Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Locale

Soluții pentru relansarea HoReCa, în județul Timiș. Cum se va rezolva criza majoră de resursă umană

Publicat

pe

Reprezentanții industriei hoteliere estimează o creștere a cererii de forță de muncă de cinci ori în anul 2023, când Timișoara va fi Capitală Europeană a Culturii. În schimb, învățământul preuniversitar timișean livrează anual doar 300 de absolvenți specializați, prin intermediul a șase școli.

Acestea sunt doar două dintre problemele strategice din domeniu care se suprapun în acest moment în Timiș într-un sector grav afectat de pandemie. Astfel, aceste probleme și posibile soluții au fost abordate în cadrul unei ședințe de lucru a Consiliului de Strategie și Consiliere Economică desfășurată în cadrul Consiliului Județean.

La întâlnire, alături de președintele CJ Timiș, Alin Nica, și vicepreședintele CJT, Alexandru Proteasa, au participat reprezentanții mediului de afaceri din sectorul HoReCa, reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean, reprezentanții mediului universitar (Universitatea de Vest, Universitatea de Științe Agricole a Banatului, Universitatea Politehnica) și ai liceelor de profil din județ.

Întâlnirea a avut ca scop identificarea măsurilor necesare relansării HORECA și generarea de soluții la provocările ce vor reieși în perioada imediat următoare redeschiderii industriei.

Una dintre acestea se referă la necesitatea înființării de clase de învățământ profesional, dual în localități precum Buziaș, Făget sau Sânnicolau Mare, localitate declarată stațiune turistică de interes local în octombrie anul trecut.

De asemenea, s-a agreat că este nevoie de lobby pe lângă autoritățile centrale pentru legiferarea unui mai mare grad de autonomie la nivel local în ceea ce privește adaptarea curriculei școlare.

O altă problemă identificată este numărul mic de operatori economici care preiau elevi pentru stagii de practică. În prezent, vorbim de 25 de firme care pregătesc elevi pentru o carieră în domeniu. În contextul în care schimbările legislative necesită o perioadă mai lungă de timp, o soluție punctuală identificată ar fi înființarea de noi clase pe profilul HoReCa sau organizarea de școli de vară, pentru pregătirea de personal specializat. Măsura poate beneficia de aportul tuturor părților angajate în discuții, logistic sau cu resurse umane.

În ceea ce privește învățământul universitar, a fost semnalată nevoia unei mai bune corelații între cererea și oferta de forță de muncă, totodată fiind abordată și necesitatea consilierii profesionale încă din gimnaziu sau liceu, astfel încât alegerea meseriei să se facă în cunoștință de cauză, iar traseul profesional să se desfășoare fără sincope.

„Sectorul HoReCa a suferit o contracție majoră pe fondul pandemiei, astfel că la nivelul instituției noastre ne-am propus să devenim o parte activă în identificarea soluțiilor pentru relansarea industriei ospitalității. De altfel, rolul nostru instituțional este și de a sprijini demersurile care vizează consolidarea acestui sector. Avem în acest sens Asociația pentru Promovarea Turismului, pe care dorim să o transformăm într-un catalizator al dezvoltării turismului în județul nostru. Am discutat deja cu Dominic Fritz ca și Timișoara să fie parte a Asociației, pentru a avea o gândire coerentă în domeniul turismului, să asigurăm succesul proiectului Timișoara 2023. Cred sincer că establishment-ul timișean, fie că discutăm despre actorii instituționali, despre mediul universitar și preuniversitar sau despre domeniul HoReCa în ansamblul său, trebuie să lucreze împreună și într-o manieră convergentă pentru asigurarea unei creșteri durabile a acestui sector”, a transmis invitaților președintele CJ, Alin Nica.

Alături de conducerea CJ, în cadrul întâlnirii au participat reprezentanți ai asociațiilor patronale, ai Asociației pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului în Timiș, directori de școli vocaționale, inspectorul școlar general, Marin Popescu, precum și profesori universitari care au în gestiune profile specifice industriei HoReCa.

Propunerile și soluțiile agreate vor fi transpuse într-un document de angajament, care va fi asumat de către participanți.

Locale

Turnul de Apă din Timișoara va deveni centru cultural. Lucrările sunt realizate în proporție de 65 la sută

Publicat

pe

Lucrările de transformare a Turnului de Apă din Iosefin în centru cultural sunt realizate în proporție de 65%.

Investiția Primăriei Municipiului Timișoara se află în prezent în etapa de realizare a finisajelor interioare și exterioare, de montare a structurii metalice din interior și a refacerii învelitoarei acoperișului.

Procesul de restaurare a tâmplăriei exterioare a fost finalizat, iar elementele au fost remontate, respectând aspectul original al clădirii. În prezent, constructorul execută lucrări de consolidare a zidurilor interioare, de refacere a acoperișului, precum și finisaje interioare și exterioare. Totodată, este în curs de montare o structură metalică specială, care va permite vizitatorilor să exploreze fostul rezervor de apă. Acesta va deveni un spațiu cultural care va putea găzdui mici evenimente și expoziții la înălțime.

Proiectul de refuncționalizare a Turnului de Apă Iosefin va oferi comunității un spațiu dedicat evenimentelor culturale, expozițiilor și activităților artistice, punând în valoare patrimoniul istoric al orașului. Unul dintre principalele puncte de atracție va fi un punct de belvedere la 45 de metri înălțime, de unde vizitatorii vor putea admira o panoramă spectaculoasă asupra cartierului istoric Iosefin și a canalului Bega.

După ce, în toamna anului 2023, Primăria Timișoara a reziliat contractul pentru întârzieri majore și o execuție de doar 30%, lucrările au fost atribuite, în urma licitației, firmei  ALEX-DIA CONSTRUCT S.R.L. Contractul în valoare de 9.153.404,86 lei (TVA inclus) are termen de finalizare luna mai 2025.

Foto: Primăria Timișoara

Turnul de apă „Iosefin“ din Timișoara, transformat în centrul cultural

Citeste mai mult

Locale

Termenul de eliberare a cărților de identitate, modificat

Publicat

pe

Direcția de Evidență a Persoanelor Timișoara modifică termenul de eliberare a cărților de identitate ca urmare a unei informări a Direcției Generale de Evidență a Persoanelor (D.G.E.P.) din cadrul M.A.I. cu privire la termenul de producție (tipărire) a cărților de identitate.

Astfel, în urma deciziei Direcției Generale de Evidență a Persoanelor din cadrul M.A.I., termenul de eliberare se modifică după cum urmează:

din 19.02.2025 – 6 zile de la prelucrarea cererii în sistem;

din 24.02.2025 – 7 zile de la prelucrarea cererii în sistem;

din 27.02.2025 – 8 zile de la prelucrarea cererii în sistem;

din 03.03.2025 – 9 zile de la prelucrarea cererii în sistem.

Cărțile de identitate sunt tipărite de către Biroul Județean de Administrare a Bazelor de Date pentru Evidența Persoanelor Timiș – instituție care asigură tipărirea cărților de identitate pentru tot județul Timiș.

Termenele efective de eliberare a cărților de identitate se comunică la data depunerii cererii de către solicitant.

Timișorenii pot solicita eliberarea cărții de identitate în regim de urgență în cazul în care au nevoie și dacă plătesc o taxă de 150 de lei. Termenul este de maximum 2 zile lucrătoare.

Termenele pentru stabilirea reședinței și eliberarea cărții de identitate provizorie rămân neschimbate, respectiv 3 zile de la data depunerii.

Termenul legal pentru eliberarea actelor de identitate este de 30 de zile și poate fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful SPCLEP, dacă sunt necesare verificări suplimentare, conform art. 15 alin. (5) din OUG nr. 97/2005 și a Dispoziției nr. 3.382.622/2023 a D.G.E.P. – M.A.I.

Direcția municipalității prelucrează lunar, în medie, 3017 cereri pentru emiterea sau schimbarea cărții de identitate, iar din toamna anului trecut a menținut un termen de 2-3 zile lucrătoare pentru eliberarea documentului.

Citeste mai mult

Locale

OPINIA CITITORULUI. Pregătire militară obligatorie

Publicat

pe

Pe adresa de email redactie@timispress.ro am primit următoarea opinie de la un cititor pe care o redăm integral:

„Încă din cele mai vechi timpuri în țara noastră s-a făcut pre-militărie. Aceasta avea ca scop pregătirea tinerilor recruți pentru a le fi mai ușor când vor fi încorporați. În zilele noastre, unii tineri apți din punct de vedere medical ar putea fi cât de cât instruiți pentru a putea să intervină în cazul unor agresiuni asupra țării. Acum când nu se mai face armată cred că este necesar să se facă o pregătire militară obligatorie. Avem ofițeri și subofițeri, generali care au ieșit la pensie după Revoluție. Aceștia ar putea să-i instruiască pe cei doritori în zilele libere, sâmbăta și duminica iar la finalul unui stagiu, tinerii ar putea să primească un livret provizoriu. Ne simțim amenințați de războiul din Ucraina și nu putem decât să ne întrebăm cum vom riposta, ferească Dumnezeu, în cazul în care am fi în locul ucrainienilor“.

Pavel B., Arad

Cititorii care se confruntă cu diverse probleme fie locale, fie naționale, au opinii pe care doresc să le facă publice ne pot scrie pe adresa de email redactie@timispress.ro

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite