Ne găsiți și pe:

Nutriție

Rețetă de la mănăstire. Salată de crudități cu leurdă și semințe

Publicat

pe

Cu un puternic miros de usturoi, leurda, supranumită usturoiul sălbatic, crește în pădurile din Europa Centrală. În țara noastră, verdele viu al frunzelor și albul luminos al florilor împodobesc pădurile din Muntenia, Dobrogea, Transilvania și sudul Moldovei.

Frunzele se culeg în lunile martie-aprilie, înainte să își facă apariția tija cu flori mici și albe, moment în care frunzele își pierd mare parte din principiile active. Pentru a obține preparate cu valoare terapeutică, trebuie să alegem frunzele tinere. Bulbii se culeg la sfârșitul verii și toamna (lunile august-octombrie).

Frunzele de leurdă au componente asemănătoare cu cele ale usturoiului, predominând sulfura de alil, care imprimă gustul și mirosul caracteristice tuturor speciilor din genul Allium. În plus, conține carotenoizi, vitaminele A și C, vitamine din complexul B, levuloza, ulei eteric complex, săruri minerale, calciu, fier, fosfor, natriu, magneziu, cupru și proteine.

Având proprietăţi curative foarte puternice, leurda este eficientă în tratarea indigestiei, insuficienţei biliare, a colicilor abdominali, balonării şi dizenteriei. De asemenea, ajută la distrugerea viermilor intestinali, purifică organismul, tratează afecţiuni ale sistemului nervos, boli respiratorii, afecțiuni cardiovasculare, ameliorează problemele renale, previne apariţia afecţiunilor la nivelul creierului și, nu în ultimul rând, vindecă rănile.

Salată de crudități cu leurdă și semințe de floarea-soarelui

Ingrediente: 2 legături de leur­dă, 1 legătură de ceapă verde, 2 ridichi, 2 castraveți medii, 4 roșii cherry, semințe de floarea-soarelui; sare, piper, zeamă de lămâie, ulei.
Mod de preparare: Se spală și se curăță leurda, ceapa verde, ri­dichile, castraveții și roșiile; se toa­că și se pun împreună într-un bol; se adaugă seminţe de floarea-soarelui, puţină zeamă de lămâie, ulei și se condimentează cu sare şi piper. Salata se servește cu crutoane.
Pesto de leurdă cu nuci

Ingrediente: 25 de frunze de leurdă, 150 de grame de miez de nucă, zeama dintr-o lămâie mare, 50 de mililitri de apă rece, 150 de mililitri de ulei de măsline extravirgin, o pișcătură de sare și două linguri de miere.
Mod de preparare: Se rup frunzele de leurdă și se pun în blender împreună cu miezul de nucă, apa, uleiul de măsline, sare și miere. Se mixează până se obține o pastă verde. Se servește pe felii de pâine prăjită, cu cartofi prăjiți sau fierți.

Sursa: Monahia Ecaterina Vicleanu, Ziarul Lumina

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nutriție

STUDIU. Cum adoptă românii un stil de viață sănătos

Publicat

pe

În perioada 20 martie – 7 aprilie 2019, AlimenteSpeciale.ro, magazin online specializat in comercializarea de produse dietetice și terapeutice, a realizat un studiu menit a releva ce înțeleg românii printr-un stil de viață sănătos, precum și alte aspecte importante în ceea ce privește acest subiect.

La sondaj, au participat 734 de persoane interesate de un stil de viață sănătos, atât femei, cât și bărbați, aparținând tuturor categoriilor de vârstă.

Cercetarea a constat în completarea unui chestionar cu 10 întrebări și a fost realizată în exclusivitate în mediul online.

“O primă concluzie interesantă pe care o putem desprinde din rezultatul sondajului este faptul că femeile de până în 30 de ani reprezintă categoria cea mai interesantă de un stil de viață sănătos. Dacă în ceea ce privește sexul persoanelor interesate de acest subiect (92.2% femei) nu suntem absolut deloc surprinși, în ceea ce privește vârsta acestora, surpriza este nu doar mare, cât și una extrem de îmbucurătoare. Astfel, nu mai puțin de 71.4% dintre persoanele care au ales să participe la sondaj sunt persoane de până în 30 de ani, ceea ce înseamnă că, din fericire, tinerii devin din ce în ce mai conștienți că un stil de viață sănătos este deosebil de important. Dintre aceștia, 42.1% consideră că momentan urmează un stil de viață sănătos, în timp ce 57.9% sunt de părere că deocamdată nu se pot încadra în această categorie și că mai au mai au nevoie de schimbări ale stilului actual de viață”, a declarat Maria Martac, director general al AlimenteSpeciale.ro.

Care este cel mai important aspect al unui stil de viață sănătos?

În ceea ce privește aspectele esențiale unui stil de viață sănătos, cei mai mulți dintre respondenți (89.1%) au indicat alimentația ca fiind factorul cel mai important. De asemenea, participanții la sondaj consideră că mișcarea (70.6%), somnul (54.4%), managementul stresului (43.1%) și socializarea (20.7%) sunt, în ordine, ceilalți factori determinați pentru un stil de viață sănătos.

“Evident că alimentația și mișcarea reprezintă aspecte extrem de importante, efectiv indispensabile, pentru sănătatea noastră. În plus, însă, și ceilalți factori, somnul, managementul stresului și socializarea, pot avea o contribuție deosebită pentru starea de sănătate și nu trebuie, în niciun caz, să fie ignorați sau subestimați. Spre exemplu, cercetările întreprinse în ultimii ani au concluzionat că un somn de calitate, odihnitor și suficient ca perioadă de timp, este cu mult mai important pentru organism decât se credea. De altfel, voci importante ale lumii științifice susțin că somnul poate fi la fel de important pentru sănătate precum este alimentația. De asemenea, aș mai menționa că persoanele cele mai longevive din lume (locuitorii așa-numitelor Blue Zones), care depășesc frecvent vârsta de 100 de ani, au o alimentație sănătoasă, fac mișcare în mod regulat, se odihnesc corespunzător, duc o viață lipsită de stres și plină de interacțiune socială. Așadar, toate aceste aspecte sunt foarte importante și, repet, este indicat să le acordăm atenția necesară, fără excepție”, a subliniat reprezentanta AlimenteSpeciale.ro.

Care este alimentația persoanelor interesate de un stil de viață sănătos?

Alimentele care nu lipsesc din dieta zilnică a persoanelor interesate de un stil de viață sănătos sunt, în ordinea indicată de cei mai mulți respondenți, fructele și legumele (63.7%), cerealele (51.7%), carnea (40.8%), lactatele (34.5%), leguminoasele (23.5%) și peștele (7.3%).

“Dacă este să ținem cont de recomandările actuale ale specialiștilor în nutriție și de rezultatele celor mai noi și importante studii realizate în domeniu, nu putem discuta de o alimentație sănătoasă în lipsa unui consum zilnic de fructe și legume (în special legume). De aceea, luând în considerare partea plină a paharului, putem aprecia datele rezultate destul de încurajatoare – mă refer în special la consumul relativ crescut de fructe și legume, dar și la diminuarea aportului de carne și lactate din dieta zilnică. În orice caz, este interesant de observat modul în care vor evolua aceste date și în viitoarele cercetări pe care intenționăm să le întreprindem”, a declarat Maria Martac.

Chestionați cu privire la ceea ce presupune, în principal, o alimentație sănătoasă, participanții la studiul realizat de AlimenteSpeciale.ro au indicat consumul de preparate gătite în casă din ingrediente integrale (63.4%), alimente bio (organice) (45.2%), alimente neprocesate (43.6%), alimente provenite din agricultura locală (35.5%), hrană predominant vegetariană (vegană) (25.1%) sau hrană compusă în principal din produse de origine animală (carne, ouă și lactate) (23.2%).

“Într-adevăr, și noi, cei de la AlimenteSpeciale.ro, am sesizat interesul crescut pe care au început să îl aibă românii pentru alimentele bio (organice). Aceștia s-au documentat asupra diferențelor dintre acestea și produsele din agricultura convențională, au testat, au sesizat calitatea sporită în ceea ce privește gustul și beneficiile, alegând, astfel, din ce în ce mai des alimente organice, trendul fiind unul crescător”, a declarat reprezentanta AlimenteSpeciale.ro.

Care sunt alimentele considerate a fi cele mai dăunătoare sănătății?

Persoanele interesate de un stil de viață sănătos consideră că cele mai dăunătoare alimente pentru sănătate sunt zahărul (78.2%), produsele care conțin grăsimi saturate și colesterol (62.7%), fructele și legumele tratate cu pesticide (38.4%), cerealele rafinate (35.4%), carnea și lactatele provenite din ferme industriale (26.8%), uleiurile vegetale industriale (21.5%), cerealele care conțin gluten (8.8%) și produsele de origine animală (7.3%).

“Se poate observa faptul că, în privința pericolelor pe care le implică consumul de zahăr, oamenii sunt bine informați. Pe de altă parte, din păcate, cerealele rafinate, care au aceleași efecte negative asupra organismului ca zahărul, sunt indicate de prea puțini respondenți ca fiind dăunătoare. De asemenea, mii de studii realizate în ultimii ani arată că uleiurile vegetale industriale (floarea-soarelui, soia, rapiță) sunt extrem de dăunătoare sănătății, acestea fiind grăsimile care ar trebui eliminate, în primul rând, din dietă. Cu toate acestea, oamenii continuă să creadă teoria emisă în urmă cu 50 de ani, conform căreia grăsimile saturate și colesterolul ar fi dăunătoare, deși aceastea s-au dovedit a fi, în realitate, inofensive și, dimpotrivă, chiar folositoare organismului. Cred, cu tărie, că este nevoie ca publicul să fie bine informat, în concordanță cu descoperirile științifice ale zilelor noastre”, a mai declarat Maria Martac.

În ceea ce privește alimentele la care respondenții ar renunța cu cea mai mare greutate, rezultatele sondajului indică, în ordine, zahărul (29.3%), cafeaua (19.2%), carnea (19.1%), pâinea și alte produse făinoase (18.1%) și lactatele (10.9%).

Doar 1 din 5 persoane interesate de un stil de viață sănătos folosește frecvent suplimentele nutritive

Întrebați dacă folosesc în mod curent suplimente nutritive (vitamine, minerale, acizi grași, probiotice etc.), 79.7% dintre persoanele participante la sondaj au răspuns negativ.

“În această privință, specialiștii susțin că indiferent cât de variată și corect realizată ar fi alimentația, în condițiile actuale de mediu și de stil de viață este imposibil să existe un aport optimi al tuturor nutrienților necesari, suplimentarea  fiind absolut esențială pentru o stare optimă de sănătate a organismului”, a declarat reprezentanta AlimenteSpeciale.ro.

Internetul este principala sursă de informare cu privire la un stil de viață sănătos

Internetul (73.3%), cărțile de specialitate (27.1%), presa (ziare, reviste, TV) (24.1%), nutriționistul (15%), medicul de familie (10.4%) și medicul specialist (8.6%) reprezintă sursele principale din care românii se informează în legătură cu un stil de viață sănătos.

“Faptul că internetul este principala sursă de informare cu privire la acest subiect nu este, în sine, un lucru greșit, acesta fiind, fără îndoială, un instrument extraordinar de valoros pe care îl avem, astăzi, la dispoziție. Cu toate acestea, este important să știm să alegem site-urile sau blogurile care conțin informații veritabile, corecte, validate științific. Din păcate, există în mediul online și o mulțime de informații false, care odată puse în aplicare pot face mult rău sănătății . De asemenea, faptul că doar 1 din 10 persoane declară că medicul reprezintă o sursă principală de informare în ceea ce privește un stil de viață sănătos este un lucru deosebit de îngrijorător, iar această realitate tristă ar trebui să constituie un serios semnal de alarmă la adresa sistemului sanitar”, a declarat Maria Martac.

Cât de greu este să urmezi un stil de viață sănătos

54% dintre participanții la cercetarea realizată de AlimenteSpeciale.ro consideră că nu este dificil să urmezi un stil de viață sănătos, în timp ce 46% sunt de părere că acest lucru este greu de pus în aplicare. Principala preconcepție a persoanelor care consideră că este dificil de urmat un stil de viață sănătos este legată de costul considerat a fi mai ridicat în acest caz, susține Maria Martac. În acest sens, reprezentanta magazinului online consideră că prin informare, voință și prin dedicarea unui timp suplimentar rezonabil, chiar și persoanele cu venituri mai scăzute pot urma cu succes un stil de viață sănătos.

Despre AlimenteSpeciale.ro

AlimenteSpeciale.ro este un magazin online dedicat atât persoanelor care sunt obligate să urmeze o dietă specială, cât și celor care sunt preocupate de o nutriție sănătoasă. AlimenteSpeciale.ro este un magazin specializat care comercializează o gamă variată de alimente și suplimente nutritive destinate copiilor sau adulților cu programe speciale de nutriție (alimente fără gluten, hiperproteice, diete oncologice sau diabet, produse certificate bio sau vegane, alimente fără lactoză sau fara sare etc.) sau interesați de un stil de viață cât mai sănătos.

Citeste mai mult

Nutriție

Rețetă de la mănăstire. Desert cu mango

Publicat

pe

Mango este un fruct tropical, cultivat de mii de ani în India. Ajunși în această țară, chinezii au dus fructul la ei acasă, pentru ca un explorator european ajuns pe tărâm asiatic să îl aducă în Europa. Mango a ajuns și în cele două Americi abia după secolul 19.

Există numeroase tipuri de mango. Acestea diferă sub aspectul culorii (verde, roșu, galben sau portocaliu), aromei, formei, inclusiv a mărimii sâmburelui din interior. Toate aceste tipuri de mango au în comun partea cărnoasă a fructului, de nu­anță galben-aurie. Având gustul dulce și textura cremoasă, mango este, astăzi, unul dintre cele mai consumate fructe din lume. Conține mai mult de 20 de vitamine și minerale: fier, calciu, potasiu, iod, zinc, carbohidrați, mag­neziu, seleniu, sodiu, vitamina A, vitaminele din complexul B (B1, B2, B3, B5, B6, B9), vitamina C, E, K, fosfor, betacaroten, calorii, zahăr, dar și proteine și fibre. Datorită acestui conținut, fructul de mango are numeroase beneficii pentru sănătatea organismului sau a tratării unor afecțiuni: menține vederea sănătoasă, reglează nivelul de glucoză, ajută la păstrarea unui tract digestiv sănătos datorită fibrelor prebiotice, care stimulează dezvoltarea bacteriilor benefice pentru organism, protejează organismul de virusuri, întărește sistemul imunitar, previne oboseala și insomniile, ajută la normalizarea tensiunii arteriale, previne apariția cancerului, în special cel de sân, leucemie, prostată și cancerul de colon, previne apariția astmului, stimulează producția de colagen, scade colesterolul, are efect diuretic și laxativ, menține sănătatea ficatului stimulând activitatea bilei etc.

Cel mai bun mod de a consuma fructul este în stare proaspătă, în salate, în ceai rece sau în limonadă.

De asemenea, se poate pune la murat și consuma în loc de gustare. Preparat sub formă de piure, mango poate constitui un sos delicios pentru fripturi.

Desert cu mango și cardamom

Ingrediente: 4 mango, 10 păstăi de cardamom verde cu semințele scoase, 2 lămâi, 100 g zahăr pudră, 4 linguri de coniac, 600 ml frișcă, 4 bezele zdrobite, frunze de mentă pentru decor, fulgi de ciocolată albă.

Mod de preparare: Se pune miezul de la două fructe de mango într-un blender și se mixează, apoi se amestecă cu restul de mango tăiat cubulețe foarte mici; se distribuie acest amestec în câteva cupe sau pahare. Se amestecă semințele de cardamom măcinate cu coaja și sucul de lămâie, zahărul și coniacul, se adaugă peste ele frișca și bezelele zdrobite. Se pune în pahare peste piureul de mango amestecul acesta de frișcă, apoi se decorează cu frunze de mentă proaspete sau ciocolată albă și se servește. Pentru un aspect mai plăcut, se pot alterna straturile de mango și frișcă.

Sursa: Monahia Ecaterina Vicleanu, Ziarul Lumina

Citeste mai mult

Nutriție

Sfatul medicului. Postul intermitent – secretul unei sănătăți de fier, din antichitate

Publicat

pe

Postul intermitent este un secret antic al unei sănătăţi de fier care, deşi oarecum uitat la finalul perioadei antice, a fost practicat constant de-a lungul istoriei umanităţii, afirmă nutriţionistul Lygia Alexandrescu, preşedinte al Societăţii Române de Educaţie Nutriţională.

Potrivit acesteia, în ultimul deceniu postul intermitent a fost folosit ca o strategie pentru scăderea în greutate. Pe lângă rezultatele obţinute, s-a constatat că el aduce şi o serie de beneficii pentru sănătătate.

Studiile privitoare la efectul acestui obicei de organizare a meselor asupra organismului uman sunt din ce în ce mai prezente în ultima vreme, susţine nutriţionistul, care menţionează o cercetare a Universităţii Adelaide din Australia, publicată pe 9 ianuarie.

Subiecţii studiului – 88 femei cu diverse grade de obezitate – au scăzut semnificativ în greutate într-o perioadă de 10 săptămâni şi au îmbunătăţit starea de sănătate prin prin post intermitent şi program alimentar strict controlat, afirmă Lygia Alexandrescu.

„Aceste persoane au avut indicele de masă corporală cuprins între 25 şi 40, vârste cuprinse între 35 şi 70 ani şi au urmat o dietă bazată pe 50% carbohidraţi, 15% proteine şi 35% grăsimi. Participantele la studiu care au urmat o dietă în care au consumat 70% din caloriile zilnice necesare conform regulilor postului intermitent au scăzut semnificativ mai mult în greutate şi şi-au îmbunătăţit şi alţi parametri ai stării de sănătate (scăderea markerilor pentru boli cardiovasculare), comparativ cu persoanele care au urmat aceeaşi dietă, mâncând pe toată perioada activă a zilei sau care au postit intermitent mâncând orice alimente şi în orice cantitate”, adaugă nutriţionistul.

Alexandrescu precizează că scăderea în greutate a fost de 0,5 – 1 kg/săptămână, fiind constatate şi alte beneficii importante: scăderea markerilor inflamaţiei, a valorilor glicemiei bazale, a LDL colesterolului, a trigliceridelor şi ureei serice, reducerea edemelor determinate de retenţia hidrică, creşterea nivelului energetic pe toată perioada zilei, îmbunătăţirea calităţii somnului şi a capacităţii de concentrare în activităţile zilnice.

În opinia preşedintelui Societăţii Române de Educaţie Nutriţională, postul intermitent este o metodă din ce în ce mai studiată şi verificată prin care se poate optimiza calitatea vieţii.

„Noţiunea de post este cunoscută în toate religiile ca o formă de purificare şi apropiere de Divinitate. Intermitenţa, însă, se referă la intervalele orare în care sunt organizate mesele şi respectiv perioadele de restricţie voluntară de la alimente şi orice alte băuturi decât apă şi ceaiul de plante neîndulcit. Există mai multe tipuri de intermitenţă, care se referă la perioadele de restricţie alimentară voluntară”, afirmă nutriţionistul.

Lygia Alexandrescu susţine că cel mai popular este postul de 16-20 de ore.

„Mai exact se consumă alimente într-un interval de 4-8 ore şi poate fi urmat zilnic sau doar în anumite zile ale săptămânii. Mai există varianta de a consuma foarte puţine calorii, 400 – 600 kcal/zi timp de 2 zile non consecutive pe săptămână, în restul zilelor alimentaţia fiind diversă normocalorică, însă fără excese. Există şi varianta de post total, adică pentru 1-2 zile pe săptămână nu se ingerează niciun fel de alimente timp de 24 ore, fiind permise doar lichidele noncalorice”, explică Alexandrescu.

Atunci când mâncăm – spune ea – mare parte din energia furnizată de alimente poate fi folosită imediat, iar o altă parte este păstrată ca rezervă pentru mai târziu.

„În perioadele care depăşesc 12-14 ore de la ultima masă, corpul începe să ardă grăsimi şi astfel apare scăderea în greutate, ca primă observaţie, însă se constată şi alte beneficii ale acestui tip de regim. Printre aceste beneficii se numără: creşterea sensibilităţii la insulină, reglarea echilibrului hormonilor saţietăţii şi ai foamei, leptina/grelina, scăderea parametrilor sindromului metabolic prin creşterea sensibilităţii la insulină, reducerea markerilor inflamaţiei, etc”, precizează nutriţionistul.

Preşedintele Societăţii Române de Educaţie Nutriţională punctează, însă, că, precum orice program alimentar, postul intermitent are şi limitări: este considerat o metodă dificilă de urmat pe termen lung (de altfel, nu există studii care să-i confirme beneficiile pe perioade mai lungi de 1 an), nu este recomandat copiilor şi adolescenţilor, femeilor însărcinate sau care alăptează, iar persoanele care suferă de diabet, îl pot urma numai sub strictă observaţie medicală.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite