Social
Noua lege a pensiilor. Cu cât se vor mări pensiile până în 2021
Publicat
acum 7 anipe
de
timispress

Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale a lansat în dezbatere publică proiectul de Lege privind sistemul public de pensii, care, potrivit iniţiatorului, se bazează pe mai multe principii fundamentale: contributivitate, adică plată în funcţie de contribuţie; egalitate, adică pensionari care au aceeaşi vechime, dar care au ieşit la pensie în momente diferite, primesc aceeaşi sumă de bani; solidaritate socială, adică generaţiile în activitate susţin, prin plata contribuţiilor lor, generaţiile de pensionari şi, în viitor, vor fi susţinute la rândul lor; imprescriptibilitate, adică dreptul la pensie nu se poate prescrie.
Ministerul Muncii precizează că nicio pensie în plată nu va scădea. În cazul în care, în urma recalculării, va rezulta o sumă mai mică decât cea aflată deja în plată, atunci se va menţine suma în plată. Nu se modifică vârsta standard de pensionare, nici stagiul minim şi nici stagiul complet de cotizare.
Printre noutăţile aduse de acest proiect de lege se numără introducerea masterului şi a doctoratului ca perioade necontributive asimilate stagiului de cotizare, care se adaugă facultăţii, stagiului militar, pensiei de invaliditate, concediului medical, celui pentru creşterea copilului, şomajului indemnizat, deportării, prizonieratului şi detenţiei politice, prevăzute de legislaţia în vigoare.
De asemenea, proiectul de lege urmăreşte eliminarea inechităţilor din sistemul public de pensii, care au făcut ca persoane care au lucrat acelaşi număr de ani, în aceeaşi profesie şi au cotizat egal, să aibă pensii diferite. De asemenea, se elimină inechităţile din sistem dintre femei şi bărbaţi care au lucrat acelaşi număr de ani, în aceleaşi condiţii şi care au contribuit egal, dar care aveau pensii diferite.
Condiţia pentru asimilarea perioadei necontributive este ca stagiul minim de cotizare să fie de 15 ani. Pentru fiecare an de perioadă asimilată se acordă câte 0,25 puncte.
Proiectul de lege prevede şi debirocratizarea şi accesul online la informaţiile despre propriile contribuţii. Astfel, ANAF va transmite către Casa Naţională de Pensii Publice sumele datorate şi plătite pentru fiecare salariat. Cetăţenii se vor putea informa de pe site-ul CNPP cu privire la stagiul de cotizare realizat, venitul obţinut şi sumele achitate drept contribuţii, susţine Ministerul Muncii.
În proiectul noii legi se menţine contractul de asigurare facultativă, dar cu modificări. Astfel, dacă în actuala lege se poate plăti doar pentru cinci ani consecutivi retroactivi, pe viitor se vor putea alege perioade diferite necontributive ca să totalizeze 5 ani. Plata se va putea face în rate, dar nu mai târziu de 1 an de la încheierea contractului. În cazul neplăţii integrale, se va lua în calcul suma parţial achitată.
În prezent, asigurarea facultativă se face la nivelul salariului minim, dar în practică s-a demonstrat că aceasta nu asigură nici măcar pensia minim garantată, astfel că s-a decis folosirea salariului mediu ca indicator. Acest tip de contract se încheie doar în cazul persoanelor care au realizat stagiul minim de 15 ani. Se menţin prevederile referitoare la contractul de asigurare pentru perioadele viitoare încheierii lui, cu noua bază de calcul, precizează ministerul.
Proiectul prevede tot 4 categorii de pensii, cea de limită de vârstă, cea anticipată, cea de invaliditate şi cea de urmaş. Sunt aceleaşi patru categorii ca şi în vechea lege, dar unele au suferit modificări de structură.
În cazul pensiei pentru limita de vârstă trebuie îndeplinite cumulativ condiţiile de vechime minimă şi vârstă standard de pensionare.
Ca şi excepţie, actuala pensie anticipată (nepenalizată) devine pensie pentru limită de vârstă. Adică persoanele care au 8 ani peste stagiul complet de cotizare, inclusiv din perioade asimilate, se pot pensiona cu 5 ani înainte de îndeplinirea vârstei de pensionare. În acelaşi timp, în acest caz se poate cumula pensia cu salariul şi se valorifică perioadele necontributive asimilate.
O altă noutate este aceea că femeile care au realizat stagiul minim de cotizare de 15 ani şi au născut 3 copii pe care i-au crescut până la vârsta de 16 ani beneficiază de reducerea vârstei de pensionare cu 6 ani. Începând cu al 4-lea copil se adaugă câte 1 an în plus, pentru fiecare copil.
Se menţin celelalte prevederi din actuala legislaţie cu privire la pensia pentru limită de vârstă, precum grupele, condiţiile speciale şi deosebite, handicapul s.a.
Actuala pensie anticipată (nepenalizată) devine pensie pentru limită de vârstă, adică persoanele care au 8 ani peste stagiul complet de cotizare se pot pensiona cu 5 ani înainte de îndeplinirea vârstei de pensionare şi, în acelaşi timp, în acest caz se poate cumula pensia cu salariul. Femeile care au realizat stagiul minim de cotizare de 15 ani şi au născut 3 copii pe care i-au crescut până la vârsta de 16 ani beneficiază de reducerea vârstei de pensionare cu 6 ani, iar începând cu al patrulea copil se adaugă câte un an în plus. Pensionarii aflaţi deja în plată, care au stagiul de cotizare sub 15 ani, vor putea opta între pensie şi indemnizaţia socială minimă.
Proiectul prevede că se valorifică toate drepturile de natură salarială pentru care s-au plătit contribuţii: sporuri, acord global, al 13-lea salariu, ore suplimentare, prime, premii şi alte bonusuri. Se va acorda un procent de 10% din oficiu, care va putea fi majorat dacă pensionarul va aduce acte doveditoare din care să rezulte un procent mai mare.
În cazul pensiei de invaliditate se redefinesc gradele de invaliditate, pentru a se da posibilitatea desfăşurării unor activităţi profesionale independente, în paralel. Astfel, gradul I e caracterizat de deficienţă funcţională gravă şi capacitate de muncă diminuată, gradul II e caracterizat de deficienţă funcţională accentuată şi capacitate de muncă diminuată, iar gradul III e caracterizat de deficienţă funcţională medie şi capacitate de muncă diminuată.
Pensia de urmaş se menţine şi, în plus de actualele prevederi, apare o nouă prestaţie, şi anume ajutorul pentru soţul supravieţuitor, care va primi 25% din pensia soţului decedat. Acest ajutor va putea fi cumulat cu propria pensie.
Pensia minimă se calculează raportat la salariul minim brut pe economie din anul respectiv. Persoanele cu vechime de minim 15 ani primesc 45% din salariul minim brut pe ţară, iar pentru fiecare an de vechime în plus se adaugă câte 1% din salariul minim brut pe ţară. Persoanele cu vechime între 10 ani şi 15 ani, aflate la pensie la data intrării în vigoare a legii, primesc 40% din salariul minim brut pe ţară, iar pentru fiecare an de vechime în plus se adaugă câte 1% din salariul minim brut pe ţară.
În cazul în care din calculul pensiei rezultă o sumă mai mare, atunci persoana o va primi pe aceasta. Formula a fost introdusă pentru a remedia o inechitate prevăzută de legislaţia în vigoare, din cauza căreia nu se făcea nicio diferenţiere în funcţie de anii lucraţi între beneficiarii de pensie minimă. Adică, în practică se ajunge în situaţia în care un pensionar care a lucrat 12 ani, spre exemplu, să primească la fel cu unul care a lucrat 35 de ani, dar pe salariul minim pe economie, precizează Ministerul Muncii.
O altă noutate adusă de proiectul de lege este introducerea opţiunii pentru indemnizaţia socială minimă. Pensionarii aflaţi deja în plată, care au stagiul de cotizare sub 15 ani, vor putea opta între pensie şi indemnizaţia socială minimă, cu 3 luni înainte de aplicarea efectivă a legii. Opţiunea se va face prin poştă, cu formular pretimbrat primit de la Casa Naţională de Pensii Publice, pentru a evita cozi interminabile la ghişee.
Pensionarii în plată care au realizat stagiul de cotizare mai mic de 15 ani beneficiază de recalculare pe noua formulă, iar dacă suma rezultată este sub indemnizaţia socială minimă ei opt opta pentru aceasta din urmă. Pensionarii care nu optează în termenul de 3 luni amintit rămân în plată cu suma rezultată din calculul pe baza contributivităţii.
Sunt exceptaţi pensionarii care beneficiază de pensie de limită de vârstă şi au realizat stagiul minim cuprins între 10 şi 15 ani, conform legislaţiei în vigoare, la data stabilirii dreptului la pensie. Această excepţie este valabilă pentru persoanele deja pensionate la data intrării efective în vigoare a legii.
În proiectul de lege se prevede că, pentru a putea deveni pensionar, este necesară o vechime de minimum 15 ani. Persoanele care vor avea o vechime mai mică de la data intrării în vigoare a legii vor primi o indemnizaţie socială şi vor face obiectul unei alte legi.
Proiectul prevede că se valorifică toate drepturile de natură salarială pentru care s-au plătit contribuţii: sporuri, acord global, al 13-lea salariu, ore suplimentare, prime, premii şi alte bonusuri. Se va acorda un procent de 10% din oficiu, care va putea fi majorat dacă pensionarul va aduce acte doveditoare din care să rezulte un procent mai mare. Dacă după recalcularea conform adeverinţelor aduse rezultă o pensie mai mică, atunci se păstrează pensia calculată cu majorarea de 10% acordată iniţial.
Această modificare a fost operată deoarece pentru astfel de venituri s-au plătit contribuţii şi, cu toate acestea, ele nu sunt luate în calcul, în prezent, la stabilirea pensiei, susţine Ministerul muncii.
Condiţiile speciale şi deosebite şi fostele grupe de muncă se păstrează şi, de asemenea, se creează baza legală pentru recunoaşterea altor locuri de muncă în condiţii speciale.
Pensia va fi reprezentată de Numărul Total de Puncte înmulţit cu Valoarea Punctului de Referinţă (VPR).
Numărul total de puncte este suma punctajelor anuale. Punctajul anual este suma punctajelor lunare împărţită la 12 luni. Punctajul lunar este venitul brut realizat împărţit la câştigul mediu brut pe economie.
VPR va fi de 75 de lei în anul 2021 şi a fost determinată prin împărţirea Valorii punctului de pensie din anul 2021, adică 1.875 de lei, la 25, care reprezintă vechimea medie de ani din sistemul de pensii, rezultată în urma aplicării ultimelor patru legi ale pensiilor.
Formula de calcul are avantajul nu doar că elimină inechităţile, dar duce şi la creşterea tuturor pensiilor, susţin guvernanţii.
Legea se aplică etapizat până în anul 2021, când va intra integral în vigoare.
Valoarea punctului de pensie se actualizează conform Programului de Guvernare, şi anume:
* 1.265 de lei în 2019;
* 1.775 de lei în 2020;
* 1.875 de lei în 2021, adică suma aferentă VPR nou introdus de 75 de lei, la care se adaugă majorarea de 10% aferentă sporurilor, acordului global şi altor drepturi de natură salarială pentru care s-au plătit contribuţii;
* iar din anul 2022 Valoarea Punctului de Referinţă se va indexa, anual, cu inflaţia.
Poate te-ar interesa si:
-
ATENȚIE ce și cu cine vorbiți! O femeie din Lenauheim a rămas fără 50.000 de euro după ce s-a lăudat prietenei sale că are bani
-
NU mai dați bani cerșetorilor pentru că fac mizerie, gălăgie și uneori sunt agresivi
-
Primele măsuri de austeritate care intră în vigoare de la 1 august. Urmează creșteri de prețuri
-
BUGETARE PARTICIPATIVĂ 2025. Cum puteți să obțineți bani pentru dezvoltarea orașului
-
Punct de trecere a frontierei temporar, pentru biciclete și ambarcațiuni, la Uivar
-
Sediul central al Poștei din Timișoara, prădat! Doi bărbați au furat 16 saci cu 10 milioane de lei
Social
Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual, la Timișoara
Publicat
acum 3 săptămânipe
16 octombrie 2025de
timispress
În perioada 7 – 14 octombrie 2025, elevii și profesorii din învățământul profesional și tehnic au participat la atelierele „Dualul Contează”, o serie de sesiuni interactive care stau în centrul Galei Inovației și Performanței în Învățământul Dual, ce va avea loc pe 16 octombrie 2025, la Timișoara.
Rezultatele acestor ateliere stau la baza formării Consiliului Elevilor din VET (Vocational Education and Training) – prima voce națională a elevilor din învățământul dual, care va reprezenta oficial interesele acestora în dialogul cu autoritățile și actorii educaționali.
Organizate de Asociația Hands across România (HAR), în parteneriat cu Consiliul Județean Timiș, Primăria Municipiului Timișoara și Ministerul Educației și Cercetării, atelierele au oferit un cadru creativ pentru ca vocea elevilor și a cadrelor didactice din sistemul dual să fie auzită, valorizată și integrată în deciziile care privesc viitorul educației profesionale din România. Rezultatele atelierelor constituie punctul central al Galei, unde vor fi prezentate public ideile, lucrările și concluziile tinerilor participanți.
Atelierele regionale – vocea tinerilor, în centrul politicilor educaționale
Un număr de 87 școli s-au înscris și au participat la cele patru ateliere care se încheie astăzi. Aceste întâlniri au adus împreună un număr de aproximativ 300 de elevi din învățământul dual, profesori coordonatori și angajatori locali, pentru a identifica barierele și soluțiile din teren și pentru a contribui direct la formularea politicilor educaționale.
În cadrul atelierului „Meseria prin ochii mei”, elevii au avut șansa să își exprime viziunea asupra parcursului profesional prin colaje vizuale, mesaje scrise și videoclipuri scurte. Toate lucrările vor fi prezentate public în cadrul Galei din 16 octombrie. Al doilea atelier, „Cutia cu idei”, a provocat participanții la un exercițiu național de brainstorming, pentru propunerea unor soluții concrete în sprijinul dezvoltării educației tehnice. Ideile generate vor fi transformate într-un document de recomandări adresat decidenților. De asemenea, elevii și profesorii au avut oportunitatea de a învăța cum să devină „Ambasadorii dualului”, adică promotori ai învățământului dual în comunitățile lor, dobândind abilități de comunicare și advocacy. Cel de-al patrulea atelier a generat „Concluzii și idei pentru viitor”, punctul culminant al sesiunilor, pregătind scena pentru prezentările din momentul Galei.
„Scopul nostru nu este doar să organizăm o gală festivă, ci să oferim un cadru real în care tinerii – cei mai direct afectați de deciziile din educație – să își exprime punctele de vedere și să contribuie activ la reformarea sistemului dual. Prin implicarea lor, dar și a profesorilor și a partenerilor din mediul economic, dorim să construim împreună un model educațional modern, conectat la nevoile pieței muncii și la provocările viitorului. Este o investiție în încrederea pe care o avem în generațiile tinere și în forța lor de a aduce schimbarea”, declară Mihaela-Nadia Sandu, președinte Hands across Romania (HAR).
Gala Inovației și Performanței – celebrare și recunoaștere
Pe lângă componenta de advocacy, Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual, care va avea loc pe 16 octombrie 2025, de la ora 17:00, în Sala Multifuncțională a Consiliului Județean Timiș din Timișoara, va celebra performanțele elevilor, angajamentul profesorilor și implicarea companiilor în educație, printr-un eveniment participativ, centrat pe copii, cu o componentă cultural-educativă.
Cu momente artistice pregătite de elevi, o expoziție interactivă și o ceremonie de premiere, Gala aduce în prim-plan meseria ca formă de expresie, identitate și viitor.
Despre Hands across Romania
Asociația Hands across Romania este un promotor recunoscut al învățământului tehnologic dual, dezvoltând inițiative educaționale, de comunicare publică și advocacy care conectează elevii, școlile și mediul economic. Din 2016 până în prezent, organizația a ajuns anual la peste 15.000 de elevi și părinți din întreaga țară prin sesiuni de informare, ateliere vocaționale, materiale educaționale și campanii de vizibilitate dedicate promovării rutelor profesionale duale. De asemenea, susținem ateliere de formare pentru diriginți și consilieri școlari pentru a ghida elevii spre ruta tehnologică.
Asociația este membră The European Alliance for Apprenticeships (EAfA), Pact for Skills și membru în consiliul director al Federației Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC).
Prin toate aceste eforturi, Hands Across Romania contribuie la construirea unui ecosistem educațional incluziv, adaptat nevoilor reale ale economiei și ancorat în exemple de excelență. Organizația susține public măsuri legislative și administrative care sprijină elevii, precum bursa tehnologică, infrastructura modernă și orientarea vocațională timpurie.
Informații suplimentare: Georgeta Petrovici – 0745.830.362
Social
Începe acțiunea de preluare a cererilor pentru încălzirea locuinței, la Timișoara
Publicat
acum o lunăpe
1 octombrie 2025de
timispress
Începând cu 1 octombrie 2025, Direcția de Asistență Socială a Municipiului Timișoara demarează acțiunea de preluare a cererilor – declarație pe propria răspundere pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței și a suplimentului pentru energie, în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 226 din 16 septembrie 2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie și a Normelor metodologice de aplicare a acesteia, aprobate prin H.G. nr. 1154/2022, pentru sezonul 2025-2026.
Ajutorul pentru încălzirea locuinței se acordă pentru consumatorii vulnerabili de energie termică în sistem centralizat, energie electrică, gaze naturale, combustibili solizi și /sau petrolieri pentru sezonul rece 01 noiembrie 2025 – 31 martie 2026. Acesta se acordă numai pentru un singur sistem de încălzire, acesta fiind cel principal utilizat.
Suplimentul pentru energie se acordă lunar, pe tot parcursul anului, inclusiv în perioada sezonului rece, în sumă fixă, în funcție de sursele de furnizare a energiei utilizate, în cuantum maxim de:
- a) 30 lei / lună pentru consumul de energie electrică (în factură);
- b) 10 lei / lună pentru consumul de gaze naturale (în factură);
- c) 10 lei / lună pentru consumul de energie termică (în factură);
- d) 20 lei / lună pentru consumul de combustibili solizi și/sau petrolieri (la titular)
În situația în care singura sursă de energie utilizată este energia electrică, cuantumul suplimentului este de 70 lei/lună.
Categorii de beneficiari:
Pot beneficia de acest drept familiile care realizează venituri lunare nete pe membru de familie de până la 1386 lei, respectiv persoanele singure care realizează venituri nete lunare până la 2053 lei și care nu dețin bunurile cuprinse în Lista bunurilor cuprinse în Anexa nr.4 la normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 1154/2022.
Activitatea de înregistrare a formularelor de cerere – declarație pe proprie răspundere pentru acordarea ajutorului de încǎlzire a locuinței aferent sezonului 2025-2026, precum și pentru acordarea suplimentelor de energie, se va derula astfel:
- Pentru încălzirea cu energie termică în sistem centralizat:
Sediul COLTERM S.A. situat în strada Episcop Joseph Lonovici nr.4, telefon: 0256/258722, 0256/258504, după următorul program: luni-vineri, între orele 08:00 – 12:00 și 12:30 – 15:30
- Pentru încălzirea cu energie electrică, cu combustibili solizi şi/sau petrolieri, gaze naturale:
Serviciul Beneficii Sociale, situat în Bv. Regele Carol I nr. 10, tel. 0256.220.583, după următorul program:
- luni – joi, între orele 08:00 – 15:30
- vineri, între orele 08:00 – 12:30
Pentru a beneficia de ajutorul pentru încălzirea locuinței pe toată perioada sezonului rece, noiembrie 2025 – martie 2026, solicitările trebuie depuse până pe data de 20.11.2025.
Pentru acordarea ajutorului de încălzire a locuinței aferent sezonului rece 2025-2026, precum și pentru acordarea suplimentelor de energie, în conformitate cu prevederile Legii nr.226/2021 privind stabilirea mǎsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, se ia în calcul cuantumul pensiilor aferente lunii anterioare depunerii solicitării.
Formularul de cerere-declarație pe propria răspundere se poate descărca de pe site-ul Direcției de Asistență Socială a Municipiului Timișoara, https://socialtm.ro și se poate transmite și on-line la adresa de e-mail: ajutoare.incalziretm@gmail.com, scanat în format pdf.
Cererea și alte documente utile (Lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării ajutorului cuprinse în Anexa nr.4, Anexa 5 – declarație pe proprie răspundere, Listă acte necesare) se pot descărca de pe site, această secțiune.
Acte necesare:
- Cerere – declarație pe propria răspundere pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței – formular tip;
- Componenţa familiei şi veniturile realizate se dovedesc cu următoarele acte: actul de identitate, în termen de valabilitate, al membrilor de familie cu domiciliul sau reședința la adresa pentru care se solicită ajutorul (carte de identitate/buletin de identitate/pașaport/carte de identitate provizorie, certificat de naștere pentru copiii minori sub 14 ani), pentru cetățenii străini sau apatrizi: permis de ședere temporară sau permanentă, document de identitate, permis de ședere pe termen lung, iar pentru cetățenii UE sau Confederația Elvețiană: certificat înregistrare, carte de rezidență (domiciliul sau reşedinţa trebuie să corespundă cu locul de consum);
- Hotărârea judecătorească de divorţ sau certificate de deces, după caz;
Acte privind veniturile nete lunare realizate de familie/persoana singură în luna anterioară depunerii cererii:
- adeverință privind venitul net (inclusiv valoarea bonurilor de masă, prime, ore suplimentare etc)
- cupon pensie (orice tip de pensie) luna anterioară depunerii;
- cupon indemnizaţie de handicap din luna anterioară depunerii cererii;
- cupon indemnizaţie de şomaj din luna anterioară depunerii cererii sau adeverinţă A.J.O.F.M.;
- cupon indemnizaţie pentru creşterea copilului din luna anterioară depunerii cererii (decizie, extras de cont din care să rezulte explicit valoarea indemnizaţiei pentru luna anterioară depunerii cererii);
- cupoane alocații pentru minorii dați în plasament familial sau încredințați spre creștere și educare;
- acte doveditoare ale veniturilor din închirieri, dobânzi, dividende sau părți sociale; persoanele care nu realizează venituri vor depune o declarație în acest sens.
- În vederea dovedirii calităţii de proprietar sau chiriaş, solicitantul ajutorului pentru încălzirea locuinţei va anexa cererii unul din următoarele documente, după caz:
- contractul de vânzare-cumpărare a unui imobil tip locuinţă;
- contractul de donaţie a unui imobil tip locuinţă;
- contractul de vânzare-cumpărare sau de donaţie a unui imobil tip locuinţă cu clauza de abitaţie, uz sau uzufruct viager;
- contractul de schimb de locuinţe;
- contractul (convenţia) de partaj voluntar;
- contractul de întreţinere sau contractul de rentă viageră;
- contractul de închiriere (locaţiune) care are ca obiect un imobil tip locuinţă, din fondul locativ de stat;
- contractul de comodat (împrumutul de folosinţă) a unui imobil cu destinaţia de locuinţă;
- certificatul de moştenitor;
- hotărârile judecătoreşti, rămase definitive şi irevocabile, privind constatarea dreptului de proprietate, retrocedarea sau partajul unui imobil tip locuinţă;
- autorizaţia de construcţie ori contractul de construire, a unui imobil tip locuinţă, însoţit de procesul-verbal de predare-primire a locuinţei sau de recepţie preliminară;
În cazul în care solicitantul măsurilor de protecție este un membru de familie major care nu are calitatea de proprietar sau chiriaş, acesta va prezenta împuternicirea legală (notarială) din partea proprietarului sau a titularului contractului de închiriere, dovedind totodată că are domiciliul sau reşedinţa la adresa pentru care solicită ajutorul de încălzire.
- Ultimele facturi complete de gaze naturale/energie electrică care să conțină în mod obligatoriu COD CLIENT și COD LOC CONSUM (pentru persoanele care solicită ajutor de încălzire cu gaze sau energie electrică/persoanele care solicită suplimentul pentru energie).
În cazul copilului minor care locuieşte cu bunicii, în situaţia în care părinţii domiciliază la alte adrese şi care nu contribuie la întreţinerea minorului, copilul poate fi asimilat familiei bunicilor doar în condiţiile în care este stabilită măsura plasamentului sau a tutelei, altfel copilul este în întreţinerea părinţilor naturali.
Titularii ajutoarelor pentru încălzire și ai suplimentului pentru energie sunt obligați să comunice orice modificare intervenită în situația locativă, componența familiei și a veniturilor acesteia, în termen de 5 zile de la data de la care a intervenit modificarea.
Comunicarea modificărilor se face prin depunerea unei noi Cereri – declarație pe propria răspundere pe propria răspundere însoțită de documentele doveditoare care justifică modificarea.
Declararea unui număr mai mare de membri de familie, a unor venituri mai mici decât cele reale precum şi nedeclararea bunurilor deţinute, în scopul vădit de a obţine foloase materiale necuvenite, constituie infracţiune de fals, uz de fals sau înşelăciune, după caz, și se pedepseşte potrivit dispoziţiilor Codului Penal.
Social
Echipe mobile pentru persoanele cu mobilitate redusă, la Timișoara
Publicat
acum o lunăpe
21 septembrie 2025de
timispress
Primăria Municipiului Timișoara, prin Direcția de Asistență Socială, a inaugurat astăzi Complexul de Servicii Sociale pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Dr. Aurora Heim”, un proiect care aduce împreună două servicii gratuite: Centrul de zi și Echipa mobilă.
Echipa mobilă, un serviciu nou și unic în cadrul DAS, oferă sprijin direct la domiciliul persoanelor cu mobilitate redusă, imobilizate sau care nu se află în proximitatea unui centru de zi. Prin evaluări personalizate, consiliere psihologică, suport emoțional, exerciții de kinetoterapie și masaj, echipa contribuie la menținerea sănătății beneficiarilor, combaterea izolării, la creșterea autonomiei și la integrarea în comunitate. Serviciul are o capacitate de 20 de beneficiari pe zi.
„Comunitatea are nevoie de toți membrii săi, de aceea căutăm permanent să dezvoltăm servicii adaptate. Săptămâna trecută am deschis primul Centru de Zi din țară dedicat exclusiv tinerilor cu dizabilități, iar astăzi am inaugurat Complexul ‘Dr. Aurora Heim’, cu centru de zi și echipă mobilă pentru adulți. Este pentru prima dată când sprijinul nostru ajunge nu doar în centre specializate, ci și direct la domiciliul beneficiarilor”, a declarat viceprimarul Paula Romocean.
„Acest proiect marchează o etapă importantă în dezvoltarea serviciilor sociale din Timișoara. Am transformat un centru existent într-un complex de servicii moderne, incluzive și am adăugat un serviciu social nou, echipa mobilă, pentru a ne asigura că sprijinul ajunge și la cei care nu se pot deplasa. Ne dorim ca prin aceste servicii să oferim persoanelor adulte cu dizabilități șansa de a fi mai active, mai integrate și mai conectate la comunitate”, Simona Potîng, Director General Adjunct DAS MT.
Centrul de zi „Dr. Aurora Heim” își extinde activitatea și devine accesibil tuturor adulților cu dizabilități de peste 18 ani, nu doar celor diagnosticați cu Alzheimer. Această transformare răspunde unei nevoi reale venite din comunitate, aceea de a oferi un spațiu specializat pentru sprijin, recuperare și integrare socială pentru adulți cu diverse tipuri de dizabilități. Astfel, persoanele adulte cu dizabilități care au păstrat un anumit grad de independență, își pot asigura nevoile de bază și pot comunica, găsesc aici un spațiu sigur și prietenos pentru terapie, recuperare și socializare. Centrul oferă consiliere psihologică, logopedie, kinetoterapie, art-terapie, ergoterapie, activități educative și de integrare socială, având o capacitate de 50 de persoane pe zi, respectiv 200 pe lună.
Complexul de Servicii Sociale pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Dr. Aurora Heim” este situat pe strada Ioan Plavoșin nr.21.

Festivalului Vinului, ediția 2025, pe strada Gheorghe Lazăr din Timișoara. PROGRAMUL complet
Clădiri și monumente istorice de milioane de euro din Timișoara, restaurate, scoase la vânzare
Ultima săptămână de înscrieri la Lunca Timișului CX – concurs de ciclocros, mtb și alergare
ATENȚIE șoferi! Restricții de trafic în mai multe zone din Timișoara
Primăria Timișoara continuă desființarea construcțiilor ridicate ilegal
Programări online pentru obținerea actelor de identitate, la Timișoara
Radare fixe și camere de detecție a trecerii la semafor, operative la Timișoara, din martie
Nuntă mare în Banat. Stana Stepănescu s-a măritat cu Bojidar Ciobotin
Timişorenii pot afla la telefon ce impozit au de plătit
Vindecări și minuni la Mănăstirea Sfântul Nectarie – un loc binecuvântat din Banat
Articole recente
- Festivalului Vinului, ediția 2025, pe strada Gheorghe Lazăr din Timișoara. PROGRAMUL complet 5 noiembrie 2025
- Clădiri și monumente istorice de milioane de euro din Timișoara, restaurate, scoase la vânzare 4 noiembrie 2025
- Ultima săptămână de înscrieri la Lunca Timișului CX – concurs de ciclocros, mtb și alergare 3 noiembrie 2025
- ATENȚIE șoferi! Restricții de trafic în mai multe zone din Timișoara 30 octombrie 2025
- Primăria Timișoara continuă desființarea construcțiilor ridicate ilegal 30 octombrie 2025
Cele mai citite
-
Localeacum 3 aniProgramări online pentru obținerea actelor de identitate, la Timișoara
-
Localeacum 9 luniRadare fixe și camere de detecție a trecerii la semafor, operative la Timișoara, din martie
-
Evenimenteacum 6 aniNuntă mare în Banat. Stana Stepănescu s-a măritat cu Bojidar Ciobotin
-
Actualitateacum 10 aniTimişorenii pot afla la telefon ce impozit au de plătit
-
Spiritualitateacum 9 aniVindecări și minuni la Mănăstirea Sfântul Nectarie – un loc binecuvântat din Banat
-
Sănătateacum 4 aniCabinetul de terapie cu plăcuțe de cupru, brevetată de regretatul Ioan Ometa, se redeschide. Terapeutul Jurcă continuă serviciile de excelență ale reputatului doctor
-
Actualitateacum 8 aniÎncepe Curățenia generală de primăvară, la Timișoara
-
Socialacum 7 aniRuga în Banat. Tradițiile cele mai frumoase din țară

