Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Actualitate

Infiltrații masive de apă în autostrada Arad- Timișoara

Publicat

pe

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a efectuat săptămâna trecută recepția finală la expirarea perioadei de garanție de doi ani la autostrada Timișoara-Arad în pofida unor probleme majore pe care le are această autostradă, arată documente deținute de către Digi24.ro.

 

Mai precis este vorba de descoperirea unor infiltrații masive ale apelor pe o porțiune lungă de sute de metri din carosabilul autostrăzii. Rezolvarea problemei în cauză ar fi necesitat lucrări de modificare a sistemului de drenaj care însă nu au fost făcute de către antreprenor, anume asocierea italo-spaniolă Astaldi-FCC.

 

Pete permanente de apă în partea carosabilă

 

Nota de prezentare întcomită de firma franceză Egis International cuprinde descrierea situației, identificarea cauzelor și soluția posibilă. Nota menționează că problemele erau cunoscute încă din august 2013 când s-a făcut recepția la încheierea lucrărilor. ”În Anexa 3 a Procesului Verbal de Recepție a Lucrărilor nr.92/53401 din 08/08/2013 se menționează că sunt probleme între km 30+000 și km 30+800, calea II, banda I constând în pete permanente de apă în partea carosabilă”, spune inginerii de la Egis.

 

Ar fi vorba, continuă aceștia, ”de sucurarea (probabil scurgerea – n.red.) lentă și continuă a apei din carosabil, precum în pozele de mai jos realizate la km 30+500, pe calea 2 în data de 29 iulie 2015”. Egis afirmă că aceste probleme au fost monitorizate timp de doi ani, deci după încheierea lucrărilor. Atunci când a fost cazul antreprenorul a făcut reparații de urgență, spun inginerii. Problemele au devenit acute în toamna anului trecut când ”s-au transfromat în gropi care vor necesita de urgență reparații”, spunea Egis în nota înaintată companiei de drumuri.

 

Care este sursa apei?

 

Potrivit analizei făcute de Egis, sursa apei izvorâte în mijlocul autostrăzii în zona km 30+100 (o sută de metri după kilometrul 30) provine din sectorul de autostradă km 30+800. Pe toată această lungime autostrada are o pantă de 1% coborâre spre zona în care țâșnește apa din asfalt în special în anotimpul ploios. În partea de sus autostrada trece printr-un debleu înalt de câțiva metri iar aici se găsește și o zonă mlăștinoasă. ”Deoarece apa nu se poate scurge în condiții optime de pe zona de platou (panta terenului natural foarte mică, zona mlăștinoasă, aceasta băltește și se infiltrează în terenul din amplasament. Băltind în amplasament, la baza rambleului în jurul km 30+850, apa se infiltrează sub fundația autostrăzii la baza stratului de argilă, iar apoi migrează în lungul aliniamentului”, explică Egis. Astfel de infiltrații sunt periculoase pentru calitatea autostrăzii. Pe timp de iarnă apa infiltrată, înghețând își crește volumul. Aceasta duce la umflarea și crăparea structurii rutiere. Foraje făcute în anumite puncte ale autostrăzii, atât în stânga, cât și dreapta, pe banda de staționare de urgență, la o adâncime de un metru, au indicat prezența apei imediat lângă fundație, se mai arată în raport.

 

Inginerii Egis recomandă modificări ale sistemului de drenare a căror valoare totală ar fi de 557.000 de euro. Egis recomandată adâncirea canalelor în care se amplasează drenurile, montarea unor drenuri mari, cu diametrul de 30 de centimetri, refacerea integrală a stratului de asfalt. Lucrarea ar scădea atât costurile viitoare de întreținere a autostrăzii, cât și cele de reparație a acesteia pe termen mediu și lung, spune firma franceză.

 

Sursa: DIGI24.ro

 

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Locale

IMPOZITELE și TAXELE LOCALE pentru 2026, ajustate conform legii, la Timișoara

Publicat

pe

Municipalitatea ajustează taxele și impozitele locale pentru anul 2026 ca urmare a legii privind stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice. Actul normativ modifică atât baza de calcul – valoarea în lei/mp, cât și o serie de coeficienți utilizați până în prezent, respectiv scutiri și reduceri la plata impozitului.

Proiectul de hotărâre aferent aplicării acestor prevederi la nivelul municipiului Timișoara urmează să fie supus aprobării Consiliului Local.

Conform noilor prevederi legale, pentru clădirile rezidențiale din proprietatea persoanelor fizice, valoarea în lei/mp crește cu aproximativ 79%, iar facilitățile fiscale, precum reducerile în funcție de vechimea imobilului, au fost eliminate. Până în prezent, în funcție de vechimea imobilului erau aplicate reduceri de 10%, 30% și 50%. Totodată, scutirile aplicate pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat, pentru persoanele încadrate în gradul I de invaliditate, precum și cele acordate instituțiilor coordonate de Ministerul Educației, Ministerul Cercetării, Ministerul Familiei și federațiilor sportive, au fost eliminate.

În baza noii legislații, un apartament cu o cameră de 23 mp aflat în zona A și într-o clădire veche va înregistra o diferență de aproximativ 150 de lei. Un apartament cu două camere, având 50 mp și situat în zona B, ar trece de la un impozit de 119 lei la 447 de lei, iar pentru un apartament cu trei camere, de circa 65 mp, amplasat în zona C, diferența estimată ar fi de circa 410 lei.

Noua legislație națională stabilește și includerea normei de poluare în formula de calcul pentru impozitul pentru mijloacele de transport, alături de capacitatea cilindrică. De exemplu, pentru un autoturism cu capacitate cilindrică de 1.598 cmc, impozitul anual ar putea ajunge la aproximativ 230 lei în cazul normelor Euro 0 – 3 și la aproape 200 lei în cazul normei Euro 6, față de 143 lei în prezent. Pentru un autoturism cu capacitate cilindrică de 3.100 cmc, impozitul este estimat la 7.600 lei pentru normele Euro 0 – 3 și la 6.900 lei pentru norma Euro 6, comparativ cu 10.375 lei în prezent. Pentru autoturismele hibride cu emisii peste 50 g C02/km este estimat un impozit de circa 200 lei. Pentru autoturismele electrice, scutite până în prezent, este introdusă o taxă anuală de 40 de lei. În evidențele Direcției Fiscale a Municipiului Timișoara sunt peste 156.000 de mijloace de transport, din care circa 127.000 în proprietatea persoanelor fizice, iar restul în proprietatea persoanelor juridice.

Pentru plata cu anticipație, până la data de 31 martie a anului 2026, a impozitului pe clădiri, a impozitului pe teren sau a impozitului pe mijloacele de transport, datorat pentru întregul an 2026 de către contribuabilii persoane fizice și persoane juridice, municipalitatea acordă o bonificație de 10%.

În ceea ce privește impozitarea clădirilor rezidențiale pentru persoane juridice, municipalitatea menține regimul actual până în anul 2027, ca urmare a OUG 78/17.12.2025.

Pentru clădirile nerezidențiale, atât pentru persoane fizice, cât și pentru cele juridice, proiectului municipalității propune diminuarea cotei adiționale de la 31% la 16%.

Proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale în Municipiul Timișoara pentru anul 2026 poate fi consultat la adresa: https://www.primariatm.ro/proiecte-hcl/0418d960-2450-43c8-9a22-73455cf66020

Citeste mai mult

Locale

Sirenele vor răsuna la Timișoara în amintirea Revoluției din Decembrie 1989

Publicat

pe

Sâmbătă, 20 decembrie, la ora 12:00, în întreg orașul Timișoara vor răsuna sirenele.

Acest moment simbolic marchează eliberarea Timișoarei și omagiază curajul celor care au luptat pentru libertate și demnitate.

Primăria Timișoara invită toți cetățenii să participe la acest moment de reculegere și omagiu, prin care onorăm și reafirmăm valorile pentru care s-a luptat: libertatea, solidaritatea și respectul pentru drepturile omului.

Pentru Timișoara, luna decembrie reprezintă un reper esențial al memoriei colective, fiind perioada în care sunt comemorați eroii-martiri ai Revoluției din Decembrie 1989, dar și momentul în care orașul a devenit primul oraș liber de comunism din România, asumându-și un rol decisiv în declanșarea eliberării întregii țări.

Foto: Primăria Timișoara

36 de ani de la Revoluția din decembrie ’89. PROGRAMUL manifestărilor organizate la Timișoara

Citeste mai mult

Din țară

SOLSTIȚIUL de iarnă. Începe iarna astronomică

Publicat

pe

Ca în fiecare an, deși iarna meteorologică sosește încă de la 1 decembrie, începutul iernii astronomice este marcat de un moment precis, cel al solstițiului de iarnă. El este legat de mișcarea anuală aparentă a Soarelui pe sfera cerească, ce reprezintă consecința mișcarii reale a Pământului în jurul Soarelui.

Momentul solstițiului de iarnă, respectiv al începutului iernii astronomice, are loc în data de 21 decembrie 2025, la ora 17.03, conform informațiilor publicate de Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu“.

Începând de la această dată, până la 21 iunie, durata zilelor va crește continuu, iar cea a nopților va scădea în mod corespunzător.

După cum este cunoscut, axa polilor Pământului își păstrează (în primă aproximație) direcția fixă în spațiu, ea fiind înclinata cu 66° 33′ față de planul orbitei terestre. Din acest motiv, Soarele parcurge în decurs de un an cercul sferei cerești numit „ecliptică”, a cărui înclinare față de ecuatorul ceresc este de 23° 27′.

La data solstițiului de iarnă, Soarele răsare cu 23° 27′ la sud de punctul cardinal est și apune tot cu același unghi spre sud față de punctul cardinal vest. La momentul amiezii el „urcă” – ținând cont de latitudinea medie a tării noastre, de 45° – la numai 21° față de orizont. În consecință, la această dată, durata zilei are valoarea minimă din an, de 8 ore și 50 minute, iar durata nopții are valoarea maximă, de 15 ore și 10 minute (pentru București). Evident, în emisfera sudică a Pământului fenomenul are loc invers, momentul respectiv marcând începutul verii astronomice.

La momentul solstițiului de iarnă Soarele se află deci în emisfera australă a sferei cerești, la distanța unghiulară maximă de 23° 27′ sud față de ecuator, el efectuând mișcarea diurnă în lungul cercului paralel cu ecuatorul ceresc, numit „tropicul Capricornului”. Aceasta explică, pentru latitudinile medii ale Terrei, inegalitatea zilelor și a nopților, precum și succesiunea anotimpurilor.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite