Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Actualitate

Infiltrații masive de apă în autostrada Arad- Timișoara

Publicat

pe

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a efectuat săptămâna trecută recepția finală la expirarea perioadei de garanție de doi ani la autostrada Timișoara-Arad în pofida unor probleme majore pe care le are această autostradă, arată documente deținute de către Digi24.ro.

 

Mai precis este vorba de descoperirea unor infiltrații masive ale apelor pe o porțiune lungă de sute de metri din carosabilul autostrăzii. Rezolvarea problemei în cauză ar fi necesitat lucrări de modificare a sistemului de drenaj care însă nu au fost făcute de către antreprenor, anume asocierea italo-spaniolă Astaldi-FCC.

 

Pete permanente de apă în partea carosabilă

 

Nota de prezentare întcomită de firma franceză Egis International cuprinde descrierea situației, identificarea cauzelor și soluția posibilă. Nota menționează că problemele erau cunoscute încă din august 2013 când s-a făcut recepția la încheierea lucrărilor. ”În Anexa 3 a Procesului Verbal de Recepție a Lucrărilor nr.92/53401 din 08/08/2013 se menționează că sunt probleme între km 30+000 și km 30+800, calea II, banda I constând în pete permanente de apă în partea carosabilă”, spune inginerii de la Egis.

 

Ar fi vorba, continuă aceștia, ”de sucurarea (probabil scurgerea – n.red.) lentă și continuă a apei din carosabil, precum în pozele de mai jos realizate la km 30+500, pe calea 2 în data de 29 iulie 2015”. Egis afirmă că aceste probleme au fost monitorizate timp de doi ani, deci după încheierea lucrărilor. Atunci când a fost cazul antreprenorul a făcut reparații de urgență, spun inginerii. Problemele au devenit acute în toamna anului trecut când ”s-au transfromat în gropi care vor necesita de urgență reparații”, spunea Egis în nota înaintată companiei de drumuri.

 

Care este sursa apei?

 

Potrivit analizei făcute de Egis, sursa apei izvorâte în mijlocul autostrăzii în zona km 30+100 (o sută de metri după kilometrul 30) provine din sectorul de autostradă km 30+800. Pe toată această lungime autostrada are o pantă de 1% coborâre spre zona în care țâșnește apa din asfalt în special în anotimpul ploios. În partea de sus autostrada trece printr-un debleu înalt de câțiva metri iar aici se găsește și o zonă mlăștinoasă. ”Deoarece apa nu se poate scurge în condiții optime de pe zona de platou (panta terenului natural foarte mică, zona mlăștinoasă, aceasta băltește și se infiltrează în terenul din amplasament. Băltind în amplasament, la baza rambleului în jurul km 30+850, apa se infiltrează sub fundația autostrăzii la baza stratului de argilă, iar apoi migrează în lungul aliniamentului”, explică Egis. Astfel de infiltrații sunt periculoase pentru calitatea autostrăzii. Pe timp de iarnă apa infiltrată, înghețând își crește volumul. Aceasta duce la umflarea și crăparea structurii rutiere. Foraje făcute în anumite puncte ale autostrăzii, atât în stânga, cât și dreapta, pe banda de staționare de urgență, la o adâncime de un metru, au indicat prezența apei imediat lângă fundație, se mai arată în raport.

 

Inginerii Egis recomandă modificări ale sistemului de drenare a căror valoare totală ar fi de 557.000 de euro. Egis recomandată adâncirea canalelor în care se amplasează drenurile, montarea unor drenuri mari, cu diametrul de 30 de centimetri, refacerea integrală a stratului de asfalt. Lucrarea ar scădea atât costurile viitoare de întreținere a autostrăzii, cât și cele de reparație a acesteia pe termen mediu și lung, spune firma franceză.

 

Sursa: DIGI24.ro

 

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Din țară

Echinocțiul de primăvară. Începe primăvara astronomică

Publicat

pe

Dupa „Mărțișor”, „Babe” și „Mosi”, după “zăpada mieilor”, când calendaristic deja am pășit în anotimpul primăverii deși luna martie se dovedește a fi destul de capricioasă, urmează echinocțiul de primăvară, ce marchează începutul primăverii astronomice.

El se produce în 20 martie, la ora 11.01, când longitudinea astronomică a Soarelui revine la valoarea de zero grade, informează reprezentanții Observatoului Astronomic „Amirel Vasile Urseanu“.

După cum este cunoscut, mișcarea aparentă a Soarelui pe sfera cerească, determinată de mișcarea reală a Pământului pe orbita sa, generează pentru latitudinile noastre inegalitatea duratei zilelor și nopților la diferite epoci ale anului, datorită poziției aproximativ fixe în spatiu a axei de rotație a Pământului, precum și a înclinării sale față de planul orbitei acestuia. Astfel, pe sfera cerească, Soarele parcurge în decurs de un an un cerc mare numit ecliptica (ce marchează de fapt planul orbitei Pământului), care face cu ecuatorul ceresc un unghi de 23° 27′ .

La momentul echinocțiului de primăvara Soarele traversează ecuatorul ceresc trecând din emisfera australă a sferei cerești în cea boreală. Când Soarele se află în acest punct, numit punct vernal, el descrie mișcarea diurnă în lungul ecuatorului ceresc, fenomen ce determină, la data respectivă, egalitatea duratei zilelor cu cea a nopților, indiferent de latitudine. La latitudinile țării noastre, pentru care putem considera valoarea medie de 45°, această cifră reprezintă și valoarea medie a înălțimii Soarelui deasupra orizontului la momentul amiezii. Totodată, la data respectivă, Soarele răsare în punctul cardinal est și apune în punctul cardinal vest.

Începând de la aceasta dată, durata zilei (față de cea a nopții) va fi în continuă creștere, iar cea a nopții (față de cea a zilei) în scădere, până la data de 21 iunie, când va avea loc momentul solstițiului de vară.

În emisfera sudică a Pământului fenomenul trebuie interpretat invers, astfel ca în regiunile respective acest moment marchează începutul toamnei astronomice. Totodată, în regiunile polare, în emisfera nordică începe lunga zi polară, iar in cea sudică începe noaptea polară, ce vor dura, fiecare, câte 6 luni.

Citeste mai mult

Locale

Stagii de practică și formare profesională pentru peste 2000 de elevi din Timișoara

Publicat

pe

Municipiul Timișoara sprijină participarea a peste 2.000 de elevi la stagii de practică, programe de mentorat și formare profesională. Primăria va aloca fonduri pentru implementarea unor proiecte care oferă tinerilor din învățământul profesional și tehnic oportunitatea de a-și dezvolta abilități esențiale și de a se pregăti mai bine pentru viitoarea carieră.

„Timișoara are nevoie de forță de muncă specializată, iar tinerii care aleg să învețe o meserie au un rol major în dezvoltarea orașului. Îi sprijinim prin programe de practică și mentorat, dar și prin investiții majore, cum e viitorul Campus pentru Învățământ Dual, pe care îl avem în lucru. Viitorul Timișoarei se bazează pe oameni bine pregătiți și calificați”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Instituțiile incluse în programele de formare și specializare sunt: Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară, Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Liceul Tehnologic de Vest, Liceul Tehnologic I.C. Brătianu (cu două proiecte), Liceul Tehnologic Energetic „Regele Ferdinand I”, Liceul Tehnologic Electrotimiș, Colegiul Tehnic E. Ungureanu, Colegiul Tehnic Henri Coandă și Colegiul Economic F.S. Nitti.

Proiectele sunt finanțate din fonduri europene, iar sumele asigurate de municipalitate vor fi supuse aprobării Consiliului Local. Co-finanțările Primăriei Timișoara pentru implementarea proiectului în acest an variază între 174.000 și 2 milioane de lei.

Reamintim, primăria, universitățile, școlile și mediul de afaceri vor asigura tinerilor condiții moderne de învățare și practică la campusul dual. Este un proiect major care va contribui și la dezvoltarea economică a orașului prin asigurarea unei forțe de muncă pregătită în domenii precum mecanică, robotică, industria apei sau horeca. Campusul va avea 36 de săli de clasă și laboratoare, cămin pentru 100 de elevi și studenți, mediatecă, sală și teren de sport și un centru digital.

Proiectele pot fi consultate online: https://www.primariatm.ro/proiecte-hcl

 

Citeste mai mult

Locale

Concursul național iTEC, ediția 2025, la Timișoara

Publicat

pe

Liga AC (Liga Studenților din Facultatea de Automatică și Calculatoare din Timișoara), în parteneriat cu Facultatea de Automatică și Calculatoare, anunță a XVIII-a ediție a concursului național iTEC, ce va avea loc în perioada 4-6 aprilie.

iTEC este o competiție dedicată atât studenților, cât și elevilor de liceu pasionați de domeniul IT, oferindu-le acestora un cadru perfect de învățare, dar și de a pune în aplicare cunoștințele dobândite pe parcursul anilor de studiu.

Această ediție este una specială, deoarece oficial a fost integrat în Calendarul Proiectelor Educative și Extrașcolare Județene Timiș, ocupând poziția 13 în clasament.

Structura concursului cuprinde atât probe lungi, desfășurate într-un interval de 3 zile (vineri, sâmbătă, duminică).

Probele lungi, de 40 de ore, ale acestei ediții sunt: Game Development, Cybersecurity, Embedded Development, Web Development și AI Development, ce se vor desfășura fizic în Timișoara, în perioada 4-6 aprilie 2024.

Pe durata concursului, participanții vor avea parte de activități recreative, pentru menținerea energiei echipelor și a unei atmosfere pozitive pe durata evenimentului. Totodată, vor avea loc ateliere, care să îi ajute să-și ducă la capăt proiectele din cadrul competiției.
Înscrierile au început din data de 3 martie pe site-ul itec.ro și vor dura până la data de 21 martie.

Pentru informații suplimentare vă invităm să vizitați site-ul proiectului itec.ro, pagina noastră de facebook iTEC și contul de instagram iTEC, unde vă ținem la curent cu tot ce se întâmplă.

Liga Studenților din Facultatea de Automatică și Calculatoare (Liga AC) este organizația studențească ce reprezintă interesele studenților din Facultatea de Automatică și Calculatoare și îi susține în viața socială și culturală. Anual, Liga AC organizează proiecte demne de remarcat, precum: Liga AC LABS, UniHack, iTEC, RoboTEC, UPT Campus Explorer AC și ISWinT.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite