Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Din țară

Autoritatea fiscală anunță intensificarea controalelor

Publicat

pe

Autoritatea Fiscală anunţă intensificarea activităţii de control în acest an însă, în anul 2020, instituţia a pierdut aproape jumătate din disputele fiscale cu contribuabilii, conform reprezentanţilor EY, una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global.

„Campania de controale comune ale ANAF cu Inspecţia Muncii, pentru «prevenirea» muncii nedeclarate şi proiectul-pilot pentru realizarea de controale în timp real, planificat să se deruleze în viitorul apropiat, pentru îmbunătăţirea conformării voluntare sunt două dintre cele mai recente proiecte anunţate de autoritatea fiscală română. De altfel, ANAF a vorbit şi despre creşterea cu 10% a numărului de inspecţii fiscale până la finele anului 2025, dar şi despre majorarea colectării cu 2,5 puncte procentuale din PIB în acelaşi interval de timp şi reducerea decalajului de colectare a TVA, priorităţi prevăzute, de altfel, de Planul Naţional de Rezilienţă şi Redresare a României”, se arată într-un punct de vedere semnat de Emanuel Băncilă, partener, coordonatorul Practicii de inspecţii şi controverse fiscale, şi Adrian Rus, partener, liderul departamentului Preţuri de transfer, EY România.

Aceştia amintesc faptul că ANAF a creat o structură specifică de management al riscului, care, cel puţin în teorie, ar trebui să ajute la eficientizarea inspecţiilor fiscale prin crearea de clase de risc, în funcţie de care urmează ca toţi contribuabilii să fie planificaţi pentru inspecţia fiscală.

Conform raportului de activitate al ANAF pe anul 2020, Direcţia de Management al Riscului a testat deja aproximativ 100 de indicatori de risc, urmând ca, până la sfârşitul lui 2022, să îi definitiveze pe aceia în funcţie de care se vor stabili clasele de risc.

Momentan, pentru activitatea de inspecţie fiscală se folosesc doar 11 indicatori de risc, a căror analiză este obligatorie înaintea începerii unei inspecţii fiscale. De asemenea, la acest moment, procedura în urma căreia un contribuabil este clasificat ca fiind cu grad de risc fiscal mare este netransparentă, neputând fi contestată, subliniază reprezentanţii companiei de consultanţă.

Pe de altă parte, strategia ANAF menţionează între obiective şi intensificarea acţiunilor de control în domeniul preţurilor de transfer, inclusiv prin gestionarea eficientă a informaţiilor obţinute ca urmare a utilizării instrumentelor de cooperare administrativă, cum este raportarea ţară cu ţară sau Country-by-Country Reporting. În practică, însă, nu este clar cum foloseşte ANAF informaţiile din aceste raportări, menite, în principal, să evalueze potenţialele riscuri asociate preţurilor de transfer şi cum identifică acele ţinte pentru controalele vizând preţurile de transfer.

Modul în care inspectorii fiscali colectează informaţii, cum selectează afacerile cu risc fiscal crescut şi le inspectează este în permanentă transformare în ultimii ani, interpretarea umană fiind completată, mai nou, şi de analize de date. În schimb, ceea ce evidenţiază practica este că ANAF îşi va intensifica şi mai mult acţiunile de control.

Totodată, a fost reactivat un instrument existent din 2016 în legislaţia din România, care a fost ignorat până la finele lui 2021. Astfel, începând din acest an, aceste „verificări documentare” urmează să fie utilizate din ce în ce mai mult: autoritatea fiscală română şi-a propus ca acest tip de control să reprezinte 60% din totalul verificărilor până în 2025. Consultanţii precizează, în context, faptul că această specie de control nu prezintă garanţiile legale necesare, nerespectând principiile general acceptate pentru o inspecţie fiscală clasică.

Reprezentanţii EY arată că raportarea SAF-T reprezintă un mijloc de eficientizare a inspecţiilor fiscale având în vedere că, prin gradul mare de detaliu, SAF-T solicită completarea obligatorie a 260 de câmpuri dintr-un total de 800 şi se creează premisele unor controale fiscale de la distanţă.

„Anul acesta este pentru România anul SAF-T (Fişierul Standard de Audit Fiscal), obligatoriu pentru marii contribuabili de la 1 ianuarie 2022, cu o perioadă de graţie de şase luni pentru anumite companii, intrate la finele lui 2021 în rândul marilor contribuabili. Raportarea SAF-T, reprezintă într-adevăr un mijloc de eficientizare a inspecţiilor fiscale. Prin gradul mare de detaliu – SAF-T solicită completarea obligatorie a 260 de câmpuri dintr-un total de 800, se creează premisele unor controale fiscale de la distanţă şi, pe termen mediu, eliminarea sau simplificarea anumitor declaraţii din zona TVA. În acest fel, o companie va putea beneficia de o inspecţie fiscală de la distanţă, cu timpi reduşi şi interacţiune limitată”, explică analiza.

Pe de altă parte, însă, consultanţii solicită acordarea unei atenţii deosebite corectitudinii actului de inspecţie fiscală în condiţiile în care în România, finalizarea definitivă a unei proceduri de contestare a unui act inspecţie fiscală poate dura între cinci şi şase ani.

Aceştia amintesc că, în anul 2020, în aproximativ 30% dintre cazuri (raportat la totalul de sume impuse de ANAF), contribuabilii au avut câştig de cauză în faţa instanţelor de judecată, desfiinţând actele de impunere emise de inspecţia fiscală. La acest procent, trebuie adăugat şi un altul, de 15%, pentru care contribuabilii au obţinut anularea actelor de impunere în faza administrativă a contestării (fără a mai fi necesară parcurgerea procedurii judiciare în faţa instanţelor de judecată). Totodată, autoritatea fiscală a raportat că, în peste 300 de cauze, instanţele au dispus reluarea procedurii de soluţionare. Astfel, dacă ulterior aceste cauze vor fi soluţionate în favoarea contribuabilului, este probabil ca acest procent să se crească semnificativ.

Din țară

Judecătorii Curții Constituționale au decis anularea Alegerilor Prezidențiale

Publicat

pe

Într-o ședință convocată vineri dimineață, au apărut „elemente noi” care arată că scrutinul prezidențial din 24 noiembrie a fost viciat.

Decizie CCR

„În şedinţa de vineri, Curtea Constituţională, în vederea asigurării corectitudinii şi legalităţii procesului electoral, şi-a exercitat atribuţia prevăzută de art. 146 lit. f) din Constituţie şi, cu unanimitate de voturi, a hotărât următoarele:

În temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, anulează întregul proces electoral cu privire la alegerea Preşedintelui României, desfăşurat în baza Hotărârii Guvernului nr. 1062/2024 privind stabilirea datei alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a Hotărârii Guvernului nr. 1061/2024 privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea Preşedintelui României în anul 2024.

Procesul electoral pentru alegerea Preşedintelui României va fi reluat în integralitate, Guvernul urmând să stabilească o nouă dată pentru alegerea Preşedintelui României, precum şi un nou program calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare.

Prezenta hotărâre este definitivă şi general obligatorie, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aduce la cunoştinţa publică.

Argumentele reţinute în motivarea soluţiei pronunţate de Plenul Curţii Constituţionale vor fi prezentate în cuprinsul hotărârii, care va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.“

Citeste mai mult

Din țară

ALEGERI PREZIDENȚIALE 2024. Călin Georgescu și Elena Lasconi, în turul al doilea

Publicat

pe

Primul tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale a fost validat de Curtea Constituţională.

Al doilea tur de scrutin va avea loc în 8 decembrie, iar pe buletinul de vot se vor afla Călin Georgescu şi Elena Lasconi.

„Judecătorii constituţionali au hotărât cu unanimitate de voturi respingerea ca neîntemeiată a contestaţiei candidatului Terheş Cristian Vasile. Totodată, Curtea a hotârât, în unanimitate, confirmarea şi validarea rezultatului alegerilor pentru funcţia d epreşedinte al României din primul tur de scutin”, a anunţat, luni seară, Marian Enache, preşedintele CCR.

Potrivit acestuia, Curtea a mai decis organizarea celui de-al doilea tur de scrutin în data de 8 decembrie 2024.

Cel de-al doilea tur de scrutin va avea loc între candidatul independent Călin Georgescu şi Elena Lasconi, candidatul USR.

„Curtea a observat că (…) voturile din dispora nu au fost contestate şi, ca atare, în condiţiile date a aprciat că nu se mai impune renumărarea acestora (…) Chiar dacă au fost constatate unele diferenţe între candidaţi, dar nu rezultă ca fiind provenite din fraude de natură sămodifice resultatul, ele sunt considerate doar posibile erori materiale în numărarea voturilor exprimate, fără relevanţă în stabilirea rezultatelor”, a mai afirmat preşedintele CCR.

Acesta a adăugat că nu s-au constatat fraude în derularea alegerilor prezidenţiale.

Citeste mai mult

Din țară

ALEGERI PARLAMENTARE 2024: Rezultate exit-poll: PSD – 26%, AUR – 19,2%, PNL – 15,9%

Publicat

pe

Conform unui exit-poll CURS care a colectat date de la secţiile de votare duminică, 1 Decembrie 2024, până la ora 20.00, la Camera Deputaţilor PSD a obţinut 26% din voturile electoratului, urmat de AUR cu 19%

PNL şi USR au obţinut, fiecare, câte 15,5% din voturile românilor.

Situaţia este aproape la fel şi la Senat, unde ordinea în preferinţele electoratului este aceeaşi – PSD – 26,10%, AUR – 19,2%, PNL – 15,9% şi USR 15,6%.

SOS, partidul Dianei Şoşoacă, a obţinut la Camera Deputaţilor 5,5% din voturi şi la Senat 5,4%, iar POT, partidul care îl susţine pe Călin Georgescu, a primit la Camera Deputaţilor tot 5.5 % şi la Senat 5,3%, ceea ce înseamnă că ambele partide u depăşit pragul parlamentar de 5%.

În schimb, UDMR este la limita pragului parlamentar, cu 5% atât la Camera Deputaţilor, cât şi la Senat.

Partidul SENS şi Forţa Dreptei nu au trecut pragul, ceea ce înseamnă că nu vor avea reprezentanţi în Parlament.

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a anunțat că prezenţa la vot era de 52,41% la ora 21,40, cifre care cuprindeau şi votul românilor din străinătate.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite