Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Social

LEGE. Părinții copiilor care învață online pot primi zile libere plătite

Publicat

pe

Părinţii care au copii cu vârste mai mici de 12 ani ale căror creşe, grădiniţe sau şcoli se închid în urma restricţiilor impuse de pandemie beneficiază de zile libere plătite la valoarea de maximum 75% din câştigul salarial mediu brut.

Părintele va depune la ­angajator o cerere, copia certificatului de naştere al copilului şi declaraţia pe proprie răspundere a celuilalt părinte că nu a beneficiat de zile libere.

Numărul zilelor libere plătite pentru părinţii copiilor din creşele, grădiniţele şi şcolile închise este în acord cu perioada prevăzută de hotărârile Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă local, potrivit actului normativ adoptat joi seara de Guvern.

Executivul a aprobat acordarea unor zile libere pentru părinţi în vederea supravegherii copiilor în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, se precizează într-un comunicat transmis de Ministerul Muncii.

Astfel, „noul act normativ stabileşte că, în situaţia în care activitatea didactică în unităţile de învăţământ, inclusiv în cele de educaţie antepreşcolară şi preşcolară, se desfăşoară în scenariile 2 şi 3, respectiv prezenţa prin rotaţie la şcoală sau exclusiv on-line, numărul zilelor libere se acordă în funcţie de perioada prevăzută de hotărârea Comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă/Comitetului Municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă”, conform MMPS.

Măsura se aplică şi pentru părintele care are unul sau mai mulţi copii şcolarizaţi, cu boli cronice pentru care medicul de familie şi/sau medicul specialist au emis adeverinţe pentru realizarea educaţiei la distanţă, în contextul pandemic actual, menţionează Ministerul Muncii.

În acest caz, părintele va depune la angajator, pe lângă cererea de acordare a zilelor libere, copia certificatului de naştere al copilului şi declaraţia pe proprie răspundere a celuilalt părinte că nu a beneficiat de zile libere potrivit ordonanţei de urgenţă, şi o copie a adeverinţei eliberate de medicul de familie şi/sau medicul specialist.

De asemenea, Guvernul a decis ca, pentru situaţiile în care s-a stabilit aplicarea scenariului 2 sau 3, zilele libere plătite pentru părinţi se acordă numai după epuizarea opţiunilor prevăzute de reglementările legale în vigoare pentru desfăşurarea activităţii prin telemuncă sau muncă la domiciliu.

Potrivit declarațiilor făcute de şeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă, părinților cu copii care se află în scenariul galben sau roşu de derulare a cursurilor şcolare li se va deconta de către stat 75% din valoarea unei zile în care părintele stă acasă pentru asistarea copiilor, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu pe economie.

Social

Centru de Zi pentru Tinerii cu Dizabilități, la Timișoara. Cum se fac înscrierile

Publicat

pe

Cu dotări moderne, o gamă largă de terapii adaptate și programe pentru dezvoltarea autonomiei și integrarea la locul de muncă, Primăria Municipiului Timișoara, prin Direcția de Asistență Socială, a creat un loc care îi tratează cu demnitatea cuvenită pe tinerii cu dizabilități din oraș.

Astfel, municipalitatea a inaugurat Centrul de Zi pentru Tineri cu Dizabilități, primul centru din România cu servicii specializate pentru această categorie. Evenimentul de inaugurare a avut loc în cadrul Festivalului „Podul Lung”, o sărbătoare anuală a comunității care aduce împreună familii, beneficiari și artiști locali.

„Noul centru înseamnă mai mult decât o clădire și niște servicii sociale. Înseamnă liniște pentru familii care până acum trăiau cu teama ca trebuiau să continue lupta singuri după ce copiii împlineau 18 ani. Le spunem acum: nu mai sunteți singuri. Tinerii vor primi aici sprijinul pentru a duce o viață cât mai demnă și cât mai independentă. Mă bucur foarte mult că în Timișoara se deschide primul centru de acest fel”, a spus viceprimarul Paula Romocean în cadrul evenimentului de inaugurare.

Centrul de Zi, amplasat pe Strada Cornelia Sălceanu nr. 17, face parte din Complexul de Servicii Sociale „Podul Lung”, și are o capacitate de 120 de beneficiari pe lună. Este destinat tinerilor între 18 și 35 de ani, încadrați în grad de handicap, cu domiciliul sau reședința în Timișoara. Misiunea sa principală este să ofere sprijinul necesar pentru tranziția către viața adultă și să asigure continuitatea terapiilor începute în copilărie.

„Prin deschiderea acestui centru, facem un pas firesc și necesar în sprijinirea tinerilor cu dizabilități și a familiilor lor. Este o reușită locală și națională, care demonstrează că Timișoara își respectă cetățenii și investește în incluziune socială. Practic, reușim să facem trecerea de la serviciile și programele de specialitate pe care le oferim copiilor cu dizabilități la serviciile sociale oferite adulților cu dizabilități, acoperind într-un mod specific, concret și adaptat, nevoile tinerilor cu dizabilități”, a precizat Emese Eszteró, Directorul General al Direcției de Asistență Socială.

Serviciile includ programe de dezvoltare a autonomiei personale, terapie psihosocială, consiliere medicală și suport emoțional, hidroterapie, electroterapie, meloterapie, stimulare senzorială, activități educative și recreative, precum și sprijin pentru integrarea și menținerea la locul de muncă. Centrul dispune de cabinete pentru asistență socială, psihologică și medicală, săli de terapie, logopedie și stimulare senzorială, precum și spații pentru activități de grup și socializare. Totodată, părinții și reprezentanții legali beneficiază de consiliere, sprijin emoțional și grupuri de suport.

Toate serviciile sunt gratuite pentru beneficiari, fiind finanțate în proporție de 90% din bugetul de stat și 10% din bugetul local.

Municipalitatea îi invită pe toți cei interesați să se înscrie contactând echipa centrului, cu detalii disponibile la următorul link: https://socialtm.ro/centrul-de-zi-pentru-tineri-cu-dizabilitati-podul-lung/

Foto: Primăria Timișoara

Citeste mai mult

Social

SFATUL PSIHOLOGULUI. Cum să creștem reziliența emoțională în fața stresului

Publicat

pe

Trăim vremuri în care adaptabilitatea nu mai este un avantaj, ci o necesitate. Ritmul accelerat al vieții, incertitudinile, expunerea constantă la informație și presiunile personale sau profesionale ne testează capacitatea de a rămâne în echilibru.

În acest context, reziliența emoțională devine una dintre cele mai importante resurse psihologice ale omului modern.

Reziliența emoțională se referă la capacitatea unei persoane de a se adapta în fața stresului sau a crizelor. Cei rezilienți reușesc să „meargă înainte” și să facă față adversităților fără consecințe de lungă durată. Cei mai puțin rezilienți, însă, au dificultăți mai mari în gestionarea stresului și a schimbărilor – fie ele majore sau minore.

Cercetările arată că persoanele care gestionează cu ușurință stresul cotidian sunt, de asemenea, mai capabile să facă față cu brio și unor crize serioase. Prin urmare, reziliența nu este importantă doar în fața tragediilor, ci și în provocările obișnuite ale vieții de zi cu zi.

Angela Nuțu, psihoterapeut și coach: „Reziliența nu înseamnă să nu suferi, să nu plângi sau să nu te afecteze evenimentele din viața ta.  Nu este despre „a fi tare” cu orice preț. Este despre a simți durerea fără să te lași definit de ea. Este abilitatea psihologică de a reveni la un echilibru intern după evenimente traumatice, eșecuri sau pierderi. Este o combinație de reglare emoțională, convingeri sănătoase și susținere relațională. Practic, este un set de abilități care se pot învăța și cultiva.”

Dezvoltarea rezilienței emoționale nu necesită întotdeauna intervenții majore sau procese terapeutice intense. Uneori, puterea de a face față stresului și de a rămâne centrat în fața provocărilor vine din alegeri simple, repetate și conștiente, care modelează treptat modul în care ne raportăm la lume și la noi înșine.

Iată care sunt pilonii rezilienței emoționale:

Conștientizarea de sine

Asta presupune să-ți observi gândurile, emoțiile și reacțiile în timp real, fără să le judeci sau să le reprimi. Cu cât devii mai conștient de tiparele tale automate – cum reacționezi la stres, ce te rănește, ce te activează emoțional – cu atât câștigi mai mult control asupra felului în care gestionezi provocările. Această formă de luciditate emoțională este fundamentul tuturor schimbărilor interioare.

Reglarea emoțională

Reziliența nu înseamnă să nu simți, ci să știi cum să-ți reglezi emoțiile intense. Atunci când corpul este în alertă, mintea intră în blocaj, iar reacțiile devin impulsive. Prin tehnici precum respirația conștientă, relaxarea progresivă, mindfulness sau mersul în natură, îți poți calma sistemul nervos. Un corp liniștit creează spațiu pentru gândire clară și acțiuni constructive, chiar și în mijlocul evenimentelor stresante.

Flexibilitate în gândire

Unul dintre cele mai puternice instrumente ale unei persoane reziliente este capacitatea de a schimba perspectiva. Nu putem controla tot ce ni se întâmplă, dar putem controla sensul pe care îl dăm evenimentelor. În loc de „nu voi reuși niciodată”, întreabă-te „ce pot învăța din asta?”, „care e partea asupra căreia am control?”, „ce resurse interioare am uitat să folosesc?”.

Relații importante

Avem nevoie de oameni în jurul nostru care să ne fie alături nu doar când totul merge bine, ci mai ales când ne simțim copleșiți, confuzi sau fragili. Relațiile sigure – cu familia, prietenii apropiați, partenerul de viață– funcționează ca un fel de plasă de siguranță psihologică. Ele ne oferă înțelegere, validare și sprijin emoțional, reducând senzația de singurătate și nesiguranță. A vorbi sincer despre ce simți, a cere ajutor fără rușine – toate acestea sunt acte de maturitate care, paradoxal, întăresc nu doar legăturile, ci și forța ta interioară.

Autocompasiunea

Autocompasiunea înseamnă să te porți cu tine însuți așa cum ai face cu un prieten drag care trece printr-un moment greu. Nu înseamnă slăbiciune sau autocompătimire, ci o atitudine sănătoasă și matură de înțelegere și acceptare a propriei suferințe. În loc să te judeci sau să te învinovățești pentru greșeli sau vulnerabilitate, alegi să te susții cu blândețSensul personal. Unul dintre cei mai puternici predictori ai rezilienței este sentimentul că viața ta are un sens. Acesta poate veni din muncă, relații, spiritualitate, pasiuni sau cauze în care crezi profund. Când ai un „de ce” clar, găsești și un „cum” – chiar și atunci când circumstanțele par imposibile. Sensul personal funcționează ca un far interior care te ghidează prin momentele de grele.

Încrederea în propriile resurse

Reziliența se hrănește din convingerea că „pot face față, chiar dacă va fi greu”. Nu e vorba de optimism naiv, ci de un sentiment realist al propriei competențe emoționale. Oamenii rezilienți își cunosc limitele, dar nu se definesc prin ele – se definesc prin resursele și valorile care le dau forță.

„Acești piloni nu funcționează separat, ci se susțin reciproc. Poți pune în practică pilonii rezilienței emoționale identificând activitățile pe care le faci zilnic sau săptămânal și care te susțin fizic, emoțional, mental, social și spiritual. Deși fiecare dintre aceste pași poate părea mic, împreună, mentalitatea și acțiunile legate de reziliență te pot ajuta să te simți puternic, relaxat, capabil și mai conectat cu cei din jurul tău”, concluzionează Angela Nuțu.

Angela Nuțu este Psihoterapeut, Coachm Doctor în Neuroștiințe  și unul dintre cei mai cunoscuţi şi bine pregătiţi traineri din România, Vicepreşedinte al Asociaţiei Române de Hipnoză. Are experiență de peste 20 ani în domeniul comunicării și al instruirii adulților și de peste 30 ani în domeniul antreprenoriatului și al afacerilor. Membru Fondator al Asociației Române de Coaching, Formator acreditat ANC, Trainer acreditat NLP și  Psihoterapeut.

Citeste mai mult

Social

Iunie 2025 – O lună a bucuriei și a recunoștinței: pentru copii și profesori deopotrivă

Publicat

pe

În prima săptămână a lunii iunie, Asociația Inițiativă în Educație a desfășurat o serie de evenimente dedicate copiilor și cadrelor didactice în comunitățile Crai Nou, Otelec, Iohanisfeld, Jimbolia și Timișoara, celebrând copilăria și implicarea dascălilor prin acțiuni care au adus bucurie, învățare și spirit comunitar în prim-plan.

Sub umbrela proiectului Magia copilăriei la Crai Nou, finanțat de PEPCO România prin programul de granturi Pepcolandia 2025, gestionat la nivel național de Asociația Pastel, peste 250 de copii – de la preșcolari până la elevi de gimnaziu – au participat la activități educaționale, ateliere STEAM și momente de joacă menite să celebreze Ziua Internațională a Copilului. La finalul activității, s-au răcorit cu înghețată și s-au bucurat de surprizele pregătite special pentru ei.

„A fost prima activitate pe care asociația noastră a desfășurat-o pentru copiii din comunitatea Crai Nou și satele din împrejurimi. Ne-am bucurat să vedem dorința lor de a participa și zâmbetele pe care ni le-au dăruit. Am primit o mulțime de îmbrățișări și mesaje de recunoștință. O elevă din clasa a II-a mi-a mărturisit că «a fost cea mai frumoasă zi din viața ei». Astfel de gesturi ne dau speranță și puterea de a continua. Ele ne reamintesc cât de necesare sunt aceste inițiative pentru copiii din mediul rural.” – a declarat Florentina Ivănescu, coordonatoarea proiectului „Magia Copilăriei” în cadrul Asociației inEDU.

Activitățile au continuat în 1 iunie și în localitățile Otelec și Iohanisfeld, unde, cu sprijinul acordat de Primăria comunei Otelec, s-au desfășurat ateliere educative care au adus împreună aproximativ 150 de copii, în contexte informale de învățare, joc și colaborare.

În completarea acestor acțiuni, de Ziua Învățătorului (5 iunie), organizația a marcat și importanța rolului dascălilor în formarea noilor generații, contribuind astfel la susținerea educației prin schimburi de bune practici și formare profesională.

Aproape 50 de elevi au participat la ateliere educaționale desfășurate în cadrul proiectelor STEAM la puterea inEDU 3.0 și Nova. Călătorie culturală în spațiul cosmic. Activitățile au debutat cu ateliere de lectură și au continuat cu experimente științifice, în cadrul cărora cei mai mici participanți au explorat kituri ESERO, încercând să răspundă la întrebări precum „din ce material se construiesc rachetele?”.

În aceeași zi, au fost organizate două sesiuni de formare STEAM pentru cadrele didactice, cu participarea a peste 50 de profesori din Jimbolia și Timișoara. Activitățile s-au desfășurat la Colegiul Național Bănățean din Timișoara și la Muzeul „Stefan Jäger” din Jimbolia.

Prin aceste sesiuni, profesorii au descoperit metode practice și interdisciplinare pentru a aduce știința, tehnologia, arta și matematica mai aproape de copii, într-un mod relevant, atractiv și aplicat. De asemenea, au avut acces la resurse educaționale deschise și materiale didactice menite să sprijine procesul de predare.

„Pentru Asociația Inițiativă în Educație, luna iunie a însemnat contribuție în comunitate, investiție în educație și recunoștință față de toți cei care cred în puterea învățării. Nu am fi reușit să ajungem la peste 400 de copii și 50 de dascăli fără implicarea membrilor și a voluntarilor. Vor urma și alte evenimente educaționale, dar până atunci ne manifestăm recunoștința și ne bucurăm câteva clipe de lucrurile frumoase realizate. Contextele create au construit punți și ne-au demonstrat că educația este un drum care se parcurge împreună.” – a declarat Andrada Mazilu, coordonator proiecte în cadrul asociației.

Asociația Inițiativă în Educație rămâne fidelă misiunii sale de a sprijini dezvoltarea unei educații de calitate în județul Timiș, prin proiecte care pun accent pe inovație, colaborare și incluziune. Cu fiecare pas, comunitățile implicate devin mai puternice, mai unite și mai dornice să crească prin învățare.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite