Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Din țară

STUDIU. Marile temeri ale românilor: incendiile și cutremurele

Publicat

pe

Ca măsură de precauţie, peste jumătate din români (52%) susţin că scot din priză toate aparatele electrice atunci când pleacă de acasă pentru o perioadă mai lungă de timp, reiese dintr-un sondaj desfăşurat în cadrul unei campanii dedicate asigurărilor de locuinţe. Cele mai mari frici ale românilor, atunci când vine vorba de casa lor, sunt izbucnirea unui incendiu în locuinţa lor sau la vecini (42,14% din respon­denţi) şi cutremurul (15,03%).

Conform cercetării realizate în cadrul celei de-a şasea ediţii a campaniei „Octombrie – Luna Asigurărilor de Locuinţe”, când vine vorba despre pregătirea pentru un potenţial dezastru, mai puţin de jumătate din români au în casă o trusă de urgenţă în caz de cutremur, în care să fie incluse câteva elemente esenţiale (o lanternă, un fluier, câteva provizii, o pătură etc.). De asemenea, aproape 8 din 10 români nu au stabilit un loc de întâlnire cu familia, în cazul unui dezastru.

În ceea ce priveşte luarea măsurilor speciale de prevenţie şi/sau combatere a unui incendiu, peste 60% din respondenţi au răspuns negativ. Doar 12% au declarat că au în casă atât detectoare de fum, cât şi stingător de incendiu, în timp ce aproape 15% au doar detectoare de fum, iar 12% au doar stingător de incendiu.

Rezultatele studiului citat dezvăluie o altă problemă, cea referitoare la utilizarea mijloacelor de încălzire sau a instalaţiilor electrice improvizate. Astfel, în acest caz, unul din 10 români (9,82%) afirmă că foloseşte, în prezent, astfel de improvizaţii.

Totodată, peste jumătate din participanţii la sondaj (52%) au declarat că scot din priză toate aparatele electrice atunci când pleacă de acasă pentru o perioadă mai lungă de timp, în timp ce 36%, doar o parte din acestea. De asemenea, 3 din 4 români (75,6%) declară că verifică instalaţiile de utilizare a gazelor şi opresc gazele atunci când pleacă de acasă pentru mai mult timp.
Potrivit sursei citate, 8 din 10 români nu au instalate sisteme de alarmă sau sisteme video pentru protecţia casei lor, în timp ce, dacă aproape 70% din respondenţi au declarat că închid complet toate geamurile atunci când pleacă de acasă, peste 28% din aceştia lasă geamuri deschise rabatat.

Cea mai mare teamă a românilor, atunci când vine vorba de casa lor, este izbucnirea unui incendiu în locuinţa lor sau la vecini (42,14% din respondenţi); aceasta este urmată de cutremur (15,03%), spargerea locuinţei de către hoţi (11,29%), inundarea cu apă din conducte (5,91%), alunecare de teren (3,13%) şi inundaţie din cauze naturale (2,17%).

Chestionaţi în legătură cu motivul pentru care nu au încheiat o asigurare obligatorie de locuinţă, 29,7% din români au declarat că nu îşi permit financiar, alţi 14,85% nu au încredere că vor primi despăgubirea, iar alţi 11,39% au declarat că nu consideră că această asigurare le este utilă. În acelaşi timp, întrebaţi dacă ştiu că pot fi amendaţi în cazul în care nu încheie o poliţă de asigurare a locuinţei, doar 25,8% din respondenţi au arătat că da, 62,47% au declarat că nu ştiu, iar 11,73% au afirmat că nu.

Sondajul, la care au participat 1.151 de respondenţi, s-a desfăşurat online, în perioada 15 octombrie – 5 noiembrie 2018. Din totalul persoanelor chestionate, 49% locuiesc la bloc, iar 51% la casă. De asemenea, 63% locuiesc în mediul urban, iar 37% în mediul rural.

În România, gradul de cuprindere în asigurare a locuinţelor este unul extrem de scăzut, doar 19% din cele aproximativ 8,9 milioane de locuinţe din România au o poliţă obligatorie PAD, iar 16% au şi o asigurare facultativă. Prin comparaţie, în Polonia, Cehia, Slovenia şi Slovacia, gradul de penetrare al asigurărilor de locuinţe a ajuns la 50%, iar în Ungaria la 70%.
Poliţa obligatorie PAD are un caracter de bază, oferind acoperire pentru cele trei riscuri de catastrofă specifice ţării noastre (cutremur, inundaţii, alunecări de teren) în limita a 20.000 de euro pentru locuinţele tip A, respectiv 10.000 euro pentru cele tip B.

Din țară

Încep înscrierile la creșă și grădiniță

Publicat

pe

Înscrierile la grădiniţă, creşă şi în serviciile de educaţie timpurie complementare, pentru anul şcolar 2025-2026 încep luni, a anunțat Ministerul Educației.

În grupele de nivel antepreşcolar (creşă) pot fi înscrişi copiii cu vârste între 3 luni şi 3 ani, în limita numărului de locuri disponibile după etapa de reînscrieri. În grupele de nivel preşcolar (grădiniţă) pot fi înscrişi copiii cu vârste între 3 şi 6 ani, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri.

„Vă rugăm să aveţi în vedere că înscrierea nu se face pe principiul «primul venit, primul servit», deci ordinea înscrierii/numărul de înregistrare al cererii nu constituie un criteriu”, informează reprezentanții ministerului.

Înscrierea se face pe baza criteriilor generale şi specifice descrise în metodologia de înscriere.

Ministerul precizează că în grupele de nivel antepreşcolar (creşă) pot fi înscrişi copiii cu vârste între 3 luni şi 3 ani, în limita numărului de locuri disponibile după etapa de reînscrieri. În grupele de nivel preşcolar (grădiniţă) pot fi înscrişi copiii cu vârste între 3 şi 6 ani, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri.

În cererile-tip de înscriere părinţii pot trece trei opţiuni, în ordinea preferinţelor. Cererea se depune la unitatea de învăţământ aleasă ca primă opţiune.

âGrupa mare şi grupa mijlocie fac parte din învăţământul obligatoriu. Înscrierea la grădiniţă se va face acordându-se prioritate cuprinderii în grădiniţe a copiilor de 4 şi 5 ani.

Ministerul mai arată că la nivelul inspectoratelor şcolare va funcţiona o linie telverde, la care părinţii pot obţine gratuit informaţii referitoare la înscrierea copiilor la grădiniţă/creşă şi în serviciile de educaţie timpurie complementare.

Numărul de telefon telverde, data de la care acesta este funcţional, programul de funcţionare sau alte informaţii utile vor fi comunicate de fiecare inspectorat şcolar.

Citeste mai mult

Din țară

Zboruri Timișoara-Dubai, din octombrie, cu compania Animawings

Publicat

pe

Compania Animawings a anunțat că va introduce zboruri regulate între Timișoara și aeroportul Dubai World Central, din Emiratele Arabe Unite.

Conform datelor din sistemul de rezervări al companiei, noua rută va fi inaugurată în prima săptămână din luna octombrie 2025, iar zborurile vor fi disponibile în fiecare zi de marți. Prețul unui zbor pleacă de la 119 de euro/persoană.

Animawings va folosi pentru această rută aeronave Airbus A230, care pot transporta 180 de pasageri.

Durata unui zbor va fi de cinci ore și jumătate.

Compania românească AnimaWings va opera curse charter de pe Aeroportul internațional „Traian Vuia“ din Timișoara

Citeste mai mult

Din țară

În 2025, Declarația unică se depune până la data de 26 mai, inclusiv

Publicat

pe

Termenul limitã pentru depunerea Declarației unice (Formular 212) este 26 mai 2025 (inclusiv), pentru veniturile obținute în anul precedent.

Declarația unicã se completeazã și se depune de cãtre persoanele fizice care în anul 2024 au avut, individual sau într-o formã de asociere, venituri/pierderi din România sau/și din strãinãtate și care datoreazã impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului Fiscal.

Declarația unicã se depune și de cãtre persoanele fizice care opteazã în cursul anului 2025 pentru plata contribuției de asigurãri sociale de sãnãtate (CASS).

De asemenea, persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizeazã venituri din activitãți independente, din drepturi de proprietate intelectualã, din activitãți agricole, silviculturã și pisciculturã, scutite de la plata impozitului pe venit, au obligația declarãrii veniturilor și depunerii declarației.

Declarația se depune, împreunã cu anexele completate, dacã este cazul, astfel:
a) prin mijloace electronice de transmitere la distanțã, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv:

– prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual” (SPV);

– pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnãturã electronicã calificatã.

  1. b) în format letric, direct la registratura organului fiscal sau prin poștã, cu confirmare de primire. Data depunerii declarației în format hârtie este data înregistrãrii acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poștã, dupã caz.

Contribuabilii care nu dețin un calculator personal sau nu dispun de o conexiune la Internet, pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii din cadrul unitãților fiscale, cu ajutorul cãrora pot efectua urmãtoarele operațiuni:

– înregistrarea în cadrul serviciului Spațiul Privat Virtual;

– completarea Declarației Unice;

– depunerea Declarației Unice.

Lista sediilor unitãților fiscale în care sunt puse la dispoziția contribuabililor calculatoare destinate auto-servirii se regãsește pe portalul www.anaf.ro, la secțiunea Asistențã contribuabili – Servicii oferite contribuabililor.

De asemenea, contribuabilii pot solicita sprijin și funcționarilor din cadrul organelor fiscale locale, în cadrul cãrora existã personal special instruit pentru a acorda îndrumare și asistențã pentru depunerea Declarației unice.

Informații suplimentare pot fi obținute:

  •        accesând portalul www.anaf.ro, secțiunea Asistențã contribuabili – Servicii oferite contribuabililor – Ghiduri curente și alte materiale informative;
    ·        participând la webinariile susținute de ANAF (20 și 21 mai, ora 10.00);
    ·        telefonic, la numãrul 031.403.91.60;
  •        la structurile de asistențã pentru contribuabili din cadrul unitãților fiscale teritoriale.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite