Ne găsiți și pe:

Business

Executarea silită. Cum să evitați recuperarea sumelor neachitate

Publicat

pe

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit în anii 2020 și 2021, din partea unor consumatori împotriva cărora s-a început procedura de executare silită, peste 130 de cereri de negociere cu banca. Cu toate că băncile se aflau deja în faza de recuperare a sumelor neachitate de către consumatori, ceea ce limitează posibilitatea părților de a negocia prin intermediul CSALB, în 5 situații diferite acestea au acceptat să intre în conciliere.

Toate cele 5 dosare au avut ca soluție acceptarea de către bancă a unor angajamente de plată, sistarea popririlor și suspendarea executării silite imobiliare, la care s-a adăugat obligația de achitare a cheltuielilor de executare din partea consumatorilor.

“Faptul că există câteva excepții în care băncile au intrat în dialog cu consumatorii chiar și în situația în care s-a ajuns la executare silită, arată că și în al 13-lea ceas se pot găsi soluții amiabile de conciliere în relația dintre cele două părți. Cu toate acestea, consumatorii trebuie să știe că este foarte dificilă atât acceptarea negocierii de către bancă, cât și concilierea în sine, dacă au început demersurile de executare silită. Unul dintre motive este că în relația consumator-bancă a intervenit și executorul. Astfel, angajamentele de plată trebuie propuse executorului, iar apoi trebuie validate de către bancă. În plus, intervin și cheltuielile de executare de care consumatorul trebuie să țină cont, chiar dacă demersul făcut prin intermediul CSALB este gratuit pentru el. Noi am recomandat băncilor să accepte astfel de cereri de negociere, mai ales dacă demersurile de executare silită sunt la început. Important este să nu se mai ajungă la poprirea conturilor sau la vânzarea bunurilor. Sau, chiar dacă se ajunge la poprire, părțile să găsească o formulă pentru un angajament de plată. Băncile pot accepta astfel de formule amiabile pentru reintrarea într-un grafic de plată a ratelor din partea consumatorilor, deoarece aceste demersuri de executare silită durează mult și sunt costisitoare pentru ambele părți aflate în litigiu. În cadrul CSALB se pot găsi formule de eșalonare a datoriei, se poate obține o diminuare a costurilor pentru motive medicale sau sociale justificate și chiar se poate suspenda executarea silită”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Recomandările CSALB:

Consumatorii nu trebuie să întârzie achitarea ratelor la credite cu mai mult de 90 de zile, deoarece în acel moment creditul este adus la scadență anticipată, iar banca poate să înceapă demersurile de recuperare a creanței sale.

Consumatorii trebuie să inițieze dialogul cu banca sau să se adreseze CSALB până la termenul de 90 de zile de neplată a ratelor.

În termenul de 90 de zile consumatorii nu trebuie să evite încercările băncilor de a-i contacta. După cele trei luni de neplată, consumatorul nu mai poate plăti creditul în rate, ci este dator cu toată suma restantă către bancă. În plus, eventualele dobânzi penalizatoare calculate în timpul perioadei de 90 de zile sunt mult mai mici decât sumele care vor fi datorate ulterior.

Consumatorii trebuie să fie atenți cine sunt creditorii. De multe ori băncile nu au calitate de creditori, chiar dacă ele sunt cele care aplică efectiv măsura popririi pe conturi. Dacă banca nu are calitatea de creditor (este doar terț poprit), dar consumatorul are conturi deschise la banca respectivă, acesta nu trebuie să facă demersuri în raport cu banca, ci cu creditorul care a dispus înființarea popririi (ANAF, de exemplu). Banca are obligația să instituie/aplice poprirea asupra conturilor, altfel fiind obligată să plătească suma respectivă către creditori din fondurile proprii.

Informații utile:

După cele 90 de zile de întârziere datoria poate fi vândută de creditor către firme de recuperare a creanțelor, situație în care dispare posibilitatea soluționării prin intermediul CSALB, deoarece negocierea poate avea loc doar în relație cu entități supravegheate, monitorizate și reglementate/autorizate de Banca Națională a României.

Dacă creanța ajunge la un executor judecătoresc, vor fi demarate demersurile de executare silită: se va pune poprire pe conturi și salarii și/sau se va recurge la executare silită mobiliară sau imobiliară (în funcție de bunurile debitorului și/sau de garanțiile care s-au constituit).

Executorul judecătoresc va imputa consumatorului cheltuielile efectuate pentru demersuri precum: colectarea informațiilor referitoare la bunurile urmăribile din patrimoniul consumatorului, notificări, somații, adresele trimise către bănci pentru înființarea popririi, cheltuieli de transport, onorariul executorului/avocatului/experților desemnați în dosar etc.

Întârzierea plății ratelor atrage un efort de plată mai mare: odată cu executarea silită, salariul poate fi reținut în proporție de o treime. Dacă sunt mai mulți creditori se poate ajunge chiar la reținerea a 50% din venituri, în timp ce alte sume pot fi reținute în proporție de 100%.

Despre CSALB

CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Business

bizz.club Timișoara. „Cum mă pregătesc pentru accesarea de fonduri nerambursabile?” cu Giana Bălan

Publicat

pe

Marți, 7 februarie 2023, a avut loc o nouă ședință bizz.club Timișoara, în cadrul căreia Giana Bălan, Consultant, Trainer și Mentor pentru consultanți, ne-a vorbit despre „Cum mă pregătesc pentru accesarea de fonduri nerambursabile?”.

La începutul ședinței, toți participanții s-au prezentat pe ei și business-urile lor din perspectiva a ceea ce oferă unic clienților lor, apoi a avut loc schimbul de referințe.

Apoi Giana ne-a vorbit despre fonduri nerambursabile și cum să ne maximizăm șansele să le obținem, împărtășindu-ne câteva sfaturi privind subiectele:

  1. Top 3 provocări în accesarea de fonduri nerambursabile;
  2. Ce nu ni se spune despre fonduri nerambursabile;
  3. Vorba dulce mult aduce – despre comunicarea eficientă și interpretabilitatea textelor scrise;
  4. Imaginea nu mai contează – despre brandul afacerii, profitabilitate, despre grilele de punctaj;
  5. Banii aduc fericirea, doar în anumite condiții – despre efort și satisfacții, perioadă de sustenabilitate și monitorizări.

De asemenea, a subliniat faptul că garantarea aprobării 100% a proiectului nu este niciodată sigură, trebuie făcut fiecare pas cu profesionalism în cel mai mic detaliu.

Sursele oficiale de informații sunt:

https://oportunitati-ue.cov.ro/

www.afir.ro

www.ampeste.ro

https://proiecte.pnrr.gov.ro/#/home

www.adrvest.ro

La final, Giana a răspuns la întrebările adresate de cei prezenți privind acest subiect.

Dacă vrei și tu să participi la astfel de sesiuni valoroase, înscrie-te GRATUIT la următoarea ședință! De ce să faci asta?

Vei afla informații cel puțin la fel de interesante (Educație);

Te vei putea prezenta pe tine și afacerea ta (Networking);

Vei putea cere recomandări exact pe nevoile tale (Sprijin reciproc).

Beneficiile unei astfel de comunități asupra creșterii tale și a afacerii pe care o conduci s-ar putea să te surprindă permanent, iar drumul tău spre succes va fi mai scurt!

Citeste mai mult

Afaceri de succes in Timisoara

Bizz.club Timișoara. „Scad vânzările, cresc salariile. Ce facem?”

Publicat

pe

Vineri, 3 februarie 2023, am avut o nouă sesiune de mentoring bizz.club, împreună cu mentorul nostru pe Managementul Echipelor, Ovidiu Toader, care a ne-a vorbit despre provocarea „Scad vânzările, cresc salariile. Ce facem?”.

În introducere, Ovidiu a ridicat problema inflației și a creșterii salariului minim pe economie. Dacă anul trecut în ianuarie făceai vânzări de 1 milion de lei, anul acesta datorită inflației trebuie să faci cu cel puțin 15% mai mult ca să rămâi la aceeași valoare. Iar în ceea ce privește creșterea salariului minim, practic antreprenorii sunt nevoiți să crească salariile la cei mai neperformanți oameni, și în consecință, și la cei performanți deoarece nici ei nu pot fi trecuți cu vederea.

Apoi ne-a oferit câteva soluții în privința acestor provocări. Una dintre ele ar fi să profităm de ocazia în care angajații cer mărire de salariu. Este semn că ei vor performanță, ar trebui să ne bucurăm și să fructificăm discuția spre: cum putem crește performanța echipei ca să facem mai mulți bani și să vă pot crește salariul?

O altă modalitate complementară cu cea de mai sus, este legată de principiul Pareto 80-20. Cu toții știm că 20% din efort ne aduc 80% din rezultate, însă ce uităm este că și 80% din efort ne aduc restul de 20% din rezultate. O greșeală pe care nu trebuie s-o mai facem este să îmbunătățim acele lucruri și procese de lucru care ne aduc doar 20% din rezultate, ci să ne concentrăm pe acele 20% din lucruri care ne aduc 80% din rezultate și să căutăm să facem cât mai multe din acelea, iar creșterea va fi cu adevărat vizibilă.

Așadar, atunci când membrii echipei vin la tine pentru creștere, (atenție!) bucurați-vă, deoarece ei sunt deja motivați, și profitați de oportunitatea de a prelua acele 20% proiecte care aduc 80% din rezultate și vă veți bucura de performanță în echipele voastre.

La final, a urmat o sesiune generoasă de întrebări la care Ovidiu ne-a oferit răspunsuri și soluții clare și practice, pe care le putem aplica imediat astfel încât performanța echipelor noastre să crească, mai ales în aceste vremuri de criză.

Dacă vrei și tu să participi la astfel de sesiuni valoroase, înscrie-te GRATUIT la următoarea ședință din zona ta! De ce să faci asta?
Vei afla informații cel puțin la fel de interesante (Educație);
Te vei putea prezenta pe tine și afacerea ta (Networking);
Vei putea cere recomandări exact pe nevoile tale (Sprijin reciproc).

Beneficiile unei astfel de comunități asupra creșterii tale și a afacerii pe care o conduci s-ar putea să te surprindă permanent, iar drumul tău spre succes va fi mai scurt!

Citeste mai mult

Afaceri de succes in Timisoara

bizz.club Timișoara. Cum să proiectezi un traseu perfect pentru clienții tăi, cu Anca Jurj

Publicat

pe

Marți, 31 ianuarie 2023, a avut loc o nouă ședință bizz.club Timișoara, în cadrul căreia Anca Jurj, Trainer și proprietar de franciză bizz.club Sibiu, ne-a vorbit despre „Cum să proiectezi un traseu perfect pentru clienții tăi”.

Această întâlnire a fost una deosebită deoarece am avut bucuria să-i avem alături de noi pe proprietarii de francize bizz.club din Sibiu și Baia Mare. Ședința a fost moderată de Mihaela Dărăban – co-proprietar de franciză bizz.club Baia Mare.

La începutul ședinței, toți participanții s-au prezentat pe ei și business-urile lor din perspectiva a ceea ce oferă unic clienților lor, apoi a avut loc schimbul de referințe.

După deschiderea ședinței și prezentarea participanților a urmat momentul de Spotlight susținut de Călin Herta, avocat și co-proprietar al francizei bizz.club Baia Mare. El ne-a vorbit despre câteva principii ale lui în business, despre cum funcționează atunci când vine vorba de etica de business în meseria de avocat, și totodată, ne-a povestit care a fost parcursul lui antreprenorial, prezentându-ne și câteva dintre proiectele minunate din care face parte.

La momentul de educație, Anca Jurj, Trainer și proprietar de franciză bizz.club Sibiu, ne-a vorbit despre „Cum să proiectezi un traseu perfect pentru clienții tăi”.

Datorită prezentării ei am înțeles clar ce înseamnă Pâlnia Vânzărilor și momentele călătoriei clientului prin Pâlnia de Vânzări.

De asemenea, am aflat cât de important este să facem follow-up atunci când vine vorba de vânzări și cum să ne îmbunătățim procesul de vânzare ținând cont de emoțiile pe care le simte clientul în fiecare moment în care interacționează cu tine și cu brandul tău.

La final, colegii și-au asumat unele lucruri pe care le vor aplica în business-ul lor după această prezentare minunată.

Te așteptăm săptămâna viitoare pentru a putea discuta împreună despre Fonduri Europene.

Dacă vrei și tu să participi la astfel de sesiuni valoroase, click pe BUTONUL alăturat și înscrie-te GRATUIT la următoarea ședință! De ce să faci asta?
✅ Vei afla informații cel puțin la fel de interesante (Educație);
✅ Te vei putea prezenta pe tine și afacerea ta (Networking);
✅ Vei putea cere recomandări exact pe nevoile tale (Sprijin reciproc).

Beneficiile unei astfel de comunități asupra creșterii tale și a afacerii pe care o conduci s-ar putea să te surprindă permanent, iar drumul tău spre succes va fi mai scurt!

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite