Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Din țară

Proiectul de modernizare a liniilor de cale ferată între Caransebeș și Arad, blocat la Primăria Timișoara, susține ministrul Transporturilor

Publicat

pe

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunţat că urmează să aibă o discuţie cu primarul municipiului Timişoara, Dominic Fritz (USR) având în vedere că Primăria nu a eliberat toate documentele necesare pentru proiectul de modernizare a liniilor de cale ferată dintre Caransebeş şi Arad, pe tronsonul care traversează Timişoara.

„O să am întâlnire cu Primăria, cu primarul (Dominic Fritz, n.r.) şi echipa dansului, legată de proiectul pe feroviar care traversează Timişoara, care în acest moment nu are toate acordurile de la Primărie. Am ajuns în situaţia pe care nu mi-o doream, şi anume să fie ultimul proiect care primeşte avize. S-au primit avize pe Cluj. Sunt 2 proiecte: Episcopia Braşovului – Cluj şi Caransebeş – Arad. Rostul întâlnirii de astăzi cu domnul primar este să depăşim odată aceste obstacole şi să dăm drumul la un proiect, important, zic eu. Sper să ajungem la o înţelegere astfel încât să se primească avizele şi de la Primărie, avize pe care le-a mai dat odată în trecut, în paranteză fie spus. Că acest proiect a fost avizat în trecut. E adevărat că era altă administraţie, dar, ştiţi cum e … că am fost şi cu Peter Sijjarto (ministrul de Externe al Ungariei – n.r.), holul de la Consiliul Judeţean e plin de poze de foşti preşedinţi. Administraţia rămâne, dar…”, a declarat Sorin Grindeanu.

Firmele de construcţie au fost desemnate încă de anul trecut, iar acum se lucrează la proiectare pe cele 4 loturi în care a fost împărţită magistrala de cale ferată de 162 km, Caransebeş – Lugoj – Timişoara – Arad, a cărei modernizare costă aproape 9 miliarde de lei, bani asiguraţi prin PNRR.

Pentru Timişoara, realizarea acestui obiectiv de infrastructură feroviară va însemna o mulţime de schimbări.

Ministrul Transporturilor a explicat că în proiectul pentru acest segment este prevăzut un sens giratoriu suspendat, la intersecţia de la strada Baader din Timişoara, despre care se vorbea încă de acum câţiva ani când au fost întocmite primele planuri. Pe lângă giraţia suspendată, mai sunt prevăzute şi alte pasaje peste calea ferată.

Gara de Nord din Timişoara va deveni cea mai frumoasă din vestul României, spune ministrul,iar în cadrul proiectului 20 de staţii CFR din Timiş vor fi modernizate. Este vorba despre staţiile: Timişoara Est, Timişoara Nord, Ronaţ Triaj, Sânandrei, Băile Călacea, Orţişoara, Sacu, Jena, Chizatau, Tapia, Jabar, Şuştra, Izvin, Ghiroda, Găvojdia, Lugoj, Belinţ, Topolovăţ, Recaş, Remetea Mare.

De asemenea, va fi amenajată o staţie CFR la Timişoara, aproape de centrul oraşului, lângă cel mai mare mall din oraş şi care va asigura şi o legătură rapidă cu Aeroportul Timişoara

Calea ferată Caransebeş – Lugoj – Timişoara – Arad are o lungime de 162 kilometri, iar în proiectul de modernizare prin PNRR este împărţită în 4 loturi:

Lotul 1: Caransebeş – Lugoj (39,56km) – câştigător licitaţie: Asocierea WEBUILD SPA – SALCEF SPA – 1,3 miliarde lei (fără TVA)

Lotul 2: Lugoj – Timişoara Est (53,91km) – câştigător licitaţie: FCC CONSTRUCCION SA – 1,9 miliarde lei (fără TVA)

Lotul 3: Timişoara Est – Ronaţ Triaj (13,86km) – câştigător licitaţie: Asocierea WEBUILD SPA – Partecipazioni Italia SPA – SALCEF SPA – 1,4 miliarde lei (fără TVA)

Lotul 4: Ronaţ Triaj – Arad (54,86 km) – câştigător licitaţie: Asocierea WEBUILD SPA – Partecipazioni Italia SPA – SALCEF SPA – 2,1 miliarde lei (fără TVA)

Sumele asigurate prin PNRR vor fi folosite pentru lucrări complexe necesare dezvoltării infrastructurii din sud-vestul ţării: dublarea liniei de cale ferată pe tot traseul; refacerea liniilor şi corectarea traseului pentru că trenurile să poată circulă cu viteze de 160 km/h; modernizarea gărilor;  construirea de pasarele pietonale şi adaptarea nivelului peroanelor la standardele europene; înfiinţarea unor halte de călători în zonele urbane, pentru accesul direct la reţeaua feroviară de transport;  desfiinţarea trecerilor la nivel sau construirea unor pasaje denivelate;  construirea a două noi clădiri pentru mentenanţă şi a unui centru regional de management al traficului şi sistem ERTMS.

Din țară

Pita bănățeană cu făină integrală și cartofi și pâinea cu secară – Pâinile Anului 2025

Publicat

pe

A doua zi a celei de-a 16-a ediții a expoziției internaționale GastroPan, cea mai mare expoziție pentru industria panificației, patiseriei, cofetăriei, gelateriei, ciocolateriei, morăritului și HoReCa din România, a adus noi inovații și soluții revoluționare.

În acest an, evenimentul continuă să fie locul unde schimbările din industrie devin vizibile pentru specialiștii din domeniu. Expozanții au prezentat produse de top, tehnologii și soluții pentru fiecare specialist din industrie, iar vizitatorii, vechi și noi, au avut ocazia să cunoască diferențele dintre procesele tehnologice prin discuțiile cu expozanții din țară și nu numai.

Pâinea Anului 2025 realizată artizanal: pita bănățeană cu făină integrală și cartofi

Mult așteptatul concurs al expoziției, Pâinea Anului 2025 realizată artizanal, a adus brutari artizani din toată țara cu produse simple, naturale, gustoase care au fost apreciate de membrii juriului. Printre produse s-au numărat caracteristici precum combinarea făinii de secară cu alune de pădure, folosirea de batata sau a cașului de oaie, însă, pâinea care a impresionat cel mai mult a fost Pita bănățeană cu făină integrală și cartofi care a reprezentat aniversarea de 30 ani a brutăriei. Aceasta a fost realizată din făină integrală măcinată lent, cartofi bănățeni, maia naturală fiind o pâine fără aditivi.

Premianții Pâinea Anului 2025 realizată artizanal:

Locul I: Brutăria Moara Maria, sat Chizatu, jud. Timișoara

Locul II: Brutăria Bocskor, sat Sânmartin, jud. Harghita

Locul III: Brutăria Simplu, Brașov, jud. Brașov

Premiul special: Raema SRL, Mediaș, jud. Sibiu

Pâinea Anului 2025 realizată industrial: pâinea cu făină de secară

La categoria Pâinea Anului 2025 realizată industrial, participanții au venit cu produse care se realizează într-o cantitate minimă de 500 kg/zi, ceea ce înseamnă că ingredientele naturale, continuitatea, calitatea sunt constante tot timpul. Au fost pâini simple, cu cartofi, realizate într-o lungime de un metru, însă cea care a fost considerată a fi pâinea cea mai bună obținută industrial a fost pâinea cu făină de secară caracterizată prin folosirea maielei sălbatice, făină opărită la 80oC și alte ingrediente naturale.

Premianții Pâinea Anului 2025 realizată industrial:

Locul I: Brutăria Bocskor, sat Sânmartin, jud. Harghita

Locul II: Brutăria CEN, sat Axente Sever, jud. Sibiu

Locul III: Brutăria Harmopan, Miercurea-Ciuc, jud. Harghita

 

Citeste mai mult

Din țară

Trecere la ora de vară! Sâmbătă se dau ceasurile înainte cu o oră

Publicat

pe

Trecerea la ora de vară și la cea de iarnă a fost implementată pentru ca oamenii să se poată bucura de cât mai multă lumină naturală.

Schimbarea orei se face în ultima duminică din luna martie, pentru ora de vară, și în ultima duminică din octombrie, pentru ora de iarnă.

În data de 30 martie, ora 03:00 dimineața va deveni ora 04:00, astfel, ultima duminică din luna martie va fi cea mai scurtă zi din an, având doar 23 de ore.

În România, ora de vară a fost introdusă pentru prima dată în 1932. Din 1943, practica trecerii la ora de vară a fost suspendată și a fost reintrodusă în România începând cu 1979.

Parlamentul European a votat, în 2019, în favoarea unei propuneri de renunţare la obligativitatea trecerii la ora de vară la nivelul Uniunii Europene, însă, potrivit propunerii, fiecare stat membru va avea dreptul să decidă dacă va păstra actualul sistem sau va renunţa la schimbarea orei.

Medicii recomandă ca populația să se pregătească în prealabil pentru schimbarea orei. Cu aproximativ trei zile înainte de modificarea orei se recomandă să mergem la culcare mai devreme cu 10-15 minute. Somnul după-amiaza de aproximativ 30 de minute poate fi benefic.

Expunerea la lumină naturală timp de 15 minute pe zi poate ajuta la reglarea ritmurilor circadiene. În zilele imediat următoare este recomandată reducerea consumului de alcool și cafea și amânarea activităților zilnice cu o oră.

Citeste mai mult

Din țară

Echinocțiul de primăvară. Începe primăvara astronomică

Publicat

pe

Dupa „Mărțișor”, „Babe” și „Mosi”, după “zăpada mieilor”, când calendaristic deja am pășit în anotimpul primăverii deși luna martie se dovedește a fi destul de capricioasă, urmează echinocțiul de primăvară, ce marchează începutul primăverii astronomice.

El se produce în 20 martie, la ora 11.01, când longitudinea astronomică a Soarelui revine la valoarea de zero grade, informează reprezentanții Observatoului Astronomic „Amirel Vasile Urseanu“.

După cum este cunoscut, mișcarea aparentă a Soarelui pe sfera cerească, determinată de mișcarea reală a Pământului pe orbita sa, generează pentru latitudinile noastre inegalitatea duratei zilelor și nopților la diferite epoci ale anului, datorită poziției aproximativ fixe în spatiu a axei de rotație a Pământului, precum și a înclinării sale față de planul orbitei acestuia. Astfel, pe sfera cerească, Soarele parcurge în decurs de un an un cerc mare numit ecliptica (ce marchează de fapt planul orbitei Pământului), care face cu ecuatorul ceresc un unghi de 23° 27′ .

La momentul echinocțiului de primăvara Soarele traversează ecuatorul ceresc trecând din emisfera australă a sferei cerești în cea boreală. Când Soarele se află în acest punct, numit punct vernal, el descrie mișcarea diurnă în lungul ecuatorului ceresc, fenomen ce determină, la data respectivă, egalitatea duratei zilelor cu cea a nopților, indiferent de latitudine. La latitudinile țării noastre, pentru care putem considera valoarea medie de 45°, această cifră reprezintă și valoarea medie a înălțimii Soarelui deasupra orizontului la momentul amiezii. Totodată, la data respectivă, Soarele răsare în punctul cardinal est și apune în punctul cardinal vest.

Începând de la aceasta dată, durata zilei (față de cea a nopții) va fi în continuă creștere, iar cea a nopții (față de cea a zilei) în scădere, până la data de 21 iunie, când va avea loc momentul solstițiului de vară.

În emisfera sudică a Pământului fenomenul trebuie interpretat invers, astfel ca în regiunile respective acest moment marchează începutul toamnei astronomice. Totodată, în regiunile polare, în emisfera nordică începe lunga zi polară, iar in cea sudică începe noaptea polară, ce vor dura, fiecare, câte 6 luni.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite