Ne găsiți și pe:

Business

PROIECT. Sistemul de facturare electronică RO e-Factura, în dezbatere publică

Publicat

pe

Societăţile comerciale care emit facturi electronice către alte companii (B2B) şi care optează pentru transmiterea acestora prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura sunt obligate să se înregistreze în Registrul operatorilor care utilizează acest sistem, denumit Registrul RO e-Factura.

Potrivit proiectului de ordonanţă de urgenţă pentru implementarea sistemului naţional privind factura electronică, publicat vineri în dezbatere publică de Ministerul Finanţelor, operatorul economic care a optat pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura este înscris în Registru începând cu data de 1 a lunii următoare exercitării opţiunii. De la momentul înscrierii în Registrul RO e-Factura, emitentul dobândeşte şi calitatea de destinatar, conform documentului.

În vederea utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, emitentul şi destinatarul trebuie să fie înregistraţi în Registrul RO e-Factura.

Procedura privind organizarea şi înscrierea în cadrul Registrului RO e-Factura se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) în termen de 15 zile de la data publicării ordonanţei de urgenţă în Monitorul Oficial al României.

Registrul RO e-Factura este public şi se afişează pe site-ul ANAF, se mai arată în document.

În ceea ce priveşte facturarea electronică în domeniul achiziţiilor publice, aceasta se aplică în cazul existenţei unei relaţii comerciale dintre un operator economic şi autorităţi contractante, respectiv entităţi contractante (B2G), în situaţia în care operatorii economici optează pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura.

Ordonanţa de urgenţă nu se aplică facturilor electronice emise ca urmare a executării contractelor clasificate potrivit legii sau în cazul în care atribuirea şi executarea contractului de achiziţie publică au necesitat impunerea, potrivit dispoziţiilor legale, a unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esenţiale de securitate ale statului, se menţionează în documentul publicat de Ministerul Finanţelor.

Tot referitor la facturarea electronică în domeniul achiziţiilor publice, în situaţia în care operatorul economic a optat pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, acesta are obligaţia de a emite doar facturi electronice şi de a utiliza acest sistem pentru transmiterea acestora către toţi destinatarii.

În situaţia în care operatorul economic transmite factura electronică în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, destinatarul facturii electronice emise în relaţia comercială B2G are următoarele obligaţii: să primească şi să descarce factura electronică prin intermediul sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura; să prelucreze factura electronică; să verifice legalitatea, conformitatea şi regularitatea facturii electronice, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Documentul prevede că Ministerul Finanţelor, prin Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare, creează, dezvoltă şi administrează sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura. Sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura reprezintă ansamblul de principii, reguli şi aplicaţii informatice având drept scop primirea facturii electronice de la emitent cu respectarea structurii facturii electronice, stocarea prin mijloace electronice a facturilor şi transmiterea către destinatar.

Sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura devine operaţional în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, se precizează în proiect.

Procedura de utilizare şi funcţionare a sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura se aprobă prin ordin al ministrului Finanţelor în termen de 15 zile de la data publicării ordonanţei de urgenţă în Monitorul Oficial.

Potrivit documentului publicat de Ministerul Finanţelor, structura facturii electronice trebuie să respecte: specificaţiile tehnice şi de utilizare a elementelor de bază ale facturii electronice aşa cum sunt prevăzute în standardul european SR EN 16931-1, care sunt aplicabile la nivel naţional; specificaţiile tehnice şi de utilizare a elementelor de bază ale facturii electronice (RO_CIUS) şi regulile operaţionale specifice aplicabile la nivel naţional; conţinutul semantic aşa cum este descris în standardul SR EN 16931-1, sintaxele identificate în CEN/TS 16931-2, în conformitate cu art. 2 lit. l) şi corelarea adecvată definită în subpartea aplicabilă a CEN/TS 16931-3.

Elemente principale ale facturii electronice sunt: identificatorii de proces şi de factură; data facturii; informaţii privind identificarea operatorului economic care a livrat bunurile/produsele, a prestat serviciile sau a executat lucrările; informaţii privind destinatarul facturii electronice; informaţii privind beneficiarul plăţii; informaţii privind reprezentantul fiscal al emitentului; identificarea tipului de bunuri/produse livrate, servicii prestate sau lucrări executate; referirea la contractul de achiziţii publice/sectoriale, de concesiune de lucrări şi servicii, precum şi, după caz, la contractul de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii; detalii privind executarea lucrărilor, livrarea bunurilor/produselor sau prestarea serviciilor; instrucţiuni de plată; informaţii privind creditări sau debitări; informaţii privind poziţiile de pe factură; defalcarea TVA; totalul facturii.

Proiectul se află în dezbatere publică până la data de 10 octombrie.

Fonduri europene

Fonduri europene pentru investiții în zonele rurale. Cine poate să aplice

Publicat

pe

Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) lansează, în perioada 29 octombrie 2021 – 31 ianuarie 2022, sesiunea de depunere a Cererilor de finanţare pentru submăsura 6.2 „Sprijin pentru înfiinţarea de activităţi neagricole în zone rurale“ din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014 – 2020, fondurile disponibile fiind de 50 milioane de euro, informează MADR.

De asemenea, în perioada 2 noiembrie 2021 – 1 februarie 2022 va fi deschisă submăsura 6.4 „Investiţii în crearea şi dezvoltarea de activităţi neagricole” din PNDR, care are alocată o sumă de 100 de milioane de euro.

Sumele vor fi destinate sprijinirii înfiinţării şi dezvoltării de microîntreprinderi şi întreprinderi mici în sectorul non-agricol din zonele rurale, respectiv sprijinirii microîntreprinderilor şi întreprinderilor mici din mediul rural, care îşi creează sau dezvoltă activităţi non-agricole în zonele rurale.

Depunerea cererilor de finanţare se va face on-line pe www.afir.info, iar solicitantul trebuie să îndeplinească cerinţele de conformitate şi eligibilitate menţionate în Ghidurile Solicitantului aferente acestor submăsuri.

Toţi cei interesaţi să acceseze fonduri europene prin submăsurile menţionate pot consulta paginile de internet ale Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi ale Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, respectiv www.madr.ro şi www.afir.info.ro, unde sunt postate detalii cu privire la depunerea proiectelor, a condiţiilor de participare generală, precum şi pragurile de calitate lunare.

Citeste mai mult

Fonduri europene

APIA a îneput campania de plată în avans pentru persoanele care au depus cereri unice de plată pe anul 2021

Publicat

pe

Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) va demara, începând de luni, Campania de plată în avans pentru fermierii care au depus Cereri unice de plată în anul 2021, anunţă un comunicat al agenţiei.

Potrivit sursei citate, APIA îşi propune, în perioada de acordare a avansului, 18 octombrie 2021 – 30 noiembrie 2021, să finanţeze fermierii cu o sumă de peste un miliard de euro, atât pentru schemele finanţate din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) cât şi pentru măsurile finanţate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR).

„În conformitate cu Regulamentul (UE) nr.1295 din 4 august 2021 de derogare, pentru anul 2021, de la articolul 75 alineatul (1) al treilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte nivelul avansurilor pentru plăţile directe şi pentru măsurile de dezvoltare rurală legate de suprafaţă şi de animale, statele membre pot plăti avansuri de până la 70% în cazul plăţilor directe indicate în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 şi de până la 85% în cazul sprijinului acordat în cadrul dezvoltării rurale menţionat la articolul 67 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013″, se arată în comunicat.

Citeste mai mult

Fonduri europene

AFIR acordă finanțare pentru investiții în exploatații agricole. Cine poate să aplice

Publicat

pe

Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) a anunţat joi că a publicat ghidul solicitantului pentru Submăsura 4.1 – Investiţii în exploataţii agricole, prin care fermierii pot obţine finanţare de 760 milioane euro pentru investiţiile în exploataţiile agricole.

Sesiunea pentru primirea cererilor de finanţare se va desfăşura în intervalul 25 octombrie 2021, ora 9:00 – 25 ianuarie 2022, ora 16:00. Suma totală disponibilă pentru investiţii în cadrul acestei sesiuni este de 760 milioane euro.

Solicitanţiii eligibili pentru sprijinul acordat prin submăsura 4.1 – Investiţii în exploataţii agricole sunt fermierii a căror exploataţie se situează pe teritoriul României şi care desfăşoară o activitate agricolă. Categoriile de beneficiari eligibili care pot primi fonduri nerambursabile sunt detaliate în Ghidul Solicitantului.

Cuantumul sprijinului acordate porneşte de la 30% şi poate ajunge la maximum 90%, în funcţie de dimensiunea economică a exploataţiei, de tipul de beneficiar şi de investiţiile ce urmează a se realiza prin proiect.

Astfel, pentru fermele vegetale cu dimensiunea economică între 8.000 – 250.000 euro SO (standard output) şi pentru cele zootehnice cu dimensiunea economică până la 500.000 euro SO, rata sprijinului public nerambursabil va fi de 50% din totalul cheltuielilor eligibile. Valoarea sprijinului porneşte de la 350.000 euro şi poate ajunge la 1 milion de euro pentru anumite tipuri de investiţii. Pentru aceste categorii de ferme şi pentru anumite tipuri de investiţii, intensitatea se va putea majora cu 20 puncte procentuale, dar rata sprijinului combinat nu poate depăşi 70%.

În cazul fermelor vegetale cu dimensiunea economică între 250.000 – 500.000 euro SO şi a celor zootehnice cu dimensiunea economică între 500.000 – 1.000.000 euro SO, rata sprijinului public nerambursabil va fi, de asemenea, de 50% din totalul cheltuielilor eligibile, însă valoarea sprijinului pleacă de la 400.000 euro şi poate ajunge până la 1,5 milioane euro.

Pentru fermele vegetale cu dimensiunea economică peste 500.000 euro SO şi pentru fermele zootehnice cu dimensiunea economică peste 1.000.000 euro SO, rata sprijinului public nerambursabil va fi de 30%, iar valoarea sprijinului poate ajunge la 1,5 milioane euro, în funcţie de investiţiile propuse a se realiza prin proiect.

În ceea ce priveşte beneficiarii cooperative, grupuri de producători şi organizaţii de producători, rata sprijinului public nerambursabil va fi de maximum 90% şi va putea ajunge până la 1.500.000 euro indiferent de tipul investiţiei şi de dimensiunea fermei. Intensitatea sprijinului pleacă de la 50% şi se va putea majora cu câte 20 puncte procentuale pentru anumite tipuri de investiţii, dar rata sprijinului combinat nu poate depăşi 90%.

Investiţiile pentru care se poate aplica majorarea cu câte 20% a ratei sprijinului sunt cele realizate de tinerii fermieri, cele legate de Agromediu şi de Agricutura ecologică, investiţiile în zone care se confruntă cu constrângeri naturale şi cu alte constrângeri specifice, sau, pentru investiţiile colective.

Detalii privind tipurile de investiţii şi condiţiile specifice accesării de fonduri europene pentru investiţii în exploataţii agricole pot fi consultate gratuit pe site-ul AFIR, Ghidul solicitantului şi anexele aferente acestuia, la secţiunea „Investiţii PNDR”, pagina dedicată submăsurii 4.1. Cererile de finanţare se depun on-line, pe site-ul agenţiei, la momentul lansării sesiunii.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite