Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Actualitate

Recomandări de la Protecția Consumatorilor. Cum alegem ouăle, mielul, cozonacul și vinul de Paști

Publicat

pe

Românii au intrat în febra cumpărăturilor necesare sărbătorilor pascale, iar cele mai căutate produse sunt cele care nu pot lipsi de pe masa de Paşti: ouăle, carnea de miel, vinul şi cozonacul.

Specialiştii de la Asociaţia pentru Protecţia Consu­ma­torilor din România ne recomandă ca, la fiecare aliment pe care îl cumpărăm, prospeţimea să fie prima care să ne preocupe. De asemenea, este bine să ne informăm şi să citim foarte bine eticheta produselor pentru a evita vopselurile toxice de ouă sau cozonacii plini cu aditivi alimentari.
Din coşul de cumpărături pentru Paşte nu pot lipsi ouăle. În comerţ, ouăle se vând în cofrage de 6, 10, 15 şi 30 de bucăţi pe care sunt aplicate, prin stanţare, următoarele informaţii: sistemul de creştere a găinilor (o cifră de la 0 la 3, unde cifra 0 corespunde ouălor provenite de la găini crescute în sistem ecologic, cele mai gustoase şi hrănitoare, iar cifra 3 corespunde ouălor provenite de la găini crescute în baterii îmbunătăţite, adică de calitate scăzută), un cod de două litere care reprezinta ţara de origine (Romania – RO, Polonia – PL etc.); un cod de două litere care reprezintă judeţul (Buzău – Bz, Bacău – Bc etc.); un cod de trei cifre, de la 001 la 999, care reprezintă numărul de ordine în cadrul judeţului. Totodată, se aplică, tot prin stanţare, pe fiecare ou, data durabilităţii minimale (DDM), care este data până la care ouăle pot fi consumate.

După cumpărare este bine ca ouăle să se păstreze în frigider. Dacă de la data ouatului au trecut nouă zile, ouăle sunt considerate extra-proaspete; de la a noua zi până la a 27-a zi după data ouatului ouăle sunt considerate proaspete.

Cât priveşte vopselurile pentru ouă, din comerţ, multe dintre ele conțin Azorubina, E122, un colorant roșu toxic, folosit în industria textilă, ce poate produce astm sau hiperactivitate la copii, un aditiv interzis in Japonia, Suedia, SUA, Austria și Norvegia.

Spre a evita orice risc, APC România ne recomandă să cumpărăm pentru vopsit doar ouă de categoria 0 / 1, cu coaja mai groasă, prin care nu va trece vopseaua la conținut. Ouăle de categoriile 2 și 3 provin de la găini crescute în hale industriale sau baterii, găini stresate, și au coaja foarte subțire, prin urmare, vopseaua de ouă poate ajunge în interior. Odată afectate de vopsea, ouăle nu mai pot fi mâncate pentru că sunt toxice.

Potrivit recomandărilor specialiştilor, este de preferat să vopsim ouăle cu produse naturale: cafea, ceai, sfeclă roşie, ceapă roșie sau albă, turmeric, paprika, afine, coacăze, varză sau piper.

Carnea de miel este o carne roşie, hipocalorică, bogată în acizi graşi Omega 3, zinc (100 g carne de miel conține 40% din doza zilnică recomandată), complexul de vitamine B.

La cumpărare trebuie să facem aprecierea prospeţimii cărnii de miel având în vedere următoarele: aspectul – la carnea proaspătă, suprafaţa este acoperită cu o peliculă uscată, iar în secţiune carnea este lucioasă şi slab umedă; culoarea – la suprafaţă este roz, iar în secţiune culoarea este roşie; consistenţa – fermă şi elastică, urma lăsată de apăsarea cu degetul dispare repede; grăsimea – albă şi compactă; tendoane şi articulaţii – lucioase, elastice, tari, lichid sinovial limpede.

Se recomandă consumatorilor să achiziţioneze miei verificaţi de către medicul veterinar, cu o greutate a carcasei de peste 12 kg.

Cozonacul este o prăjitură tradiţională de Paşte pe bază de făină, ouă, zahăr, unt, ulei, lapte, drojdie, esenţă de rom, sare, nucă şi / sau stafide / rahat. Din păcate, cozonacii ieftini din supermarketuri au în compoziţie materii prime de calitate scăzută, mai precis, făina care nu este panificabilă decât prin folosirea amelioratorilor. De asemenea, unii producători au scos din reţetă untul şi laptele, pentru a scădea costul de producţie, şi i-au înlocuit cu aditivi alimentari. Pe piaţa românească există sortimente de cozonac cu 14 aditivi, adică „chimicale cu lingura”.

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Locale

RESTRICȚII de circulație în mai multe zone din Timișoara

Publicat

pe

Comisia de circulație din cadrul Primăriei Municipiului Timișoara a avizat restricționarea traficului rutier în mai multe zone din oraș, în perioada 19 noiembrie 2025 – 29 noiembrie 2025, fie în vederea realizării lucrărilor de reabilitare a infrastructurii rutiere, fie în vederea realizării lucrărilor la rețelele de gaz și canalizare.

Astfel, în perioada 19 noiembrie 2025 – 22 noiembrie 2025, circulația rutieră va fi restricționată pe străzile George Enescu și Spiru Haret, în intervalul orar 08:30-12:30 și 14:00-17:00, în vederea desfășurării Campionatului Național de Fond Canotaj.

Totodată, traficul rutier va fi restricționat etapizat, în perioada 20 noiembrie 2025 – 19 decembrie 2025, pe stăzile Eroii de la Păuliș și Salcâmilor, la solicitarea Del Gaz, în vederea execuției lucrărilor de înlocuire a conductelor și branșamentelor de gaz cu presiune redusă.

De asemenea, la solicitarea Aquatim, în perioada 21 noiembrie 2025 – 19 decembrie 2025, circulația rutieră va fi restricționată pe strada Hebe, pentru execuția lucrărilor de reabilitare a canalizării menajere.

În perioada 24 noiembrie 2025 – 28 noiembrie 2025, zilnic, în intervalul 08:00–17:00, strada Miresei va avea traficul rutier restricționat, în vederea executării lucrărilor de reparații la suprastructura trotuarului și la accesele auto.

În plus, în perioada 24 noiembrie 2025 – 29 noiembrie 2025, va fi restricționată circulația rutieră pe strada Câmpului, în vederea executării lucrărilor de extindere a rețelelor de apă, canal, energie electrică și gaze naturale, pentru amenajarea unor spații publice.

Citeste mai mult

Administrație

Cinci troleibuze electrice noi, puse în circulație la Timișoara

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara a pus vineri în circulație primele troleibuze noi achiziționate în ultimii 15 ani, finanțate prin PNRR – vehicule complet electrice, cu emisii zero, care deschid un nou capitol al mobilității sustenabile în oraș. Cinci troleibuze circulă deja pe linia 16, iar alte 9, achiziționate tot prin PNRR, se află în depoul STPT pentru recepție, urmând să fie introduse treptat pe trasee după finalizarea procedurilor.

“Știu că, pentru călătorii de pe linia 16, ziua de azi este una așteptată de ceva vreme: în sfârșit, Timișoara are troleibuze noi, moderne și confortabile. Mulți timișoreni mi-au spus, în ultimii ani, cât de mare este nevoia de vehicule noi. Mă bucur că am reușit să punem în circulație primele troleibuze după 15 ani. Este o investiție finanțată din fonduri europene, care continuă procesul de modernizare a transportului public din Timișoara. Ținta noastră este clară: să facem din transportul public principala opțiune de călătorie pentru timișoreni, atunci când se deplasează în oraș”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Troleibuzele, livrate de compania Bozankaya sunt dotate cu sisteme de siguranță, aer condiționat, încălzire în scaune, internet wireless, prize pentru încărcarea telefoanelor mobile și alte facilități. Troleibuzele au o lungime de 12 metri și au o capacitate de transport de până la 100 de pasageri, dintre care 34 locuri pe scaune. Viteza maximă de circulație este de 80 km/h, iar autonomia este de până la 40 km în zonele fără catenare.

“Suntem mândri să continuăm parteneriatul nostru solid cu Timișoara, un oraș care a devenit un exemplu regional de modernizare și eficiență în domeniul transportului public. Pentru noi, colaborarea cu Timișoara nu reprezintă doar o relație comercială, ci o contribuție autentică la transformarea urbană sustenabilă a unei comunități europene cu o tradiție bogată și o viziune clară asupra viitorului. Noile troleibuze Bozankaya, dezvoltate cu tehnologie de ultimă generație, îmbină eficiența energetică și durabilitatea cu un design interior centrat pe confortul, siguranța și accesibilitatea pasagerilor. Prin aceste vehicule, dorim să demonstrăm că mobilitatea electrică nu mai este o promisiune a viitorului, ci o realitate prezentă, funcțională și de încredere. Suntem încântați că Timișoara, un oraș inovator și deschis progresului, a ales să continue această direcție verde alături de Bozankaya, contribuind astfel la reducerea emisiilor de carbon și la îmbunătățirea calității vieții urbane”, declară Aytunç Günay, președintele Consiliului de Administrație al Bozankaya.

Noile troleibuze fac parte din proiectului „Achiziția de vehicule nepoluante necesare îmbunătățirii transportului public de călători în zona Timișoara – Runda 2”, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Investiția I.1.1 – Înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public (achiziția de vehicule nepoluante).

Proiectul are ca obiectiv înnoirea flotei de transport public prin achiziția de către Primăria Municipiului Timișoara a 17 tramvaie moderne, 8 de troleibuze cu emisii zero și 30 autobuze nepoluante de 10 metri.

Valoarea totală a proiectului este de 352.022.792,57 lei, din care 308.492.337,40 lei reprezintă valoare eligibilă finanțată prin PNRR, iar 43.530.455,17 lei reprezintă cheltuieli neeligibile acoperite din bugetul local al Municipiului Timișoara.

Citeste mai mult

Administrație

Regenerare urbană în Piața Mocioni din Timișoara. Investiția va fi finanțată cu fonduri europene

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara finanțează proiectul de regenerarea urbană a Pieței Mocioni (Küttel) cu aproape 29 de milioane de lei (TVA inclus). Suma asigurată de la bugetul local este necesară pentru semnarea contractului de finanțare europeană prin Programul Regional Vest 2021 – 2027 cu Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest (ADR Vest).

„Fondurile europene accelerează dezvoltarea Timișoarei. Ne bazăm pe peste 8 milioane de euro din bani europeni pentru regenerarea zonei Mocioni–Sinaia, un proiect care va ridica semnificativ calitatea vieții și atractivitatea cartierului, și, implicit, a întregului oraș. La fel ca în cazul proiectului pentru zona Traian, unde suntem pe ultima sută de metri cu desemnarea constructorului, vorbim despre investiții care pun oamenii pe primul loc: mai mult spațiu verde, zone pietonale, piațete și locuri de relaxare care redau orașul comunității”, spune primarul Dominic Fritz.

Proiectul municipalității, în valoare totală de 73.623.537 lei (TVA inclus), marchează un pas important în transformarea cartierului istoric Iosefin, prin reconfigurarea și modernizarea unei zone de peste 26.000 mp de spațiu public – Piața Mocioni, Piața Sfânta Maria și 11 străzi adiacente.

Printre intervențiile prevăzute în proiectul Primăriei Timișoara se numără trotuare mai largi și piste pentru biciclete, benzi dedicate transportului public, reamenajarea spațiilor verzi și a zonelor pietonale, precum și modernizarea infrastructurii de utilități.

Zona de intervenție include Bulevardul 16 Decembrie 1989 (tronsonul dintre Splaiul Tudor Vladimirescu și Piața Mocioni), Piața Sfânta Maria, Piața Mocioni, precum și intrările de pe străzile adiacente: Gheorghe Doja, Miron Costin, Timotei Cipariu, Zugrav Nedelcu, Moților, Ady Endre, Emanoil Gojdu, August Treboniu Laurian și Ion Heliade Rădulescu.

În paralel, municipalitatea derulează și proiectul de regenerare urbană a Pieței Traian, aflat în prezent în etapa de evaluare a ofertelor. La finalul acestor investiții, cartierele istorice ale Timișoarei vor prinde din nou viață – spații verzi, trotuare largi, infrastructură modernă și locuri unde timișorenii și turiștii se pot întâlni și bucura de oraș.

Proiectul de hotărâre de consiliu local este disponibil la următorul link: https://www.primariatm.ro/proiecte-hcl/dad57b96-a330-49f0-8133-c2439ee88424

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite