Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Locale

TimPark – regulament nou de funcționare. Când și unde se va extinde

Publicat

pe

Regulamentul de funcţionare a sistemului de parcare TimPark este primul pas pe care Primăria Municipiului Timișoara îl face în reformarea sistemului de parcare și introducerea lui în sistemul de mobilitate al orașului. În elaborarea Regulamentului, aufost luate în considerare principalele probleme cu care orașul se confruntă: pe de-o parte, foarte mult spațiu public este folosit ca parcare, chiar dacă nu este amenajat în acest scop și ar putea fi utilizat ca spațiu verde, trotuare sau piste pentru biciclete, iar pe de altă parte, presiunea că nu sunt suficiente locuri de parcare.

În prezent, în Timișoara sunt amenajate peste 80.000 de locuri publice de parcare și staționare (47.445 locuri de parcare şi 32.805 locuri de staționare), pentru care ne propunem un mai bun management. La acestea se adaugă, locurile de parcare în regim privat, care rezolvă parcarea de domiciliu pentru foarte multe mașini (circa 2.600 de locuri de parcare în bateriile de garaje, la care se adaugă cele din curțile private). Studiile arată că în medie, mașinile personale sunt parcate 80% din timp la domiciliul proprietarului, 16% în altă parte și se deplasează doar aproximativ 4% din timp – și, desigur, pentru fiecare destinație este nevoie de loc de parcare.

„Ne-am concentrat, în primul rând pe reglementarea parcării în zona centrală, pentru că aici timișorenii au cele mai multe opțiuni de deplasare, toate mijloacele de transport public ajungând în centru și cu toate acestea, presiunea găsirii unui loc de parcare este cea mai mare. Este prima zonă în care ne propunem să descurajăm folosirea mașinii personale și să încurajăm utilizarea transportului public și deplasarea cu bicicleta“, anunță reprezentanții Primăriei Timișoara, într-un comunicat de presă.

Astfel, în zona centrală – zona 0 – nu se vor mai emite abonamente, pentru a descuraja staționarea pe perioade foarte lungi de timp, permițând astfel, cât mai multor șoferi să folosească același loc de parcare. În această zonă, se va parca doar la oră și costul parcării va crește de la o ora la alta. De asemenea, pentru aceste locuri de parcare/staționare, perioada de taxare este cea mai lungă: luni – duminică între orele 08,00 – 20,00 – cu taxă; orele 20,00 – 8,00 – fără taxă.

Sistemul TimPark se va extinde doar pe străzi pe care sunt amenajate sau marcate locuri de parcare, ceea ce înseamnă că în urma extinderii, TimPark va fi funcțional pe circa 15% din străzile Municipiului Timișoara, în restul orașului parcarea va fi gratuită. Gradual, în următorii ani, sistemul TimPark se va extinde și pe alte străzi.

Prin actualul Regulament, se oferă 10 tipuri de abonamente, pentru a acoperi nevoile de parcare a cât mai multor timișoreni și pentru a descuraja ocuparea locurilor de parcare/staționare de pe domeniul public fără a plăti. Cel mai scump tip de abonament este cel ”Combinat pentru Zonele I + II + III”, care oferă posibilitatea de a parca în întreg orașul cu excepția zonei centrale și are un preț de 2,59 lei/zi (respectiv, 72 lei/lună sau 777 lei/an).

În ceea ce privește opțiunea de a parca în zonele rezidențiale care fac parte din sistemul TimPark, cei care fac dovada că locuiesc în interiorul perimetrului de aplicare a sistemului de taxare, au la dispoziție ABONAMENTUL REZIDENT, pentru un singur autovehicul/persoană, pentru a permite cât mai multor persoane accesul la locurile de parcare/staționare disponibile în cartiere. Pentru ca cei care cumpără abonamentul ”REZIDENT” să să găsească un loc de parcare/staționare cât mai aproape de domiciliu, am împărțit zonele tarifare roșie (I), galbenă (II), și albastră (III) în subzone tarifare (litera de început a subzonei definind zona tarifară, spre exemplu litera R din denumirea subzonei semnifică că acea subzonă se regăsește în zona roșie), luând în considerare mai multe criterii, spre exemplu numărul de locuri de parcare, gradul de aglomerare (dacă în acea subzonă sunt mai multe blocuri decât case individuale) etc.

O altă noutate pe care noul Regulament o aduce este diferențierea locurilor de parcare/staționare aflate în interiorul sistemului TimPark, după cum urmează:

a. locuri de parcare/staționare destinate uzului general (LOCURILE DE PARCARE ALBE), aici pot parca/staționa autovehiculele care dețin abonamente de parcare compatibile cu zona parcării/staționării sau au achitat tariful de parcare prin voucher sau SMS. Ele vor fi evidențiate printr-un marcaj longitudinal alb, paralel cu bordura și pe aceste locuri se poate staționa/parca după următorul program:

– pe cele aflate în  zonele roșie (I), galbenă (II) și albastră (III): luni – sâmbătă între orele 08,00 – 20,00 – cu taxă; orele 20,00 – 8,00 – fără taxă; duminica și sărbătorile legale – fără taxă;

– pe cele aflate în zona verde (0): luni – duminică între orele 08,00 – 20,00 – cu taxă; orele 20,00 – 8,00 – fără taxă.

b.  locuri de parcare mixte (LOCURILE DE PARCARE VERZI), evidențiate printr-un marcaj verde, longitudinal paralel cu bordura și cu tăblițe de informare. Aici, se poate staționa/parca după următorul program:

  • în intervalul orar 08,00 – 17,00 pot parca/staționa autovehiculele care dețin abonamente de parcare compatibile cu zona/subzona staționării, respectiv au achitat tariful de parcare prin una dintre modalitățile prevăzute de Regulament;
  • în intervalul orar 17,00 – 08,00 pot parca/staționa doar autovehiculele care dețin abonamente de tip „REZIDENT” compatibile cu subzona în care se regăsesc aceste locuri de parcare/staționare.

Persoanele cu dizabilități au la dispoziție ABONAMENTUL PERSOANĂ CU DIZABILITĂȚI, care este gratuit şi le oferă drept de staţionare, în toate zonele de tarifare, inclusive în zona centrală (Zona 0), pentru a le facilita accesul la servicii medicale, culturale și la o mai bună integrare socială. De acest tip de abonament vor beneficia și părinții copiilor minori încadrați într-un grad de handicap, respectiv persoanele angajate ca asistenți personali ai persoanelor încadrate într-un grad de handicap grav cu asistent personal.

Locale

Turnul de Apă din Timișoara va deveni centru cultural. Lucrările sunt realizate în proporție de 65 la sută

Publicat

pe

Lucrările de transformare a Turnului de Apă din Iosefin în centru cultural sunt realizate în proporție de 65%.

Investiția Primăriei Municipiului Timișoara se află în prezent în etapa de realizare a finisajelor interioare și exterioare, de montare a structurii metalice din interior și a refacerii învelitoarei acoperișului.

Procesul de restaurare a tâmplăriei exterioare a fost finalizat, iar elementele au fost remontate, respectând aspectul original al clădirii. În prezent, constructorul execută lucrări de consolidare a zidurilor interioare, de refacere a acoperișului, precum și finisaje interioare și exterioare. Totodată, este în curs de montare o structură metalică specială, care va permite vizitatorilor să exploreze fostul rezervor de apă. Acesta va deveni un spațiu cultural care va putea găzdui mici evenimente și expoziții la înălțime.

Proiectul de refuncționalizare a Turnului de Apă Iosefin va oferi comunității un spațiu dedicat evenimentelor culturale, expozițiilor și activităților artistice, punând în valoare patrimoniul istoric al orașului. Unul dintre principalele puncte de atracție va fi un punct de belvedere la 45 de metri înălțime, de unde vizitatorii vor putea admira o panoramă spectaculoasă asupra cartierului istoric Iosefin și a canalului Bega.

După ce, în toamna anului 2023, Primăria Timișoara a reziliat contractul pentru întârzieri majore și o execuție de doar 30%, lucrările au fost atribuite, în urma licitației, firmei  ALEX-DIA CONSTRUCT S.R.L. Contractul în valoare de 9.153.404,86 lei (TVA inclus) are termen de finalizare luna mai 2025.

Foto: Primăria Timișoara

Turnul de apă „Iosefin“ din Timișoara, transformat în centrul cultural

Citeste mai mult

Locale

Termenul de eliberare a cărților de identitate, modificat

Publicat

pe

Direcția de Evidență a Persoanelor Timișoara modifică termenul de eliberare a cărților de identitate ca urmare a unei informări a Direcției Generale de Evidență a Persoanelor (D.G.E.P.) din cadrul M.A.I. cu privire la termenul de producție (tipărire) a cărților de identitate.

Astfel, în urma deciziei Direcției Generale de Evidență a Persoanelor din cadrul M.A.I., termenul de eliberare se modifică după cum urmează:

din 19.02.2025 – 6 zile de la prelucrarea cererii în sistem;

din 24.02.2025 – 7 zile de la prelucrarea cererii în sistem;

din 27.02.2025 – 8 zile de la prelucrarea cererii în sistem;

din 03.03.2025 – 9 zile de la prelucrarea cererii în sistem.

Cărțile de identitate sunt tipărite de către Biroul Județean de Administrare a Bazelor de Date pentru Evidența Persoanelor Timiș – instituție care asigură tipărirea cărților de identitate pentru tot județul Timiș.

Termenele efective de eliberare a cărților de identitate se comunică la data depunerii cererii de către solicitant.

Timișorenii pot solicita eliberarea cărții de identitate în regim de urgență în cazul în care au nevoie și dacă plătesc o taxă de 150 de lei. Termenul este de maximum 2 zile lucrătoare.

Termenele pentru stabilirea reședinței și eliberarea cărții de identitate provizorie rămân neschimbate, respectiv 3 zile de la data depunerii.

Termenul legal pentru eliberarea actelor de identitate este de 30 de zile și poate fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful SPCLEP, dacă sunt necesare verificări suplimentare, conform art. 15 alin. (5) din OUG nr. 97/2005 și a Dispoziției nr. 3.382.622/2023 a D.G.E.P. – M.A.I.

Direcția municipalității prelucrează lunar, în medie, 3017 cereri pentru emiterea sau schimbarea cărții de identitate, iar din toamna anului trecut a menținut un termen de 2-3 zile lucrătoare pentru eliberarea documentului.

Citeste mai mult

Locale

OPINIA CITITORULUI. Pregătire militară obligatorie

Publicat

pe

Pe adresa de email redactie@timispress.ro am primit următoarea opinie de la un cititor pe care o redăm integral:

„Încă din cele mai vechi timpuri în țara noastră s-a făcut pre-militărie. Aceasta avea ca scop pregătirea tinerilor recruți pentru a le fi mai ușor când vor fi încorporați. În zilele noastre, unii tineri apți din punct de vedere medical ar putea fi cât de cât instruiți pentru a putea să intervină în cazul unor agresiuni asupra țării. Acum când nu se mai face armată cred că este necesar să se facă o pregătire militară obligatorie. Avem ofițeri și subofițeri, generali care au ieșit la pensie după Revoluție. Aceștia ar putea să-i instruiască pe cei doritori în zilele libere, sâmbăta și duminica iar la finalul unui stagiu, tinerii ar putea să primească un livret provizoriu. Ne simțim amenințați de războiul din Ucraina și nu putem decât să ne întrebăm cum vom riposta, ferească Dumnezeu, în cazul în care am fi în locul ucrainienilor“.

Pavel B., Arad

Cititorii care se confruntă cu diverse probleme fie locale, fie naționale, au opinii pe care doresc să le facă publice ne pot scrie pe adresa de email redactie@timispress.ro

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite