Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Internațional

Cârnații de Pleșcoi – produs românesc protejat european

Publicat

pe

„Cârnaţii de Pleşcoi” au dobândit denumirea de „Indicaţie Geografică Protejată” la nivel european, produsul din carne fiind al şaselea din România înregistrat în sistemele de calitate din UE. Consumatorii vor avea certitudinea că produsul din categoria „IGP” respectă normele de calitate, fiind evitate astfel falsurile de pe piaţă. Protecţia la nivel european a fost solicitată de către Asociaţia pentru promovarea cârnaţilor de Pleşcoi, înfiinţată în anul 2009. 

România are, începând cu 4 octombrie, un nou nume pe lista produselor recunoscute oficial la nivel european. „Cârnații de Pleșcoi” au primit aprobarea Comisiei Europene pentru a deveni produs cu „Indicație Geografică Protejată“ (IGP), după cum a anunţat, într-un comunicat, Executivul european.

Asociaţia pentru promovarea cârnaţilor de Pleşcoi, înfiinţată în anul 2009, a solicitat protecţia la nivel european „din dorinţa de a duce mai departe tradiţia şi de a păstra gustul autentic al cârnaţilor de Pleşcoi”, potrivit informaţiilor Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR).

Cârnaţii de Pleşcoi sunt produşi dintr-un amestec de carne de oaie şi vită, uneori şi carne de capră, condimentaţi cu ardei roşu, usturoi şi cimbru, combinaţie de ingrediente ce le conferă un gust unic, cunoscut şi renumit pe teritoriul României începând din secolul al XIII-lea. Reţeta a fost transmisă din generaţie în generaţie, deoarece prepararea cârnaţilor şi valorificarea lor reprezenta principala sursă de venit a localnicilor din Pleşcoi (Buzău), mai susţin reprezentanţii MADR.

Cârnaţii de Pleşcoi se fabrică şi se comercializează afumaţi şi crud-uscaţi afumaţi.

Produsul se alătură celorlalte cinci produse alimentare românești protejate în UE, şi anume „Scrumbia de Dunăre afumată”, „Novacul afumat din Țara Bârsei”, „Salamul de Sibiu” și „Magiunul de prune de Topoloveni” (toate patru sunt „Indicaţii Geografice Protejate“) şi „Telemeaua de Ibănești”, înregistrată pe sistemul de calitate „Denumire de Origine Protejată” – DOP. De ase­menea, la comisie se mai află depuse documentaţiile pentru încă cinci produse în scopul dobândirii protecţiei europene, din care patru pentru sistemul de calitate IGP: „Telemea de Sibiu”, „Caşcaval de Săveni”, „Salată cu icre de știucă de Tulcea”, „Plăcintă dobrogeană”, iar produsul „Salată tradiţională cu icre de crap” este înscris pentru dobândirea protecţiei europene „Specialitate Tradiţională Garantată”.

Denumirea şi sigla „Indicaţia Geografică Protejată” garantează consumatorului că acel produs are o anumită calitate, reputaţie, care respectă reţeta originară, iar cel puţin una dintre etapele de producţie se desfăşoară în zona geografică delimitată. La nivel european sunt înregistrate 1.450 de produse protejate, ţările cu cele mai multe produse înregistrate fiind Franţa, Spania şi Italia.

Internațional

OpenAI a crescut spectaculos la 400 de milioane de utilizatori săptămânal

Publicat

pe

Compania OpenAI, fondată în 2015, a surprins lumea tech când a lansat chatbot-ul de inteligență artificială ChatGPT în noiembrie 2022. Serviciul ChatGPT a revoluționat complet percepția multora cu privire la adevărata utilitate a Artificial Intelligence (AI). Acum, milioane de oameni au chatbot-ul ca parte fundamentală a vieții lor zilnice.

Până la vârsta de doi ani și ceva ChatGPT a crescut ca-n povești, mai mult a devenit pe zi ce trece tot mai bun și mai inteligent. Acum, potrivit AndroidHeadlines, compania OpenAI a dezvăluit că are 400 de milioane de utilizatori activi săptămânal. Acesta este un număr șocant. În acest fel ChatGPT este unul dintre cele mai accesate și utilizate platforme digitale din lume.

ChatGPT a fost un succes uriaș încă de la debut. Chatbot-ul a atins aproximativ 1 milion de utilizatori în doar cinci zile de la lansare. Apoi ritmul de creștere s-a accelerat, iar în decembrie, a ajuns la 300 de milioane de utilizatori săptămânali. Cifra de 100 de milioane de utilizatori a fost atinsă doar două luni mai târziu.

ChatGPT a făcut mai ușor și mai simplu accesul la puterea inteligenței artificiale pentru toată lumea. Opțiunile gratuite ale platformei sunt suficiente pentru nevoile a milioane de oameni. Cu toate acestea, dacă aveți nevoie de funcții mai avansate, există abonamente care trebuie plătite. De asemenea, OpenAI a făcut serviciul său AI mai intuitiv și mai ușor de utilizat. Toate acestea au dus la o creștere incredibilă a bazei de utilizatori activi.

Directorul operațional al OpenAI, Brad Lightcap, a declarat că OpenAI a avut 400 de milioane de utilizatori activi săptămânal în februarie. Pentru referință, compania a avut cu 33% mai puțini utilizatori activi în decembrie 2024. Lightcap susține că se află în mijlocul unei „progresii naturale”, pe măsură ce serviciul devine mai cunoscut în rândul publicului. „Există un efect general al oamenilor care își doresc cu adevărat aceste instrumente și văd că aceste instrumente sunt cu adevărat valoroase”, a spus Brad Lightcap.

OpenAI se mândrește acum și cu 2 milioane de utilizatori enterprise. Acest număr îl dublează pe cel din septembrie 2024, așa că creșterea se reflectă și în aceste tipuri de clienți. OpenAI oferă API-uri pe care dezvoltatorii externi își pot construi aplicațiile. Lightcap spune că traficul de la dezvoltatori pe API-urile sale s-a dublat în ultima jumătate de an. Se pare că cel mai popular model pentru ei este GPT-3.

Dezvoltatorii folosesc OpenAI pentru a integra tehnologia în propriile aplicații. OpenAI contează pe companiile Uber, Morgan Stanley, Moderna sau T-Mobile, care sunt unii dintre cei mai mari clienți ca întreprinderi ai săi.

Cu toate acestea, potrivit CNET, OpenAI este unul dintre cele câteva instrumente de inteligență artificială generativă AI într-un spațiu din ce în ce mai competitive. Avem acum pe piață, printre altele oferte precum Apple Intelligence, Meta AI, Google Gemini AI, Microsoft Copilot (Microsoft este un investitor major în OpenAI), dar și platforma chinezească DeepSeek.

https://www.androidheadlines.com/2025/02/openai-reaches-400-million-weekly-active-users.html

Foto: OpenAI

Citeste mai mult

Internațional

8 Martie – Ziua Internațională a Femeii

Publicat

pe

Ziua Internaţională a Femeii, marcată în fiecare an la 8 martie, este, potrivit ONU, un prilej pentru a sărbători actele de curaj şi hotărâre ale femeilor obişnuite care au jucat un rol extraordinar în istoria ţărilor şi comunităţilor lor, de a reflecta asupra progreselor înregistrate şi de a cere schimbări.

În România, în 8 Martie este și Ziua Mamei, încă un prilej pentru a arăta recunoștință și dragoste femeilor care ne-au adus pe lume.

Ziua Mamei se serbează încă de pe vremea grecilor antici. În fiecare primăvară, aceștia o serbau pe Rhea, mama tuturor zeilor.

Mai târziu, în Anglia anilor 1800, a fost menționată „Dumincă mamei”, serbată în a patra duminică de la începerea Postului Paștelui.

În anul 1909, la 28 februarie, în Statele Unite, s-a serbat la nivel național femeia în urma unei inițiative a Partidului Socialist American, în amintirea grevei din 1908 a muncitorilor din industria textilă din New York, în care femeile au protestat împotriva condiţiilor de muncă.

Inițiativa a fost preluată în 1910 și în Europa, în cadrul Internaționalei Socialiste reunite la Copenhaga. Prima zi s-a ținut la 19 mai 1911 în Germania, Austria, Danemarca și în alte câteva țări europene. Data a fost aleasă de femeile germane pentru că, la aceeași dată, în 1848, regele Prusiei a trebuit să facă față unei revolte armate și a promis că va face o serie de reforme, inclusiv introducerea votului pentru femei.

Cu prilejul Anului Internaţional al Femeii, în 1975, Organizaţia Naţiunilor Unite a sărbătorită pentru prima dată Ziua internaţională a femeii la 8 martie.

În România, la 7 martie 2016, a intrat în vigoare Legea nr. 22/2016 pentru declararea zilei de 8 martie – Ziua Femeii şi 19 noiembrie – Ziua Bărbatului.

Citeste mai mult

Internațional

Un motănel din România este Campion European în 2025

Publicat

pe

În cadrul Campionatului European Felin care a avut loc în Polonia, la Varșovia, un motănel din România a câștigat titlul de Campion European 2025, informează Federația Națională Felinologică din România.

Este vorba despre NEXUS OF WINTER FOXES, un superb exemplar British Shorthair argintiu, cu ochi albaștri, în vârstă de 8 luni.

Crescătorii acestuia, Oana Pintilii și Alexandru Paraschiv, au precizat faptul că acest titlu este rezultatul pasiunii care, de peste 7 ani, le animă atât viața cât și acest frumos hobby.

Titlul de Campion European obținut de Nexus îl plasează printre favoriții la Campionatul Mondial de anul acesta – FIFe World Winner Show, cea mai importantă competiție felină din internațională – unde peste 1000 de pisici din toate colțurile lumii vor concura pentru titlul de campion mondial: World Winner 2025.

Pentru prima oară în istorie, României i-a fost încredințată onoarea de a organiza ediția de anul acesta a Campionatului Mondial Felin, în semn de recunoaștere a poziției importante pe care a dobândit-o țara noastră în cadrul Federației Feline Internationale (FIFe), dar și ca urmare a demersurilor întreprinse de România.

Acesta se va desfășura la București, în zilele de 25 – 26 octombrie, la centrul expozițional Romexpo, București.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite