Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Locale

Soluții pentru relansarea HoReCa, în județul Timiș. Cum se va rezolva criza majoră de resursă umană

Publicat

pe

Reprezentanții industriei hoteliere estimează o creștere a cererii de forță de muncă de cinci ori în anul 2023, când Timișoara va fi Capitală Europeană a Culturii. În schimb, învățământul preuniversitar timișean livrează anual doar 300 de absolvenți specializați, prin intermediul a șase școli.

Acestea sunt doar două dintre problemele strategice din domeniu care se suprapun în acest moment în Timiș într-un sector grav afectat de pandemie. Astfel, aceste probleme și posibile soluții au fost abordate în cadrul unei ședințe de lucru a Consiliului de Strategie și Consiliere Economică desfășurată în cadrul Consiliului Județean.

La întâlnire, alături de președintele CJ Timiș, Alin Nica, și vicepreședintele CJT, Alexandru Proteasa, au participat reprezentanții mediului de afaceri din sectorul HoReCa, reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean, reprezentanții mediului universitar (Universitatea de Vest, Universitatea de Științe Agricole a Banatului, Universitatea Politehnica) și ai liceelor de profil din județ.

Întâlnirea a avut ca scop identificarea măsurilor necesare relansării HORECA și generarea de soluții la provocările ce vor reieși în perioada imediat următoare redeschiderii industriei.

Una dintre acestea se referă la necesitatea înființării de clase de învățământ profesional, dual în localități precum Buziaș, Făget sau Sânnicolau Mare, localitate declarată stațiune turistică de interes local în octombrie anul trecut.

De asemenea, s-a agreat că este nevoie de lobby pe lângă autoritățile centrale pentru legiferarea unui mai mare grad de autonomie la nivel local în ceea ce privește adaptarea curriculei școlare.

O altă problemă identificată este numărul mic de operatori economici care preiau elevi pentru stagii de practică. În prezent, vorbim de 25 de firme care pregătesc elevi pentru o carieră în domeniu. În contextul în care schimbările legislative necesită o perioadă mai lungă de timp, o soluție punctuală identificată ar fi înființarea de noi clase pe profilul HoReCa sau organizarea de școli de vară, pentru pregătirea de personal specializat. Măsura poate beneficia de aportul tuturor părților angajate în discuții, logistic sau cu resurse umane.

În ceea ce privește învățământul universitar, a fost semnalată nevoia unei mai bune corelații între cererea și oferta de forță de muncă, totodată fiind abordată și necesitatea consilierii profesionale încă din gimnaziu sau liceu, astfel încât alegerea meseriei să se facă în cunoștință de cauză, iar traseul profesional să se desfășoare fără sincope.

„Sectorul HoReCa a suferit o contracție majoră pe fondul pandemiei, astfel că la nivelul instituției noastre ne-am propus să devenim o parte activă în identificarea soluțiilor pentru relansarea industriei ospitalității. De altfel, rolul nostru instituțional este și de a sprijini demersurile care vizează consolidarea acestui sector. Avem în acest sens Asociația pentru Promovarea Turismului, pe care dorim să o transformăm într-un catalizator al dezvoltării turismului în județul nostru. Am discutat deja cu Dominic Fritz ca și Timișoara să fie parte a Asociației, pentru a avea o gândire coerentă în domeniul turismului, să asigurăm succesul proiectului Timișoara 2023. Cred sincer că establishment-ul timișean, fie că discutăm despre actorii instituționali, despre mediul universitar și preuniversitar sau despre domeniul HoReCa în ansamblul său, trebuie să lucreze împreună și într-o manieră convergentă pentru asigurarea unei creșteri durabile a acestui sector”, a transmis invitaților președintele CJ, Alin Nica.

Alături de conducerea CJ, în cadrul întâlnirii au participat reprezentanți ai asociațiilor patronale, ai Asociației pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului în Timiș, directori de școli vocaționale, inspectorul școlar general, Marin Popescu, precum și profesori universitari care au în gestiune profile specifice industriei HoReCa.

Propunerile și soluțiile agreate vor fi transpuse într-un document de angajament, care va fi asumat de către participanți.

Locale

Serviciu Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor, la Peciu Nou

Publicat

pe

Începând de miercuri, 15 ianuarie 2025, Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Peciu Nou își va începe efectiv activitatea.

Astfel, cetățenii care au domiciliul pe raza de competență a comunei Peciu Nou (Peciu Nou, Diniaș și Sânmartinu Sârbesc) se vor adresa Serviciului Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Peciu Nou începând cu data mai sus menționată.

Serviciul Evidența Persoanei Timișoara deservește în continuare următoarele comune arondate:

1. Com. Becicherecu Mic

2. Com. Bogda

3. Com. Bucovăț

4. Com. Cenei

5. Com. Fibiș

6. Com. Ghiroda

7. Com. Giarmata

8. Com. Giulvăz

9. Com. Mașloc

10. Com. Orțișoara

11. Com. Parța

12. Com. Pișchia

13. Com. Remetea Mare

14. Com. Sânandrei

15. Com. Sânmihaiu Român

16. Com. Șag

Citeste mai mult

Locale

Barometrul Calitatea Vieții în Timișoara. Cum puteți să vă exprimați părerea

Publicat

pe

„Barometrul Calitatea Vieții în Timișoara”, realizat de Primăria Municipiului Timișoara, în parteneriat cu Universitatea de Vest din Timișoara este încă disponibil pentru completare on-line. Sondajul sociologic reflectă calitatea vieții în Timișoara și acoperă toate ariile vieții în oraș iar completarea lui nu durează mai mult de 10 minute.

Ancheta sociologică este concepută de Facultatea de Sociologie și Psihologie din cadrul Universității de Vest din Timișoara și măsoară gradul de mulțumire față de întreținerea clădirilor istorice, a pistelor de biciclete, starea drumurilor, a iluminatului public sau transportului în comun.

Cel mai recent raport, referitor la datele Barometrului Calității Vieții în Timișoara 2023, a arătat că aproape 70% dintre timișoreni cred că Timișoara se îndreaptă într-o direcție bună, în creștere față de anul 2022 (65,7%) și cea mai ridicată din 2016, când a fost realizat primul raport. Barometrul Calității Vieții are ca scop furnizarea de date empirice relevante pentru administrația publică locală și toți ceilalți actori instituționali implicați în viața orașului privind situația și dinamica socială din comunitatea locală, în scopul orientării politicilor publice și proiectelor strategice locale, în context regional și național.

Barometrul este realizat conform normelor metodologice din domeniu și asigură anonimizarea datelor persoanelor care oferă răspunsuri. Instrumentul de cercetare utilizat în cadrul „Barometrului Calitatea Vieții în Timișoara” este dezvoltat de un grup de cercetători în sociologie, psihologie, științe economice, geografie socială și științe ale comunicării de la Universitatea de Vest din Timișoara.

Sondajul se poate completa până în data 20 ianuarie 2025, la adresa online: https://e-uvt.questionpro.com/a/TakeSurvey.

Citeste mai mult

Locale

NEMULȚUMIRE. Primăria Timișoara trece serviciile de salubrizare la Societatea Drumuri Municipale

Publicat

pe

Municipalitatea intenționează să preia în regie proprie serviciile de salubrizare stradală. În ultima perioadă calitatea serviciilor de curățenie stradală a fost nesatisfăcătoare, reclamații privind coșuri de gunoi adesea pline, praf pe străzi și trotuare murdare fiind înregistrate în platforma dedicată și la managerii de cartier.

“Chiar dacă în ultimii ani am văzut o îmbunătățirea a curățeniei din Timișoara, recunosc că sunt nemulțumit de cât de curat este orașul. Am decis să propun Consiliului Local să preluăm serviciul de salubrizare înapoi la municipalitate tocmai pentru a avea un mai mare control asupra modului în care se face curățenie în oraș. Pentru banii pe care îi plătim anual din bugetul local, din taxele și impozitele timișorenilor, Timișoara trebuie să arate mai bine”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Ca urmare a feedback-ului negativ al timișorenilor la adresa actualului operator și a unei evaluări detaliate a serviciilor prestate de acesta, Primăria Timișoara a luat constant măsuri, respectiv nu a recepționat toată suprafața planificată pentru curățenie. În aceste condiții, municipalitatea inițiază primul pas pentru asigurarea serviciilor de salubrizare prin intermediul Societății Drumuri Municipale (SDM). Două proiecte de hotărâre vor fi supuse votului în următoarea ședință a Consiliului Local: unul privind studiul de oportunitate și unul privind mandatarea AGA SDM pentru a iniția demersuri pentru noile servicii.

Odată aprobate proiectele de hotărâre, municipalitatea poate parcurge următoarele etape, astfel încât schimbarea operatorului să nu afecteze continuitatea serviciilor după mijlocul lunii martie, când expiră contractul cu societatea Brantner Servicii Ecologice. Ofertele depuse în cadrul procedurii de achiziție publică a municipalității pentru servicii de salubrizare, inclusiv de către Brantner, au fost inadmisibile.

Timișoara nu este singurul municipiu care a decis preluarea serviciilor de salubrizare în regie proprie: recent, Primăria Reșița a anunțat același demers începând cu luna martie a acestui an.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite