Inspectoratul Județean de Poliție Timiș reamintește că istoricul sanctiunilor auto și certificatul de cazier judiciar poate fi obținut online prin platformele ghișeul.ro și hub.mai.gov.ro
Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării au operaționalizat proiectul pilot privind eliberarea certificatelor de cazier auto și de cazier judiciar în sistem electronic.
Cetățenii au la dispoziție două mecanisme de acces pentru obținerea acestor documente prin autentificarea în portalul hub.mai.gov.ro sau prin accesarea GHISEUL.ro, cele două platforme fiind interconectate.
Potrivit Legii nr. 3/03.01.2023, pentru completarea art. 28 din Legea nr. 290/2004, privind cazierul judiciar, la solicitarea persoanelor fizice sau juridice, certificatul de cazier judiciar se eliberează gratuit și în formă electronică. Certificatele de cazier judiciar precum și istoricul sanctiunilor auto eliberate în formă electronică sunt semnate cu semnătură electronică calificată și sunt asimilate înscrisurilor autentice.
Prin utilizarea acestei aplicații, solicitanții nu vor mai fi nevoiți sa se deplaseze fizic la ghiseele unde se depun/eliberează respectivele documente.
Mecanismele de obținere a istoricului sanctiunilor auto și al certificatului de cazier judiciar electronic:
Prin intermediul platformei www.ghiseul.ro, pentru utilizatorii care sunt înregistrați sau doresc să se înregistreze în platformă. Solicitarea cazierului se face urmând procedura de validare a identității electronice folosind un card bancar înrolat 3D Secure, emis de o instituție bancară din România. În urma validării, aceștia vor fi redirecționati către platforma HUB.MAI.GOV.RO, pentru completarea online a cererii tip.
Prin platforma HUB.MAI.GOV.RO, pentru utilizatorii care nu sunt înregistrați în GHISEUL.RO sau nu dețin un card bancar emis de o instituție bancară din Romania. Solicitanții vor completa un formular disponibil în platformă, iar pentru a li se stabili cu certitudine identitatea, se vor prezenta fizic, o singură dată, la un ghișeu al MAI care oferă servicii publice, pentru validarea contului.
În prima fază, certificarea identității va fi realizată prin prezentarea la unitățile de poliție care eliberează istoricul sanctiunilor auto și certificate de cazier, urmând ca în cursul acestui an certificarea identității să poată fi făcută la toate instituțiile MAI care oferă servicii publice (e.g.: Serviciile publice comunitare pentru eliberarea permiselor de conducere, pașapoartelor, cărților de identitate).
După validarea contului, pentru eliberarea istoricului sanctiunilor auto și al certificatului de cazier, cetățenii vor accesa secțiunea „servicii”, vor selecta motivul solicitării dintr-o listă disponibilă, vor trimite cererea precompletată deja cu datele de stare civilă, iar sistemul va genera automat istoricul sanctiunilor auto și al certificatul de cazier judiciar, semnat electronic.
Sistemul oferă posibilitatea de a verifica autenticitatea documentului, pe baza numărului de înregistrare a certificatului de cazier și al CNP-ului persoanei.