Ne găsiți și pe:

Din țară

Meseriile viitorului. Copiii trebuie orientați către robotică și informatică

Publicat

pe

Meseriile tradiţionale vor fi de domeniul trecutului peste câţiva ani, elevii de astăzi urmând să aibă joburi care nici nu s-au inventat. Majoritatea meseriilor viitorului vor fi în domeniul roboticii sau al informaticii. Școala trebuie să anticipeze cerințele pieței și să pregătească tinerii pentru ceea ce societatea va cere pe viitor.

Roboţii şi utilajele automate ne „fură” tot mai multe locuri de muncă, iar pe viitor se vor ocupa doar mașinăriile de cele mai multe dintre meseriile tradiţionale. În momentul de faţă, aproape 30% din joburi sunt deja realizate de diferite maşinării, iar peste 3-4 ani vor fi disponibilizaţi peste 75 de milioane de lucrători. Un studiu Dell Tehnologies arată că 85% din meseriile care vor exista în 2030 nici nu au fost inventate încă.

Un sondaj realizat de INACO – Iniţiativa pentru Competitivitate – arată că doi din trei elevi consideră că noile meserii ale viitorului vin din domeniile roboticii, inteligenţei artificiale, calculatoarelor şi imprimării 3D.

Potrivit „Ghidului meseriilor viitorului”, realizat de INACO, în cea mai mare fabrică de aer condiţionat din China, de exemplu, 24.000 de angajaţi au fost înlocuiţi cu 800 de roboţi. În agricultură, la fel, au fost introduse tractoare şi alte utilaje agricole autonome, fără şofer, care sunt comandate din faţa unui calculator de către un singur operator. Iar asemenea utilaje există şi la noi în ţară. De asemenea, există utilaje care culeg fructe sau legume fără probleme. Același studiu INACO arată că vor exista drone care vor supraveghea, dar şi ierbicida, stropi cu îngrăşăminte chimice culturile şi chiar se vor autoalimenta.

Nici domeniul juridic nu scapă de „ameninţarea” roboţilor. Acelaşi studiu arată că avocaţii vor putea fi înlocuiţi de roboţi, şi deja există softuri care reduc timpul de documentare cu 60%.

În medicină există deja numeroşi roboţi care analizează sau operează cu o deosebită precizie, iar în unele restaurante există chelneri sau bucătari care se ocupă de prepararea şi servitul mâncării. În domeniul transporturilor, la fel, există autoturisme, mijloace de transport în comun sau autotrenuri pentru marfă care circulă fără șofer. De asemenea, tehnologia printării 3D permite crearea diferitelor obiecte de uz cotidian, dar şi organe vitale funcţionării unui organism.

Pentru a face față schimbărilor și pentru a fi pregătiți pentru noile cerințe de pe piața muncii, specialiştii chestionaţi de INACO recomandă să luăm măsuri cât mai rapid pentru a „prinde trenul” schimbărilor.

„Indiferent de vârstă sau gen, capacitatea de adaptare la schimbare trebuie să fie maximă și permanentă. Problema actuală nu este dispa­riția locurilor de muncă, ci apariția de locuri de muncă necompletate din cauza lipsei de abilități necesare. Tinerii, la început de drum, trebuie să fie ajutați să pornească spre o direcție care să aibă ea însăși viitor”, se arată în studiu.

Care vor fi joburile viitorului

Specialiștii au întocmit o listă de posibile meserii ale viitorului pentru următorii 10 ani și acestea se referă la asistarea persoanelor în vârstă; asistarea roboţilor din domeniul medical; analiza datelor primite prin Internet; gestionarea datelor complexe din oraşele inteligente; detectivul de date; brokerul de date personale.

În domeniul sănătății va fi nevoie mereu de medici, asistente medicale, terapeuți, farmaciști. Calculatoarele și smartphone-urile au schimbat felul în care comunicăm. Pe măsură ce tehnologia se dezvoltă, profesioniștii în IT precum programatorii, specia­liș­tii în securitate cibernetică, administratorii de infrastructură IT vor fi din ce în ce mai solicitați.

Petrolul și gazul nu vor dispărea prea curând, dar afacerile dezvoltate în jurul energiilor alternative deja creează mii de locuri de muncă precum mecanici, specialiști în știință, ingineri, specialiști în vânzări și marketing.

Există, de asemenea, o mare cerere în piață pentru editori de conținut, care să scrie articole în online, pe bloguri sau publicații tipărite.

Competiția tot mai accentuată dintre jucătorii din piață și dorința lor de a dezvolta produse și servicii cât mai originale fac ca nevoia de specialiști în marketing să fie tot mai mare.

Pe măsură ce viitorul financiar va fi tot mai puțin predictibil, cererea în piață pentru analiști financiari va exista mereu.

sursa: ziarullumina.ro

Din țară

Atenție! Mesaje false în numele ANAF

Publicat

pe

ANAF atenționează cu privire la o nouă campanie de mesaje false, transmise în numele instituției, prin care contribuabilii sunt anunțați că au ”plăți fiscale restante”. Mesajului îi este anexat un document, „factura fiscală”, pe care vă sfătuim să nu îl deschideți, în niciun caz!

Reiterăm următoarele:

nu deschideți aceste emailuri și

nu accesați documentele anexate sau linkurile din conținut;

nu transmiteți bani către conturile menționate!

Serviciul Spațiul Privat Virtual, pus la dispoziția contribuabililor, gratuit, a fost creat și dezvoltat pentru o comunicare securizată cu instituția.

De asemenea, contribuabilii pot obține informații fiscale cu caracter general la CALL CENTER ANAF 0314039160.

Citeste mai mult

Din țară

Echinocțiu de toamnă 2022. Începe toamna astronomică iar soarele trece din emisfera nordică în cea sudică

Publicat

pe

În 2022, echinocțiul de toamnă are loc pe 23 septembrie, la ora 4:04 (ora României).

De la un an la altul, fenomenul nu se produce la aceeaşi dată, deoarece anul calendaristic nu este egal cu cel tropic. De când a fost introdus calendarul gregorian (1582), echinocţiul de toamnă s-a produs în zilele de 21, 22, 23 sau 24 septembrie. Cel mai des, însă, a căzut pe 22 și 23 septembrie.

Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu” explică, într-o postare pe Facebook, că echinocțiul de toamnă nu este, așa cum se crede în mod eronat, momentul în care ziua este egală cu noaptea. „De abia pe 26 septembrie ziua va fi egală cu noaptea, iar începând cu 27 septembrie, noaptea va fi mai lungă decât decât ziua. Punctul echinocțiului de toamnă, numit și punct autumnal, se află pe sfera cerească la intersecția eclipticii (ce reprezintă proiecția pe sfera cerească a planului orbitei Pământului) cu ecuatorul ceresc, pe care Soarele îl traversează la aceasta dată, trecând din emisfera nordică a sferei cerești în cea sudică.

Aflându-se deci la această data în dreptul ecuatorului ceresc, Soarele va răsări și va apune chiar în punctele cardinale est și vest, durata zilelor fiind astfel egală, indiferent de latitudine, cu cea a nopților”, explică reprezentantii observatorului astronomic.

După echinocțiul de toamnă se va trece și la ora de iarnă. Acest lucru se va întâmpla în ultimul weekend din octombrie, mai exact în noaptea de 29 spre 30 octombrie.

Citeste mai mult

Din țară

SONDAJ. Dobânda fixă este considerată cea mai bună soluție în fața creșterii ratelor

Publicat

pe

Dobânda fixă este văzută de 39% dintre români drept cea mai bună soluție pentru ei, chiar dacă este mai mare decât dobânda variabilă. Răspunsul a fost dat în cadrul unui sondaj de opinie realizat de comparatorul bancar Finzoom.ro, la solicitarea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

Negocierea cu banca în cadrul CSALB se regăsește printre primele opțiuni ale consumatorilor care doresc ameliorarea situației lor financiare, după refinanțarea la propria bancă (8%) și rambursarea în avans (7%). Măsurile ce pot genera procese în instanțele de judecată, precum darea în plată, nu reprezintă o variantă dezirabilă decât pentru 1% dintre cei 1.484 respondenți care au răspuns chestionarului. Acest lucru arată că familiile care se confruntă cu creșterea ratelor doresc să găsească o rezolvare a problemelor financiare care să le permită continuarea contractului, nu pierderea imobilului ipotecat în care locuiesc (în majoritatea cazurilor).

Perioada dificilă prin care trec debitorii ca urmare a situației economice generale și a creșterii dobânzilor îi face pe români să fie precauți în a mai contracta un împrumut în perioada următoare. Potrivit răspunsurilor date în chestionarul “Relația ta cu banca”, prima opțiune pentru 30% dintre respondenți este să nu se împrumute în perioada următoare. A doua alegere (26%) este să facă un credit de nevoi personale sau să aleagă un card de credit. Așadar, suma împrumutată să fie mai mică și mai ușor de achitat. Împrumuturile de la familie sau prieteni reprezintă o variantă pentru 16% dintre consumatori, în timp ce creditul pentru achiziția unei locuințe este dorit de doar 7% dintre români în acest moment.

Analizând categoria celor care au împrumuturi (37% dintre respondenți nu au împrumuturi), mai mult de jumătate dintre ei (55%) sunt îndatorați mai puțin de un sfert din nivelul veniturilor. O treime au gradul de îndatorare între 25 și 50% din venituri, fiind într-o zonă sensibilă din punctul de vedere al modului în care poate evolua capacitatea de achitare a împrumuturilor. O situația îngrijorătoare și un semnal de alarmă pentru instituțiile de credit reprezintă 13% dintre cei împrumutați, care afirmă că gradul lor de îndatorare depășește jumătate din veniturile familiei.

La întrebarea “Care sunt cele mai mari temeri privind situația viitoare și care ar putea genera dificultăți financiare?” (întrebare cu răspunsuri multiple) , cei mai mulți consideră pierderea locului de muncă (60%) drept cea mai mare amenințare pentru situația lor financiară. Schimbarea situației economice generale din cauza inflației, războiului sau pandemiei reprezintă un motiv de îngrijorare pentru 51% dintre respondenți. Creșterea dobânzilor se situează abia pe al 5-lea loc ca motiv de îngrijorare (36%), după apariția unor probleme medicale (47%) și scăderea salariului (45%). Temerile de mai sus, odată ce devin realitate, reprezintă motive întemeiate și obiective pentru formularea unei posibile cereri de negociere cu banca prin intermediul CSALB.

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: „Sperăm că aceste rezultate ale chestionarului vor fi utile băncilor în încercarea acestora de a înțelege mai bine dificultățile și așteptările pe care le au consumatorii de servicii financiare. Vedem că oamenii așteaptă oferte bune, fie pentru dobânzi fixe, fie pentru refinanțarea împrumuturilor care au devenit costisitoare prin creșterea dobânzilor, dar vor și o rezolvare prin intermediul CSALB a problemelor cu care se confruntă. Totodată, piața creditelor noi a suferit deja o contracție, acest lucru punând o presiune și mai mare pe nivelul de intermediere financiară care în România este extrem de scăzut, sub 27%, cel mai mic din UE. Orice strategie vor adopta băncile, inclusiv pentru a încerca să reducă dezintermedierea financiară, trebuie să dea încredere clienților că aceștia se pot baza pe instituția financiară mai ales în momentele dificile, cum sunt cele prin care trecem.

Irina Chițu, analist financiar și director comparator bancar Finzoom.ro: Chestionarul evidențiază, printre altele, un aspect important: povara creditelor nu este nici pe departe cea mai mare în bugetul unei familii, fiind depășită de scumpirea alimentelor (55%) și a utilităților (54%). Abia pe locul trei (34%) este impactul ratelor asupra bugetului. Pentru a face față tuturor provocărilor acestor vremuri, fiecare dintre noi trebuie să analizeze bugetul familiei și să ia măsuri pentru reducerea propriilor cheltuieli: prin reducerea consumului, eliminarea risipei și prin renegocierea tuturor contractelor cu furnizorii de utilități, precum și a contractelor bancare (negociere care se poate face direct cu banca, sau gratuit prin intermediul unui conciliator de la CSALB). Acum se pot compara online prețurile la energie, gaze, alimente, combustibili, cât și produsele și serviciile de la toate băncile, iar consumatorii pot alege în cunoștință de cauză.”

Sondajul de opinie “Relația ta cu banca” a fost realizat în lunile august-septembrie 2022, iar chestionarul a fost completat de 1.484 de respondenți, majoritatea între 25 și 55 de ani (70%), salariați (62%) și cu venituri lunare între 2.500-5.000 de lei (39%).

Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite