volatil chipurile.

Nu întâmplător, ultimul spectacol al FEST-FDR 2024 este o premieră.

Vineri, 20 decembrie, de la ora 19, în Studio UȚU, Teatrul Național din Timișoara prezintă cel mai nou spectacol al său, „Absurdinia“, pe un scenariu de Gavriil Pinte după I.L. Caragiale, Urmuz, Tudor Arghezi și Matei Vișniec.

Aducând laolaltă rânduri uimitor de contemporane ale unor autori care acoperă mai bine de un secol de literatură, scenariul lui Gavriil Pinte construiește un real parcurs al teatrului românesc al absurdului prin patru marcanți exponenți ai săi. Gavriil Pinte inventează o lume năstrușnică și neprevăzută care funcționează ca un fel de scut, amendând absurdul unui prezent năucitor printr-o „privire burlescă asupra unei lumi în care legea o face principiul aberației, al nonsensului, iar logica este ieșită din făgașul rațiunii”, după cum declară el însuși. Cu umor și cu enorm de multă imaginație, „Absurdinia“ își transformă spectatorii în exploratori care întorc spatele, pe deplin conștient, unei lumi guvernate cu intransigența nesiguranței de sine, descoperind că dincolo de lipsa de comunicare, de privarea limbajului de bogăția sensurilor multiple, de însingurare, mai există rost și sens, mai există râs, bucurie și speranță, pentru că, în cuvintele regizorului Gavriil Pinte, „lumea se vindecă, lumea rezistă, și rezistă fiindcă ea, lumea, e o alcătuire uluitoare”.

Echipa de creație a spectacolului este completată de scenografa Roxana Ionescu și de talentații actori ai Teatrului Național din Timișoara – Laura Avarvari, Oana Iovița, Andrei Chifu, Bogdan Spiridon, Cristian Szekeres și Darius Zet.

A doua reprezentație a spectacolului este programată sâmbătă, 21 decembrie.

Biletele pot fi achiziționate on-line, pe www.tntm.ro sau fizic, la Agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2, deschisă între orele 11.00 și 19.00.

Citeste mai mult

Cultură

Actorul Mircea Diaconu a murit din cauza unui cancer de colon

Publicat

pe

Actorul Mircea Diaconu a murit, sâmbătă, la vârsta de 74 de ani, după ce în ultima perioadă a suferit de cancer de colon.

Anunțul a fost făcut de soția sa, actrița Diana Lupescu.

Trupul neînsuflețit al lui Mircea Diaconu va fi depus luni, între orele 12:00 și 16:00, la Teatrul Nottara, acolo unde apropiații vor putea veni să-și aducă un ultim omagiu. Înmormântarea va avea loc marți, la cimitirul din Săftica.

Mircea Diaconu ar fi împlinit 75 de ani în ajunul Crăciunului.

Actorul Mircea Diaconu s-a născut la 24 decembrie 1949 în comuna Vlădeşti, judeţul Argeş. A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti în anul 1971, notează Agerpres.

În 1972, a fost angajat la Teatrul Bulandra, de Liviu Ciulei, unde a rămas până în 1982, după care a fost angajat la Teatrul Nottara. S-a implicat şi în activitatea didactică: în perioada 1977 – 1978, a fost asistent la Actorie, IATC Bucureşti (clasa Olga Tudorache), iar între 1991-1998 a predat cursuri de actorie de film, la Academia de Teatru şi Film Bucureşti, în sistem atelier. În 1995, a devenit profesor la UNATC.

A debutat pe scena Teatrului Bulandra, în 1970, cu piesa „Harfa de iarbă” după Truman Capote. Pe scena acestui teatru a mai jucat în „Revizorul” de Gogol (r. Lucian Pintilie, 1972), „A 12-a noapte” de Shakespeare (r. Liviu Ciulei, 1973), „Răceala” de Marin Sorescu (r. Dan Micu, 1977), „Furtuna” de Shakespeare (r. Liviu Ciulei, 1978) ş.a. La Teatrul Nottara şi-a reconfirmat calităţile de actor complex, atât în comedie, cât şi în dramă: „Cum vă place” de Shakespeare (r. Lucian Pintilie, 1982), „Pădurea” de Ostrovski (r. Constantin Marinescu, 1983), „Ultimul bal” după Liviu Rebreanu (r. Dan Micu, 1984), „Burghezul gentilom” după Moliere (r. Dan Micu, 1988) ş.a. A colaborat şi cu alte teatre: Theatrum Mundi („Teatrul descompus” de Matei Vişniec), Teatrul Naţional Bucureşti („Ghetou” de Joshua Sobol, regia Victor Ioan Frunză) etc.

A fost primul actor din România care şi-a dat demisia, devenind liber profesionist, în anul 1990.

Ca actor de film se impune, ca şi în teatru, atât în registrul dramatic, cât şi în cel comic.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite